Pentru ca se apropie 1 martie si 8 martie, ne intrebam cu totii care este semnificatia Martisorului. Stim ca trebuie sa cumparam martisoare pentru femeile din familie, pentru prietene, pentru colege, dar ce semnificatie au ele? Iata niste explicatii gasite de noi:
In vechime, martisorul se daruia pe 1 martie, inainte de rasaritul soarelui. Darul era primit de catre copii si tineri, indiferent de sexul acestora. "Banalul" snur alb-rosu, care este ignorat acum, reprezenta adevaratul martisor. Cele doua culori reprezentau unirea extremelor: vara-iarna, cald-frig, fertilitate-sterilitate sau lumina-intuneric.
Snurul se lega la mana, sau se purta in piept si se purta de la 1 martie pana la primele semne care vesteau venirea primaverii: cantecul cucului, inflorirea ciresilor sau venirea berzelor si a randunelelor.
Atunci, martisorul era legat de un pom inflorit, pentru a aduce noroc, sau era aruncat in directia de sosire a pasarilor calatoare si se striga: "Ia-mi negretele si da-mi albetele".
Legendele spun ca martisorul a fost tors de Baba Dochia. In timp, traditia s-a schimbat si snurului i-a fost adaugata o moneda de argint, care era asociata soarelui.
Cu banul de la snur se cumpara vin rosu, paine si cas proaspat pentru ca purtatorii simbolului de primavara sa aiba fata alba precum casul si rumena precum vinul rosul. In zilele noastre, martisorul are o valoare mai mult artistica, fiind confectionat din aproape orice material.
Originile sarbatorii martisorului nu sunt cunoscute exact, dar se considera ca ea a aparut pe vremea Imperiului Roman, cand Anul Nou era sarbatorit in prima zi a primaverii, in luna lui Marte. Acesta nu era numai zeul razboiului, ci si al fertilitatii si vegetatiei. Aceasta dualitate este remarcata in culorile martisorului, albul insemnand pace, iar rosu — razboi. Anul Nou a fost sarbatorit pe 1 martie pana la inceputul secolului al XVIII-lea.
Cercetari arheologice efectuate in Romania, la Schela Cladovei, au scos la iveala amulete asemanatoare cu martisorul datand de acum cca. 8.000 ani. Amuletele reprezentau niste pietricele vopsite in alb si rosu care erau purtate la gat.
In prezent, martisorul este purtat intreaga luna martie, dupa care este prins de ramurile unui pom fructifer. Se crede ca aceasta va aduce belsug in casele oamenilor. Se spune ca daca cineva isi pune o dorinta in timp ce atarna martisorul de pom, aceasta se va implini numaidecat. La inceputul lui aprilie, intr-o mare parte a satelor Romaniei si Moldovei, pomii sunt impodobiti de martisoare.
In unele judete ale Romaniei, martisorul este purtat doar primele doua saptamani. In localitatile transilvanene martisoarele sunt atarnate de usi, ferestre, de coarnele animalelor domestice, intrucat se considera ca astfel se poate de speriat duhurile rele. In judetul Bihor de crede ca daca oamenii se spala cu apa de ploaie cazuta pe 1 martie, vor deveni mai frumosi si mai sanatosi. In Banat fetele se spala cu zapada pentru ca sa fie iubite. In Dobrogea martisoarele sunt purtate pana la sosirea cocorilor, apoi aruncate in aer pentru ca fericirea sa fie mare si inaripata.
Obiceiuri asemanatoare se pot intalni in zona Balcanilor, in Bulgaria, unde se cheamă Martenita (Мартеница), in Macedonia si in Albania.
Surse: 1 si 2.
http://ro.wikipedia.org/wiki/M%C4%83r%C5%A3i%C5%9For
http://www.ziare.com/actual/eveniment/03-01-2009/originile-si-traditiile-martisorului-683971
In Moldova, impregnata de traditii, fetele sunt cele care ofera martisoare baietilor, gest firesc pentru ca martisorul este lucru de mana.
Obiceiul martisorului, simbol ancestral al unui vechi scenariu de innoire a timpului in pragul primaverii, este legat, conform traditiei, de momentul mortii si nasterii simbolice a unei zeitati feminine autohtone - Baba Dochia.
Martisor este si denumirea populara a lunii martie, luna inceputului de an agrar.
Obiceiul martisorului s-a pastrat pana in zilele noastre dar nu la cotele sensibilitatii de alta data.
In credinta populara martisorul simbolizeaza funia anului care aduna, prin impletirea celor doua fire, cele 365 de zile calendaristice. Culorile alb si rosu reprezinta cele doua anotimpuri opuse, iarna si vara, in vechile societati traditionale fiind cunoscute doar aceste doua anotimpuri de baza, primavara si toamna fiind considerate a fi doar anotimpuri de trecere.
Conform credintelor bucovinene, martisorul este firul zilelor din an tors de Baba Dochia in timp ce urca cu oile pe munte, asemanator firului vietii omului tors la nastere de catre ursitoare. Culoarea alba reprezinta frigul iernii ce se incheia iar cea rosie caldura verii ce urma in mod firesc in calendar.
Semnificatia martisorului s-a diminuat odata cu trecerea anilor. In trecut, el era confectionat de catre mame, care adaugau la snurul bicolor, impletit din fire de lana (stramatura), cate o moneda de argint sau chiar de aur si-l legau la mana copiilor in dimineata zilei de 1 martie, inainte de rasaritul soarelui.
Se credea ca, in felul acesta, copiii erau aparati de rele si de boli si ca aveau sa fie sanatosi, precum argintul, si rosii la fata, precum culoarea rosie din snur.
Fetele isi atarnau firul impletit la gat, in credinta ca nu vor fi fie arse de soare peste vara, conform zicalei: "Cine poarta martisoare / Nu va fi parlit de soare".
In comunitatile traditionale bucovinene fetele ofereau cu multa bucurie martisorul, in ziua de 1 martie, flacailor din sat, obicei care s-a pastrat pana astazi.
Martisorul era purtat de catre copii timp de 12 zile sau pana la anumite sarbatori de primavara (Mucenici, Blagovistenie, Florii, Paste ), pana la inflorirea pomilor fructiferi sau a unor arbusti precum macesul.
In alte locuri, martisorul era purtat pana la sosirea pasarilor calatoare, cand era aruncat in directia de unde veneau acestea rostindu-se: "Ia-mi negretele si da-mi albetele".
In cazul in care martisorul era purtat pana la inflorirea pomilor, acesta se atarna pe crengile inflorite iar cu banul de la fir se cumpara vin rosu, paine si cas proaspat pentru ca purtatorii, simbolului de primavara sa aiba fata alba precum casul si rumena precum vinul rosul.
Martisorul era un simbol purtat cu multa demnitate si chiar solemnitate de catre membrii societatii traditionale, care evitau orice comportament necivilizat in perioada in care martisorul le impodobea imbracamintea.
Martisoarele din zilele noastre sunt confectionate manual sau sunt procurate din magazine, fiind compuse tot din doua fire alb-rosii, impletite din matase, la care se agata mici pandantive artizanale, care ar simboliza norocul, sanatatea, iubirea etc, obiceiul pierzandu-si mult din semnificatiile initiale
Mărtisorul este o sărbătoare traditională rominească care anuntă sosirea primăverii si cu această ocazie se oferă domnisoarelor si doamnelor un mărţisor simbol al binelui şi bunăstări traditíle romînesti au o vechime de 8000 ani fiind descoperite în mehedinti(romînia de azi)