Locurile prin care se pune ata in masina sunt prezentate in manualul masinei respective. Unele au un mod mai straniu, cum ar fi Pfaff Jeans, o masina mecanica cu dublu transport. Am avut o astfel de masina (foarte buna, facuta in Germania, nu in China; nu putea multe, dar ce putea, facea perfect, mai ales tighelul drept). Cum am mai multe masini, nu am folosit-o un timp si pe urma, cand am avut nevoie de ea, nu mai stiam cum se face. A trebuit sa o intreb pe domnisoara de la magazinul meu.
Daca nu mai aveti manualul masinii, cautati pe internet, unde se gasesc gratis sau contra plata si manuale de masini (mai) vechi. E adevarat ca de cele mai multe ori sunt numai in engleza sau germana.
Dar e un lucru despre care nu se scrie in manuale, cel putin nu in toate, si anume ca ata nu se poate pune bine decat cand este piciorusul ridicat si acul in cea mai inalta pozitie.
Ata care merge de la papiota la acul masinii trebuie sa treaca prin discurile de tensiune, care o tin intinsa si desfac din papiota (mosorul de ata) numai atata ata, cat sa se poata imbina firul de sus cu cel din suveica si sa se formeze cusatura frumos.
Discurile de tensiune se inchid si se deschid simultan cu mersul acului si tensiunea atei incepe sa functioneze daca piciorusul este lasat in jos.
Incercati sa trageti de ata care iese din ac cu piciorusul ridicat si apoi cu piciorusul lasat si va veti convinge.
Discurile sunt deschise la maximum cand acul e ridicat in pozitia cea mai mare si piciorusul este ridicat.
De aceea se pune ata numai in aceasta pozitie: ca sa intre bine intre discuri si sa ramana acolo. Daca discurile sunt inchise (piciorusul jos), ata va trece pe deasupra si tensiunea nu va fi cea la care trebuie sa functioneze masina. Pasuri sarite si tensiunea atei necorespunzatoare.
Al doilea lucru de care trebuie sa tineti seama este sa tineti ata putin intinsa cand o treceti prin toate punctele de la masina prin care trebuie sa treaca. Iar cand ajungeti la discurile de tensiune (la Bernina sunt in interiorul masinii), tineti-o intinsa si miscati-o IMPERCEPTIBIL, adica extrem de putin, la stanga si la dreapta, ca sa fiti sigure ca a trecut si ramas intre discuri. Lasati ata cu adevarat libera, fara tensiune, numai cand ajungeti in fata acului.