SI CFR e pagubos pentru stat dar statele nu-s corporatii sa functioneze pentru profit. Uneori iti asumi o pierdere pentru a oferi cetatenilor un serviciu, in cazul asta, transport cu trenul si metroul la preturi acceptabile. Daca ar trece in privat preturl biletelor ar creste cat sa acopere pierderile si sa mai si asigure profit.
Ce zici tu ar avea logica daca nu ai avea operatori privati de cale ferata care ofera cam la aceleasi preturi sau chiar la preturi mai mici servicii sensibil mai bune. Sa iti mai spun cum imi pot luat cu vreo luna-doua inainte bilet de avion dus-intors Iasi-Bucuresti cu un pret mai mic decat trenul intr-un singur sens?
Ai operatori privati care folosesc aceiasi infrastructura si tare as vrea sa stiu conditiile in care s-au acordat contractele. Aia pot sa iti ofere preturile alea pentru ca ai primit contracte favorabile si se folosesc de infrastructura CFR..asa cum e ea. Plus ca operatorii aia au oferta limitata pe cateva trasee.
Metrorex probabil ai putea sa-l vinzi in conditii relativ avantajoase dar e greu sa o faci si sa si protejezi populatia in acelasi timp. Probabil poti sa-i impui sa nu creasca preturile pentru o perioada dar nici o companie privata nu va lucra in pierdere sau la 0 si singura varianta o sa fie cresterea pretului la bilete.
Pentru metrorex exista un argument destul de valid sa fie trecut sub administrarea primariei genrale in loc de ministerul transporturilor dar cu privatizarea e greu.
La CFR problema e mai spinoasa ca e aproape imposibil de privatizat in conditii avantajoase, pe langa infrastructura feroviata are si mii de cladiri unde au fost agentii de turism sau case de bilete, cladiri istorice cu o valoare uriasa pe care nu le vrea nici un operator privat. Pe langa asta infrastructura feroviara are nevoie de investitii uriase deci pretul biletelor ar exploda. Sa nu mai zic si ca infrastructura feriviara e de importanta strategica deci nici un stat nu prea vrea sa o vanda.
De acord privind operatorii privati, dar deja totul trebuie privit mult mai de sus, daca punem problema asa - CFR-ul isi scoate macar banii pentru intretinerea segmentelor folosite de privati? Daca da, sa ia modelul alora de operare. Daca nu, sa cada niste capete.
Metrorex e in principiu regie autonoma, deci ar trebui sa se administreze singuri SI SA IASA NAIBII PE PLUS! Nu se vrea taierea cordonului ombilical care ii leaga de stat din diverse motive... iar cresterea pretului la bilete nu o vad ca o problema. Sa fim seriosi, Bucurestiul e capitala in mm de treaba! E ridicol ca la Iasi sa fie transportul public aproape de doua ori mai scump ca in capitala!
Partea politica e alta discutie. Nu cred ca operatorii aia privati care opereaza pe liniile CFR o fac in conditii favorabile pentru CFR si nici nu cred ca ar trebui crescut super mult pretul biletelor la metorex, desi bucurestul e capitala, nu toti oamenii castiga la fel.
problema e ca sunt companii sifonate, nu ca sunt detinute de stat, povestea cu privatizarea nu ar face decat sa treaca la solutia finala sarind unele intermediare care pot fi la fel de bune.
Uite fix asta e mentalitatea aia romaneasca care ne tine in loc. In SUA de exemplu dupa ce s-au inchis fabricile alea mari din Detroit (General Motors, in special), orasul ala s-a depopulat masiv. Oamenii nu mai aveau fonduri pentru pompieri, politie, mai nimic. Practic, era un oras falimentar. Nici acum nu si-a revenit, dar gradul in care si-a revenit a fost datorat climatului macroeconomic, nu datorita faptului ca cineva a facut minuni la nivel local, si nici fiindca ar fi fost pompati bani de la centru. Unde vreau sa ajung acum... noi ne comportam ca niste iobagi, asta e realitatea. Nu iti mai permiti sa locuiesti in Bucuresti? Nu e nici o rusine, PLEACA!
Lasa tu SUA, tarile nu-s proiectate la fel deci nu poti lua cu copy/paste o masura dintr-o parte in alta.
America o avea climatul perfect pentru a dezvolta afaceri de succes dar la capitolul servicii sociale si protectia populatiei e cu sute de ani in spatele Europei.
Am mai vazut viteji care vor ca totul sa fie privatizat, care ar calca pe cadavre ale batranilor ca sa plateasca cu 15% mai putin CAS si nu zic ca nu e o solutie, doar ca nu e una cu care eu as fi de acord.
Tu vrei ca in loc sa iei niste masuri de redresare a unei companii, vrei niste masuri care sa alunge toata populatia care nu-si permite serviciul si mai dai si exemplul american de mobilitate. As vrea sa vad cum restul oraselor din tara ar face fata daca 50-100k oameni din Bucuresti s-ar reloca. Imobiliarele ar exploda, serviciile publice din orasele alea ar fi complet depasite.dar hey, metrorex e pe plus macar.
"America o avea climatul perfect pentru a dezvolta afaceri de succes dar la capitolul servicii sociale si protectia populatiei e cu sute de ani in spatele Europei." Acolo bisericile chiar au rol social... si filantropia e ceva care se invata de multe ori in familie mult mai bine ca la noi, si nu doar in familie.
Nu zic ca totul sa fie privatizat, dar nu crezi ca ar fi o idee ca statul sa respecte aceleasi reguli ca mediul privat? Macar alea mari si esentiale, gen NU TINE ANGAJATI INUTILI DACA ESTI PE MINUS!
"As vrea sa vad cum restul oraselor din tara ar face fata daca 50-100k oameni din Bucuresti s-ar reloca. Imobiliarele ar exploda, serviciile publice din orasele alea ar fi complet depasite.dar hey, metrorex e pe plus macar." Nu ma refeream la Metrorex neaparat. Uite si mizeria cu compensarea agentului termic. MIliarde de euro aruncati pe geam in ultimii 30 de ani pe mizeria asta. Pentru... pentru ce? Restul oraselor din tara ar face fata, stai calm. Majoritatea sunt deja depopulate oricum...
FreddieM întreabă: