De schimbat rotile le schimbi tu, nu afecteaza asta aliniamentul masinii, sau geometria cum zic romanii.
Ptr asta trebuie sa mergi la service care se opcupa cu asa ceva, aia au pentru fiecare masina program, stiu ce se regleaza, au computer, iti aliniaza masina sa fie totul bun, astfel incit cauciucurile sa nu se uzeze neuniform.
Unia fac asta, de bine sau nu-i, zice ca e bun acolo sa fie, tu te trezesti cu cauciucurile varza pentru ca idiotu de acolo, in loc sa spuna ca nu merge facuta geomentria, el a spus ca e totul in regula, pentru asta iti ia bani, daca tiar spune ca nu poate alinia masina ca ai tu ceva defectiuni, atunci nu iti ia bani, nu are pentru ce.
Asa ca atunci cand te duci sa faci geometria, e bine sa gasesti pe careva serios, sa le si spui ca daca e ceva in neregula sa zica, sa mergi sa remedieze.
De la ce se uzeaza cauciucurile? Ca masina nu este aliniata, ma refer la pozitia rotilor, daca ai sasiu strimb, daca folosesti cauciucuri de diferite dimensiuni sau diferite grade de uzura, daca suspensia este defectuoasa ( telescoape rele, bratele alea, sau bucse cum zic romanii) daca directia este si aia necorespunzatoare, mai ales capetele de bara.
In fata cred ca singurul reglaj este din capatul de bara, pentru ca acele brate, unde schimba lumea bucse, alea vin fixe, unde vin prinse nu au gauri de reglaj, ma refer ovale sa le poti regla, asa ca singur reglaj acolo is din capetele de bara.
Or mai fi si masini care au si altceva de reglat, eu din ce stiu, acolo unde e o gaura fixa, nu ai ce regla.
In sf indiferent ce este de reglat, o fac service ce se ocupa cu asa ceva, cum am spus, se regeleaza cu ceva scule, traditional cu rigle si alte alea, iar modern cu computer si aparate speciale pentru asa ceva.
Daca ai cauciucuri uzate inegal la fel uzura va continua, asta mai rapid decat in mod normal.
Ambii termeni se refera la acelasi lucru: verificarea unghiurilor rotilor. Se pune masina pe standul de directie, iar acolo ar trebui sa se observe toate problemele, inclusiv un amortizor stramb, de exemplu.
Faptul ca schimbi tu rotile nu prea are legatura.
In schimb, am patit sa imi mearga masina nasol pe niste roti cu ET foarte mare, care din cauza ca modificau ecartamentul, bratele de suspensie stateau intr-o pozitie diferita, iar anvelopele s-au uzat brusc si deloc uniform.
Ala a fost al 3-lea set de roti pe care l-am folosit la masina, celelalte doua comportandu-se impecabil, fara uzura neuniforma.
Setul cu care am avut probleme era ET49, jantele originale ale masinii sunt ET35, noul set cu care nu am probleme este ET39.
Reglajul directiei este o parte din geometria rotilor, dar in limbaj popular nu se face diferența. Concret, geometria rotilor presupune reglarea a 3 unghiuri, dintre care doua tin de directie.
Daca masina trage dreapta si anvelopele se uzeaza neuniform, clar trebuie refacuta geometria.
Inlocuirea rotilor nu afectează geometria.
Prima poza arata spate si fata, poza din stinga e spate si cea din dreapta fata. Daca observi la poza dreapta are acolo capat de bara, din ala se regleaza.La spate se regleaza din acele brate.
Directia nu se regleaza din capatul de bara, directia e directie si aia e tot, cand ala face geometria fixeaza volanul drept, apoi regleza din capetele de bara, ca rotile sa stea corespunzator si volanu sa stea in pozitia care trebuie.
Directia este electronica, se regleaza din alte povesti, eu asa stiu.
In fata singurele pise reglabile is capetele de bara, pentru ca bratele alea is fixe, au gauri fixe, atit in butucul rotii cit si la sasiu.La spate bratele alea au gauri ovale, special facute sa poti regla.
Ambele is pentru geometrie, ma refer bratele de la spate si captele de bara din fata.
Asa ca mergi la mecanic, sau cei de la service unde faci geometria trebuie sa se priceapa sa verifice daca e ceva in neregula cu masina, cel putin la roti, la suspensie.
Daca geometria nu merge facuta, este pentru ca ceva este defect, cum am spus telescoape, bucse, sau chiar bratele alea cu totul, daca ai lovit ceva acolo.
Ei asa verifica, cand vad ca geometria nu poate sa fie facuta, asta daca e om priceput si corect.
Acu tu ar fi bun sa mergi la un mecanic, la fel aia stiu daca bucsele is uzate, rupete etc, daca telescoapele is si alea defecte etc.
Mecanicu trage de ele, au un cleste de ala f mare, comprima bucselea alea, sau cauta sa vada daca au joc, atunci cand au joc e clara is cam duse, uzate, sau vede la telescop ulei curs.
Telescoape si tu poti verifica f usor, atit sa te uiti daca curg, iar daca nu curg, tot ar putea sa fie defecte, dar la fel se pot verifica, balasezi masina pe colturi si vezi cum sare in sus.
Nu inteleg cum romanii sau cu seturi de cacaturi acasa, sau unia pe la bloc cei frate timpenia aia, cauciucuri vara, cauciucuri iarna, pai daca stau cu chirie unde tiu cauciucurile alea?
Sa stai sa pui sa scoti, pfff grava situatia. Ce tu te duci cu masina la curse, sa spui ca ai avea nevoie de cauciucuri ca e uda pista, cai ud traseu, aia folosesc asa pentru ca se intrec, tu cu cine faci curse, sau pe unde?
Pune cauciucuri all seazon si aia e tot, le arunci cand se fac varza, mai ales ca in RO la clima aia, nu vad ceti trebuie cauciucuri de vara sau iarna?
In RO nici nu mai este iarna Aia in Alaska folosesc cauciucuri all seazon, nu sta nimeni sa scoata sa bage, daca e de scos si bagat o faci cu o fata ceva nu cu masina
Geometria o poti face si cu cauciucuri uzate, dar alea vor continua sa se uzeze rau, chiar cu geometria buna, pentru ca deja is uzate neuniform, vor calca strimb sa zic asa in continuare.
Tu trebuie sa verifici suspensia si bucsele, capete de bara, atit in spate cit si fata, apoi daca e ceva uzat, inlocuit si dupa mergi sa faci geometria aia.
Cind schimbi capete de bara, sau ceva la suspensie la spate, la fel trebuie sa refaci aliniamentul, asta daca nu stai sa numeri filetele la capetele de bara, la alea ce is vechi si sa pui noi tot acolo.
Dar la spate bratele alea de umbli, acolo nu ai ce numara, trebuie sa mergi la service.
Schimbatul rotilor nu afecteaza geometria masinii.