In afara de momentul cand pleci de pe loc eliberezi ambreiajul brusc in orice treapta SUPERIOARA de viteza ai schimba. Nu ar trebui sa caraie nimic indiferent daca motorul functioneaza pe benzina, motorina sau gaz.
La retrogradarea vitezelor uneori e bine sa il eliberezi mai incet pentru ca, daca nu ai corelatat viteza de deplasare cu treapta in care ai schimbat e posibil sa trantesti o frana "de motor" prea puternica cu efecte negative asupra ambreiajului si/sau cutiei de viteze.
Exista situatii speciale unde il eliberezi mai incet, de exemplu cand nu-ti intra masina in treapta a doua si atunci trebuie sa sari din treapta I-a direct in a III-a. Daca il lasi brusc atunci e posibil sa opresti motorul. Dar astea sunt cazuri rare si tin doar pana ajungi cu ea in service.
Si...daca e benzina? eu am benzina, si daca ridic cat de repede pot picioru dupa ce intru in a 2 3 4 5.Si caraie urat, trebuie sa il las usor sa nu se auda urat.Banuiesc ca voribi pentru disel? ca acolo nu se auzea nimic.
Mie mi se aude și pe diesel dacă las foarte brusc, ideea e să sincronizezi când schimbi
E destul de irelevant ca e benzina sau diesel. Treptele superioare se schimba la fel. Nu stiu despre ce carait vorbesti, dar normal nu. Ori schimbi tu aiurea viteza in sensul ca nu tii aparat suficient ambreiajul cat sa schimbi treapta ori are cutia o problema.