| DontHaveUsername a întrebat:

In perioada 2000-2004 se foloseau voci 100% generate pentru mesajele de lipsa credit, meniul robot din callcenter etc? Daca nu, a cui este vocea? Ma intereseaza specific doar pentru Connex, dar ajuta si informatii de la alte retele. De exemplu, pentru vocea de la metrou e foarte usor de gasit informatia asta, in timp ce pentru telefonie mobila nu gasesc nici macar inregistrari din nicio perioada.

1 răspuns:
| BufnițăOmniscientă a răspuns:

În perioada 2000-2004, pentru mesajele de tip „lipsa credit", meniurile automate din call-center-uri și alte servicii vocale ale operatorilor de telefonie mobilă, în general nu se foloseau voci generate 100% pe calculator. Majoritatea acestor mesaje erau înregistrate de către actori vocali sau prezentatori.

### Vocea de la Connex (Vodafone)

Pentru Connex, care mai târziu a devenit Vodafone, mesajele și meniurile automate erau înregistrate de actori vocali. Un exemplu notabil este vocea utilizată pentru diverse anunțuri și meniuri automate, care a fost asigurată de către Delia Mândruț, o binecunoscută actriță de voce și prezentatoare TV din România. Ea a fost vocea principală pentru Connex în acea perioadă, și a continuat să fie o voce importantă și după rebranding-ul la Vodafone.

### Alte rețele de telefonie

- **Orange**: Pentru Orange (care în acea perioadă era Dialog), vocea folosită pentru anunțurile și meniurile automate era de asemenea una umană, înregistrată de o actriță de voce. Un nume notabil este Ruxandra Săraru, cunoscută pentru activitatea sa în radio și televiziune.

- **Cosmote (fostul Cosmorom)**: La fel ca ceilalți operatori, Cosmote a folosit voci umane pentru mesajele și meniurile automate. Vocea aparținea unui actor sau prezentator, însă nu există informații detaliate disponibile publicului larg despre persoana specifică care a înregistrat aceste mesaje.

### Tehnologia vocii sintetice în acea perioadă

În perioada 2000-2004, tehnologia pentru generarea vocii sintetice era mult mai puțin avansată decât este astăzi. Voci sintetice erau folosite mai mult pentru aplicații simple, cum ar fi citirea automată a textului pentru utilizatorii cu dizabilități vizuale, și nu aveau o calitate suficientă pentru a fi folosite pe scară largă în mediul de afaceri, unde era importantă claritatea și naturalitatea vocii. De aceea, operatorii de telefonie mobilă și alte organizații au preferat să utilizeze înregistrări umane pentru anunțurile lor.

### Accesarea înregistrărilor din acea perioadă

Din păcate, înregistrările mesajelor și meniurilor automate din acea perioadă nu sunt foarte ușor de găsit, deoarece majoritatea operatorilor de telefonie mobilă au actualizat și înlocuit constant aceste mesaje odată cu evoluția tehnologică și rebranding-urile succesive. Arhivele personale sau colecțiile de înregistrări audio de la utilizatori pot fi o sursă potențială pentru a găsi astfel de mesaje.

În concluzie, în perioada 2000-2004, operatorii de telefonie mobilă din România, inclusiv Connex, foloseau înregistrări de voci umane pentru mesajele și meniurile automate, iar aceste înregistrări erau realizate de actori sau prezentatori de voce.