Nu e o tema, ce nu intelegi? E munca mea suplimentara pentru bac. Nu am nevoie sa imi dea nimeni vreun comentariu, vreau doar niste recomandari de culegeri mai bune care sa ma ajute sa imi structurez eseurile. Am si mentionat mai sus: vreau sa imi termin eseurile pana la vacanta de vara ca sa le pot invata pana in toamna, cand trec in clasa a 12 a. Ti se pare ca ma o tema cu o perioada de predare atat de lunga incat sa am timp pana in toamna? Intrebam doar de niste sfaturi, de niste recomandari de carti bune din care sa imi sintetizez informatiile pentru eseuri. Nu ceream teme...decat sa cer rezolvari pe net si sa nu stiu si sa nu inteleg ce scrie in ele, mai bine le rezolv singura, le muncesc si le comentez, astfel incat sa si inteleg ce scriu. Nici nu ma asteptam sa primesc vreo rezolvare, ci doar o recomandare de culegere, poate si un site de unde sa pot lua informatii bine inchegate si structurate sau poate chiar un profespr de pe net care le posteaza.
Pai la eseuri nu trebuie sa le inveti, asta mi se pare CEA MAI MARE TIMPENIE din invatamintul romanesc si mentalitatea adoptata de elevi/parinti. Citeste spanacul ala de poezie/proza dupa caz, invata doar cateva date despre autor si genul literar/curentul carora le apartine opera, apoi in rest ia si RAPORTEAZA-TE LA OPERA. Compara cu viata reala si cu alte opere. Scrie liber despre ce simti tu relativ la opera aia si ce intelegi din ea. Nu e nevoie sa inveti papagaliceste, ba chiar e reteta ideala pentru a produce analfabeti functionali. Bine, si astia de la minister sunt imbecili. Eu la romana as da subiecte doar cu texte noi la prima vedere pe baza carora sa se lucreze, nimic din mizeriile astea pe care le tocesc/ras-tocesc sute de mii de imbecili care nu inteleg absolut NIMIC din ele.
Biet candidat la bacalaureat!
Crezi că toată viața este un eseu dintr-un booklet?
Eseurile au o structura simplă pe care trebuie apoi să o dezvolți.
Pentru particularități de construcție ale unui text:
1. Încadrarea într-un curent/specie cu două trăsături care dovedesc apartenența.
2. Tema evidențiată în două secvențe.
3. Analiza a doua elemente de structură și compoziție.
Pentru particularități de construcție ale unui personaj:
1. Statutul social, psihologic și moral.
2. Trăsătura de caractet dominantă evidențiată în două secvențe.
3. Analiza a doua elemente de construcție ale personajului.
E exact dupa baremul de la bac. Trebiuie să ai o schema clară si să o dezvolți ulterior că nu e nimeni... să învețe cuvănt cu cuvănt o mie de eseuri.
Da, stiu! Si mie mi se pare o prostie sa inveti pe dinafara atatea eseuri, insa eu am incercat metoda ta, am invatat doar datele despre curentul literar si datele despre contextul literar al publicarii operei, insa la simularea sustinuta de profa mea pe clasa, la o lucrare de clasa a 11 a, saptamana trecuta, nu am reusit sa temin tot in 3 ore, la subiectul 3, unde am facut eseul pe loc, nu am reusit sa cuprind toate cerintele si m-au depunctat la asta.
Sunt constienta ca viata e mai mult, insa acest examen ne deschide drumul catre universitati, fara el, ce am face? Stiu ca viata e despre a trai si despre a lua decizii, despre a simti, insa asta e, nu noi facem programa sau subiectele si, pana la urma, trebuie sa invatam, fie ca ne place, fie ca nu, examenul e un pas al devenirii noastre in perspectiva, unul impus.
Eh, mortii mamilor lor cu cerintele. Cind bati cimpii fie scrii ca turbatul, fie te limitezi la 2-3 paragrafe mexim pentru fiecare cerinta. Eu am scris la Bacovia vreo 4-5 pagini...
Multumesc mult! Am incercat sa imi fac schema, insa, la o simulare pe clasa, am fost depunctata pentru ca nu am reusit sa fac un eseu dezvoltat, eu facandu-l pe loc. As prefera sa fie anulate aceste eseuri, sa fie inlocuite cu niste compuneri legate de un text la prima vedere, ma descurc la comentat mult mai bine cand am textul in fata, ci nu doar cateva secvente si replici memorate, deoarece am o imagine periferica asupra textului.
Ai avut timp? Si eu mi-am propus sa scriu tot cam atat, numai ca nu m-am incadrat in 3 ore.
Da, am avut, e amuzant ca eram atit de incintat ca imi picase Bacovia incit la subiectul cu proza am scris o pagina jumatate dupa care mi-am dat seama ca o luasem complet in balarii, am taiat frumos pagina aia jumate' si am scris dupa aia vreo 2 pe subiect. Intr-un final am luat 9. 9 scris, 9 oral. Macar am fost constant. Mai erau multi care luasera 9 sau 10 la scris si cu chiu cu vai 6-7 la scris...
Da, asa e. Se vede ca ti-ai gestionat cum trebuie timpul. Acum, stii cum e, depinde foarte mult de cum iti dozezi timpul, dar si de subiectele pe care le ai. Eu consider ca un elev trebuie sa citeasca toate operele, ca sa le poate interpreta, sa nu stea sa se gandeasca 30 de minute numai la comentarea titlului, de exemplu. Felicitari pentru rezultate!
Eu am citit si scris foarte mult in perioada aia. Multi citesc si scriu foarte putin. Adica daca scrii si citesti doar alea de la scoala ramii imbecil. No offense intended. Eu mereu cand aveam lista de lectura pe vara de la scoala ma p*sam pe ea cu bolta si nu citeam nimic din ea. Citeam in schimb de 2-3 ori mai mult si conspectam ce imi placea MIE. Cel mai frumos ar fi ca la bac sa se dea DOAR subiecte cu text la prima vedere. Eventual sa ramina ala cu ceva in forma fixa/utilitara, alea cu scrieti o cerere/declaratie pe scenariu dat. Hehe, multumesc pentru felicitari, s-a cam prescris fapta. Am dat bac-ul in 1999.
Da, dar totusi, atunci bacul era mai complicat, ai muncit, e meritul tau. Stiu cum e. Si la mine in clasa ma uit si vad cum sunt unii care se rezuma doar la temele de clasa, care considera ca 3 pagini predate de prof la scoala, la ora de istorie, sunt suficiente. Stiu, nimeni niciodata, cand o sa ai de scris ceva practic, care pana la urma, face parte din cotidian, nu o sa te intrebe daca stii estetica uratului sau mitul romantic, nimeni. De asta nu o sa ajungem niciodata la standarde mai mari: pentru ca se pune accentul pe toceala, nu pe adaptarea si intelegerea informatiei de catre elev.
Multumesc de raspuns. O sa iau ce ai scris mai sus ca pe niste sfaturi.
Ei, era complicat o p*&a. La romana am citit datele despre autori si ceva comentarii o saptamana inainte, ascultind in heavy rotation Helloween - Better Than Raw. Bun album. Legat de istorie, don't get me started. Istoria studiata in scoala e o mizerie sinistra. Antica si medievala la greu, iar aia contemporana, care e cu adevarat importanta, din parti. Plus ca se insiruie evenimente si date si nume dar motivatia si substraturile sunt mult prea putin, de obicei deloc, atinse.
Capacitatea de a dezvolta amanunțit un eseu ține de cat de bogat e vocabularul tau, câte noțiuni de literatură cunoști și cat de bine stii subiectul operei. Să nu cazi in capcana gandului că o să lucrezi mai bine pe un text la prima vedere decât pe un text cunoscut din simplul fapt ca il ai în față.
Am un vocabular destul de bun, si profa a spus asta, insa mi-a spus ca ma leg de prea multe detalii referitoare la anul aparitiei, de idei poetice, de exemplu, la genul liric, si scriu prea multe pagini aici, la secventele lirice, de exemplu, scriu iarasi prea mult, si ma abat de la exential. As vrea sa fac eseuri mai compacte, nu cu atat de multe detalii inutile, dar care sa fie mai concentrate. La primele doua subiecte, ma descurc destul de bine sa le termin in doar o ora, am dat si teste la scoala, si am reusit si acasa sa ma cronometrez, insa la subiectul 3 am destul de mult de scris, si nu ma incadrez in timp. Am incercat sa mai renunt la detalii, dar fara detalii par prea fade.
Este suficientă incadrarea in curent, fară să zici de genul liric și in contextul in care ți se cere să faci analiza literara, datele despre aparitie sunt total inutile. Astea-s doar de impresie. Maxim poți să te legi de anul apariției și atât pentru că nu se punctează pe barem lucrurile astea și chiar daca impresionezi profesorul, el nu are cum să-ți dea puncte. Ai un minimum de 400 de cuvinte în care trebuie să cuprinzi esențialul. Dacă stăm să memoram un eseu de 600 de cuvinte sau mai mult la fiecare operă, ajungem la spital. Trebuie să scrii exact ce ți se cere și dacă mai ai nevoie de cuvinte, să înflorești unele părți. Eu nici măcar despre curent nu scriu (unde a apărur, in ce an, in ce revista, ca reacție împotriva la ce a apărut, ce idei susține, în ce s-a manifestat, etc...) deși știu și detalii, pentru că pierd timp fără să zic ceva relevant și prima parte apare foarte detaliată în timp ce la final e facut sub presiune si superficial, iar contrastul e evident. Eu fiind o persoană care pierde în general mai mult timp cu primele subiecte, prefer ceva mai light, dar care să cuprindă toate punctele baremului decât să încep mult și să mă trezesc la final că mi se ia stiloul din mână. Numesc curentul și încadrez direct cu două trăsături. Incearcă să scrii un eseu strict pe schema ceruta în barem pe care ți-am lăsat-o și mai sus și vezi câte cuvinte ies. Ideea e să faci ce ți se cere. Dacă reușești după ce atingi toate punctele din barem să detaliezi, foarte bine, dar dacă toate detaliile astea mai mult te încurcă, renunță la ele si schimbă modul în care îți structurezi eseul.
Multumesc foarte mult! Chiar mă ajută sfaturile date. O sa incerc sa mai reduc din detalii, care doar mă încurcă, pentru ca iau prea mult timp. Și așa sunt eu stresata și mă adun foarte greu că sa incep, dar daca mai pun și detalii inutile, atunci mi-ar trebui 5 ore sa rezolv subiectul de bac, și tot nu ar fi destul.
Îți dau perfectă dreptate că fără detalii totul pare foarte fad, dar aceste detalii ar trebui să îmbogătească eseul, nu să îți pună bețe în roată. Încearcă să detaliezi mai mult scenele pe care le folosești pentru a evidenția anumite trăsături (cand faci încadrarea în curent) sau tema (când amintești cele două secvențe din care reiese) pentru a nu avea un eseu sec. În felul asta primești punctele de pe barem pentru "prezentare adecvată și nuanțată" care sunt destule și eseul are o anumită complexitate ce nu-l face să pară prea simplu.