Ptr ca lumea e comoda si nu au dorit sa se inhame la meseria asta unde trebuie sa inveti mereu si altele.
Si atunci daca-s putini care fac asta, sunt platiti bine.
Nu e ca si cum esti prof de mate si predai aceiasi matematica 30 ani unde nu ai batai de cap, aici se schimba repede multe si trebuie sa fi la zi, si altele.
Ca in general cand e ceva f bine platit, apar si mult mai multi pe meseria asta, asta a fost mereu fara exceptie peste tot in lume, insa lumea s-a lenevit, vrea rutina lejera sa nu isi bata capul prea tare.
Adica oferta de programatori e mai mica ca cererea.
În România de regulă ingineri proiectanți sunt rau platiti, lucrul acesta nu se aplica in afara tarii, acolo au salarii bune. O zi bună!
În afară inginerii proiectanți pot fi foarte bine plătiți (depinde de ce fel de proiecte pot realiza) - în unele cazuri peste programatori. Vedem unde sunt cei mai mulți bani. E drept, sunt foarte mulți și în partea IT, dar vezi industria de mașini, avioane, rachete etc. La alea e normal că a început să fie prezent din ce în ce mai mult și aspectul IT. Probabil în viitor programatorii vor fi chiar și mai bine plătiți decât în prezent. Probabil în orice industrie (la fel cum s-a întâmplat în industria calculatoarelor) software-ul va costa mai mult decât hardware-ul. Însă la industriile deja enumerate, nu e încă cazul ca diferența să fie vizibilă sau fixă. În România lucrurile stau diferit pentru că în România nu sunt proiecte foarte multe. Cererea e redusă. Unde nu ai cerere și competiție, și oferta devine slabă. De asta se reduce și cererea din afară. Oricum, în general, românii nu au ce să proiecteze. Degeaba proiectezi ceva dacă nu ai resurse, nu ai determinare sau educație economică. Iar România e o țară care stă extrem de prost la acest capitol (cam la orice capitol stă prost, dar asta e partea a doua). În mare parte cei din afară vin cu inițiativa și ideile. Există mai mult profesionalism pe plan economic, mai mult curaj și mai mulți bani. Cei deștepți, în mare, pleacă acolo să studieze sau să muncească. În România se promovează meserii mediocre, gen electrician, instalator etc. Chestiuni de profil tehnic sau profesională. Însă în IT există o cerere mai mare. Companiile mari de IT acaparează țara pentru că Internetul a acaparat lumea, iar software-urile sunt ușor de distribuit. Resursele virtuale sunt „nelimitate" și pot fi accesate din orice parte a globului fără mari costuri sau dificultăți. În plus, profilele de informatică automat devin promovate și căutate, chiar și în România.
De ce sa coste mai mult softul?! Ca sa faci un avion necesita ingineri tari la minte, cu ani grei de facultate, ca sa poata proiecta acel avion cu tot ce-i trebuie, soft poate sa-l faca si cine n-are facultate, nu necesita asa o pregatire ca inginerul.
Adica ce fac, eu calculez totul sa nu cada liftu cu tine, eu proiectez motoarele si tot, pana si materialele trebuie sa le proiectez f atent, nu ce materiale pun, chiar exista ingineri care gandesc cum se face un anume material sa respecte niste cerinte, si alalalt?
Pune doar un soft care comanda temperatura din lift, care comanda viteza sau ce o mai comanda pe acolo.
Sau la avion un autopilot care se ia dupa niste senzori plasati unde sunt plasati facuti tot de ingineri!
Ia sa iti faca softul de la avion unul care nu stie ce face? Oare ce crezi ca se intampla?
Ai auzit de Boeing 737 MAX alea de picau din cauza softului facut aiurea?
Da, am vazut si acum 2-3 zile un Airbus la care softu a luat-o razna.
La Dezastre in aer pe national geo, e de la 15 la 16 si de la 0 la 1 cam zilnic.
Insa si ala care face softul stie ce face, insa mai complexa e munca inginerului.
Ca asa si mecanica poate crapa in egala masura ca si softul, deci nu are treaba. Si materialul poate plesni, sa nu reziste, sa se toceasca, deci sunt si ingineri care nu stiu ce fac.
Eu compar un programator si un inginer care ambii stiu ce fac.
Nu un inginer care stie ce face, cu un programator care nu stie ce face.
Adevarat ca erorile de soft au fost putine, mai mult mecanica neverificata bine si piloti prosti.
Sunt si ingineri idioti, au pus o piulita de titan peste un surub din alt material si nu trebuia, ca se tocea filetul la surub de la piulita aia, trebuia piulita din acelasi material ca surubul parca.
Citez din tine:
"soft poate sa-l faca si cine n-are facultate, nu necesita asa o pregatire ca inginerul."
M-am referit la calculatoare. Acolo e un fapt (da soft-ul costă mai mult!). Degeaba mă contrazici. Trebuie doar să vezi evoluția prețurilor (pare incredibilă și de neînțeles, dar e justificată - iar unul care face programe știe despre ce e vorba). Soft-ul e cel care controlează fierătaniile. Chiar nu am chef să argumentez chestii evidente și nu cu cineva care trăiește acum 50 de ani și afirmă că un soft bun îl poate face oricine... Sunt sigur că nu știi ce înseamnă să creezi un soft și ce poți face cu el în ziua de azi. Și nu am specificat că costă mai mult în toate situațiile. Însă în viitor e foarte posibil. Dar zic pass. E inutil, deja ai făcut niște afirmații incredibile.
Da, la programare industriala trebuie mai multa pregatire.
Dar oricum necesita mai putina pregatire decat un inginer, pe tine ca programator nu te intereseaza mecanica, materialele, rezistenta lor.
Ei iti zic ce sa comande softul, si aia faci.
Daca zice "La avion, daca pilotul nu scoate flaps-urile la decolare, sa preia calculatorul si sa le scoata el cu viteza cutare, in unghiul cutare, iar detectia decolarii sa se faca in functie de viteza si inclinare, dar tot la baza sunt senzorii facuti tot de noi inginerii, tu trebuie sa faci legatura intre ce simt ei si ce ti-am dat de facut".
Dar in rest nu te intereseaza.
Pe cand inginerii vai de capul meu. Cand e presurizat avionul, la nu stiu ce inaltime auzeam ca se umfla putin deci pune presiune pe peretii avionului, dau un exemplu.
Trebe sa ai grija sa nu bubuie! Ce materiale folosesti, combinatie intre ele, caracteristici de presiune, temperatura, umiditate, e durere mare.
Aripile cand se zguduie sa nu se rupa.
Rezistenta la aer, etc, dinamicitate, geamuri, garnituri care si alea sa reziste la presiuni, temperaturi, viteze, elasticitate, etc.
Deci e clar ca nu poti pune egalitate intre ele, cu atat mai putin sa zici ca softistii fac ceva mai greu.
Fara softu` tau merge, pun pe manual si pilotii conduc avionul ca si acum 40 ani la o adica, deci nici macar nu-s indispensabili softistii.
Pot face un lift fara soft, ce lifturile vechi au soft? Dar erau proiectate ultra de ingineri.
Dar fara inginerie, NU ai avion functional, nu ai multe, nu ai nimic! Nu ai avea unde locui pur si simplu, ca nu ai oameni sa-ti proiecteze blocul sa nu cada la cutremure, etc.
In 1933 masinile lui Hitler, aveau pe draci softs, si mergeau brici, erau proiectate super de niste ingineri destepti.
Calcurile, pe ce pui softu` daca niste ingineri nu ti-au facut placa de baza, procul, placa video, memoria?!
Bine, aici da, fara soft nu poti, e adevarat.
Si da, multi softisti n-au facultate mai ales aia economici, un coleg de al meu nu stia nimic in fac, dar a invatat java in cateva luni acasa, si s-a si angajat apoi.
Si pot zice ca noi la informatica generala, deci nu economic, am facut C-ul, C++, Java, SQL, Programare aplicata in industrie si inca vreo doua adica web si inca una care si astea se pot invata si fara facultate.
Dar la aia care pun softul pe un avion, poate au nev de facultate, poate o fi alta si nu ce am facut noi, poate la mastere e pe categorii si acolo se face intensiv o ramura.
Si ce, inainte fierataniile aveau soft? Mergeau bine mersi, dar invers fara sa ti se proiecteze fierataniile ce faci?!
Incredibile afirmatii dar adevarate!
Cum i-am zis si lui suntserios, nu pot proiecta un lift fara soft? Merge bine mersi ca si inainte la o adica.
Nu zic ca nu e foarte importanta munca de programator, doar ca e mai putin complexa decat aia de inginer.
Si oricum astia pot sa se lipseasca de coderi la o adica, invers nu.
Eu am comparat pe cei doi ca si complexitatea muncii, n-am comparat programatorul cu un sofer de autobuz.
Au zis si aia la dezastre in aer, baza sunt pilotii nu softul.
Evident ca sunt si ingineri dobitoci care din cauza lor pica avionul, nu doar la softuri gresite cum a fost la un avion de a luat-o razna.
Nu e deloc mai puțin complexă. O singură ramură din inteligența artificială e mai complexă decât o grămadă de ramuri din ingineria pe care probabil ai învățat-o tu la facultate. Programarea are o grămadă de ramuri. Sunt o grămadă de teorii matematice care sunt implementate prin program, teorii care țin cont de fenomenele reale, de lumea reală. Nu se compară ce era atunci cu ce e acum. Acum un soft îți poate simula o realitate pe o perioada de 2 ani în 5 minute. Vorbim de o complexitate hardware (miliarde de tranzistori) care nu ar face nimic fără partea software, logica care le coordonează funcționalitatea. Degeaba ai corp dacă nu ai creier. Ce spui tu e un Frakenstein. Pe vremea ta la prețuri era evident așa cum spui. Nu mai este chiar așa. Încă o dată o spun, nu mă refeream însă la avioane. Acolo însă se lucrează la avioane pilotate automat de un creier mai bun decât cel al piloților idioți. Deși și lifturile și mașinile au o logică care le face să funcționeze automat. Acea logică era mai simplă. Însă fără ea tot nu puteai face vreun dispozitiv automat.
La calculatoare da, eu ziceam la general, unde e doar inginerie, masini, avioane, lifturi care nu au nevoie musai de soft, etc.
Calculatorul fara soft nu poate.
Si mai ales un soft de grafica 3 D e f complicat, mi se pare ca 3 D Studio Max ar fi avut 1 milion de linii de cod.
Sau si alte softuri.
Insa acum, nu stiu care e mai complicat totusi de facut.
O placa de baza de proiectat de la zero cu cipuri cu tot, sau un soft care sa o foloseasca?!
Sau care e platit mai bine, un softist care face sa fie folosita placa aia, sau aia care o proiecteaza de la zero!
Acuma mai e o problema, putini au fost dispusi sa invete chiar si la economica, de aia e deficit de programatori, s-au axat pe ceva mai lejer. Ca in general cand o meserie e platita f bine, multi vor acea meserie.
Daca medicii erau platit f bine, pe timpul lui ceausescu erau 10 pe loc la medicina!
Deci ar trebui sa urce si cererile de a invata asta, dar lumea devine din ce in ce mai comoda, am auzit ca in Germania multi fug de fac tehnice.
Liftul are nevoie de un soft (ca orice merge automat cu energie - electrică, hidraulică, pneumatică). La lift există un număr de stări care sunt codificate (cu 0 și 1). Din comenzile realizate se schimbă stările într-un anumit mod. Întâi realizezi programul cu schimbarea stărilor în funcție de comenzi. Pe baza lor obții o formulă logică care este implementată sub forma unui circuit. Logica aia din spate o numesc program. Programul nu e musai să fie cu pictograme, cu interfață și cu imagine de fundal cu gagici frumoase. Programul e logica pe baza căreia ceva merge automat. Eu am spus cum era la lifturile vechi. Mai târziu se codificau și instrucțiunile, iar după, mai recent, se poate folosi un microcontroler care e mai simplu de programat.
Ma refeream la programele actuale, microcontrolere, etc. Ca asa si prietenul meu care are acum 55 ani facea programare prin 1987 cu cartele in facultatea de poli, parca in fortran sau cobol, nu mai stiu exact.
Si ce zici tu nu zic ca nu e complicat, insa parerea mea e ca proiectarea de la 0 a unui lift e si mai grea.
Elitele stii care-s? Automatistii! Aia fac pe ambele si ingineria si programarea, jos palaria.
Bine, elite ai si in programare, inginerie, automatica, dar cei mai smecheri sunt automatistii care fac doua deodata.
anonim_4396 întreabă: