| Cristalized a întrebat:

Am auzit ca fostul ministru al educatiei a dat un ordin prin care include gramatica in programa de bacalaureat 2015. Imi poate confirma sau infirma careva zvonul?

Răspuns Câştigător
| Alice3939 a răspuns:

In primul rand la liceu nu se studiaza gramatica, deci nu are cum sa fie aplicat aceast oridin. In cel mai rau caz se poate ca din 2015-2016, toti cei care vor intra in clasa a 9-a sa aiba in materie si gramatica inca aceasta "lege" a fost doar propusa.
Cauta aici daca mai ai nelamuriri: http://www.edu.ro/index.php/base/frontpage

3 răspunsuri:
| Cristalized explică (pentru Alice3939):

Acelasi lucru l-am spus si eu! Programa nu se poate modifica in timpul anului scolar curent! Am cautat si eu pe edu si nu am gasit un astfel de ordin, desi mama sustine ca asa a auzit la stiri (de parca acolo e numai adevar). Multumesc oricum pentru raspuns!

bursuc001
Userul Lunii
| bursuc001 a răspuns:

Bună!

Din PĂCATE, voi habar NU aveţi ce conţine Programa de BAC :(
NU este nevoie de un "ordin prin care include gramatica in programa de bacalaureat"; ea EXISTĂ deja acolo!


"CAPITOLUL III: Precizări privind conţinuturile programei

b)Limbă şi comunicare
Conţinuturile de mai jos vizează:
- aplicarea, în diverse situaţii de comunicare, a normelor ortografice, ortoepice, de punctuaţie,
morfosintactice şi folosirea adecvată a unităţilor lexico-semantice;
- aplicarea cunoştinţelor de limbă, inclusiv a celor dobândite în ciclul gimnazial, în exprimarea corectă
şi în receptarea textelor studiate sau la prima vedere.
Niveluri de constituire a mesajului
Nivelul fonetic
- pronunţii corecte/incorecte ale neologismelor; hiat, diftong, triftong; accentul
- cacofonia; hipercorectitudinea
- pronunţare/lectura nuanţată a enunţurilor (ton, pauză, intonaţie)
Nivelul lexico-semantic
- variante lexicale; câmpuri semantice
- erori semantice: pleonasmul, tautologia, confuzia paronimică
- derivate şi compuse (prefixe, sufixe, prefixoide, sufixoide), schimbarea categoriei gramaticale
- relaţii semantice (polisemie; sinonimie, antonimie, omonimie)
- sensul corect al cuvintelor (în special al neologismelor)
- unităţi frazeologice (locuţiuni şi expresii)
- câmpuri semantice şi rolul acestora în interpretarea mesajelor scrise şi orale
- sensul cuvintelor în context; sens denotativ şi sens conotativ
Nivelul morfosintactic
- forme flexionare ale părţilor de vorbire (pluralul substantivelor, articularea substantivelor, forme
cazuale; forme flexionare ale verbului; adjective fără grade de comparaţie; numerale etc.); valori
expresive ale părţilor de vorbire; mijloace lingvistice de realizare a subiectivităţii vorbitorului
- elemente de acord gramatical (între predicat şi subiect - acordul logic, acordul prin atracţie; acordul
atributului cu partea de vorbire determinată)
- elemente de relaţie (prepoziţii, conjuncţii, pronume/ adjective pronominale relative, adverbe relative)
Nivelul ortografic şi de punctuaţie
- norme ortografice şi de punctuaţie în constituirea mesajului scris (scrierea corectă a cuvintelor,
scrierea cu majusculă, despărţirea cuvintelor în silabe, folosirea corectă a semnelor de ortografie şi de
punctuaţie)
- rolul semnelor ortografice şi de punctuaţie în înţelegerea mesajelor scrise
Nivelul stilistico-textual
- registre stilistice (standard, colocvial, specializat etc.) adecvate situaţiei de comunicare
- coerenţă şi coeziune în exprimarea orală şi scrisă
- tipuri de texte şi structura acestora: narativ, descriptiv, informativ, argumentativ
- stiluri funcţionale adecvate situaţiei de comunicare
- limbaj standard, limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular, limbaj regional, limbaj arhaic; argou,
jargon
- stil direct, stil indirect, stil indirect liber
- rolul figurilor de stil şi al procedeelor artistice în constituirea sensului
- rolul elementelor arhaice şi regionale în receptarea mesajelor
NOTĂ:
Programa de examen este realizată în conformitate cu prevederile programelor şcolare în vigoare.
Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2014 se elaborează în baza prevederilor prezentei
programe.
Conform adreselor M.Ed.C. nr. 48.871/23 noiembrie 2005 şi nr. 31.641/3 mai 2006, începând cu anul
şcolar 2006-2007, "respectarea normelor prevăzute în ediţia a II-a a Dicţionarului ortografic, ortoepic
şi morfologic al limbii române (DOOM2) este obligatorie [...] la examenele de bacalaureat", în cadrul
cărora elevii vor face dovada cunoaşterii acestora, fiind evaluaţi ca atare." - SURSA = Programa de BAC de la linkul :
http://www.ebacalaureat.ro/......a-751.html

Sau să mai amintim faptul că voi aţi studiat şi "ceva" gramatică de-a lungul claselor 9-12, iar BAC-ul se susţine din toată materia ( Literatură & Gramatică ) studiată în aceste clase ( în liceu )...


Toate cele bune.

bursuc001
Userul Lunii
| bursuc001 a răspuns (pentru bursuc001):

DEPINDE şi de liceu/profil/specializare...

Vezi lista "originală"/minimală EDU ( a lecturilor/operelor/romanelor ) la linkul :
http://www.google.ro/......http?/url


Vezi şi un exemplu de listă ( obligatorii/suplimentare ) în funcţie de liceu/profil/clasă la linkul :
http://www.netbuzz.ro/......-q-61.html

http://nicolaeiorga.wordpress.com/......sa-a-ix-a/

http://cnprsv.ro/......ANA_IX.pdf

http://bookspot.ro/......a-X-a.aspx

http://totusilectura.blogspot.ro/......limba.html

http://bookspot.ro/......-XI-a.aspx

http://bookspot.ro/post/2011/06/19/Lista-operelor.aspx


Poţi primi un text din ORICE autor ( nu doar cei canonici ) la categoria "texte literare la prima vedere"!


"NOTĂ: Conform programei şcolare în vigoare, examenul de bacalaureat nu implică studiul monografic al scriitorilor canonici, ci studierea a cel puţin unui text din opera acestora.

Textele literare la prima vedere pot aparţine atât autorilor canonici, cât şi altor autori studiaţi.

Pentru proba scrisă, elevii trebuie să studieze în mod aprofundat cel puţin numărul minim de texte prevăzute în programa şcolară, aparţinând autorilor canonici sau prozei narative, poeziei sau dramaturgiei româneşti, despre care să poată redacta un eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ, în care să aplice conceptele de istorie şi teorie literară (perioade, curente literare/culturale, elemente de analiză tematică, structurală şi stilistică) menţionate în prezenta programă.

Tematica studiilor de caz şi a dezbaterilor din programele şcolare, regăsită în programa de examen, poate fi valorificată în cadrul probelor orale şi scrise, prin solicitarea argumentării unor opinii sau judecăţi de valoare pe marginea acestora." - SURSA = Programa de la Română - vezi linkul :
http://www.ebacalaureat.ro/......a-751.html


"Pentru proba scrisă, elevii trebuie să studieze în mod aprofundat cel puţin numărul minim de texte prevăzute în programa şcolară, aparţinând autorilor canonici sau prozei narative, poeziei sau dramaturgiei româneşti, despre care să poată redacta un eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ"!

Deci, TREBUIE să ŞTI textele prevăzute în programa şcolară ( cls. 9-12 ) atât pentru autorii canonici, cât şi pentru ALŢI autori ai "prozei narative, poeziei sau dramaturgiei româneşti"!


Vezi şi programele şcolare în vigoare la linkul :
http://programe.ise.ro/......20IX-a.pdf

http://programe.ise.ro/......%20X-a.pdf

http://programe.ise.ro/......0XII-a.pdf

Vezi şi informaţiile de la linkul :
http://mariana-badea.ro/? p=945