În joc sunt 40 de cărţi şi patru culori. Se pot alege dintre setul de cărţi de tip francez sau setul de cărţi de tip italian/spaniol. La cărţile de tip franceze culorile sunt următoarele: carou, treflă, cupă şi pică. La cărţile de tip italian/spaniol se joacă cu aşa numitele monede, ştaburi, cupe şi săbii.
Valoarea cărţilor
as 1
2 2
3 3
4 4
5 5
6 6
7 7
valet / fante 8
damă / cavallo 9
popă / rege 10
Împărţirea cărţilor
Fiecare jucător primeşte trei cărţi. Pe masa de joc vor fi etalate încă 4 cărţi. Dacă jucătorii şi-au jucat propriile trei cărţi, vor mai primi din pachetul de cărţi încă trei cărţi. Când nu au mai rămas cărţi de împărţit, se va face scorul şi punctele obţinute vor fi cumulate. Punctajul va arăta cine este câştigătorul, sau se vor împărţii din nou cărţile de joc.
Dacă după ce s-au împărţit cărţile, masa de joc este lăsată liber, atunci vorbim de o situaţie specială, explicată pe mai larg la capitolul "Extra puncte scopa"/"escoba".
Desfăşurarea jocului
Jucătorul care este la rând, încearcă să ducă cu una dintre cărţile sale o carte, sau mai multe cărţi de pe masa de joc. Regulile sunt următoarele:
La escoba:
Cărţile duse de pe masa de joc trebuie să cumuleze împreună cu cărţile jucate din mână, în total 15 puncte.
Exemple pentru escoba:
Pe masă se află cărţi având valoarea de 2, 3, 8 (valet/fante) şi 10 (popă/rege). Jucătorul are un as şi un 5 în mână. Jucătorul va duce cu 5-ul său popa de pe masă. Popa valorează 10 puncte şi împreună cu 5ul se obţin 15 puncte.
Dacă jucătorul ar avea în mână doar un as, atunci ar putea etala doar asul pe masa de joc. Valoarea cărţii este de 1 punct şi nu se poate obţine valoarea de 15 în nici o combinaţie cu cărţile de pe masă.
La scopa:
Cărţile ridicate de pe masă trebuie să dea în total tot aceaşi sumă cât are jucătorul în total în mână. Dacă este etalată o carte cu aceeaşi valoare ca şi cartea aleasă din mâna proprie, atunci jucătorul trebuie să ridice cartea respectivă. Dacă jucătorul cu ajutorul cărţilor din mână nu poate ridica nici o carte de pe masă, atunci va trebui să etaleze una dintre cărţile sale.
Exemple pentru scopa:
Pe masă se află cărţi având valoarea de 2, 3, 8 (valet/fante) şi 10 (popă/rege). Jucătorul are un as şi un 5 în mână. Jucătorul va duce cu 5-ul său doiarul şi treiarul.
Dacă în loc de valet se află un 5 pe masă, atunci jucătorul nu va putea ridica doiarul şi treiarul, ci va trebui să ducă cartea cu aceeaşi valoare. În exemplul dat 5ul. Dacă jucătorul ar avea în mână doar un as, atunci ar putea etala doar asul pe masa de joc. Valoarea cărţii este de 1 punct şi poate duce doar un alt as etalat.
Extra puncte: "scopa"/"escoba"
În situaţia în care cu cărţile din mână pot fi duse toate cărţile etalate dintr-o dată vorbim de „escoba". Pentru escoba se dă un extra punct. Se va încerca împiedicarea adversarului de a primi extra puncte, iar jucătorul însuşi va încerca să obţină cât mai multe extra puncte.
La escoba mai există încă o posibilitate, mai rară, de a câştiga un punct sau două extra puncte. Dealerul primeşte un punct escoba, dacă cărţile etalate şi împărţite de el vor da exact 15 puncte. El primeşte două puncte, dacă acestea vor da exact 20 de puncte. Dealerul este jucătorul, care se află în stânga atacantului primei runde. După împărţire masa de joc rămâne fără cărţi, iar jucătorul respectiv va primi punctele extra.
Sfârşitul rundei
Runda se termină atunci, când jucătorii nu mai au cărţi în mână şi nu mai există cărţi de dat. Jucătorul care a dus ultimul o carte, primeşte cărţile, care au mai rămas etalate pe masă. Pentru această colectare nu se obţine nici un punct scopa-/escoba. O partidă de scopa se termină atunci, când unul dintre jucători a obţinut la sfârşitul rundei 11 sau mai multe puncte. Odată cu obţinerea acestor puncte jucătorul respectiv a şi câştigat. Dacă în acelaşi timp obţin mai mulţi jucători acelaşi punctaj, atunci vor mai fi jucate runde de joc până când unul dintre jucători va câştiga în mod evident.
La escoba trebuie obţinute 21 de puncte.
Punctaj
Jucătorul cu cele mai multe cărţi duse primeşte un punct (în cazul în care nu există un al doilea jucător cu exact tot atâtea cărţi). Jucătorul, care are cele mai multe carouri/monede primeşte un punct (în cazul în care nu există un al doilea jucător cu exact tot atâtea carouri/monede). Jucătorul, care are şeptarul de carou/monedă primeşte un punct. Jucătorul cu cele mai bune cărţi primiera primeşte un punct.
Cărţile „primiera"
7 21
6 18
as 16
5 15
4 14
3 13
2 12
cărţi cu figuri 10
În acest caz cine obţine valoarea cea mai mare, primeşte un punct (în cazul în care nu există un al doilea jucător care a obţinut aceeaşi valoare). Dacă jucătorul este în situaţia de şicană, adică îi lipseşte o culoare, sau mai multe culori, atunci pierde oricum punctul primiera, faţă de adversarul, care are mai multe culori.
Sfaturi de joc
Este un avantaj dacă sunt duse cât mai multe cărţi. Extrem de important este colactarea a cât mai multe cărţi de carou/monedă. Este bine să fie duse cât mai mulţi şeptari (mai ales şeptarii de carou/monedă) şi cărţi de 6 pentru a obţine punctul primiera. Pe lângă aceste obiective, acel jucător, care goleşte de cele mai multe ori masa de joc, aproape că a şi câştigat.
Sfaturi speciale la escoba
La escoba este bine să fim atenţi, ca adversarul să nu aibă şanse de a goli masa. Acest lucru îl putem obţine prin depunerea unor cărţi pe masă, care au o valoare aşa de mică, încât adversarul nu reuşeşte în nici o combinaţie să realizeze 15 puncte. Sau etalarea unei cărţi, a cărei valoare este exact atât de mare, încăt adversarul are nevoie de o singură carte pentru realizarea a 15 puncte, însă ştim, că el nu posedă această carte. Deci atenţie la cărţile posibile ale adversarului.
Sfaturi speciale la scopa
Şi la scopa este bine să fim atenţi, ca adversarul să nu aibă şanse de a goli masa. Acest lucru îl putem obţine în mai multe moduri. Ori încercăm să ţinem pe masă cărţile, care dau un total de peste 10 puncte, astfel, cu nici o carte nu poate goli adversarul masa. Ori încercăm să depunem pe masă cărţi cu astfel de valori, despre care ştim, că adversarul nu le are în mână în acel moment dat. Dacă, de exemplu ştim, că toate cele 4 cărţi de şase au ieşit din joc, atunci putem etala liniştiţi o carte cu valoarea de 6.
Sfârşitul jocului
Din momentul în care s-au obţinut cel puţin 21 de puncte la o rundă escoba, respectiv 11 puncte la scopa, jucătorul respectiv a câştigat şi jocul a luat sfârşit. Dacă mai mulţi jucători obţin acelaşi scor, atunci vor mai fi jucate runde până când unul dintre jucători va câştiga în mod evident.
Scopa/escoba jucat în patru:
Scopa/escoba poate fi jucat şi în patru. În cazul a 4 jucători se va juca automat în două echipe. Regulile rămân aceleaşi. Punctele şi punctele extra vor fi trecute la fiecare membru al echipei. Funda!
Gigi8172 întreabă:
Apocalipsa22 întreabă: