Presupune sa folosesti treptele corecte, sa nu turezi mai mult decat e nevoie, sa folosesti cat mai putin acceleratia si frana si cat mai mult inertia masinii.
Daca au 50 de metri liberi in fata, "soferii" cu un stil de condus agresiv tureaza masina la 5000 de ture, merg 40 de metri si apoi franeaza cu scârț în ultimii 10 metri.
Stilul asta de condus este exact opusul unui stil economic.
In aceeasi situatie, un sofer econom calca usor acceleratia 10 metri si apoi lasa masina sa mearga 40 metri din inertie, franand foarte usor la final. În felul ăsta economisești și carburant, și plăcuțe de frână.
Sa nu accelerezi prea tare și apoi sa pui frâne bruște,
Sa păstrezi o viteza constanta unde e posibil,
Sa folosești frâna de motor când e cazul (când vrei sa reduci viteza, când cobori, etc),
Sa nu mergi constant cu accelerația în pământ, fiecare tip de motor are o plaja de viteze unde consuma cel mai puțin. La a mea de exemplu e circa 90-95, la Audi A4 cu motor de 1.9 diesel e circa 110kmph.
Și orice măsură legala prin care reduci consumul și protejezi mediul.
- Verifica presiunea pneurilor
- Masina sa nu aiba incarcaturi foarte grele
- Opreste motorul la semafor
- Nu folosi vara aerul conditionat foarte des
- Mergi pe jos
Chestia cu mersul pe jos e cea mai tare. E cea mai economica.
Eu zic ca mai bine ar fi cu bicicleta. E mai rapida si mai rentabila.
A merge economic inseamna sa folosesti cat poti frana de motor, sa nu accelerezi tare si sa schimbi pe cat posibil dreptetele cam intre 2500 si 3000 turatii.
Astepti sa treaca un batranel cu masina, te pui in spatele lui si faci exact ce face el.
Studiaza putin mersul taximetristilor: demarari foarte prompte, adica tin masina in cuplu, schimba treptele foarte repede, pana ajung la ~50-60km/h, apoi folosesc o treapta mare de viteza (4-5, ca majoritatea au Logan 1.2 + cutie scurta), si nu mai accelereaza decat foarte fin, cat sa mentina viteza. Cand urmeaza intersectii, de obicei merg pe liber sau in frana de motor cu treapta mare, franeaza usor, lasa un pic de distanta fata de celelalte masini, si se strecoara accelerand la fel, doar in zona de eficienta mare, si schimba repede vitezele.
Adica daca Loganul 1.2 trage bine intre 2200rpm si 3000rpm, taximetristul o sa accelereze doar in zona aia. Nu e nevoie sa te uiti la turometru, condusul asta e bazat 100% pe simt, si experienta. Cand stai toata ziua in masina aia, o conduci de parca te-ai nascut lipit de ea.
Deci, rezumat: accelereaza eficient la demaraje, foloseste turatii mici la mers constant si frana de motor, franeaza finut si din timp, nu sta aproape de ceilalti.
La diesel e alta treaba, trebuie sa folosesti turatii mici, iar asta poate dauna motorului (infunzi EGR si turbina, filtru de particule). Excludem motoarele in genul 1.3 CDTI, 1.4 TDI sau 1.5 dci, care scot consum mic din start, fara nici o 'strategie' de condus economic.
XoMasquaradeXo întreabă: