Frana de motor se produce in momentul cand actionezi cutia de viteze dintr-o treapta superioara intr-una inferioara. Exemplu: daca conduci prin oras si esti in treapta 3 si in momentul ala te apropii de un semafor si trebuie sa opresti pentru ca e rosu, actionezi ambreajul si introduci treapta 2 si dupa ridici piciorul de pe abreaj fara sa apesi frana. Atunci se produce frana de motor. Deci intotdeauna dintr-o treapta superioara intr-una inferioara. Si intotdeauna apesi ambreajul cand schimbi si cu piciorul drept deasupra franei.
Cel mai bine sa-l rogi pe el sa te invete practic. Ia putina initiativa caci el trebuie sa fie in slujba ta. Bafta!
La modul general, frana de motor se produce atunci cand ridici piciorul de pe accelerate, indiferent in ce viteza esti. Se foloseste de regula la coborarea unor pante si la oprire, atunci cand intentia de oprire este de la o distanta mai mare. Dar in conditiile circulatiei actuale nu se poate folosi deoarece se petura circulatia.
Pentru a opri masina, indiferent in ce situatie, prima data reduci viteza, apasand frana de picior, apoi scoti din viteza, folosind ambreajul si apesi frana de picior.
Salut.
Frâna de motor este întotdeauna valabilă doar cu cutia cuplată într-o treaptă de viteză, aceea find doar inferioară și de regulă la coborâre. Această frânare este cea mai eficientă, chiar și în cazul în care sistemul de frânare se defectează (puțin probabil în zilele noastre), reduce și uzura plăcuțelor (de fapt, n-are ce să uzeze că doar n-apeși frâna de servici în tot acest timp) și chiar a consumului, deoarece roțile învârt motorul în acest caz iar consumul ar trebui teoretic să fie de 0% (în momentul acela cutia de viteze face roțile motoare să-și mențină o anumită viteză la coborâre, mai ales încărcat e foarte indicat, fiind o prostie să cobori pe liber și să pui doar frână în astfel de situații, dar ești și pregătit să frânezi la nevoie). Mașinile mai mari (autobuze, camioane) au un retarder, care e acționat fie printr-un buton cu 2 trepte de regulă, fie dintr-un bloc (similar cu cel de lumini/semnalizare/ștergătoare, amplasat doar în partea dreaptă) cu mai multe trepte. Acum depinde și de mașină și chiar și de gradul de încărcare, fiecare are cutia proprie care se comportă în felul ei. Este bine ca atunci când te afli în mișcare mașina să fie mereu cuplată într-o treaptă de viteză, doar că de regulă mulți obișnuiesc să scoată pe liber și la 50 km/h când urmează să oprească la semafor (dacă semaforul se află și într-o pantă, e o prostie să cobori strict cu frâna de servici apăsată iar cutia să fie exceptată de la muncă). Mașinile cu cutie automată nu trebuie să faci nimic, cutia face toată munca însă aici este vorba să nu scoți din viteză pe toată perioada deplasării tale.
Instructorii într-adevăr te învăță puțin de regulă, ei abia așteaptă să-ți termini orele că majoritatea sunt sătui de tot ce înseamnă trafic, învățat (și para-explicat multora aceleași lucruri) doar că ei atunci când te bagă la examen, într-un fel își asumă "pregătirea" ta, așa că sunt obligați să-ți explice orice nelămurire pe care o ai.