Altarul este situat în partea de răsărit a lăcaşului de cult, fiind zidit în formă de absidă, mai sus decât restul bisericii şi despărţit de naos prin catapeteasmă (tâmplă sau iconostas). El este rezervat clericilor care slujesc. O prevedere canonică interzice femeilor să intre în altar, în timp ce bărbaţii sunt admisi numai cu încuviinţarea clericilor. În cazuri de excepţie şi cu binecuvântarea organelor bisericeşti superioare pot pătrunde în altar călugăriţele. În altar se săvârşesc Sfânta Liturghie, slujba cea mai importantă a cultului divin public ortodox, Taina Hirotoniei, adică a sfinţirii candidaţilor la preoţie în cele trei trepte de: diacon, preot şi episcop, ca şi slujba sfinţirii Sfântului şi Marelui Mir, adică a materiei prin care se administrează Taina Mirungerii sau a Confirmării.
Destinaţia deosebită a altarului este atestată şi de obiectele sfinte care se găsesc în el. Astfel, în mijlocul său se află Sfânta Masa sau Prestolul, pe care se săvârşeşte Sfânta Liturghie. Ea simbolizează mormântul Mântuitorului Hristos, tainul lui Dumnezeu şi masa pe care Mântuitorul a instituit jertfa nesângeroasă a.Noului Testament. Sfânta Masă are forma pătrată şi uneori dreptunghiulară, este zidită din piatră sau marmură, aşezată pe un picior rotund sau pătrat, în care se păstrează, de la sfinţire sau chiar de la zidire, moaşte sau relicve de sfinţi. Pe Sfânta Masă, acoperită cu îmbrăcături speciale, se găseşte Sfântul Antimis, adică o bucată de panză de in, pe care este imprimată scena punerii în mormânt a Domnului şi simbolizează marama de pe capul Mântuitorului, din timpul şederii în mormânt. Sfântul Antimis are cusute pe spate părticele de sfinte moaşte sau relicve. El este sfinţit şi dăruit bisericilor de către episcopul locului, fiind un semn al autorităţii şi prezenţei lui. Fără antimis nu se poate săvârşi Sfânta Liturghie.
Deasupra lui stă Sfânta Evanghelie, care simbolizează pe însuşi Mântuitorul. Pe Sfânta Masă, ca şi în spatele ei, găsim Sfânta Cruce, semnul mântuirii oamenilor. De asemenea, pe Sfânta Masă se mai află chivotul (un mic vas de metal în formă de biserică), în care se păstrează Sfânta Împărtăşanie pentru cei bolnavi. Sfeşnicul, candela si lumânările, folosite în biserică foarte de timpuriu, sunt simbolul curăţiei sufleteşti, al jertfei şi smereniei credincioşilor. Laicii, care cu diverse ocazii sunt admişi în altar, nu au voie să treacă prin faţa Sfintei Mese.
În partea de răsărit a absidei altarului se află scaunul rezervat arhiereului, care simbolizează tronul cel ceresc al Mântuitorului Hristos. În partea de nord a sfântului altar, de obicei într-o nişă, se află proscomidiarul, adică locul unde se săvârşeşte proscomidia, slujba prin care se pregătesc darurile de pâine şi de vin pentru Sfânta Împărtăşanie. El are o dublă semnificaţie. El preînchipuie atât staulul sau peştera în care s-a născut Mântuitorul, cât şi mormântul în care a fost aşezat. În proscomidiar se află sfintele vase şi acoperămintele lor, a căror semnificaţie este pusă în legătură cu naşterea dar şi cu moartea lui Hristos. În partea de sud a altarului se află diaconiconul sau veşmântarul, în care se păstrează veşmintele liturgice, vasele sfinte, cărţile de cult şi alte bunuri bisericeşti.
Altarul este locul unde preotii savarsesc slujbele si este cel mai sfant loc din biserica, partea femeiasca nu are voie in altar, toate informatiile ia-le treptat nu toate odata ca nu intelegi nimic; mai multe informatii ia de pe crestinortodox.ro; afli cam tot ceea ce te intereseaza
Deci n-ai voie sa pupi icoanele? ca eu le pupam, ce icoane sau de unde din biserica trebuie pupate, pentru ca nu vreau sa fac ceva ce nu e bine, de cate ori ma duc la biserica(sambata) ba nu e niciun preot ba tine slujba, si n-am cum sa-l intreb...
Sa inteleg ca asta faci tu? sa-ti fie rusine sa iei numele Lui D-zeu in ras!
Hai ca discutia devine interesanta. da am citit aceasta carte, puerila, de 2 ori chiar. Ce lucruri stau cu totul altfel? mhmm?
Nu in altar asa te-ai exprimat, cele din afara de pe catapeteasma nu e nicio problema
De ce sa te inchini la moaste daca in Biblie scrie contrariul? In VT lui Dumnezeu nu ii place faptul ca evreii isi faceau idoli si se inchinau la ei (icoane). In NT sunt mai multe episoade. Eu am dat exemplu cu Ioan care vrea sa se inchine unui inger si acesta nu il lasa.
Psalmul 115
4 Idolii lor sunt argint si aur, facuti de mâini omenesti.
5 Au gura, dar nu vorbesc, au ochi, dar nu vad,
6 au urechi, dar n-aud, au nas, dar nu miros,
7 au mâini, dar nu pipaie, picioare, dar nu merg; nu scot niciun sunet din gâtlejul lor.
8 Ca ei sunt cei ce-i fac, toti cei ce se încred în ei.
Ieremia 10
2 Asa vorbeste Domnul: „Nu va luati dupa felul de vietuire al neamurilor si nu va temeti de semnele cerului, pentru ca neamurile se tem de ele.
3 Caci obiceiurile popoarelor sunt desarte. Taie un lemn din padure; mâna mesterului îl lucreaza cu securea;
4 îl împodobeste cu argint si aur, si ei îl tintuiesc cu cuie si ciocane ca sa nu se clatine.
5 Dumnezeii acestia sunt ca o sperietoare de pasari într-un ogor de castraveti si nu vorbesc; sunt dusi de altii, pentru ca nu pot sa mearga. Nu va temeti de ei, caci nu pot sa faca niciun rau si nu sunt în stare sa faca niciun bine." –
6 Niciunul nu este ca Tine, Doamne! Mare esti Tu si mare este Numele Tau prin puterea Ta.
Deuteronom 4
16 ca nu cumva sa va stricati si sa va faceti un chip cioplit sau o înfatisare a vreunui idol sau chipul vreunui om sau chipul vreunei femei,
17 sau chipul vreunui dobitoc de pe pamânt sau chipul vreunei pasari care zboara în ceruri,
18 sau chipul vreunui dobitoc care se târaste pe pamânt sau chipul vreunui peste care traieste în apele dedesubtul pamântului.
19 Vegheaza asupra sufletului tau, ca nu cumva, ridicându-ti ochii spre cer, si vazând soarele, luna si stelele, toata ostirea cerurilor, sa fii târât sa te închini înaintea lor si sa le slujesti: caci acestea sunt lucruri pe care Domnul Dumnezeul tau le-a facut si le-a împartit ca sa slujeasca tuturor popoarelor, sub cerul întreg.
Apocalipsa 22 (referitor la inchinarea la ingeri)
8 Eu, Ioan, am auzit si am vazut lucrurile acestea. Si, dupa ce le-am auzit si le-am vazut, m-am aruncat la picioarele îngerului care mi le arata, ca sa ma închin lui.
9 Dar el mi-a zis: „Fereste-te sa faci una ca aceasta! Eu sunt un împreuna-slujitor cu tine si cu fratii tai, prorocii, si cu cei ce pazesc cuvintele din cartea aceasta. Închina-te lui Dumnezeu."
În afară de asta, contextul poruncii a doua este doar pentru Vechiul Testament! În Noul Testament se poate împumuta doar sensul ei figurat, "debarasat" de contextual evreiesc de acum 3500 de ani – "idolii" de astăzi fiind lucrurile care îi îndepărtează pe oameni de Dumnezeu şi le solicită timpul existenţei lor: tv, internet, vicii, păcate, etc…
Poate cineva să-şi imagineze ce se afla deasupra Chivotului Legii şi DEASUPRA CELOR ZECE PORUNCI? Se aflau STATUILE (sau "CHIPURILE CIOPLITE") ale HERUVIMILOR, şi asta char la porunca lui Dumnezeu!
Asta ce înseamnă? Că trebuie să dăm jos ochelarii de cal, că trebuie să renunţăm odată la ipocrizie şi să vedem că porunca a II-a a fost dată doar într-un anumit context!
Un context care a ţinut de O ANUMITĂ RELIGIE (poruncă dată doar evreilor!), contexte care au ţinut de UN ANUMIT timp istoric (dată acum 3800 de ani!), contexte care au ţinut de ELIMINAREA CONCURENŢEI (a falselor zeităţi păgâne care Îl concurau pe Dumnezeu), nicidecum de eliminarea obiectelor de cult, din moment ce evreii aveau SUTE de obiecte de cult…
Şi câte confuzii se nasc din IGNORANŢĂ şi din eludarea contextelor istorice. Aproape 40000 de secte au luat naştere doar pe această cale, a "SFINTEI IGNORANŢE"…
Atitudinea de cinstire a osemintelor este întâlnită CHIAR ȘI ÎN VECHIUL TESTAMENT:
"Apoi a murit Elisei şi l-au îngropat, iar în anul următor au intrat în ţară cete de moabiţi. Dar iată, odată când îngropau un mort, s-a întâmplat ca cei ce-l îngropau să vadă una din aceste cete şi speriindu-se au aruncat mortul în mormântul lui Elisei. Căzând acela S-A ATINS DE OASELE LUI ELISEI ȘI A ÎNVIAT şi s-a sculat pe picioarele sale" ( IV.Regi13,20-22).
Primul care a inviat a fost Isus sau mortul acela? (contradictie)
Citatele pe care le-am dat eu din aceeasi Biblie si citatul dvs. (contradictie)
Cum va explicati faptul ca un citat poate fi contrazis cu alt citat din aceiasi carte? Oare pentru ca sunt multe din ele schimbate? Ca multe treburi nu au fost asa?
In vremea israelitilor Dumnezeu le cerea sa aduca jertfe de animale (adica sacrificau animale ) pentru iertarea pacatelor, sau aduceau jertfe de multumire, de cereale si animale care trebuiau arse pe un altar, adica putea sa fie din pietre si lemne pe care aprindeau animalele fara sange. Nicidecum nu a fost masa din spatele iconostasului din biserica, ortodoxa, catolica,. obiceiurile neamurilor aduc laude demonilor nu lui Dumnezeu. Daca doresti citeste Psalmul 115:4-8. Tot ceea ce fac preotii este teatru pentru bani, Dumnezeu nu cere asa ceva. Este un fals. Citeste Biblia si o sa gasesti descrierea amanuntita despre altar, jertfe, ce trebuiau aduse de israeliti, dar noua azi Dumnezeu nu ne cere asa ceva, Isus s-a jertfit o data pentru totdeauna pentru pacatele noastre, si odata cu jertfa lui au incetat celelalte jertfe. Azi inchinatorii adevarati asculta de Dumnezeu, de Isus, si aduc ca jertfa,, rodul buzelor ", cu care depun o marturie temeinica despre Dumnezeu, si scopul Sau.
Iar acum nu la icoane ne inchinam de fapt. Icoanele doar ne amintesc de ceea ce reprezinta. Pentru concentrarea crestinului spre pilde, spre ceea ce au facut respectivii sfinti.Cu moastele sete la fel. Nu ele in sine sunt ceva ci reprezentarea sfintilor, al miracolelor facute de sfinti. Deci nu e vorba de 'idolatrie' cum cred neofitii.Sau rauvoitorii.
In Biblie evreii aduceau jertfe de animale pe altar pentru ca sa le fie iertate pacatele.Azi crestinii nu mai respecta legea mozaica, datorita jertfei lui Isus, care a murit pentru iertarea pacatelor noastre.Romani10:4.Pe situl jw.org poti gasi multe raspunsuri biblice la intrebarile tale.
"este acolo unde sunt niste icoane cu diferinti sfinti si trebuie sa le pupi" suna ca p***, pe langa exprimarea extraordinara.
Iti multumesc,insa nu stiam ca acea masa este altarul,eu ma refer atunci cand intri in biserica in fata sunt puse icoane mici, IIsus, Fecioara Maria, SF.N., si este o usa micuta acolo.si eu pe acelea le-am pupat., deci nu era nicio masa
Nu am reușit să mă uit, dar eu mă iau după ce scrie în biblie. Am scris citatele mai sus.
„Între om și Dumnezeu există un singur mijlocitor, omul Isus Cristos!". E alb pe negru. De ce să mă închin la niște oameni la fel ca mine sau ca tine?