Se numeste frana de motor, dar in viteza I nu o sa iti intre decat daca masina sta pe loc
Nu poti trece din a 3-a in a 1-a , nu intra, si probabil daca ar intra ti-ar sari cutia de viteze in sus, treci din a treia in a doua, si se numeste frana de motor.
Și care e întrebarea? cum faci asta, sau ce?
Calci ambreiajul, muți schimbătorul și iei piciorul de pe ambreiaj. Nu e prea mare inginerie.
Dar nu prea e indicat să „sari" peste viteze (gen 3 > 1, sau 2 > 4 etc.) sau omori și ambreiajul, și ambielajul (de fapt, tot motorul, forțându-l să se tureze mult peste turația optimă).
PS poți să treci și în marșarier, nu doar în viteza întâi, doar că o să cam protesteze cutia de viteze și e chiar posibil să-i retezi niște dinți de pe pinioane.
Pai calci ambreajul, duci schimbatorul in pozitia dorita, apoi il eliberezi usor, ca sa nu bruschezi. Treapta 1 o dai de la 10 km/h in jos, si chiar si asa, multe masini nu prea te lasa sa faci manevra asta pana nu opresti de tot.
Ca sa fii sigur ca iti intra, trebuie sa faci o manevra de camionagiu, sa scoti din viteza prima data, apoi eliberezi ambreajul, accelerezi scurt, apesi iar ambrajul si dai treapta 1. Nu prea ai sanse sa-ti iasa din prima, trebuie exercitiu.
De ce sa nu fie fericite ma? tu cand esti in a6a treci prin toate treptele pana la a1a? gen 5-4-3-2-1? vitezele nu e bine sa le sari cand cresti treapta, cand o scazi nu are a face. am avut 6 masini in 4 ani, toate cutii manuale, toate peste 100. 000km si nu a avut nici una nimic. ascendent strici cutia, descendent nu pateste nimic nicio piesa a grupului moto-propulsor.
''vitezele nu e bine sa le sari cand cresti treapta''
Cine spune asta? Daca eu fac o depasire in treapta a III-a si am 100 la ora cand intrul la loc pe banda mea unde scrie ca trebuie sa trec neaparat si prin a IV-a cand, schimband a V-a, ma duc undeva la 2500-3000 rpm. Trecand si prin treapta a IV-a n-as face decat sa turez motorul inutil avand in vedere ca depasirea s-a terminat si eu nu am de ce sa mai accelerez. In plus, as solicita de 2 ori transmisia in loc de o singura data, tot complet inutil.
Calci ambreiajul, franezi pana la punctul in care maneta de la schimbator intra fara nicio dificultate in treapta I (adica fara sa carai cutia) accelerezi putin si dai drumul usor la ambreiaj concomitent. La trecerea in treapta I atunci cand esti in mers vei simti un oarecare soc. De regula treapta I se foloseste doar la plecarea de pe loc dar in practica vei intalni situatii in care treapta a II-a nu este suficienta desi esti in miscare pentru ca motorul incepe sa tremure. Situatiile de genul asteia le intalnesti doar la mersul bara la bara.
S-ar putea sa te coste treaba asta destul de mult. (Reparatie). am un prieten la un opel vectra facand ''liniuta '' adica avea turatie mare in trapta III si in loc sa i dea a IV a i-a dat a II a din ce am inteles si motoru s-a facut praf.
Astea sunt fabulatii. Daca ai o turatie si o viteza suficient de mari pentru ca retrogradarea sa dauneze serios, cutia nu te lasa sa retrogradezi oricat ai incerca sa fortezi schimbatorul. Mai degraba ramai cu maneta in mana decat sa faci ce a zis prietenul tau ca a facut. Si oricum, chiar daca ai reusi sa faci asa ceva fara sa rupi maneta de la schimbator distrugi cutia, nu motorul. Motorul iti taie alimentarea cand ajunge sa se supratureze, n-ai nici o sansa sa faci blow engine ca in NFS.
Asta mi-au zis instructorii, asta am facut. nu or fi ei mecanici auto, dar cred ca stiu ce zic. daca zice 1 poate se inseala, dar cand iti zic mai multi, nu or fi toti prosti.
Nu merge.Treapta 1 este doar pentru plecarea de pe loc.Nici nu intra. Daca ai face-o si ai cupla ambreiajul risti sa strici motorul(+altele) prin turatia mare care o va avea.Iar viteza de deplasare va scadea aproape brusc.Nu te sfatuiesc sa incerci.
Tata este inginer auto, a absolvit AR la politehnica si a proiectat la motoare in facultate de i s-a facut rau. Eu sunt inginer agronom nu auto dar tot inginer sunt. Instructorii repeta ca papagalii ce scrie in legislatie, habar n-au detalii tehnice. Ei sunt obligati sa te invete pe tine sa conduci ca un pensionar (adica ecologic). Saritul peste trepte si turatul motorului pana la rotatia de forta maxima nu mai reprezinta condus ecologic asa ca nu-l inveti in scoli si nici nu iti este indicat de catre instructori. Asta nu inseamna ca este gresit. Poti intreba orice fel de inginer (nu neaparat auto) si iti va raspunde la fel : dpdv fizic nu are ce sa se intample.
Arata-mi macar un singur articol despre masini in care este precizat ca treptele trebuiesc schimbate neaparat consecutiv (fie in sus fie in jos) si eu iti voi da dreptate. Dar sa aiba si o explicatie tehnica logica nu doar o explicatie bisericeasca gen ''asa trebuie''
''Daca ai face-o si ai cupla ambreiajul risti sa strici motorul(+altele) prin turatia mare care o va avea''
Nu strici niciun motor, motoru e facut sa se tureze pana la 7000 rpm daca e benzina si 5000 rpm daca e Diesel (asta in general, unele se ambaleaza si mai tare). Daca e sa strici ceva strici cutia dar din fericire maneta de la schimbator nu intra in treapta 1 atunci cand viteza de deplasare este mare asa ca n-ai nicio sansa sa strici nici cutia. Tocmai am prezentat mai sus intr-un post o situatie in care treapta I este necesara si in mers. Desi teoretic treapta a II-a poate fi folosita atunci cand masina este in miscare practic nu este mereu suficienta.
Prefer sa merg ca un pensionar. Rahatul asta cu sarit treapta am incercat cu moto si era sa ma arunge in cap. Apasat ambreiaj si sarit in 5a in a2a. A trancanit cutia ca naiba si mi-a fugit roata spate de era sa fac pe mine de frica. Neinteresat de explicatia fizica am ales sa merg ca pensionarul cat timp ma simt in siguranta.
Interesant, cu cateva posturi inainte aveai cu totu alta parere :
''JohnnyBi a răspuns (pentru mihai69):
De ce sa nu fie fericite ma? tu cand esti in a6a treci prin toate treptele pana la a1a? gen 5-4-3-2-1? vitezele nu e bine sa le sari cand cresti treapta, cand o scazi nu are a face''.
In plus, nu vorbeam despre motociclete, camioane sau autobuze, vorbeam despre vehicule ce se conduc strict cu categoria B.
Da. La masina descrescator poti sari vitezele si nu se intampla nimic. La motor se intampla. Postul ala era referitor la cat b. urmand discutia cu tine am bagat eu cat a in discutie, ca eram pe tema: saritul peste viteze
Stanmariusvasile întreabă: