Treb sa ai alternatorul montat pe masina, sau daca este scos ai nevoie si de o baterie de masina, pentru ca trebuie sa induci curent in rotor, apoi cu o bormasina prinzi de axul alternatorului, asta daca ai fulia scoasa si rotesti, iar la bornele de iesire masori citi volti scoate.
Deci asa cu ala scos ai nevoie de inca cineva care sa tina alternatorul si sa roteasca de el cu acea bormasina, iar tu sa masori voltajul sau daca iese ceva la bornele alternatorului.
Altfel nu ai cum masura cu aparatu de masura.
Ce mai poti face este sa il prinzi pe un cadru, strins, folosesti un motor electric sa il invirta printr-o curea, la fel trebuie sa induci in el 12 volti, asta tot timpul si atunci poti masura cu voltmetru ce spui tu la iesire sa vezi daca scoate ceva.
Vezi, la alternator cand il scoti ai si un fir mai subtirel, este conectat la aternator si ala vine tocmai de la baterie sau de unde o veni el, tablou de sigurante, computerul masini, apoi ai o borna groasa si alt surub la masa alternatorului.
Asta sa stii ce sa legi si unde sa verifici. Duci curent 12 volti la surubu unse se lega acel fir subtire ok? A pai cand rotesti alternatorul, masori cu negativu la masa lui si pozitivu aparatului de masurta la borna + sau daca nu e noatata la borna ce iese din alternator nu la masa lui, la masa deja pui negativu.
Rotesti cu bormasina incet, apoi mai rapid, poti urca si la mia de rotatii sau chioar 2 mii daca ai o bormasina de turatia aia.
O sa constanti ca indiferent de rotatii, dar nu mai jos de 500 o sa masori aceiasi volti, deci ca rotesti la 2 mii, ca rotesti la 1 mie, ala va trebuie sa scoata tot 14 volt, sau 14.4 maxim, ceva de genul asta.
Daca alternatorul este montat pe masina, atunci il invirte motoru prin cureaua aia de accesorii, ai deja legat la el cablu ce vine de la baterie, deci trebuie sa fie conectat la baterie altfel nu ai cum, pentru ca daca nu ai baterie, nu poti porni motorul, ori daca il pornesti nu are cine iti da curent dupa, pentru ca curentu vine de la alternator, alternatorul duce curent si la baterie, de la baterie vine iar la el sa alimenteze cu aia 12 v rotoru.
In sf deci daca e conectat si motorul pornit, poti verifica si direct la bornele ce ies de la alternator, dar mai simplu si usor este la bornele de la baterie.
Nu ai spus ce anume doresti sa masori, vrei sa stii daca este ars, vrei sa stii ce anume mai exact, citi volti scoate etc?
Daca ai alternatorul scos si ai doara aparat de masura, atunci ce poti verifica este bobina rotorului, bobinele statorului, dar verifici doara continuitatea si rezistenta, ceva carbuni si inelele colectoare, in rest nu ai ce sa verifici cu ala scos de la masina.
Nu poti verifica tu regulatorul sau diodele cu alternatorul asa cum este scos de la masina.
Sa verifici diodele trebuie sa separi anumite legaturi, e complicat, iar regulatorul e si mai complicat, sunt aparate speciale cu care se poate masura, dar alea costa f multi bani, dar masoara alternatorul asa fara sa ii desafaci componentele.
Bine acum depinde si de constructia acelui alternator, daca este de ala antic, e mai usor de verificat si diode, daca este de asta incoa, gen anul 2000 sau chiar si nitel mai vechi, atunci e valabuil ce am scris mai sus.
Daca masina este cu incarcarea bateriei prin computerul masinii, atunci nu poti masura, sau poti masura si la bornele la baterie dar valorile nu or sa stii daca is bune sau nu.
Bine daca nu scoate nimic, atunci e clara dus alternatorul.Dar cum am zis daca da ceva si masina e cum am spus, nu o sa stii daca este bun sau nu.
De exemplu si cu scanerul daca ai scana alternatorul unei masini, o sa zica ca nu-i bun desi ala functioneaza perefect. Dar scanerul o sa spuna cumva, daca masina este cu incarcare inteligenta, atunci nu lua in considerare ce a spus, ce rezultat a dat.
Acu tu alegi si masori dupa posibilitati, iei si tu ce poti face din ce am aratat eu. Daca nu ai nici una din posibilitati, cel mai indicat, du alternatorul la un service si il masoara aia, scapi de un chin
Serios, is metode antice, spui tu? Eu zic ca grersesti, stii de ce? Pt ca nu stii cum functioneaza un alternator, ala nu-i motor electric sau un simplu generator, asa cum poate crezi tu.
Te intreb ca idee, asta legat de ce ai spus, ca bormasina nu da turatie constanta, masina are cumva turatie constanta? Mda, asa ziceam si eu deci poti verifica alternatorul exact cum am aratat, asta in ziua de azi si la alternatoare de care doresti tu.
Mergi cu masina da? Ai o turatie anume, in secunda urmatoare ai alta turatie, cand ai 800, cand 1200, cand 3-4 mii, alea is turatii constante dupa tine?
Deci cauta si vezi cum functioneaza un alternator, apoi o sa stii, ce am spus eu este f corect.
Daca citeai mai cu atentie, ai fi vazut, am si spus ca la turatie de 5-2 mii sau la turatie de 1 mie, sau la 500, alternatorul va trebuie sa scoata exact acelasi voltaj, absolut batut in cuie, daca scoate altceva e defect.
Deci alternatorul scoate tot timpul la orice masina, la orice turatie exact aceleasi voltaj batut in cuie.
Daca esti curios sa afli, daca vrei, iti pot explica, nu-i cine stie ce chestie, dar nu ma apuc sa scriu asa fara ca cineva sa ceara sa vrea sa stie.
Deci tot tu esti ala care a venit sa evalueze mie raspunsurile ca bmw xdrive trebuie sa aiba roti diferite.
Deci te pricepi si la motoare electrice, la fel cum te pricepi si la mecanica?
Iti las un link pe Youtube, este facut de profesionisti, is ingineri aia, iar video este animatie, iti arata f simplu cum functioneaza un alternator.
Pot sa iti si explic asa mai simplu decat o fac aia, acolo ala vorbreste engleza si cam scuipata, nu stiu cit o sa intelegi.
Deci alternatorul este un generator de curent alternativ, mai exact 3 fazic.
Dar masina foloseste curent contunu.Alternatorul ala are in el cateva componente care asigura tot timpul acelasi voltaj si care transforma curentul alternativ in continu.
Deci are urmatoarele pari asa in mare:
-rotorul care este bobinat si primeste curent prin perii si inelele colectoare de la exterior, de la baterie s au dupa ce porneste, foloseste curent de la el insusi, vorbersc de alternator.
- Statorul care este alcatuit din 3 seturi de bobine, deci se induce in stator de catre rotor un cimp magnetic, deci o forta ce va obliga electronii sa se deplaseze prin acele bobine.
-Rectifire sau Puntea redresoare cum zic romanii, este alcatuita din diode, is 3 cate una pe fiecare bobina de la stator, dioda este o componenta electronica care lasa curentul sa treaca doara intr-un singur sens.
Bobinele ascot alternativ, adica curentul face un pas inainte unu inapoi, ca urmare intra si trece prin dioda aia curent, dar cand sa vie inapoi nu mai permite dioda.
Daca am avea o singura bobina, am avea tot timpul circulatie de curent inainte, apoi se opreste, pana cand rotorul sau cimpul rotorului va impinge iar electronii din acea bobina a statorului.
Dar avem 3 bobine, ca urmare cand baga una, curentu trece de dioda, apoi ajuge si baga a 2a apoi a 3 bobina, dincolo de diode avem un cablu comun, ca urmare avem flux continuu de curent, deci acele diode si cele 3 bobine ajung sa faca curent continuu si doara o singura faza, un singur circuit.
- Regulatorul, este o alta piesa care se afla tot in alternator si asta asigura un votaj constat tot timpul, indiferent cit de repede se riteste alternatorul.
Daca nu am avea acest regulator, atunci la rotatii f mari, 3 mii sau 5 mii de rotatii, sar produce un voltaj fa mare care ar parji toate ce is pe la masina electrice.
Nu se intampla asa ceva pentru ca avem acest Regulator. Are mai multe piese in alcaturire printre care si un Tranzistor. Daca stii cei ala tranzistor o sa stii ce face, deci asta inchide si deschide circuitul de zeci de mii de ori pe secunda.
Mai e alta piesa sensor care arata tot timpul ce voltaj iese din acel alternator si alte piese, acolo in acel alternator.
Cind tranzisotrul primeste semanl ca tensiunea e prea mare inchide circuitul. Acest tranzistor este montat pe circuitul care duce curent in rotor.
- Rotorul, continuam de aici, ala este cum am zis bobinat si i se da curent in el, peste acea bobina avem o gura de luo, un fel ansamblu de metal care inchide acea bobina pe rotor si care impreuna formeaza acel cimp magnetic.
Acum cand intra curent in acea bobina a rotorului, se formeaza un cimp magnetic care interacationeaza, trece peste bobinele statorului si forteaza electronii din bobinele statorlui sa se miste.
La viteze mari de rotatie, acel tranzistor pe baza informa primite de la sensorul de voiltaj poate inchide circuitu, adica curentu care merge spre rotor, asa cimpu magnetic dispare, sau poate induce un curent mai mic, micsorind cimpul magnetic si automat si forta cu care impinge electronii in stator.
In felul asta se cauta si se asigura ca in stator sa se induca mereu aceiasi forta, ca urmatre vom avea mereu 14 volti la iesirea din alternator.
Cam asta face regulatorul ala.Ar fi fost asa cum ai spus tu ca trebuie turatie constanta, daca nu aveam regulator.
Dar daca nu avem regulator, atunci ar trebuie sa mergem cu altewrnatorul mereu cu aceiasi rotatie.
La masina nu are cine sa faca asa ceva, motorul accelereaza si decelereaza tot timpul, deci este imposibil sa poti avea mereu aceiasi turatie.
De aia sa fac ut axcest alternator cu diode si cu regulatorul ala, ca indiferent ce turatie ai avea, el sa scoata mereu 14 volti.
Deci ce i-am zis eu omului, el poate sa roteasca aletrnatorul cu bormasina, dar trebuie sa bage si curent in stator de la o baterie, cel putin pana cand pleaca alternatorul, dupa el isi ia acel curent de care are nevloie rotoru tot de la el, din ce produce/
Un alternator produce f mult curent, iar cei trebuie lui sa ajusteze regulatorul e nimic toata.
Deci uite ca ti-am explicat, nu stiu cit de bine, ori c it pricepi din ce am zis, dar cum am spus iti las un link ala e animatie, deci o sa vezi ce eu ti-am explicat, aia acolo iti ararta de fapt de la Ala Z cum este format un alternator si cum lucreaza.
https://www.youtube.com/watch?v=jdSKlg80DjU
Direct pe alternator nu prea ai ce sa afli, pentru ca alternatorul foloseste excitatie de la baterie si are nevoie de turatia motorului, pentru a functiona.
Cel mai bun test e ala la bornele bateriei, cu motorul pornit. Daca ai 13.8v sau 14.4v, alternatorul isi face treaba.
Pentru un test mai ok, te duci la un electrician auto care are stand de proba pentru alternatoare.
Am mai gasit ceva chestie, asta daca esti curios.
Zic unia ca la Alternatorul normal cand motorul este pornit trebuie sa masori 14.4 - 14.6 Volti.
Pt masinile care au incarcarea bateriei prin computerul masinii ar trebuie sa masori ceva intre valorile : 12.5 - 13.5 Volti.
Ce se mai poate masura, au zis siguranta, daca stii care este siguranta, masori acolo cu multimetru pe siguranta dar pus pe rezistenta si trebuie sa ai undeva sub 1 ohm, ceva 0.2 - 0.3 ohmi.
Mai se pot testa ceva, dar tot cu alternatorul instalat pe masina, poti testa regulatorul si puntea redresoare.
Puntea redresoare :
-Pui multimetru pe curent AC deci curent alternativ si pui rosu la borna bateriei la + si cablu nebru pe borna de la alternator.
Ar trebuie sa masori aproximativ 15 mV (milivoti) curent alternativ.
-cablu rosu de la multimetru pe borna la alternator si negru pe masa alternatorului, ar trebuie sa masori 79-80 mV AC.
Regulatorul se masoara in felul urmator cu motorul pornit :
Multimetru pus pe voltaj DC.
-Cablu rosu de la aparatu de masura la borna alternator
- Cablu negru pui pe masa alternatorului
O asa citesti o valoare undeva la 13.8 volti asta voltaj continu, sau o alta valoarea ce o scoate axcel alternator.
Cineva sa stea in masina si sa accelereze de cateva ori mai tare, tu va trebuie sa masori acelasi voltaj si daca se accelereaza,
Asta arata ca regulatorul functioneaza bine.
Astea is c e am gasit notat pe undeva de mine, is scoase de la unia care zic aia sar pricepe.
Nu stiu daca te ajuta cu ceva ce cifre am dat pe aici, am zis daca esti curios.
Amic e, aici vorbeam de alternator nu de submarine, nu stiu cui te-ai adresat, ai grija cui scrii.
Tu mai corectat cu ce anume? Ca nu poti verifica alternatorul cu bormasina?
Eu ti-am explicat cum functioneaza un alternator, daca esti curios bine, daca nu ramai cu ce stii.
Am dat si link unde ceva ingineri, deci ingineri in alea electricitatii iti explica cu animatie, daca nici asa nu poti pricepe, atunci discuta cu altcineva, eu nu-s curios de oameni de astia ochelari de cal ca tine.
Tu nu ai ce sa ma corectezi pe mine, ce am spus nu-i de la mine, nu eu am fabricat alternatorul ala, daca crezi ca este altfel suna pe Tesla si iate cu ala la trinta vezi poate il corectezi si pe el, mai stii cu cine stam de vorba .
Bine cu Tesla trebuie sa vorbesti la telefon, daca ai numarul lui de pe lumea ailanta.