E a doua oara azi cand recomand aceasta carte pe TPU, dar chiar simt ca merita citita! Arunca un ochii peste "Pacalit de Hazard" de Nassim Taleb pentru a vedea putin la ce concluzii a ajuns cineva care si-a facut o cariera din studiul norocului si ghinionului.
In afara de analizele filosofice ale autorului libanez Taleb, am o intrebare:
- printre atatea personaje enumerate in carte, autorul i-a găsit și Lui Dumnezeu un loc si un rol in toata teoria lui despre Noroc si Ghinion? Dar lui Isus Cristos? Nici Allah nu ocupa un loc important in,, scenariul, libanezului?,
Cu siguranta nu s-a găsit un loc pentru Creator in toata aceasta teorie umană, asa cum nu s-a găsit nici un loc disponibil atunci cand Maria trebuia sa nască pe Fiul Omului.
Altfel spus, ca si creștin, imi este greu sa accept teoria unui concept uman precum,, hazardul", ce induce ideea ca acesta - hazardul - ar fi scăpat de sub controlul Creatorului si ar actiona liber si fortat creind situatii umane pozitive si negative ce nu pot fi justificate.
Chestii de percepție, educație și subconștient! Oameni cu educație mult sub medie asociază evenimentele din viata lor cu Noroc sau Ghinion!
Exista statistica și calcul de probabilitati ca un anumit eveniment din viata cuiva sa aibă un rezultat pozitiv sau negativ in funcție și de anumite variabile asociate acelui eveniment!
Nu poți numi GHINION DACA pierzi avionul cand pleci de acasă cu 2 ore înainte de decolare știind ca pana la aeroport faci 10-15 km și ca ai nevoie de timp pentru vama și alte proceduri de securitate!
Taleb nu e evreu, e un membru al putinelor familii de crestini ortodocsi din Liban.
Iar legat de partea religioasa, nu e un subiect pe care il trateaza foarte mult in textele sale (desi mentioneaza faptul ca e fascinant cat de des sunt elementele traditiilor religioase dovedite ulterior ca avand beneficii reale, masurabile stiintific), ci e mai mult preocupat de partea pragmatica, aplicabila a ghinionului si norocului.
Iar cuvantul "hazard" e acolo pentru ca traducatorul nu a gasit un cuvant mai apropiat in romana de "randomness" din titlul cartii in original. Nu e vorba despre hazard ca si concept anti-creationist, ci la hazard ca varietate imprevizibila a lumii materiale, mai ales cand e vorba de evenimente sociale si fenomene economice. Iti recomand sa asculti macar niste interviuri cu el, e probabil autorul pe care il consider cel mai valoros din cei la care am fost expus.
Sigur ca aceeași egalitate in explicatie am avut-o si eu in vedere cand m-am referit la,, hazard" ca,, varietate imprevizibila a lumii materiale".
Nu pot utiliza termenul de religie in dialoguri intrucat ar excede convingerilor mele cu referire la crestinism, eu neputând pune semnul de egalitate, echivalentă, nici macar parțială, între crestini si budisti, crestini si musulmani, subliniez, fata de învățăturile si convingerile acestora.
Altfel spus, evit sa încadrez creștinismul in categoria religiilor si il consider o credinta unica bazata pe experientele omului cu Creatorul, sacrificiul Fiului sau unic si avand la baza invataturii Cuvantul din manualul numit Biblia.
Totodată sunt convins că nimic din existenta materială nu poate ocoli,, viza,, Creatorului, deci nici conceptele de,, Noroc",, Ghinion" si,, Hazard".
Mai sunt convins că oamenii au inventat cele două concepte/fenomene denumite,, Noroc si Gninion" si de asemenea tot ei le-au facut incadrarea intr-o alta,, inventie conceptuala" denumita, Hazard" printre scopurile urmarite cu aceste,, inventii" fiind si acela de a ocoli/a neimplica numele Creatorului in explicarea acestor concepte/fenomene.
Tipul asta de manipulare umana prin omisiune, pe mine nu ma convinge deloc.
Ok, inteleg punctul tau de vedere. Fiind intrebarea in categoria "Conversatii" nu mi-am dat seama ca voiai un raspuns in context religios.
Pot sa te intreb din ce denominatie faci parte? In general la protestanti exista ideea asta de 'predestinare' cu care vad ca rezonezi, dar parca tineam minte ca esti ortodox.
Nu cred si nu sustin ideea de predestinare fiindca o consider nebiblica.
Cuvântul din Biblie ne invata ca la sfarsit v-om cunoaște toate cauzele ce au stat la baza tuturor evenimentelor care ne-au modelat viata fiecaruia:
Marcu 4.22
,Căci nu este nimic ascuns care nu va fi descoperit si nimic tăinuit care nu va iesi la lumina"
Se poate deduce foarte clar din învățătura Bibliei ca, absolut niciuna din situatiiile confuze, pozitive si negative, pe care in aceasta viata oamenii le experimenteaza si apoi le pun pe seama,, hazardului, norocului si ghinionului" nu va ramane, tăinuita, nedescoperita, ci din contra, toate situatiile ce acum sunt de neinteles, vor fi dezvăluite, scoase la lumina.
Aceasta Capacitate de Descoperire a tuturor lucrurilor/situatiilor tăinuite la care face referire Cuvântul din Biblie, este specifică numai Creatorului, adica numai lui Dumnezeu.
Acesta e motivul pentru care am cautat sa identific rolul si poziția concretă a numelui Creatorului in cartea lui Taleb.
Constat cu dezamagire ca lui Dumnezeu nu i s-a atribuit nici un rol in explicarea,, hazardului, norocului si ghnionului", iar Taleb nu a reusit sa explice concret, logic si pe intelesull tuturor aceste concepte/fenomene ci le-a clasat ca fiind imposibil de controlat si explicat atribuindu-le,, nimanui".
Am fost ortodox, ulterior romano-catolic. Nici unul din aceste culte nu a reușit să mă convingă de sinceritatea doctrinei sale, intrucat am constatat existenta a multiple conflicte intre invataturile cultului si Cuvantul din Biblie.
In prezent ma consider creștin, in masura in care reușesc să împlinesc in viata mea învățăturile Cuvântului din Biblie.
anonim_4396 întreabă:
Joker3134 întreabă: