Salutare pentru ca de exemplu esti in a 4 a si la panta respectiva motorul se aude ca si cand nu mai trage nu mai are forta asa ca o sa schimbi in a 3 a e ca si la biciclete cu vitezele
Cum sa iti explic, pentru ca in viteza a4-5 prinzi viteza e pentru viteza, dar in viteza 1-2 motoru trage vitezele sunt facute pentru viteza si pentru forta.nu poti urca pe o panta mare cu a 5.
Depinde de inclinare, greutatea masinii si conditiile de carosabil poate mentine viteza selectata sau o schimba in alta inferioara, in general camioanele fac asta deoarece necesita o putere de tractiune pentru a urca fara sa se opreasca in panta.
E acelasi principiu ca si la bicicleta. Cand esti intr-o viteza mai mica pedalezi mai mult dar inaintezi chiar daca vantul iti bate din fata, iar daca esti intr-o viteza mai mare pedalezi foarte greu si la un moment dat obosesti si te opresti pentru ca nu mai poti innainta. La masina treapta mai mica ofera mai multa putere de tractiune iar treapta ce mai mare ofera viteza mai mare. Sa iti mai dau un exemplu, urca niste scari cu un ghiozdan plin cu pietre sa vedem cate poti urca iar daca il golesti nu o sa ai nici o problema cu urcatul. Iar daca nu schimbi viteza cand urci in rampa o sa iti moara motorul.
Pentru ca de pe o treapta inferioara se poate obtine o putere mai mare a motorului fiind necesara datorita urcarii pantei respective, si bine inteles ca va scadea viteza de rulare.
Pentru ca atunci cand urci devine cuplul motorului mai mic si daca nu schimbi viteza pe o trealta inferioara se opreste motorul (moare)
Servus eu Arpad isti si vreie sa zici la tie romani ca eu vrei un maghair plod in la voi in transilvania caci esti ai noastre ca de ce nu ibiri din aicea maghiar tara la mine bozgorus supremus sultanu adoratu iubitu de dolar punct
Pentru ca masina are nevoie de o rezerva de putere cand intampina greutati.
Gandeste-te ca urci o panta cu bicicleta, si vei intelege fenomenul, asa e si la masini
Pai este logic, cu cat masina este in viteza mai mare cu atat motorul lucreaza mai greu si motoarele [in special cele pe benzina] au putere la turatie mai mare asa ca atunci cand urci dealul cu a 4-a incetineste deoarece trage din greu si pentru ca se afla si la o turatie sub 2500 atunci tot incetineste, si pentru a mentine viteza sau a accelera schimbi treapta inferioara de exemplu a 3-a atunci ai cuplu mai mare, motorul trage mai usor si asa masina nu mai incetineste la deal si consumul se pastreaza constant [cu cat suprasoliciti motorul mai tare pe dealuri cu viteze cat mai mari cu atat consumul creste mai mult] sper ca raspunsul meu a fost de ajutor, o zi buna.