Ai 3 ori 7 = 21 de viteze. Pe foaia de angrenaj ai 3 pinioane iar pe butucul din spate 7 pinioane.Frana pe roata din fata e bine sa nu o apesi brusc sau cat mai putin. Poti da cu nasul de asfalt.
Frana din fata se foloseste impreuna cu cea din spate, altfel risti sa te dai peste cap (mai ales cu viteza mare) si sa te rupi.
De roata din fata nu am auzit de schimbator de viteze (nu are cum sa functioneze fara angrenare directa), doar la cea din spate si la pedale.
Inseamna ca probabil cele 3 viteze sunt la pedale.Cind se schimba, in ce conditii?
Un exemplu ar fi cand urci o panta.Pe foaia cu 3 pinioane poti da pe cea din mijloc sau cea mica iar pe spate la un pinion mai mare.1-2 cele mai mari.Vei da mai repede din pedale la viteza de deplasare mica dar vei urca panta.Pe sosea daca vrei viteza mare folosesti cel mai mare pinion din cele 3 din fata si cel mai mic din cele 7 de la roata din spate. Pentru o viteza medie eu folosesc pe cel din mijloc din cele 3 din fata si al doilea cel mai mic din spate.Atentie sa nu iti sara lantul cand schimbi vitezele.
1. Frana de fata se apasa la viteze mici concomitent cu cea de spate pentru a opri de tot. E recomandat sa apesi pana la jumatate frana de spate, iar cand ai ajuns la jumatate cu frana de spate incepi sa apesi usor frana fata apasand in continuare si frana de spate pana bicicleta se opreste.
2. Vitezele de la roata spate se numesc pinioane iar cele de la roata fata(pedalier) se numesc foi. Cea mai mica foaie e cea mai mica viteza (adica 1) iar cea mai mare foaie e cea mai mare viteza (adica 3 in cazul tau). La pinioane e exact pe dos: cel mai mare pinion corespunde celei mai mici viteze si cel mai mic pinion corespunde celei mai mari viteze. Vitezele se aleg in primul rand in functie de suprafata pe care mergi( plana, panta, rampa) si apoi de tipul acesteia( pamant, asfalt, iarba). Pt o suprafata plana se aleg viteze superioare ( 2 sau 3 la foi si de la 4 in sus la pinioane in functie de cat de tare vrei sa mergi). La rampa(urcare) se aleg viteze inferioare( 1 sau 2 la foi si de la 3 in jos la pinioane in functie de gradul de inclinare al rampei). In panta(coborare) se recomanda viteze superioare( 2 sau 3 la foi si 5, 6 sau 7 la pinioane) pentru a nu cadea atunci cand pedalezi in timp ce covori panta.
Frana pe fata se apasa la fiecare franare. Trebuie sa apesi pe ambele manete, astfel franarea va fi mai eficienta, dar trebuie sa simti cat apesi ca sa nu cazi in cap sau sa tocesti cauciucul pe spate.
In legatura cu vitezele, cele 3(la pedale) se numesc foi si sunt viteze grele, adica atunci cand le vei schimba vei simti o greutate la apasare pe picior. Cele mici (din spate) se numesc pinioane si iti permit sa faci combinatii care sa te ajute cand vrei sa faci diverse activitati( urcat, mers tare, mers mediu). In principiu, exista o regula: lantul nu va sta niciodata in X, adica niciodata foile mici nu vor sta cu pinioane mici si pinioanele mari nu vor sta cu foile mari. Spre exemplu, la foaia 1 e bine sa folosesti pinioanele 1-3(mers incet/ urcat), la foaia 2 le poti folosi pe toate(indicat pe cele mijlocii, pentru mers mediu de cursa lunga) iar pe foaia 3 doar ultimele pinioane(de regula 6, 7, 8 etc, pentru mers rapid). Sper ca ti-am fost de ajutor. Bafta!
iulianchitu întreabă: