Eu abia am facut scoala, trebuie sa dau examen zilele viitoare..si am facut pe dacia logan tot diesel si ma punea sa schimb intre 1500 si 2000...
O tii intre 1500 si 2000rpm la mersul constant, cand iti iei demaraj e chiar recomandat s-o turezi mai mult, ideal e cam 3500rpm la toate dieselurile, ca sa nu se infunde.
Deci, cand vrei sa maresti viteza si sa mergi constant de exemplu cu a 4-a la 2000rpm, in treapta a 2-a si a 3-a urci pana pe la 3000-3500, pentru sanatatea motorului.
La 2000 se schimba pentru a proteja turbina. tu de fiecare data cand ai depasit 2000 de turatii atunci porneste turbina, schimband la sub 2000 o protejezi. imagineaza-ti ca si cum ai aprinde si deschide usa de fiecare data cand treci de 2000 de turatii
Turbina este actionata de gazele arse, practic se invarte de cum pornesti motorul.
Nu protejezi turbina, schimbând ca un mosneag la 2000 rpm.
http://www.turatii.ro/2006/12/30/cum-conducem-daca-motorul-e-diesel/
Vezi tu, nu exista o anume turatie fixa la care sa schimbi viteza. Asta tine de tine ca sofer si de stilul tau de condus.Tu poate conduci mai economic si schimbi la 2000 eu conduc mai sportiv si schimb la 3000
Vad ca se fac multe erori asa ca simt nevoia sa lamuresc niste lucruri
1) Dieselul nu se conduce in acelasi regim de turatii ca benzinarul pen'ca are capacitatea de ambalare mai mica. Marea majoritate a Dieselurilor nu mai ofera putere si cuplu peste 4000-4500 rpm nici cu militia in timp ce marea majoritate a benzinarelor sar lejer de 5500-6000 rpm. Asta inseamna ca daca ambalezi un Diesel la 3000 rpm e ca si cum ai ambala un benzinar la 4500, ca uzura (un sofer bun aude chestiile astea, nici n-are nevoie de date)
2) Depinde in ce regim folosesti masina. Una e sa mergi cu ea pe sosea sau intr-un oras uitat de Dumnezeu unde ai maxim 4-5 demaraje pe ora (restul timpului masina fiind in treptele superioare) caz in care poti tura motorul la plecare si pana iti taie gazul si alta e sa mergi cu masina intr-un oras aglomerat unde ai 4-5 demaraje pe minut, poate chiar mai mult la orele de varf... In al II-lea caz dai motorul pe ulei in 30.000 de km daca demarezi numai cu 3000-3500 rpm ca-l tuti de-l gasesc toti dracii.
3) Nici mersul subturat nu este bun pentru ca infunzi motorul cu calamina. Oricum, reparatia o poti face din banii economisiti mergand economic si in plus iti mai raman suficienti bani sa mai schimbi un set de anvelope, sa mai repari ceva cand se strica, etc. Una e sa consumi 8% si alta e sa consumi 10%, in timp ai sa vezi ca diferenta sare bine de tot de 1000 de euro. Problema mai mare e atunci cand ai ghinionul sa infunzi injectoarele (in mod normal asa ceva nu are voie sa se intample dar cum calitatea motorinei din Romania este indoielnica...)
In concluzie, din punctul meu de vedere exploatarea corecta a unui Diesel este urmatoarea:
- Maxim 2100 rpm cand motorul este rece, indiferent unde cum si cand. Iarna, nu te sfatiesc sa sari nici macar de 2000 rpm pana ce motorul nu s-a incalzit.
- Cand motorul atinge regimul termic de functionare optima teoretic poti sa-l omori cum vrei dar practic te sfatuiesc sa:
* Nu depasesti 2000 rpm in treapta I si 2500 rpm in treapta a II-a altfel vei lasa un nor negru de fum in spate ca un tractorist si vei da motorul pe ulei pana sa atinga suta de mii de km. Si treapta a III-a este treapta inferioara iar la Diesel e treapta ''grea'' asa ca nici in treapta a III-a sa nu treci prea des de 2500 rpm. In treptele superioare conteaza mai putin pentru motor ce regim de turatie alegi, contreaza mai mult pentru buzunar.
* Nu pleci subturat de pe loc, regimul de maxim 2000 rpm in treapta I este valabil abia dupa ce ai cuplat in intregime. Degeaba o arzi in treptele urmatoare daca atunci cand ai plecat de pe loc auzi motorul subturat, nimic nu poate fi mai rau pentru un motor decat sa-l pui in sarcina fara sa-l pregatesti suficient.
* Nu opresti motorul imediat cum ajungi in parcare daca ai folosit masina intensiv mai bine de o ora sau daca ai mers pe sosea la regim de turatii ridicat. E bine sa mai astepti macar un minut inainte sa opresti contactul, sa-i dai timp turbinei sa-si faca corect racirea.