Daca ai antigel ieftin atunci 2 litri antigel si 1-1, 5 litri apa distilata. daca ai antigel mai de calitate, mai scump atunci 1, 5 litri antigel si 1, 5-2 litri apa distilata. poti folosi si apa fiarta sau apa de ploaie daca gasesti.
Da,dar problema e ca deja e antigel eu vreau doar sa completez la fel procedez?
Ai deja antigel, si mai bine. atunci fie treci pe la cineva care are un aparat care verifica concentratia,asta daca vrei sa fi absolut sigur,sau mai simplu amesteci antigel si apa jumate-jumate si completezi. Binenteles ca dacia de obocei pierde treptat lichidul de raciere fie curge pe undeva fie se evapora din cauza ca se cam incalzeste motorul,asa e dacia,am avut si eu. deci juma-juma si completezi,nu ar trebui sa ai probleme, dar nu o solicita prea tare, eu am mers cu a mea cu 90 intr-o iarna si s-a incalzit si a inceput sa curga ba pe la radiator ba pe la coliere, fi bland cu ea si te duce unde vrei.
Inca ceva,uitasem. poate te uiti vreodata dimineata in radiator si e ca gelatina, nu te speria nu e problema, dar daca e asa inseamna ca e totusi prea mult antigel, si trebuie sa lasi sa se incalzeasca motorul si se face iar lichid si sa mai scoti din amestec si sa pui putina apa. dar asta se intampla foarte rar. doamne-ajuta si drumuri bune!
De obicei se pune proportie sa nu ai probleme cam 60% antigel si 40% apa distilata. Daca ai pune doar antigel ar fi prea gros si se forteaza pompa de apa.
Ca sa fii sigur ca nu ai probleme eu asa as recomanda sa il schimbi. Totusi se poate masura cu un anumit aparat, ii zice densiometru.
Cumpara-ti un densimetru si verifica antigelul vechi, pentru a vedea daca este sau nu necesar sa il schimbi. Il gasesti la magazinele de piese auto si costa vreo 5 lei. In functie de masuratori poti calcula daca poti sa il completezi sau trebuie sa il inlocuiesti.
Amestecul apa/antigel nu se face in functie de masina, ci in functie de antigel. Unele produse sunt gata preparate, nu trebuie sa mai bagi deloc apa, altele sunt mai mult sau mai putin concentrate. Indiferent de situatie, pe eticheta trebuie sa scrie proportiile pentru diferite temperaturi, indiferent daca este ieftin sau scump trebuie sa respecti exact proportiile trecute acolo, de preferat pentru a rezista la temperatura cea mai scazuta.
Si trebuie neaparat sa demontez cateva legende urbane:
- daca antigelul este mai prost, trebuie mai concentrat, daca este de calitate merge si mai diluat. Gresit, un antigel de calitate mai diluat va ingheta cand temperatura scade sub punctul de inghet corespunzator dilutiei respective. Acesta este singurul indicator, nu calitatea sau pretul.
- daca in proportia 1:1 antigelul va rezista la -30 de grade, punand mai putina apa el va rezista mai mult. GRESIT. Antigelul nediluat suficient se va ingrosa la temperaturi foarte scazute, mai bine sa fie mai diluat decat prea concentrat.
- nu se intampla nimic daca antigelul devine gelatinos la temperaturi foarte mici. GRESIT. Acesta este motivul pentru care se numeste ANTIgel si nu progel, scopul lui fiind sa mentina lichidul de racire in stare... lichida. Chiar daca in motor se lichefiaza imediat, un dop de gel format in radiator nu se va lichefia instantaneu si exista sansa sa cauzeze probleme grave. Dar daca aici vorbim de sanse, in cazul pompei de apa si a curelei care o angreneaza, chiar e ceva sigur: nu ii va cadea deloc bine sa "inoate" intr-un gel.
Stanmariusvasile întreabă: