Iti explic mai pe romaneste, cam ce au scris wikipedia astia de dinaintea mea:
Un motor diesel merge cu aproape orice substanta combustibila. Aici intra uleiul de motor, uleiul de gatit, si alte chestii mai groase, imflamabile.
Termenul "runaway", pe romaneste inseamna "a o lua pe ulei". Se intampla in majoritatea cazurilor, cand turbina motorului este uzata (sau sparta), si baga ulei de motor pe galeria de admisie, iar acesta ajunge in motor, in camera de ardere.
Din rotatia si caldura motorului (intr-un motor diesel arderea e aproape continua), acest ulei se aprinde, si intretine mersul motorului. Nu doar ca il intretine, atunci cand cantitatea de ulei ce scapa prin acest traseu este mare, motorul se tureaza foarte tare, si nu il poti opri luandu-i contactul, pentru ca atunci cand iei contactul opresti alimentarea cu motorina, iar motorul nostru merge acum cu ulei, deci nu-i pasa.
Fenomenul asta poate duce pana la consumarea totala a uleiului (cateva minute de mers turat mult mai sus decat maximul turometrului), un nor imens de fum, si un motor spart/topit/explodat/gripat, la final.
Cam asa arata de afara: https://www.youtube.com/watch?v=LbcN6EYVs1E
Poti incerca sa salvezi motorul in astfel de situatii, cupland ultima treapta de viteza (a 5-a sau a 6-a), si eliberand ambreajul, cu toate franele actionate. Daca ai cutie automata, incerci varianta 2 (daca ai curajul), si anume obturarea alimentarii cu aer a motorului. Dar pana deschizi capota, pistoanele tale s-ar putea sa fie deja pe la vecini. Sau pe la tine prin mecla. E periculos sa umbli la motor, atunci.
Motorul diesel este o condiție rară care afectează motoarele diesel, în care motorul extrage combustibil dintr-o sursă neintenționată și depășește viteza la RPM mai mari și mai mari și produce până la 10 ori puterea nominală a motorului până când este distrusă de defecțiuni mecanice lubrifierea. Un motor pe benzină este alimentat fie de un carburator cu o supapă fluture sau de un receptor de aer cu o supapă de accelerație și injectori de carburant. În ambele cazuri supapele acționate (în cazul mașinii - pedala de gaz) controlează volumul de amestec aer-combustibil preluat în motor și turația motorului. În cele din urmă, ciclul de combustie necesită un sistem de aprindere sub formă de scânteie electrică, care este conectat la un întrerupător (în cazul autovehiculului - cheia de contact). Astfel, în cazurile rare de rupere a clapetei de accelerație, este foarte ușor să opriți un motor pe benzină care a răsărit prin oprirea contactului.
Viteza motorului diesel este controlată prin modificarea cantității de combustibil furnizat cilindrilor din injectorul unității și deoarece nu există restricții de aer (și este, de asemenea, accelerată de către turbocompresorul sau mecanismul compresorului), este posibilă o alimentare nelimitată. Există două mecanisme distincte care cauzează fugari.
Excesul de alimentare cu combustibil
După cum sa menționat mai sus, cilindrii dintr-un motor diesel sunt alimentați de un injector de unitate, care, la rândul său, este alimentat de o pompă de injecție cu arbore cotit sau încărcător. Valoarea maximă a RPM a pompei (și, astfel, presiunea combustibilului furnizat injectorilor) este reglată de un regulator centrifugal. Operatorul reglează clema duzei injectorului, iar regulatorul reglează astfel presiunea combustibilului pentru a menține turația stabilă. Eșecul oricărei părți a mecanismului, în special guvernatorul, poate cauza o cantitate necontrolată de combustibil pentru a intra în duze, creând o buclă de reacție pozitivă.
Alimentarea cu ulei în admisie
În multe vehicule, o țeava de aerisire a carterului se alimentează în priza de aer pentru a aerisi carterul fără a elibera vapori de hidrocarburi brute în atmosferă. Într-un motor foarte uzat, gazele fierbinți, inclusiv combustibilul neîncărcat, pot sufla peste inelele pistonului și în carter. Aceasta creează o ceață de ulei în exces, care este apoi extrasă din carter în admisia de aer prin intermediul ventilatorului. Un motor diesel va arde cu ușurință această ceață de ulei ca și combustibil, deoarece uleiul de motor are un conținut similar de energie și proprietăți de combustie ca și motorina. Combustibilul suplimentar determină creșterea numărului de turații ale motorului, determinând astfel ca mai multă vapori de ulei să fie scoși din carter și în motor și este creată o buclă de reacție pozitivă. Motorul atinge rapid un punct în care generează atât de mult combustibil din propriul său ulei de carter, încât poate să-și mențină funcționarea chiar și atunci când alimentarea normală a carburantului este oprită și va funcționa mai rapid și mai rapid până când acesta va fi distrus.
Diesel engine runaway is a rare condition affecting diesel engines, in which the engine draws extra fuel from an unintended source and overspeeds at higher and higher RPM and producing up to 10 times the engine's rated output until destroyed by mechanical failure or bearing seizure through lack of lubrication.
Causes
A gasoline engine is fed by either a carburetor with a butterfly valve or an air receiver with a throttle valve and fuel injectors. In both cases the operated valves (in case of car - the gas pedal), control the volume of air-fuel mixture taken into the engine and control engine speed. Finally the combustion cycle requires an ignition system in form of an electric spark, that is circuited to a switch (in case of car - the ignition key). Thus in the rare case of throttle linkage rupture, it is very easy to bring a runaway petrol engine to a stop by switching off the ignition.
A diesel engine's speed is controlled by varying the amount of fuel supplied to the cylinders in the Unit injector and since no air restriction is present (and is moreover accelerated by the exhaust driven turbocharger or compressor mechanism) an unlimited supply of air is thus possible. There are two distinct mechanisms that cause runaways.
Excess fuel supply
As stated above, the cylinders in a diesel engine are fed by a unit injector, which in turn is fed by a crankshaft or charger driven injection pump. Maximum pump RPM (and thus the pressure of fuel supplied to the injectors) is regulated by a centrifugal governor. The operator regulates the nozzle clearance of the injector and the governor thus adjusts the fuel pressure to keep stable RPM. Failure of any part of the mechanism, particularly the governor can cause an uncontrolled amount of fuel to enter the nozzles creating a positive feedback loop.
Oil supply into the intake
In many vehicles, a crankcase breather pipe feeds into the air intake to vent the crankcase without releasing raw hydrocarbon vapors into the atmosphere. In a highly worn engine, hot gases, including unburnt fuel can blow past the piston rings and into the crankcase. This creates an excess oil mist, which is then drawn from the crankcase into the air intake via the breather. A diesel engine will readily burn this oil mist as fuel, since engine oil has similar energy content and combustion properties as diesel fuel. The extra fuel causes the engine revolutions to increase, causing still more oil mist to be forced out of the crankcase and into the engine, and a positive feedback loop is created. The engine quickly reaches a point where it is generating so much fuel from its own crankcase oil that it can sustain operation even with the normal fuel supply shut off, and it will run faster and faster until it is destroyed.
A runaway condition can also result from oil supplied by failure of the oil seals in a turbocharged diesel engine, from overfilling the crankcase with oil, or certain other mechanical problems such as a broken internal fuel pipe or a worn or incorrectly assembled throttle linkage. In vehicles or installations that use both diesel engines and bottled gas (e.g. propane, natural gas, acetylene) or operate in an area where vapors may accumulate, a gas leak drawn back into the engine air intake can supply unintended fuel.
Diesel engines being used in industrial environments are subject to external hydrocarbons being introduced into the atmosphere and then being sucked into the air intake systems. This dangerous situation occurs at chemical plants, refineries, drilling sites or any environment where hydrocarbons are being produced. The BP Texas City facility was destroyed when this occurred in 2005. Federal law mandates the use of air shut off valves or esd valves on diesel engines used on offshore drilling rigs.
Stopping a runaway engine
Several ways to stop a runaway diesel engine are to block off the air intake, either physically using a cover or plug, or alternatively by directing a CO
2 fire extinguisher into the air intake to smother the engine. Engines fitted with a decompressor can also be stopped by operating the decompressor, and in a vehicle with a manual transmission it is sometimes possible to stop the engine by engaging a high gear (i.e. 4th, 5th, 6th etc.), with foot brake and parking brake fully applied, and letting out the clutch quickly to slow the engine RPM to a stop, without moving the vehicle.
Sper ca intelegi engleza
God, daca tot ai pus translate-ul la treaba, puteai macar sa verifici putin. Inca de la prima propozitie ai tras o pajiste magnetica de toata frumusetea...
Bighibibi întreabă: