Turbina este antrenată de gazele de evacuare, are 2 compartimente, cel de evacuare și un compresor. Compresorul bagă aer în camera de ardere. Turbina este în funcțiune în permanență, are un switch vacuum care controlează cât aer intra în turbină, la turații mici supapa e deschisă, aerul iese în exterior, turbina stă la turații mici, la turații mari ale motorului supapa se închide și comprima aerul, turbina ajunge la rotații mari și intră mult mai mult aer în camera de ardere.
Hai să detaliem puțin
Deci avem cele 2 compartimente, evacuarea, care are o turbină, și compresorul care are altă turbină. Cele 2 turbine sunt legate pe același ax, deci au aceeași turație. Când este la relanti motorul are 900rpm, turbina va avea spre exemplu 20. 000rpm, când accelerăm, gazele ies cu putere mai mare, antrenează turbina și ea începe să se învârtă la turații mari, 150. 000rpm, de aceea se aude acel aer specific. Când iei piciorul de pe accelerație se și aude că supapa se deschide, și excesul de aer scapă. Dacă mai vrei detalii spune-mi
Depinde in primul rand, ce fel de turbina este. Alea vechi au "wastegate", cele mai noi au geometrie variabila. Diferenta ar fi ca prima varianta (wastegate) doar limiteaza presiunea maxima, geometria variabila incarca turbina doar atunci cand este nevoie.
Necunoscatorii spun ca "intra turbina" la 1500, la 2000 sau 2500rpm, dar de fapt abia acolo are suficienta putere de la gazele de esapament, incat sa genereze presiune (boost).
Masinile cu geometrie variabila "opresc" turbina in frana de motor sau la mers constant, depinde si de soft. Cele cu wastegate stau in boost chiar si cand nu e nevoie.
Turbinele cu geometrie variabila se adapteaza fluxului de gaze si genereaza presiune mai usor pe o plaja mai larga de turatii, cele cu wastegate (geometrie fixa) au de obicei o zona mai restransa de boost maxim, cam 3000-4500rpm.
Aceste modalitati de control al turbinei se realizeaza pe partea calda a turbinei, adica zona antrenata de gazele de esapament. Cele cu wastegate au un fel de valva care elibereaza gazele pe alta cale atunci cand se atinge presiunea maxima in admisie, cele cu geometrie variabila au mai multe aripioare care dirijeaza gazele spre palele turbinei ori spre evacuare.
Ambele sisteme sunt comandate de niste actuatoare, care pot functiona pe vacuum sau electric.
Comanda poate veni din ECU motor, sau poate fi chiar o configuratie mecanica, dependenta de presiunea din admisie si cerintele soferului (pozitia pedalei de acceleratie).