Deci:
1. Statul pe loc cu motorul pornit se face pe liber, fara sa tii ambreiajul.
2. Mersul "pe liber" nu afecteaza absolut nimic, unii mananca rahat.
3. Nu conteaza cum opresti motorul, dar cand cobori de la volan e obligatoriu sa o bagi in viteza, indiferent daca ai tras si frana sau nu. Cand lasi masina in panta tragi frana neaparat, si o bagi in viteza.
Bonus: obisnuieste-te sa folosesti frana de mana des, adica la fiecare oprire mai lunga (stat la semafor ori stationare), pentru ca doar folosind-o te poti feri de problemele ce pot aparea la cablul de frana, etrieri, parghii, etc. Mecanismul franei de mana sta sub masina, rugineste iar daca nu e folosit, se blocheaza, si te baga in revizii costisitoare (cablu nou, etriere).
"...daca e de bine daca tin moturu pe liber cand cobor o panta uni zic ca da alti ca nu, ca se uzeaza motoru..."
Nu se uzeaza, ba dimpotriva. Totusi nu e indicat sa cobori pante lungi si abrupte cu masina pe liber, dar din cu totul alte motive.
"De altfel cand opresti motorul conteaza daca e pe liber sau intr-o treapta inferiora."
Atata vreme cat ai ambreiajul calcat la maxim pana se opreste complet motorul, poate fi in orice treapta de viteza. Daca e pe liber, poti opri motorul fara sa calci ambreiajul.
De ce trebuie pus neaparat in viteza cand plec de la volan?
Pentru ca asa asiguri cel mai bine un autoturism oprit.
Frana de mana mai poate slabi in timp, dar din viteza nu o sa-ti sara niciodata.
E bine sa-ti formezi reflexul asigurarii perfecte, ca sa nu o patesti niciodata (sa nu plece masina fara tine).
Niciodată nu e bine sa cobori cu motorul pe liber. Nu ai control asupra masinii, nu ai frana de motor si in frana de motor masina nu consuma nimic
Ambreiajul se uzeaza cand il ti apasat inutil. La semafor etc. Si poti cobori pantele linistit pe liber dar mare grija, pe liber nu ai frana de motor
Ok, iti voi explica de ce nu e bine sa cobori o panta pe liber, pentru ca jos stimabili nostri colegi, ti-au cam explicat in mare despre ce e vorba.Se da o panta inclinata,sa spunem cu pietris pe ea, drum de tara, o vale abrupta.Tu nu cobori cu viteza valea aia, iar frana daca apesi ca narodu, te duci cu ea precum cu sania, pentru ca pietrisu iti face leacu. Exista o regula nescrisa a soferilor.Cu ce viteza se urca o panta, cu aia se si coboara. Bunicu meu care e sofer profesionist mi-a spus lucru asta.Deci cand cobori o panta, si exista pericolul sa pierzi controlu volanului(sa fie tarana, pietris, sau orice altceva care duce poate sa te faca sa pierzi controlu masinii)folosesti o treapta inferioara.Eu cobor cu viteza 1 cand vad ca e tarana sau ceva ce ma poate face sa pierd controlu la volan.Nu vorbim aici de pante micute, si deloc sesizabile, vorbesc de drumuri de tara neasfaltate, si trebuie sa ti minte lucru asta.Cat despre ambreiaj, niciodata nu il folosesti la altceva, decat la schimbatu vitezelor. personal masina niciodata nu o las pe liber, decat cand stau la semafor.Colegi ti-au spus sa o bagi in viteza am vazut, dar nu ti-au explicat si cum sa o bagi in viteza.Fi atent, daca e drum inclinat, si sunt sanse ca masina sa se duca cu botu in fata, o bagi in R, adica nu se poate duce in fata, ci decat in spate. Daca e drum inclinat, si e risc ca masina sa se duca cu fundu in spate, o bagi doar in viteza 1.In astfel de momente, masina prin absurd daca pierde frana de mana, ea nu se poate deplasa decat in sensu de mers in care e bagata in viteza.E in viteza 1? atunci poate sa mearga doar in fata, daca e in R, poate doar in spate.De asta trebuie sa stii mereu pe ce fel de drum esti ca sa stii cum sa o bagi in viteza.
Nu are nimic daca e pe liber dar se vor solicita franele mai mult. E mai bine asa pentru ca nu deteriorezi ambriaju prin frana de motor
Iar bagatu in viteza and opresti masina o faci iarna fara sa tragi frana de mana pentru ca exista un risc sa inghete si sa nu poti pleca de pe loc. Nu are logica so bagi in viteza cand tragi frana de mana doar daca tie frica ca va ceda si se duce singura la vale fiind jaf de 20 de ani
Nu e ok sa cobori pe liber o panta ca faci uzura la discuri si placute. Frana de motor si frana de serviciu apasata ori de cate ori e nevoie sa incetinesti.