Tu ochiesti primul an de productie... Alea sunt penibil de scumpe, si terminate la tabla. Sfatul meu este sa iti extinzi cautarea pana la cele din anul 1976, si chiar si 1977, dar din prima parte a anului, pentru ca pana atunci s-au folosit elemente de design aduse din Franta, de Renault 12. Le recunosti dupa tampoanele mari de pe bare. Dupa 1977, cele care sunt 100% fabricate in Romania, au tampoane mici pe bare, si un interior mai lipsit de culoare.
La astea cu elemente frantuzesti, ai bordul frantuzesc, ornamente mai de calitate, si lipsesc lampile de mers inapoi. Motoarele si cutiile de viteza sunt romanesti, dar merg bine.
Cu motor si cutie frantuzeasca, gasesti pana la jumatatea anului 1972. Au codul motor 810-01, pe cand motoarele romanesti au codul 810-99.
Costurile restaurarii unei Dacii 1300 e imens. Daca nu faci lucrarile cu forte proprii, si duci masina in service, ajungi lejer la o investitie totala de 10.000 euro, insemnand masina, piesele si manopera. Iar valoarea masinii ajunge la 7.000 euro intr-un caz fericit.
Atestarea ca vehicul istoric se face la RAR, in prezenta unei comisii regionale de la Retromobil Club Romania. Examinarea te costa undeva peste 1000 de lei. Daca in urma examinarii de catre comisie se decide ca masina respecta echiparea de fabrica a modelului, si primesti atestarea, vei fi scutit de impozit, de rovinieta, insa vei putea efectua ITP-urile doar la RAR.
Cei din Retromobil te invita in clubul lor la atestare, insa pentru a fi membru, trebuie sa participi la cel putin doua evenimente nationale pe an, din ce imi aduc aminte, iar o facilitate ar fi o oferta buna de asigurare CASCO la pret ca de RCA.
Eu am Dacie din 1976, dar nu am atestat-o, am facut-o mai mult 'de strada', iar daca ar fi sa cumpar de la 0 o masina clasica, nu as cumpara Dacia, din cauza calitatii extrem de scazute a materialelor de la interior. Scoti tapiteria ca sa vopsesti masina, si nu mai ai ce pune la loc. Interiorul e plin de carton ieftin si de musama, iar scaunele se rup imediat.
Cu acelasi buget, poti cumpara un Mercedes W123 sau BMW e30, iar pentru restaurarea lor faci 60% revizie, 30% detailing si doar 10% piese noi, pe cand la o Dacia 1300 cumperi tot interiorul si jumatate din ornamente, inlocuiesti cam toata mecanica, faci motorul obligatoriu, si stai sa dai jos 20kg de vopsele vechi romanesti, din toate colturile, plus improvizatiile lui 'nea Fanel, care punea robineti de calorifer si legaturi de sarma, la orice defect.
Pai tu vrei sa o folosesti nu? da daca e pe benzina merge ff bine prinde si 150 ce nu sunt oameni cu dacia 1300? e o masina buna nu conteaza ca e veche mai bine ti-ai lua o dacia logan 2008 ca e tot aceeasi marca dar daca vrei dacia 1300 ia ca piese se gasesc si te scuteste si de taxe adica ajungi cam fata de un golf 4 cu 20% bani inapoi in buzunar sper ca te-am ajutat!
Multumesc pentru raspuns, un raspuns cu adevarat de ajutor! Multumesc si pentru sfaturi, cat despre alte masini istorice, am deja un S-Class (Balena - w140) si tin neaparat sa am o Dacie pusa la punct.
Prietene, eu vreau sa o reconditionez ca e masina clasica, nu sa o folosesc in fiecare zi, vreau sa fie ca un fel de "trofeu" si pentru mers la meetig-uri auto. Mersi oricum de raspuns.
Eu mai am o 1310 din 1988, adusa pe vremuri de bisnitari din Ungaria. Cu una din aia nu ai batai mari de cap, ca sunt mai noi, cu tabla buna si foarte bine antifonate. Cat timp am circulat cu ea, am avut consum extraurban de 5-6%. Ca un diesel.
Dar nu are acelasi farmec precum 1300, interiorul e facut fara gust, orice atingi scartaie. Insa ca investitie de restaurare, eu zic ca in 2000-3000euro ai una ca de fabrica. La 1310, anii potriviti sunt 1984-1989 - atunci s-au facut cele mai bune. La mine la bloc erau 3 bucati de 1310, toate 3 din Ungaria. Una a mea, care a ajuns donatoare de piese pentru 1300, alta din 1989 a ajuns la remat in stare buna saptamana trecuta, iar ultima din 1988, inca circula cateva sute de km extraurban pe luna, nu are nici un punct de rugina, porneste la prima cheie...
E si 1310-le din anii '80 o varianta, chiar mai buna decat 1300, fiind mai bine antifonata, si cu cateva 'dotari', cum ar fi reglaj la faruri din interior, luneta dezaburita electric, scaune cu tetiere.
Modelul TX are fix mecanica de la 1300, adica 4 viteze si motor de 1289cmc, modelul TLX (majoritatea facute pentru export), motor 1397cmc, cutie cu 5 viteze si alte diferente de calitate (portbagaj antifonat, tapiterie completa, etc).
Dar, cu toate astea, eu desfac linistit TLX-ul meu, ca sa repar un 1300 ruginit
Nu mi-a placut experienta cu 1310, cu toate ca am un model "tanc".
Stanmariusvasile întreabă: