Ai mers vreodata pe bicicleta cu viteze?
Raspunsul este simplu, cu cat vrei sa te deplasezi mai repede, cu atat treapta de viteza este mai mare.
De ex, la bicicleta sa spunem ca ai 2 cu 3. Cat de repede se misca picioarele tale si cu ce viteza te deplasezi? Se misca repede si te deplasezi cu o viteza foarte mica, insa daca schimbi si ai 2 cu 4 sau 5. Viteza este mai mare, picioarele se misca mai incet dar si efortul depus de ele este ceva mai mare, insa este perfect pentru viteza cu care vrei sa te deplasezi. Sau, ai incercat sa pleci de pe loc folosind o treapta de viteza mare? Cat de greu a fost comparand cu atunci cand ai plecat cu o treapta mica? Sper sa fi inteles, din momet ce te-ai dat cu bicicleta.
Revenind la masini.
Treapta 1 se foloseste la plecarea de pe loc sau, in spatii inguste, parcari sau in orice situatie in care esti nevoita sa te deplasezi cu viteza de 5-10 km/h.
Treapta a2-a 10-30 de km/h
Treapta a3-a 30-50 de km/h
Treapta a4-a 50-80 de km/h
Si treapta 5-a de la 80 de km/h in sus.
Evident ca nu trebuie sa tii minte toate astea si ca odata ce depasesti viteza de 30 de km/h trebuie imediat sa schimbi in a-4a. Insa e doar ca sa-ti faci o idee. Iti dai seama ca atunci cand vrei sa te deplasezi mai repede, nu o sa ramai mereu in a2-a ci trebuie sa o dai in a3-a
Vitezele se schimba in functie de turatia motorului. Ca sa-ti explic cat se poate de,, beginner mode", langa ceasul ala in care-ti arata vitezele, mai este unul in care apare,, 1, 2, 3, 4, 5 posibil si 6 si 7". Bun. Alea sunt rotatiile pe minut x1000. (RPM) Motorul cand este pornit si masina sta pe loc o sa vezi ca sta la 800, iar daca accelerezi incepe sa creasca la 1000 si ceva. Ideea este ca tu trebuie sa adaptezi vitezele incat sa te afli mereu intre 1500 si 2000 (in cazul in care este un motor pe benzina) si intre 2000 si 3500 in cazul in care este motor diesel.
Daca sa zicem ca esti in treapta 1 la 1500 RPM si vrei sa accelerezi, o sa creasca la 2000 de RPM, in momentul ala ii dai in treapta a2-a si o sa scada iar la 1500 RMP. Iti dai seama ca daca tu aveai 10km/h si voiai sa mergi cu 30 fara sa schimbi treapta de viteza, motorul putea ajunge pana la 2000/2500 RMP. Lucru care nu ii face deloc bine.
Lucrul asta se poate si invers. Daca esti in treapta 3-a si reduci viteza, ATENTIE! Doar reduci, nu opresti. Si de la 1500, scazi la 1100, atunci cel mai bine ar fi sa-i dai treapata a2-a, incat sa urce inapoi la 1500.
Pe scurt, tu trebuie sa adaptezi vitezele in asa fel incat acul ala sa fie mereu intre 1300 si 2000. Nu are nimic daca sare mai sus si repet, depinde ce fel de masina este. Nu iti recomand nici sa conduci subturat dar nici sa o turezi ca nebuna.
Cand masina este subturata schimbi inferioara(din 3 in 2 de exemplu) si cand depaseste 2000, 2500 de ture superioara
doamna dumneavoastră chiar răspundeți doar ca sa va aflați in treaba
Treapta de viteza se adaptează la numărul de turații (adică rotații/minut). In funcție de tipul motorului, numărul de turații ce necesita schimbarea vitezei diferă. Dacă ai motor diesel, poți sa forțezi și sa turezi mai mult. Motoarele pe benzina in schimb necesita o turare mai mică a motorului. In orice caz nu te chinui prea mult sa înțelegi aceste detalii ori sa urmărești turometrul, caci vei începe sa ‘simti’ masina odată cu experiența. Nu orice încetinire sau mărire a vitezei necesita schimbarea treptei de viteza, asa cum spune experta Ioneasca. Ca dacă mergi cu 130Km/h pe autostrada in treapta a 6-a și încetinești la 100km/h, nu e nevoie sa schimbi treapta.
Am raspuns simplu si la obiect!
Fata a dorit sa stie DOAR CAND se schimba vitezele!
Nu a intrebat de ce se schimba, la ce turatii, ce trepte sunt implicate samd.
Vorbesc in cunsotinta de cauza, am aproape 30 de ani de soferie, din care 10 pe masina manuala.
Asadar, as fi putut da raspuns detaliat, dar fata nu a cerut asa ceva, intrebarea ei a fost simpla: "când se schimbă vitezele?".
Ioneasco esti pe lîngă subiect, cum ai ajuns campionul zilei? dracu stie.
Te iei de Ioneasca dar si tu ai bagat-o pe asta in ceata. Explica-i ca la gradinita. Dacă a facut scoala de soferi ar trebui sa stie, nu sa ceara sfaturi elementare despre conducerea unui vehicul.