Sonda Lambda este un senzor amplasat pe tubulatura de evacuare si conectat la ECU(calculator), care in esenta consta intr-un conductor de curent electric a carui intensitate variaza in functie de cantitatea de oxigen care traverseaza sonda. In interiorul acesteia exista un material ceramic poros, din dioxid de zirconiu (ZrO2). Intensitatea curentului prin placa de zirconiu variaza in functie de numarul de molecule de oxigen care traverseaza materialul ceramic. Deoarece sonda functioneaza optim doar la temperaturi mari, „la rece", pina cind gazele de esapament ating temperaturi de 4-500 oC, sonda este incalzita de o rezistenta din interiorul ei, dupa care caldura ii va fi furnizata chiar de temperatura gazelor de esapament. Autoturismele cu motorizari euro 3 si 4 au chiar 2 sonde, una amplasata inaintea catalizatorului pentru optimizarea amestecului aer/combustibil, si una dupa catalizator, pentru verificarea eficientei acestuia. Constructorii recomanda verificarea sondei la fiecare 30 000 de kilometri sau la fiecare doi-trei ani de functionare a masinii si schimbarea sondei in cazul cind apar probleme in functionarea acesteia.
In principal sonda masoara in mod constant cantitatea de oxigen din gazele evacuate şi trimite semnalul sub forma de voltaj către unitatea de comandă a motorului. ECU (calculatorul central al masinii) foloseste semnalele primite de la sonda pentru a ajusta amestecul in vederea obtinerii amestecului ideal:14, 8kg aer cu 1kg benzina, pentru care asa-numitul factor Lambda este egal cu 1. Valorile de iesire ale senzorului variaza intre 0.2 V (amestec sarac) si 0.8 V (amestec bogat), variatia ideala fiind in jurul valorii de 0.45 VRealizarea optima a amestecului asigura o eficienţă şi o durată de viaţă maxime ale catalizatorului. O sondă lambda uzată poate cauza un consum excesiv de benzină, emisii de noxe crescute, uzură excesivă a catalizatorului şi scăderea performanţei motorului.
Sonda Lambda este un senzor amplasat pe tubulatura de evacuare si conectat la ECU, care in esenta consta intr-un conductor de curent electric a carui intensitate variaza in functie de cantitatea de oxigen care traverseaza sonda. In interiorul acesteia exista un material ceramic poros, din dioxid de zirconiu (ZrO2). Intensitatea curentului prin placa de zirconiu variaza in functie de numarul de molecule de oxigen care traverseaza materialul ceramic. Deoarece sonda functioneaza optim doar la temperaturi mari, „la rece", pina cind gazele de esapament ating temperaturi de 4-500 oC, sonda este incalzita de o rezistenta din interiorul ei, dupa care caldura ii va fi furnizata chiar de temperatura gazelor de esapament. Autoturismele cu motorizari euro 3 si 4 au chiar 2 sonde, una amplasata inaintea catalizatorului pentru optimizarea amestecului aer/combustibil, si una dupa catalizator, pentru verificarea eficientei acestuia. Constructorii recomanda verificarea sondei la fiecare 30 000 de kilometri sau la fiecare doi-trei ani de functionare a masinii si schimbarea sondei in cazul cind apar probleme in functionarea acesteia.
De constatat dacă funcţionează în parametrii optimi sau nu, mergi la orice service care se respectă şi are un tester. Mai poate face figuri dacă ai băgat benzină de 98 în loc de 95 cât e recomandat, dacă ai maşină pe benzină. Baftă!
Fumul alb in general nu este de la sonda lambda. O sonda lambda defecta influenteaza amestecul, insa amestecul prea bogat da un fum negricios, nicidecum alb.
Fumul alb este format de fapt din vapori de apa, provenind de obicei din doua surse:
- din condens - apare numai pe vreme rece, dispare vara si se manisfesta indeosebi in primele minute dupa pornire. Dupa ce esapamentul s-a incins bine, evaporandu-se toata apa ramasa pe traseu, fumul dispare de la sine.
- din sistemul de racire - de obicei pe la chiulasa. Fumul alb este insotit de scaderea in timp a nivelului lichidului de racire (antigel), fara a exista pierderi la exterior. Apa patrunde pur si simplu in cilindri, unde datorita temperaturii ridicate se transforma in vapori, care sunt evacuati impreuna cu gazele arse.
Daca in primul caz nu trebuie sa iti faci griji decat pentru rugina din sistemul de evacuare, in cel de al doilea poti sa te pregatesti de o vizita in service, pana nu este prea tarziu.
Sa le luam pe rand:
Fumul alb poate fi de la:
- EGR;
- Bujii incandescente;
- Ulei ne schimbat la timp;
- Condens;
- Apa in camera de ardere, trebuie schimbata garnitura de chilasa si daca scoate si albastrui iti recomand sa schimbi si semeringurile de la supape, asta in cazul in care compresia e buna si nu ai probleme cu segmentii fiindca atunci motorul este aproape calat daca s-a ajuns aici;
- Cum spuneam si mai sus motor calat dar nu ar mai pornii pana la urma deci nu cred sa fie asta;
- In ultima instanta sistemul de racire dar mai greu de crezut.
Cu sonda Lambda ti-au dat baietii copy si paste dupa un site pe care l-am postat la o intrebare mai veche despre sondele Lambda dar este prea complicata explicatia si sunt sigur ca nu ai inteles mare lucru de fapt in principal sonda masoara in mod constant cantitatea de oxigen din gazele evacuate şi trimite semnalul sub forma de voltaj către unitatea de comandă a motorului (ECU).
Sonda Lambda defecta ca simptome iti dai seama dupa:
- Eşec la testul emisiilor (caracteristic, o concentraţie mare de CO şi/sau HC);
- Catalizator deteriorat (cauzat de o concentraţie mare de carburant);
- Consum crescut de carburant (cauzat de o concentraţie mare de carburant);
- Motorul funcţionează neregulat sau in socuri;
- Performanţe reduse.
anonim_4396 întreabă:
Stanmariusvasile întreabă: