Whist este un joc de cărți clasic, de levată, care a cunoscut perioada sa de glorie în sec al XVIII-lea si al XIX-lea. Cu toate că regulile de joc sunt extrem de simple, jocul este destul de dificil.
Reguli: Se folosește un pachet standard de 52 de cărți. Cărțile din fiecare culoare (pica - ♠, cupa - ♥, caroul - ♦, trefla - ♣) de la cea mai mare la cea mai mică sunt: A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2. Whist-ul este jucat de patru jucători, împarțiți în două perechi cu partenerii așezati la masă față în față. Jucătorii trag cărți pentru a determina perechile: cele două mai mari desemnează o pereche, iar celelalte două perechea adversă. Este strict interzis să se comenteze cărțile sau să se semnalizeze între jucatori în orice moment al jocului. Cărțile vor fi amestecate de fiecare jucător pe rând, în mod obișnuit de cel din stânga dealer-ului. Pentru a elimina timpii morți și a mări viteza de joc, un al doilea pachet de joc poate fi amestecat de către partenerul dealer-ului în timp ce acesta împarte cărtile apoi îl plasează în dreapta sa pentru a fi folosit în următorul joc. Cărțile se taie de către jucătorul din dreapta dealer-ului înainte de distribuire. Dealer-ul distribuie tot pachetul de cărți, una câte una, în sensul acelor de ceasornic, cu fața în jos, fiecare jucător având în final câte treisprezece cărți. Ultima carte, care aparține dealer-ului, este expusă cu fața în sus pentru a indica care culoare va fi atuul. Această carte rămâne cu fața în sus până când dealer-ul joacă pentru prima levată. Jucătorul din stânga dealer-ului joacă (atacă) primul pentru prima levată. Orice carte din mâna sa poate fi folosită pentru atac. Ceilalti jucători, în ordinea acelor de ceasornic, joacă fiecare câte o carte în levată, trebuind să pună de aceeași culoare cu atacul dacă posedă cărți din acea culoare. Un jucător care n-are carți în culoarea atacată poate defosa orice carte a sa sau poate tăia cu atu. Levata, încheiată după ce au contribuit toți patru jucătorii, este câștigată de cel care a pus cea mai mare carte din culoarea atacată, cu condiția să nu fi fost tăiat cu atu, caz în care jucătorul care a pus cel mai mare atu câștigă. Câștigătorul levatei atacă acum pentru levata următoare. Se continuă așa până când este jucată și ultima levată, a treisprezecea, după care se face scorul. Dacă nici o pereche nu a câștigat suficiente puncte pentru a câștiga partida, se mai distribuie o mână. Ține de tehnica jucătorilor abilitatea de a ține minte ce cărți s-au jucat și ce cărți mai sunt în joc. O levată jucată se întorce cu fața în jos și se așaza, în pachet de patru carti, în fața jucătorului care a câștigat-o astfel încât la sfârșitul jocului se pot număra ușor levatele câștigate de fiecare pereche. Înainte de a începe următoarea levată, orice jucător poate cere să revadă cărțile, dar numai pe cele din ultima levată. În timpul jucării unei levate, cărțile din aceasta, pot fi văzute la dorința oricărui jucător.
Tehnici de baza: Pentru atacul de deschidere, este bine de ales culoarea cea mai puternică pe care o dețineți, care în general este și cea mai lungă. Un singleton este de asemenea un atac bun, pregătind un tai dacă partnerul returnează culoarea de atac. La fel atacul dintr-o secvență de onori este foarte bun.
Atacurile la levatele ulterioare respectă în general regulile de mai sus, ajustate cu informațiile căpătate în cursul jocului.
Jucatorul nr 2 la levată (mâna a 2-a) pune în general mic, în special dacă deține un onor. Totuși e bine să se joace un onor dacă dețineți o secvență de onori (caz în care se joacă cel mai mic onor din secvență). De asemenea se acoperă cu un onor dacă jucatorul nr 1 a început levata cu un onor.
Jucatorul nr 3 (mana a 3-a), în general joacă mare, dar respectă la fel regula ca dintr-o secvență să pună cartea cea mai mică. O tehnică mai dificilă este impasul.
Defosele se fac în general dintre cărțile mici, din culorile nefolositoare. Prin cărțile defosate se pot transmite anumite informații partenerului: o carte mică (2, 3) denotă dezinteres în acea culoare, o carte ceva mai mare (7, 8) denotă interes. Se pot transmite informații partenerului și atunci când se răspunde la culoare, dacă jocul nu impune o anumită carte.
Scorul: După ce un joc s-a terminat, perechea care are cele mai multe levate marchează câte un punct pentru fiecare levată câștigată peste șase. Dacă toți cei patru jucatori sunt experimentați, în general este greu ca scorul dintr-un singur joc să fie mai mare de doi. Se pot acorda puncte și pentru posesia tuturor onorilor de atu (A, K, Q, J) de către o pereche, însă acest lucru ține de noroc și jucătorii experimentați nu acceptă această punctare. Partida e finalizată când o pereche face cinci puncte, dar în funcție de dorința jucătorilor acest număr poate fi schimbat.
Vocabular: Dealer: Jucătorul care distribuie cărțile.
Pachet de carti: Pachet standard de cărți constând din 52 de carti în patru culori.
Mort: În anumite variante de whist, o mână este așezată pe masă cu fața în sus și este jucată de jucătorul din fața ei. Acest fapt permite whist-ului să poată fi jucat și de trei jucători.
Mare șlem: Câștigarea de către o pereche a tuturor 13 levate.
Mână: Cele 13 cărti deținute de un jucator. (52 cărți dintr-un pachet împărțite la patru jucători fac să revină câte 13 cărți fiecărui jucator.
Onori: Cele mai mari patru cărți – A, K, Q, J în notație engleză sau A, R, D, V in notație franceză.
Atac: Prima carte jucată într-o levată.
Rubber: O serie de jocuri. De exemplu, cel mai bun din trei sau cel mai bun din 5.
Șlem: Câștigarea de către o pereche a 12 levate.
Levată: un tur de joc în care fiecare jucător a pus câte o carte.
Atu: Culoarea desemnată de ultima carte împarțită și care este superioară celorlalte culori Daca într-o levată s-au jucat două sau mai multe atuuri, câștigă jucătorul care a furnizat atuul cel mai mare.
Singleton: Posesia într-o mână a unei singure cărți dintr-o culoare.
Șicană: Lipsa unei culori dintr-o mână.
Regulile jocului
Whistul românesc este un joc pentru 3-7 jucători, ideal pentru 4. Jucătorii nu se asociază, jucând individual.
Dintr-un pachet standard de cărţi se foloseşte un număr de cărţi astfel încât să revină câte 8 cărţi de jucător (24 pentru 3 jucători, 32 pentru 4 jucători şi aşa mai departe până la 48 pentru 6 jucători). Cărţile eliminate sunt cele mai mici din pachet începând cu 2, 3, etc.
Pentru 7 jucători se joacă cu 48 de cărţi, dar dealer-ul nu îşi va împărţi sieşi cărţi, devenind "mână moartă". Astfel fiecare jucător va deveni mână moartă de-a lungul partidei atunci când îi vine rândul să fie dealer.
Rangul cărţilor este următorul, începând cu cea mai mare: A, K, Q, J, 10, 9, şi aşa mai departe. Acestea nu au valoare la calcularea scorului, whistul fiind un joc exclusiv de levată.
[modificare]Distribuirea cărţilor
Primul dealer este ales prin tragere la sorţi. Un jucător distribuie câte o carte tuturor jucătorilor şi cel cu cartea cea mai mare devine primul dealer, apoi şi ceilalţi prin rotaţie în sensul acelor de ceasornic.
Numărul de cărţi distribuite fiecărui jucător variază de-a lungul partidei. Se începe cu un joc în care se distribuie o singură carte şi se continuă tot aşa până când toţi jucătorii au fost dealeri o dată, distribuind numai câte o carte.
După aceasta numărul cărţilor date creşte cu câte una la fiecare nouă distrubuire până când se ajunge la opt cărţi distribuite pentru fiecare jucător. Urmează ca toţi jucătorii, când le vine rândul să distribuie, o dată, câte opt cărţi. Apoi numărul de cărţi începe să descrească cu una la fiecare nouă distribuire până când se ajunge la o carte distribuită. Acum toţi jucătorii fac câte o distribuire de câte o carte.
Exemplu: Cu patru jucători întreaga partidă constă în 24 de distribuiri, iar numărul de cărţi distribuite în fiecare tur va fi după cum urmează: 1, 1, 1, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8, 8, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 1, 1, 1.
După ce cărţile au fost impărţite, următoarea carte este pusă cu faţa în sus; culoarea acesteia va fi culoarea atuului. În jocurile cu 8 cărţi nu mai există carte de pus cu faţa în sus; aceste jocuri se joacă fară atu.
anonim_4396 întreabă:
Andrei1027 întreabă: