Incearca sa faci frana de motor de la o viteza mai mare catre o viteza mai mica si vezi asa pana se egaleaza numarul de ture, fara sa apesi pedala de frana.
Ridica ambreiajul mai usor, ca motorul sa treaca la turatia impusa de transmisie mai fin. Ceea ce faci tu este o frana de motor. Aproape orice schimbare de treapta de la mare la mic, se numeste frana de motor si trebuie eliberat ambreiajul cu grija, pentru potrivirea turatiei.
In vitezeel 4, 5 și 6 poti lasa brusc ambreiajul.
Viteza 1 omoară motorul daca o lași brusc. Viteza a 2-a și a 3-a smuncesc motorul până se face cuplajul. Daca turația e prea mică, motorul moare.
Daca vrei sa lași brusc ambreiajul in viteza a 2-a și a 3-a trebuie apasat și pe accelerație puțin.
Te uiți la turometru, să ai jumătate ambreiaj, putin accelerație până in 3000 de rot/min și lași brusc ambreiajul. Turometrul coboară, mașina primește un impuls de viteză momentana. Accelerezi ușor.
In cazul decelerarii, din viteza a 3-a in a 2-a si cand pui si frână se poate scoate din viteză până masina are nevoie de accelerație și abia atunci o bagi in a 2-a. Când ai băgat in a 2-a mașina avea încă forță deorece nu ai frânat brusc și total, motorul a preluat funcția de frânare. Ai frânat cu motorul. Daca rămâi fără frane cum oprești o mașină in viteză? Simplu o bagi brusc in viteza 1 omorând motorul. Smuncitura va fi puternica.
Deci sunt in a 3a cu 50km/h. Care sunt pasii sa trec in viteza 2 prin frana de motor fara sa sara turatiile si sa smanceasca?
1. Las piciorul de pe acceleratie, pisc frana, ajunge la 1500 rot/min si viteza de 30km/h.
2. Calc ambreiaj bag treapta 2.
3. Ridic usor ambreiajul in timp ce apas acceleratia?
Ca să-ți fie foarte clar.
- frână de motor din viteza 3 în viteza 2 fără să se tureze motorul NU SE POATE!
- mașina va reacționa și va frâna (va "da în nas") ORICUM. Va fi mai lin sau mai smucit în funcție de cât de fin vei manevra ambreiajul.
Asta-i tot.
Te prinzi tu cu timpul, nicio explicatie online nu te va face sa intelegi de ce se intampla asa. Dupa un timp o sa inveti sa compensezi diferenta de turatie la schimbarea vitezelor.
Vezi ca daca e o masina veche, se poate sa aiba bieleta anti ruliu obosita si sa smuceasca indiferent de sofer, un semn e daca se misca schimbatorul cand accelerezi si decelerezi.
Incearca sa i dai un șprit acceleratiei cand schimbi din a 3 a in a 2 a (superioara - inferioara). Fenomenul asta se intampla deoarece iti scad mult turatiile cand apesi ambreiajul si transmisia are atunci sarcina de a ti ridica turatiile motorului si de aceea se produce smucitura aceea. Daca tu îi ridici turatiile cu acceleratia cand urmeaza sa ridici ambreiajul si sa schimbi inferioara, automat faci treaba transmisiei(de a ridica turatia) atunci o sa observi ca dispare smucitura + ca scutesti ambreiajul si cutia de o uzura in plus.
Incearca sa bagi a doua sub 30 daca e vorba de km/h. Pe la 15-20 km/h. E normal sa smuceasca nu „smanceste".