Categoria de drum poate fi identificată prin semnele de circulație sau marcajele de pe carosabil. In cazul unei intersectii nedirijate, se acorda prioritate vehiculelor de pe drumul principal față de vehiculele de pe drumul secundar.
Exista semne de circulatie si marcaje.
Drumul secundar are si indicatorul "Cedeaza trecerea".
Dacă este intersecție nedirijată (fără marcaje/semafor și alte semne) regula spune că : SE APLICĂ REGULA DE DREAPTA.
Tot ce-ți vine din dreapta ta, oprești și le acorzi prioritate, acolo unde sunt intersecții vreau să zic.
De fiecare dată când faci tu stânga, într-o intersecție nedirijată, oprești și te asiguri deoarece tu pierzi prioritatea și ceilalți o câștigă.
P.S. acest lucru se întâmplă chiar și când vrei să schimbi direcția de mers, de pe un sens pe altul, când tu ai drum cu prioritate și ăla de pe contrasens are tot drum cu prioritate, tu schimbând sensul, pierzi prioritatea și îi aștepți pe cei de pe sensul lor de mers să-și efectueze traseul. Apoi treci și tu.
Dacă e intersecție nedirijată nu ai semne, NU AI NIMIC. E DOAR REGULA DE DREAPTA, NU UITA ASTA!
Daca ar exista semne de circulație n-ar mai fi intersecție nedirijată. În ceea ce privește "la ochi" m-ai dat gata.
Citește te rog ART. 135 lit. a) b) și c). Întrebarea mea se referea la o situație întâlnită in unul dintre cele trei variante. Raspunsul tau nu are nicio legatura cu întrebarea mea. Multumesc oricum.
Daca exista semnul cedează trecerea nu mai avem o intersecție nedirijata. Vezi ART. 135 lit. a) b) si c)
Aaa, deci ca să vezi ce face aroganța din om. ) Mă pregăteam să-ți dau un răspuns arogant că mi se părea un aer de superioritate în răspunsul tău )) dar noroc apoi că am realizat că poate tu chiar ai nevoie de un ajutor și în final chiar m-ai provocat să caut articolul ăla Dar nu promit și că fac sigur lumină.
Și da, hai să văd dacă mă descurc să explic, cred că pe alea nici eu nu le înțelegeam deloc la școală. Nici acum nu cred că-mi sunt clare sigur, deci nu mă înjura dacă nu pot fi de folos pe deplin.
Spune așa articolul că la intersecțiile nedirijate, cei care vin de pe un drum NAȚIONAL, are prioritate față de toate celelalte drumuri (adică, județean, local) aceste drumuri sunt marcate cu borne kilometrice și cu un marcaj specific parcă, unul era de culoare roșie, altul de culoare albastră și cred că mai era unul de culoare galbenă. Caut și revin cu informații pentru că m-ai provocat și sunt curioasă care erau.
Adică nu mai știu culoarea lor, dar ele arată ca niște pietre cu formă ovală în sus. Pe ele apar km pe care îi mai ai de parcurs de la o localitate la alta sau de la un drum la altul.
Nu știu să pun linkuri aici că-ți dădeam un link cu google images. Dar îți spun așa, caută pe google images, bornele kilometrice. Acolo îți va arăta exact cum arată.
Mai specific ceva, tu în intersecție nu o să ai borna aia, alea de obicei sunt puse pe marginea șoselei, de-a lungul drumului, pentru că așa cum spuneam ele sunt doar ca să-ți arate câți km mai ai până în următoarea localitate/zonă dar și în ce județ te afli sau pe ce drum te afli. Deci în intersecție tu o să ai tot un stop de obicei sau un cedează, asta dacă e intersecție dirijată, dacă e nedirijată, da, va trebui să știi dinainte pe ce drum te afli, ca să știi dacă ai sau nu prioritate, dar mi-e greu să cred totuși că nu se pune un stop la o intersecție de drumuri acolo unde există unul național pe care traficul este intens.
Conduc din anul 1980, sunt licențiat in drept, profesez in domeniu, dar tot nu îmi este clar cum poate un conducator auto sa stabilească regulile de prioritate intr-o situație pe care am relatat-o. Am întrebat chiar lucrători de la brigada rutieră. Nu am niciun motiv sa fiu arogant. Ma gândesc doar ca poate o persoana abilitata reușește sa ma lămurească.
Www :) interesantă confesiune. Mă apucam eu să învăț un avocat/jurist legislație rutieră, God! =))) Asta chiar e interesant. :)
Recunosc că nu mai am idei, aici m-ai încuiat deoarece, eu abia înțeleg regulile cât să fiu șofer ok în trafic. Deci clar nu sunt o persoană abilitată în acest domeniu. :) Iar la acest aspect chiar nu m-am prea interesat, eu însă aș vrea să scăpăm de sensurile giratorii, deși se vor a fi de prioritate, nu este o intersecție sigură și clară, nu e ca la stop cu drum cu prioritate, unde știi că unul trece și altul stă. Dpmdv sensul giratoriu este cea mai interpretabilă intersecție, uneori cu cele mai mari riscuri. Deși știu regula lui, dar în practică nu se aplică concret.
Cât de întrebarea ta, eu tot nu înțeleg exact care ar fi nelămurirea ta. Dacă ar fi să dau totuși un răspuns de amator, o văd oarecum ok, regula, nu? :) Adică cei care circulă pe drumuri naționale au întotdeauna prioritate, nu? Apoi cei care vin de pe drumuri județene oferă prioritate celor de pe un drum național, dar au prioritate față de un drum local. În final cei de pe un drum local trec ultimii. :) Dacă pe aceste drumuri, la aceste intersecții ar fi nedirijate, nu s-ar aplica oarecum tot regula de dreapta? Se spune că la intersecțiile nedirijate, se aplică mereu regula de dreapta. Deci regula de dreapta va stabili cine trece primul, în cazul în care să spunem, doi șoferi vin de pe două drumuri comunale și vor să intre pe unul județean sau național. :) Ăla care face dreapta trece primul, ăla care face stânga al doilea. Dar totuși simt că nu înțeleg întrebarea cât mai profund așa că mă voi opri aici cu ceea ce cred eu, clar tu cauți un răspuns avizat și solid. :)
Dar așa aș răspunde ca amator, dar te rog nu mă înjura dacă iar am dat vreun răspuns greșit sau nu ți-am înțeles întrebarea. :) Doar încerc să o înțeleg și recunosc că mă intrigă tot ce e legat de șoferie. :) Sperăm că vei găsi cel mai bun răspuns, sfat, idee și poate ești dornic să o împărtășești și cu noi. :) Sau cine știe poate o găsim pe viitor într-o nouă lege :) ar mai fi unele chestii de schimbat și în codul rutier. :)
Răspunsul tău are o logica foarte sănătoasă. Orice persoana rațională ar gândi la fel. Totul pana când ai pomenit de intersecția nedirijata si de prioritatea de dreapta. Legiuitorul specifica in mod expres ca in cazul intersecțiilor descrise de tine, atunci când nu sunt dirijate, guvernează prioritatea drumului principal fata de cel secundar, nu cea de dreapta. Asta e întrebarea mea: ce face conducătorul auto când ajunge intr o asemenea intersecție, nedirijată? Cum știe din ce categorie face parte drumul pe care urmează sa se înscrie?
Art. 135.
Conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere şi în următoarele situaţii:
a) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum naţional venind de pe un drum judeţean, comunal sau local;
b) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum judeţean venind de pe un drum comunal sau local;
c) la intersecţia nedirijată atunci când pătrunde pe un drum comunal venind de pe un drum local;
Păi m-ați cam încuiat. Dar de drum îți dai seama după bornă, după bornele alea kilometrice. Și chiar m-am reuitat pe net,
- pe un drum unde apare borna kilometrică de culoare roșie, înseamnă că ăla este un drum național (deci unde e borna asta, ăsta e drumul cu maximă prioritate, ei trec primii prin intersecție și pe drum)
-pe un drum unde apare borna kilometrică de culoare albastră, este un drum județean (ăștia trec doar când e liber drumul național, adică ei stau pe loc, tot ca la un stop și așteaptă să se elibereze drumul, însă eu aș mai adăuga ceva doar ca observație făcută prin zona mea din Călărași pe unde mă perind, nu pot însă să spun că așa și este în întreaga țara, eu una nu am observat la intersecția de aceste drumuri, intersecții nedirijate, adică peste tot am observat că au ori un stop, ori un cedează, adică eu chiar am un sat din care ies mereu pe șoseau județeană care leagă Călărașiul practic de București și de Constanța și eu când ies din satul acela ca să mă duc spre Călărași pe acel drum, am un stop și așa am observat că se întâmplă cam la ieșirea din fiecare sat ca să mergi spre Călărași.
-pe un drum unde apare borna kilometrică de culoare galbenă, ar trebui să fie un drum local (dacă ieși de pe acest drum și vrei să te duci ori pe unul județean, ori pe unul național, trebuie să le acorzi prioritate de trecere celorlalte drumuri cam așa înțeleg eu articolul acesta, dar tot simt că nu v-am răspuns la întrebare. Nu știu de ce :')
Aaa și am văzut că ar mai fi distincția între comunal cu local, asta chiar nu știu ce îseamnă, pe net am văzut doar că unde există borne kilometrice de culoare galbenă sunt drumuri locale.
Probabil comunal înseamnă că e un drum care leagă mai multe sate iar local, e cel care trece doar printr-un sat, cum se numesc la noi aici în Muntenia (la deal și la vale, străzile/ulițele satului). Și ar fi la fel, bănuiesc, dacă nu există indicator dar un șofer iese de pe uliță și vrea să meargă pe un drum comunal, dă prioritate celor de pe drumul comunal apoi când drumul e liber, trece și el, dar și aici, la mine în satele din Călărași e cam tot așa, dirijate toate cu stopuri și cedează.
Chiar tu ai spus intr-un comentariu anterior ca bornele nu se găsesc in intersecții. Si chiar așa e. N-ai sa vezi niciodată borne kilometrice in intersecții.
Deci pe aici era întrebarea ta? Încă mă intrigă că nu o pot înțelege pe deplin. Dar poate răspunde altcineva care se ocupă cu zona asta, rutieră sau cu codul rutier.
Și da, ideea este că bornele sunt puse pe de-a lungul drumului, nu în intersecții, deci cumva șoferul trebuie să fie mereu atent la drum, ca să știe pe ce drum se află. Aaa și trecând să spunem pe un drum național, ăla care vine de pe un drum comunal, nu știe pe ce drum se îndreaptă sau ai știi doar tu, cel din localitate, județ care drum e, cum e, dar pentru un străin va fi dificil, chiar imposibil. Cred că înțeleg, oarecum, acum, ce ai vrut să întrebi.