Din cauza eficienței economice, aerodinamică, costuri de producție.
Acum 70, 60 de ani în urmă, automobilele erau încă pure, încă nu erau încorsetate de legi privind siguranța, economia de combustibil, costuri. Designul încă avea mâna liberă.
Ulterior, după 1970, când a venit prima criză a petrolului, când au început să apară legile privind siguranța unui autovehicul, când aerodinamica a devenit importantă pentru economia de combustibil, automat designul s-a îngrădit, iar automobilele au devenit banale, s-au creat alianțe, au dispărut mărci auto.
Doar în America, colosul GM, la un moment dat, pentru toate mărcile din portofoliul său folosea un singur model pentru mai multe mărci, căruia îi schimba sigla și even puțin designul.
Asta a fost pe scurt motivul pentru care nu mai există mașini cu personalitate, "eficiența economică, din toate punctele de vedere"!
Nu stiu ce eleganta vezi tu in masinile clasice, nu sunt aerodinamice, nici eficiente.
Sa stii ca la fel gandeam si eu in 2010, cand ma uitam la Dacia 1300, Mercedes W123, Ford Mustang, Chevrolet Bel Air, fata de masinile din 1980 incoace, la care a disparut complet cromul.
Masinile din 1990 mi se pareau niste panarame pe care nu o sa le vrea nimeni prin 2018, pentru ca nu au "aer clasic".
Iar acum sunt indragostit de cele din 1990
Cum vedeam un BMW e30 in anul 2010, si ce inseamna acum unul...
Liniile elegante si unele ornamente s-au pastrat de-a lungul timpului. Mie de exemplu BMW-urile X6 mi se par foarte apropiate de formele masinilor de prin 1930-1940.
O mare parte din design s-a dus naibii de cand e necesar sa fie masinile tot mai rezistente in caz de accident. De aia a ajuns o masina mica (Polo, Fabia, Fox, Corsa, Sandero) sa fie inalta si lata mai ceva decat un VW Golf din anii '80, care teoretic e intr-o clasa superioara.
Ford Mustang pastreaza multe detalii din trecut, mie mi se pare un exemplu bun de design pastrat in timp. Au avut design-ul de anii '90 pe un model, dar apoi s-au intors la formele care au facut istorie.
Land Rover la fel, a imbunatatit aspectul, dar a pastrat si indicii din trecut.
Beetle si ea copiaza liniile vechi, dar e cam de plastic (nu contest).
Un exemplu foarte bun aici ar fi Mercedes clasa G, care arata cam la fel ca primul model.
Daca vrei copii fidele ale masinilor vechi, vei gasi tari mai sarace/simple, unde de exemplu Dacia 1300 inca se producea sub numele Renault Toros, cu aspect destul de clasic, pana prin 1999. Golf 1 s-a fabricat pana acum cativa ani, tot sub licenta, parca prin Argentina, cu modificari mai mult la interior.
In Rusia s-au fabricat Lada 2105, 2107 si alte modele clasice, pana dupa 2010.
Restilizarea pe care au suferit-o masinile uzuale se datoreaza evolutiei tehnice. Usile nu mai au o simpla teava indoita si un cauciuc de cheder, au peste tot rigidizari, si cate 3-4 chedere in jurul geamului. Nu ai cum sa construiesti o usa cu aceste chedere si rama, cu cadru de protectie la impactul lateral, cu inchidere centralizata, geam electric, 5cm de material pentru izolare fonica si termica, tapiterie ergonomica si sistem de sonorizare. De aia prind masinile alta forma, un Ford Anglia e mai simplu decat o motocicleta din ziua de azi.
Masiniile moderne care au preturi de baza intre 10.000 - 16.000€ sant la pamant, urate prost concepute si par masini pentru oameni cu venituri slabe. Masiniile bune incep de la 30.000€ in sus si ajung la 100.000€ - japonezii fac masini de calitate in schimb europa are fiabilitate in renault - peugeot restul isi bat joc de oameni cu masini care se strica dupa 5 ani
Bine ați punctat, "se strică după 5 ani"! Păi, dacă nu s-ar strica, ai mai cumpăra altă mașină?
Este tot o strategie de marketing.
Un exemplu, celebru Mercedes Benz w123, Cobra, toți recunosc că a fost ultimul model produs să fie fiabil, solid, construit fără electeonică, fără gadgeturi. Urmașul din 2003, până în 2006 când a fost îmbunătățit, îl pun la colț toți datorită sistemului SBC, cred, electronicii slabe.
De aceea, unii iubesc mașinile clasice. Chiar dacă pică tabla de pe ele, dacă motorul a fost îngrijit, pornește și merge foarte bine.
Acum, dă eroare computerul de bord, nu mai pleci nicăieri și, poate chiar chemi platforma să te ducă la service.
Japonezii fac masini fiabile din fericire, aia nu isi bat joc de oameni. https://www.youtube.com/watch?v=FNe65f46EM0&t=121s asta e destul de simplista fara multa electronica si rezista multi ani.
Din Germania o masina de calitate incepe de la 80.000€ bmw m4 - bmw m2 60.000€ cam asa, Audi RS5 tot pe la 80k se invarte masini adevarate cu motor mare dar rezista 30 de ani garantat. Nu imi place sa schimb masina prefer una sa ma tina pana la pensie. Optez pentru subaru brz sau toyota gt86 23.000 - 30.000€ in functie de vechime cu 17000km si 3 ani vechime si aia de 30 noua cu 10km atat.
Când alegi o mașină trebuie să te gândești la ce o folosești. Ce mi-ați enunțat sunt mașini sport, care nu se pot preta unei activități zilnice, familiale. Apoi este vorba de faptul că fiind serii limitate, piesele de schimb, mentenanța sunt scumpe, rare, iar deprecierea foarte mare.
Referitor la mașinile japoneze, au ca defect, volanul pe dreapta și, de obicei, modele dedicate pieței locale.
Dar cele cu volan pe dreapta sant facute pentru Japonia si cateva tari din europa cu volan pe dreapta, s-a observat ca acel subaru din Youtube avea volan pe stanga ceea ce denota ca le face si pe stanga separat. E adevarat masiniile bune sport sant scumpe dar cele mai fiabile, sau sa fie un burlac care nu are copil si isi permite sa intretina masina.
Da, Subaru și celelalte mărci cunoscute în Europa, din Japonia, au o gamă internațională. Dar, sunt și modele sportive, dedicate pieței auto din Japonia, neimportate oficial, dar aduse de diverși particulari.
Iar, o mașină sport, ca să fie fiabilă, trebuie să știi cum se conduce. Altfel, în 6-12 luni o pui pe butuci!
Soipualjh întreabă: