Salut!
Pai, nu poti schimba si nici pune pe ''liber'' fara sa folosesti ambreiajul. Cutia de viteze e blocata daca nu se calca ambreiajul. Poti forta, dar risti sa ramai cu schimbatorul in mana ) Sau sa distrugi transmisia. )))
Exista unele puncte in care o poti scoate si introduce in viteza fara ambreiaj. De exemplu la diesel urile mai mari, dube etc, personal pot sa merg fara ambreiaj in drum lung, am nevoie de el doar la plecare. Cam la 2200 de ture intra fara Si la benzina merge, mai ales de scos din viteza, dar tot asa, la o anumita turatie si nu in tras..adica nu cand accelerezi, ci cand esti in frana de motor. Ca un raspuns la intrebarea ta, iti recomand sa apesi pedala si sa o dai pe liber pentru ca altfel in timp o sa iti afecteze timoneria, cutia, discul si altele. Si iti recomand ca de fiecare data cand esti la semafor sau undeva oprit pe loc sa o scoti din viteza, sa nu stai cu piciorul pe pedala pentru ca in timp o sa afecteze volanta si discul. Bafta!
Daca inveti corect momentul in care sa scoti din viteza, nu strici nimic. Momentul ala e exact pe 'culmea' dintre tractiune si frana de motor, adica atunci cand lasi acceleratia.
Nu merge la orice masina, de exemplu la Golf 4, 5, si alte VW-uri din generatia aia, nu mi-a iesit niciodata din viteza fara ambreaj, timoneria pare a fi mai deosebita, sau poate cutiile au alt sistem.
Eu metoda asta am invatat-o de la mecanicul meu, sofer cu toate categoriile.
In general, cine a condus ceva cu cutia mai 'nesincronizata', a invatat sa nu prea foloseasca ambreajul. Soferii de ROMAN foloseau ambreajul doar la plecare.
Si eu pe cand circulam cu Dacia 1310 zilnic, de plictiseala schimbam fara ambreaj. Sa scoti din viteza fara ambreaj e floare la ureche, iar ca sa bagi, trebuia sa potrivesti turatia motorului cu rotatiile cutiei. Acceleram usor pe liber, dadeam schimbatorul spre viteza pe care voiam sa o bag, iar cand nimeream turatia, intra foarte fin in viteza, fara smucituri sau zgomote. Dar numai pe Dacia aia mi-a iesit, pe astea mai noi e cam imposibil de schimbat fara ambreaj fara smucituri, din cauza injectiei, care nu lucreaza la fel de bland precum un carburator, are intarziere a acceleratiei, etc.
Eu conduc de mult pe metoda asta, si n-am avut probleme cu cutia, la nici una din masini.