In tara noastra, normele de clasificare in vigoare tin cont de normele utilizate in tarile europene cu turism dezvoltat, precum si de recomandarile Organizatiei Mondiale a Turismului cu privire la conditiile minime de clasificare pe stele in tarile europene. Astfel, normele metodologice in vigoare sunt aprobate prin Ordinul MT nr.510/2002 si republicata in 09.03. 2008, norme considerate printre cele mai detaliate in comparatie cu alte tari. Conform Normelor Metodologice structurile de primire turistice se clasifica pe stele si, respectiv, flori in cazul pensiunilor turistice, in functie de anumite caracteristici.
In Romania si in multe alte tari clasificarea se face pe baza a doua criterii majore:
- suprafata si echipamente: suprafata camerelor, echiparea sanitara, mobilier si alte accesorii
- criterii calitative: calitatea mobilierului, serviciile oferite si calitatea acestora, etc.
CRITERII MINIME SI OBLIGATORII
Pentru ca de multe ori ne lovim de un impas cand nu ne sunt oferite serviciile pe care ni le dorim, in conditiile dorite, este important de stiut, ca indiferent de stelele hotelului, acestea trebuie sa intruneasca anumite criterii minime:
Afisare in locuri vizibile a:
- numerelor de telefon ale conducerii hotelului, ale Ministerului Turismului si ale Autoritatii pentru Protectia Consumatorului
- certificatelor de atestare
- tarifelor de cazare, exprimate in euro
Existenta unor materiale scrise, tiparite in limba romana si in alte doua limbi de circulatie internationala, cu informatii utile cu privire la:
- instructiuni de folosire a telefonului si tarifele pentru convorbiri interne si internationale;
- lista cu serviciile suplimentare oferite si tarifele pentru cele cu plata;
- cum se solicita room-service
- lista cu preturile produselor din minibar
- informatii turistice privind zona sau localitatea in cauza
- chestionare pentru testarea opiniei turistilor cu privire la calitatea serviciilor oferite
- pentru hotelurile de 3, 4 si 5 stele harti cu localizarea hotelului, iar materialele trebuie prezentate in mape speciale
Hotelurile trebuie sa aiba firma exterioara, care cuprinde denumirea hotelului si stelele atribuite, iar cele de 3-5 stele trebuie sa prezinte firma luminoasa.
In spatiile de cazare si in grupurile sanitare se va asigura iarna o temperatura minima de 18 grade Celsius iar in sezonul cald o temperatura maxima de 25 de grade Celsius.
In grupurile sanitare se va asigura in permanenta apa calda si apa rece, iar pardoseala si peretii trebuie sa aiba finisaje din materiale usor lavabile si de calitate, placi ceramice pana in tavan la 3-5 stele si vopsea sau placi pana la jumatatea peretului la 1-2 stele.
Servicii de housekeeping zilnice. Lenjeria de pat, prosoapele si halatele trebuie sa fie de culoare alba, trebuie schimbate dupa fiecare turist, iar daca sejurul este mai lung, dupa cum urmeaza:
- la hotelurile de 4-5 stele lenjeria si prosoapele se schimba la 2 zile, iar halatele la 3 zile;
- la hotelurile de 3 stele lenjeria se schimba la 3 zile iar prosoapele la 2 zile;
- la hotelurile de 1-2 stele lenjeria se schimba la 4 zile iar prosoapele la 3 zile.
Personalul din structurile de primire nu are voie, pentru protectia turistului, sa dea relatii sau informatii cu privire la sejurul acestuia. Administratia structurii de primire raspunde de paza, siguranta si integritatea bunurilor turistilor.
Turistii pot fi cazati la orice ora din zi sau din noapte in ordinea sosirii lor si in limita locurilor disponibile in cazul in care nu au rezervare si nu se va face discriminari cu privire la cetatenie, nationalitate, domiciliu, convingeri politice sau religioase. Unitatile de cazare turistice au obligatia ca in incinta acestora sa pastreze ordine si liniste.
SERVICII SUPLIMENTARE
Pe langa aceste criterii minime si obligatorii, toate unitatile cu activitatea hoteliera trebuie sa ofere o gama suplimentara de servicii, cu sau fara plata, alegand dintr-o lista oferita de Ministerul Turismului. Astfel:
- Hotelurile de 4-5 stele - minim 18 servicii
- Cele de 3 stele - minim 15 servicii
- Cele de 2 stele - minim 10 servicii
- Cele de 1 stea - minim 5 servicii
Numarul de stele este oferit pe baza unui punctaj:
- pentru hotel de 5 stele 150 puncte
- pentru hotel de 4 stele 120 puncte
- pentru hotel de 3 stele 70 puncte
- pentru hotel de 2 stele 30 puncte.
Acest punctaj se obtine in baza unei evaluari atente a hotelului si se iau in considerarea atat criteriile minime, criteriile tehnice si de calitate cat si serviciile:
- arhitectura cladirii, cu intrari separate, cu balcoane sau nu, rampa de acces pentru carucioare;
- parcare cu locuri care sa acopere cat mai mult din numarul camerelor;
- holul receptiei cu o suprafata cat mai mare;
- personal calificat, de la usier, la serviciul de protectie si paza;
- servicii de receptie 24 de ore din 24;
- spatiul de cazare iluminat foarte bine, cu cate un sistem individual de iluminare in functie de capacitatea camerei, mobilat corespunzator cu sisteme tehnologice de calitate (telefon, TV, etc.);
- lungimea patului: minimum 200 cm in cazul hotelurilor de 3, 4 si 5 stele si minimum 190 cm in cazul hotelurilor de 1 si 2 stele;
- existenta ascensoarelor;
- suprafata camerelor; (pentru 5 stele camera trebuie sa aiba cel putin 20 de metri patrati)
- echiparea sanitara, incepand cu grup sanitar propriu si cu articolele din dotare: de la savoniera, la covoare plusate, uscator de par, papuci de unica folosinta, etc.
- constructii-instalatii si dotari: restaurant, spatii comerciale si de relaxare, garaje, climatizari, seif, etc.;
- servicii suplimentare: cosmetica, inchirieri masini, spalatorie, etc.;
- spatii de agrement si fitness;
Daca nu esti in stare sa dai un raspuns destul de inteligent pentru a-mi raspunde la intrebare, te rog sa numai raspunzi deloc!
Exista norme metodologice in turism, alea sunt conditiile pe care trebuie sa le ofere. Iar daca nu gasesti acele conditii atunci fa reclamatie la protectia consumatorului. Esti cetateau european si ai drepturi. Daca vrei normele, cauta in google: norma metodologica turism si vei gasi un PDF cu tot ceea ce trebuie sa contina o camera de hote, pensiune, etc.
Ai totusi grija, tabere nu sunt subordonate ministerului turismului ci ministerului educatiei.