| valhala90 a întrebat:

Salutari tuturor TPU-istilor! Am si eu o intrebare legata de condusul in panta sau in rampa.Dat fiind faptul ca sunt incepator nu vreau sa imi formez o deprindere gresita in condusul masinii in panta sau in rampa.In rampa am fost invatat sa merg numai cu ambreiajul dar as vrea o modalitate mai "ca la carte" sau mai buna.Iar la condusul in panta as vrea sa stiu exact ce trebuie sa fac,insemnand in ce viteza sa tin masina si cum sa actionez ambreiajul plus frana.(De la multi am auzit ca e bie cu frana de motor dar nu am inteles niciodata ce si cum, insemnand in ce viteza trebnuie sa o tin totusi si daca atunci cand apas frana apas si amreiajul).Am nevoie de parerile celor care stiu anumite variante bune care sa nu uzeze masina.De asemenea as mai vrea sa stiu care e cea mai buna modalitate de a incetini pana a opri o masina din mers, presupunand de exemplu ca am 120km/h si trebuie sa incetinesc pana la oprire ca am trecere la nivel cu cale ferata de ex. si cum pot incetini la o astfel de viteza intro distanta scurta? Astept sugestiile si explicatiile dvs.

6 răspunsuri:
| Alex_Horry_1993 a răspuns:

Deci pentru mersul in rampa nu inteleg la ce te referi. In rampa mergi normal ca si cum ai merge pe drum drept. In panta folosesti frana de motor adica bagi schimbatorul in treapta 1 sau 2 depinde de lungimea pantei si nu accelerezi, lasi masina sa mearga singura. Daca nu apesi ambreiajul e posibil sa-ti moara motorul si nu e bine ca se uzeaza. Si cea mai buna modalitate de a opri o masina de la 120 km/h este sa NU mergi cu 120 km/h. Apesi frana, dar nu total ca o sa intri in derapaj, si oprestihappy Si daca ai frane ceramice sau brembo ventilate cu atat mai bine sa opresti mai repede. Oricum ca incepator 90 km/h iti ajunghappy bafta

| viotedy a răspuns:

Rampa si panta se urca-coboara cu aceiasi viteza, de obicei se succed, deci urci cu a patra tot cu atat cobori.cum sa cobori cu treapta 1, abia atunci uzezi masina? frana de motor e cand de ex.mergi cu a-4-a si schimbi a-2-a deodata.ca sa nu uzezi motorul trebuie sa inveti sa-l asculti, cand toarce frumos atunci e bine, nu trebuie sa bruschezi niciodata masina.cat despre 120, incetinesti mai din timp doar vezi semnele, pisti frana de 2-3 ori nu pui una sa vii in nas.

| Braunion a răspuns:

Rampa e aia de o urci, cine te-a invatat sa mergi numai cu ambreiajul? Pai daca cumva calci ambreiajul in rampa masina incetineste (logic, pentru ca decuplezi motorul) iar daca sta pe loc o ia la vale (in cazul in care nu e trasa frana de mana sau actionata frana de serviciu) Deci exclus sa apesi ambreiajul cand urci o rampa.
In panta nici atat, ca risti sa pierzi controlul masinii (mai ales ca incepator). Masina are directii si frane mult mai precise atunci cand transmisia este cuplata (adica nu apesi pe ambreiaj)

''Iar la condusul in panta as vrea sa stiu exact ce trebuie sa fac, insemnand in ce viteza sa tin masina si cum sa actionez ambreiajul plus frana''

Depinde de viteza ce treapta vrei sa folosesti. Daca cobori panta cu 40 km/h mergi in treapta a II-a (in cazul in care vrei frana de motor) si in treapta a III-a (in cazul in care vrei sa cobori lin) fara sa mai apesi acceleratia.
Daca cobori panta cu 120 km/h trebuie sa fii in stare sa vezi soseaua la cel putin 200 de metrii in fata (ca sa ai timp sa reactionezi in cazul in care exista o groapa, un obstacol, o curba, o caruta sau orice altceva ce nu-ti permite sa pastrezi traiectoria rectilinie si uniforma. In cazul in care nu e nimic o cobori ca si cum n-ar fi (majoritatea masinilor fac frana de motor la 120 km/h in cazul in care ridici piciorul de pe acceleratie si pierzi din viteza).
Ambreiajul se apasa doar cand schimbi treaptele si doar cand cobori viteza sub 30 km/h (in treptele 3, 4, 5) sub 20 (in treapta a II-a) si cand nu vrei sa faci frana de motor (in treapta I). Dar chestiile astea trebuie sa le simti tu si nu la toate masinile e la fel. Pana nu ajungi sa simti motorul degeaba iti scriu eu romane.

''De asemenea as mai vrea sa stiu care e cea mai buna modalitate de a incetini pana a opri o masina din mers, presupunand de exemplu ca am 120km/h si trebuie sa incetinesc pana la oprire ca am trecere la nivel cu cale ferata de ex. si cum pot incetini la o astfel de viteza intro distanta scurta? Astept sugestiile si explicatiile dvs.''

Te asiguri ca nu e nimeni in spatele tau si trantesti frana de serviciu. Daca pui frane bruste cand ai pe cineva in spate risti sa te pupe-n cr.

Singurul sfat pe care e bine sa-l tii minte este sa nu folosesti frana de motor decat iarna. Motorul suporta multe dar daca-l tii numa in frane de motor il distrugi mult mai repede. Iar chitul de ambreiaj il termini in cateva luni.

| Braunion a răspuns (pentru viotedy):

''cat despre 120, incetinesti mai din timp doar vezi semnele, pisti frana de 2-3 ori nu pui una sa vii in nas.''

A zis ca vrea sa opreasca brusc, brusc l-am invatat sa opreasca laughing Am uitat sa-i spun ca n-are voie sa apese piciorul pana la fund in cazul in care n-are ABS (ca se da peste cap cu ea la 120)
Cat despre frana, aia odata ce o apesi o lasi apasata. Ca daca o tot ''pisti'' clipesc stopurile ca beculetele de craciun si ala din spate nu stie ce dumnezeu vrei sa faci.

| viotedy a răspuns (pentru Braunion):

Brusc opreste doar in caz de urgenta nu la calea ferata in 150 metri.

| Braunion a răspuns (pentru Alex_Horry_1993):

Depinde ce unghi are rampa, depinde ce putere are motorul, depinde cu ce elan vine masina, etc. Unele rampe nu le urci nici in treapta a II-a.