Am studiat 2 ani teologia, voiam sa ma fac popa (nu preot). Uram celelalte culte religioase, pana intr-o zi cand un prieten a zis un cuvant jignitor despre penticostali... In acea zi m-am gandit ca nu poti judeca pe cineva fara sa stii nimic despre el si asa am inceput sa colind bisericile si casele de adunare ale diverselor culte si secte de pe la noi: penticostali, baptisti, adventisti, crestini dupa evanghelie, martori ai lui iehova, etc... Am prieteni din toate cultele insa nu am aderat la niciunul. Inclinatia mea este spre baptisti, ei mi se par cei mai sinceri si mai umili si ii respect pe toti cei ce cred in ceva. Urasc ateii.
Vrei sa afli adevarul despre penticostali? Du-te la biserica lor si nu intreba pe net. Te vor primi cu bratele deschise, nu-i musai sa te 'pocaiesti', poti merge doar ca un simplu vizitator si nu se vor supara. Incearca! Succes!
Privind de pe margine, mi se pare ca tu esti un troll care nici nu stie cu ce se mananca catolicismul. Da’ tu n/ai fost pe/aici cand s.a pus filmu' cu penticostali?
http://www.youtube.com/watch?v=Vvsf7W7wWjw
Privin de pe margine, cred ca majoritatea religiilor sunt pentru bani.Aici intra si religiile amintite de tine.
Privind de pe margine si fara gram de subiectivism eu cred ca Budismul desavirseste cel mai bine omul iar in ceea ce te priveste nu esti deloc catolic ci mai degraba penticostal si vroiai sa atragi atentia asupra sectei tale!
Libertatea este mai redusa la Penticostali, mai ales la randul tinerilor (desigur doar daca te implici sau te intereseaza aceasta secta) Insa intr-un oarecare fel urmeaza mult mai bine acest Dumnezeu.
Penticostalii se straduiesc sa traiasca cat mai aproape de Cuvantul lui Dumnezeu.Ei traiesc pentru cer.
E prea exagerata religia penticostala dupa parerea mea.
N-ai voie sa bei, dansezi, nici sa asculti anumite genuri de muzica.
Nu trebuie, sunt foarte bine si fericiti! Mie imi este mila de multi copii care au crescut in familii destramate sau care nu au avut parte de parinti care sa se implice in cresterea si dezvoltarea lor emotionala si care sufera din aceasta cauza fizic si psihic.Sunt copiii pe acest site pe care ii consiliez si cu care vorbesc pe mess,care sufera enorm pentru ca parintii nu au timp niciodata pentru ei, sau care s-au imbolnavit din cauza batailor primite de la parinti.
Sunt catolic. imi pare rau ca in religia mea, fetele isi permit sa vina in biserica cu egari mulati pe fund, fuste scurte, si decolteuri, si baietii la maieu etaland muschiii si lantoaiele.
Biesricile sunt si la noi din ce in ce mai mari si mai impunatoare si mai costisitoare. Si enoriasii din ce in ce mai putini, si mai putini interesati de darurie spirituala.
Sint sigur ca lui Dumnezeu nu-i place moda sau crezi ca ar trebui sa-ti spuna si cu ce sa mergi imbracat la biserica?
Fie ca e vorba de credinta sau moralitate. Nu putem sa distrugem si credinta asa cum am distrus televiziunea. Peste tot numai bikini. E jenant, si ne caracterizeaza. Sa nu te miri de ce fetita ta de 13 ani iti va cere bani de avort, sau de ce alege sa faca bani din filme porno la 18. Societatea ii strica pe toti usor usor.
Sper ca ai inteles.
Am inteles foarte bine dar aici deja nu mai vorbim de Dumnezeu dragule ci de societate iar despre aceste lucruri e mult de discutat.
Parere cu totul diferita,.
desi Pendicostali detin adevarul mai curat decat Catolici, asta nu dovedeste ca religia lor desavarseste pe oameni.
Religia curata si neintinata, inaintea lui Dumnezeu, Tatal nostru, este sa cercetam pe orfani si pe vaduve in necazurile lor si sa ne pazim neintinati de lume. (Iac.1:27)
Totusi, fiindca stim ca omul nu este socotit neprihanit prin faptele Legii, ci numai prin credinta in Isus Hristos, am crezut si noi in Hristos Isus, ca sa fim socotiti neprihaniti prin credinta in Hristos, iar nu prin faptele Legii; pentru ca nimeni nu va fi socotit neprihanit prin faptele Legii. (Gal.2:16)
Am fost rastignit impreuna cu Hristos, si traiesc… dar nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine. Si viata, pe care o traiesc acum in trup, o traiesc in credinta in Fiul lui Dumnezeu care m-a iubit si S-a dat pe Sine insusi pentru mine. (Gal.2:20)
De pe margine, mi se pare ca ortodoxia, singura religie prigonita de romano-catolici si secte!
Sincer,par un om bine intentionat, Dumnezeu te va ajuta sa gasesti adevarul.Eu iti spun ortodoxia, dar tu poti sa cauti singur convingadu-te singu!
Vezi parintele Srafim Rose care a trecut de la secte la ortodoxie si a sris si depre ideologia distrugatoare a nihilismului!
Am fost destul de reticenta fata de Biserica Penticostala, pana am mers o data acolo... nu fac parte din Biserica lor, dar ii apreciez pentru entuziasmul pe care ei il au vis-a-vis de religia si de credinta lor! sunt sinceri, si desi nu sunt de acord cu toate aspectele dogmei lor, ii respect ca oameni
Daca tu crezi ca ereticii detin adevarul,e problema ta. Ei au afirmatii gresite, nici nu preacinstesc pe MAica Domnului. De fapt ce voerbesc eu de Preacinstire, nici macar nu vorbesc frumos la adresa ei. Uite de ce trebuie sa preacinstim pe Fecioara Maria:Noi creştinii ortodocşi cinstim pe Prea Sfînta Fecioară Maria mai
mult decît pe toţi sfinţii şi îngerii din cer, pentru că ea s-a învrednicit
să nască pe Hristos, Mîntuitorul lumii, prin umbrirea Duhului Sfînt.
Cinstirea pe care o dăm Maicii Domnului se numeşte preacinstire,
căci ea nu este numai o „prietenă" a Lui, asemenea celorlalţi sfinţi, ci
este mai presus decît toţi sfinţii şi îngerii!
De aceea, atît îngerii cît şi oamenii i se închină, şi o cinstesc cu
rugăciuni, cu cîntări, slujbe şi cuvinte de laudă.
Aşa i s-a închinat Arhanghelul Gavriil la Buna Vestire (Luca 1, 28
-29) şi Sfînta Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul (Luca 1, 40-43)
Însăşi Preasfînta Fecioară Maria prooroceşte despre ea prin Duhul
Sfînt : „Că iată de acum mă vor ferici toate neamurile, că mi-a făcut
mie mărire Cel Puternic..." (Luca 1, 48-49).
Din aceste cuvinte înţelegem că cinstirea Maicii Domnului este
voită şi rînduită de însuşi Dumnezeu. Această cinstire pe care i-o dă
Biserica Ortodoxă Fecioarei Maria formează cultul Maicii Domnului
În cadrul cultului Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, amintim
mai întîi marile praznice împărăteşti închinate ei, precum sînt :
Naşterea Maicii Domnului, Intrarea în Biserică, Buna Vestire şi
Adormirea Maicii Domnului.
Apoi slujbele ce se fac în biserici şi mănăstiri în cinstea ei,
acatistele, paraclisele şi icoanele împodobite atît de frumos, mai ales
cele făcătoare de minuni şi multe alte rugăciuni prin care cerem
ajutorul Maicii Domnului în toate zilele vieţii noastre.
Cinstim pe Maica Domnului pentru că ea este maică după trup a
Fiului lui Dumnezeu şi cea dintîi rugătoare pentru lume înaintea
PreaSfintei Treimi. Ea ne ajută cel mai mult la dobîndirea mîntuirii
prin sfintele ei rugăciuni.
Însă, de-a lungul veacurilor s-au ivit şi unii hulitori atît împotriva
Mîntuitorului şi a Evangheliei Lui, cît şi împotriva Maicii
Domnului, pe care îi numim eretici sau sectanţi.
Sfîntul Apostol Pavel In Epistolele sale arată că în zilele din urmă
vor apărea oameni care nu vor mai suferi învăţătura dreptei
credinţe, ci îşi vor pune învăţători după faptele lor, abătîndu-se către
basme.
Adică, avînd înfăţişarea adevăratei credinţe, vor tăgădui puterea
ei, mereu învăţînd şi neputînd ajunge la cunoaşterea adevărului.
„După cum Iannes şi Iambres s-au împotrivit lui Moise, aşa şi
aceştia stau împotriva adevărului, oameni stricaţi la minte şi
netrebnici pentru credinţă. Dar nu vor merge mai departe pentru că
nebunia lor va fi vădită tuturor, precum a fost şi a acelora. Iar
oamenii răi şi amăgitori vor merge spre tot mai rău, rătăcind pe
alţii şi rătăciţi fiind ei înşişi" (II Timotei 3, 8-9; 13).
Noi dintru începutul plămădirii acestui neam, aşa ne ştim, români
şi creştini ortodocşi. Aşa ne-am născut şi avem datoria să păstrăm
curat şi deplin ce am moştenit de la străbuni, ca de la însuşi
Dumnezeu. Iată ce spune Sfîntul Apostol Pavel: „Staţi neclintiţi şi
ţineţi predaniile pe care le-aţi învăţat, fie prin cuvînt, fie prin
epistola noastră" (II Tesaloniceni 2, 15).
Protestanţii şi împreună cu ei sectanţii neoprotestanţi din zilele
noastre, numiţi şi „pocăiţi", printre multele lor rătăciri şi învăţături
mincinoase, hulesc cel mai mult pe Preasfînta Născătoare de
Dumnezeu şi Pururea Fecioara Maria.
Spun aceşti hulitori ai Maicii Domnului că nu trebuie să-i dăm
multă cinstire fiindcă nici chiar Fiul ei Iisus Hristos n-ar fi cinstit-o
Aceasta o văd ei în cuvintele Mîntuitorului :
„Şi oarecine îi zice: iată mama şi fraţii Tăi stau afară, căutînd să-
Ţi vorbească. Iar El răspunzînd i-a zis: cine este mama Mea şi cine
sînt fraţii Mei? Şi întinzînd mîna către ucenicii Săi, zise: iată mama
Mea şi fraţii Mei. Că oricine va face voia Tatălui Meu Celui din
ceruri, acela îmi este şi frate şi soră şi mamă" (Matei 12, 47-50).
Deci, spun sectarii, faptul că Fecioara Maria i-a fost mamă nu are nici o importanţă în faţa Lui, legăturile Sale de sînge sau rudenie
trupească n-au nici un preţ şi nici o precădere faţă de legăturile
Sale spirituale cu cei ce fac voia Tatălui, oricine ar fi aceştia.
Încă mai adaugă ei că aceasta se vede şi din modul cum i se
adresează Mîntuitorul şi în alte prilejuri, numind-o femeie, ceea ce
cred ei că a fost căsătorită, iar nu fecioară, căci aşa înţeleg ei
cuvîntul Scripturii: „Deci Iisus văzînd pe Maica Sa şi pe ucenicul pe
care îl iubea, stînd alături, a zis Maicii Sale: „Femeie, iată fiul
tău...". (Ioan 19, 26).
Tot aşa o numeşte dispreţuitor, zic sectarii, şi la nunta din Cana
Galileii: „Zis-a ei Iisus : Ce este Mie şi ţie, femeie?" (Ioan 2, 4). Şi
în acest caz noi nu o putem socoti mai mult şi nu îi putem aduce un
cult deosebit, spun "pocăiţii".
Dar nu e aşa cum cred aceşti rătăciţi de la adevăr ce răstălmăcesc
Sfînta Scriptură după mintea lor bolnavă şi plină de mîndrie, căci:
1. În primul caz este vorba de altceva, şi anume că, în afară de
înrudirea trupească mai există şi o altă înrudire cu Hristos, mult mai
mare şi mai importantă, înrudirea sufletească, ce constă în a face voia
lui Dumnezeu. Această înrudire nu desfiinţează însă şi nu micşorează
pe cea trupească. Deosebirea constă numai în aceea că înrudirea sufletească o poate cîştiga oricine, împlinind voia Tatălui.
Înrudire înseamnă nu numai o legătură de sînge trupească, ci şi o
legătură de dragoste şi de unitate sufletească. Cel ce face voia lui
Dumnezeu, acela devine sufleteşte înrudit cu Dumnezeu.
Astfel, prin cuvintele de mai sus, Mîntuitorul nici nu a înlăturat
înrudirea Sa trupească cu Maica Sa, nici n-a micşorat cinstirea ce i se
cuvenea unei mame de la fiul ei, ci numai a căutat să accentueze că
cealaltă înrudire cu El, cea sufletească, deşi este de mare preţ, o
poate realiza totuşi orice credincios.
Aşadar, a fost un cuvînt de îndemn şi de încurajare la adresa
mulţimii, iar nu unul de dispreţ la adresa Maicii Sale. Mîntuitorul
nostru Iisus Hristos, cît a fost cu Maica Sa pe pămînt, pururea o
asculta şi o iubea pe ea şi era supus faţă de ea (Luca 2, 51) şi oricînd
îi cerea ceva nu se arăta neascultător faţă de ea.
Astfel, la nunta din Cana Galileii, la cererea Mamei Sale, El a
făcut prima minune, prefăcînd apa în vin (Ioan 2, 3-10). Apoi a avut
mare grijă de Maica Sa chiar şi cînd era răstignit pe cruce, purtîndui de grijă şi dînd-o spre îngrijire celui mai iubit dintre ucenicii Lui
— Sfîntului Ioan Evanghelistul - după cum este scris: „Deci, Iisus
văzînd pe Maica Sa şi pe ucenicul pe care îl iubea stînd alături, a
zis Maicii Sale; Femeie, iată fiul tău. Apoi a zis ucenicului Său;
Iată mama ta. Şi din ceasul acela ucenicul a luat-o sub îngrijirea
sa" (loan 19, 26-27). Vezi că Mîntuitorul aici, în vremea cea mai
grea a suferinţelor Sale de pe cruce, nu a neglijat purtarea de grijă
faţă de Maica Sa care L-a născut şi L-a crescut?
Şi cum ar fi putut să dispreţuiască pe Maica Sa, cînd însuşi
Dumnezeu a dat poruncă să ne cinstim părinţii, după cum e scris:
„Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta...' (Deut. 5, 16).
2. În al doilea caz nu e vorba de dispreţ, ci, dimpotrivă, se vede
cum S-a îngrijit de soarta ei încredinţînd-o pe ea purtării de grijă
apostolului loan - ştiind că El nu va mai sta pe pămînt pentru ca să o
îngrijească în restul vieţii ei, după cum am arătat şi mai sus.
Acest lucru nu e o necinstire, ci cu adevărat, o mare cinstire şi
respect faţă de Mama Sa, căreia nici în chinurile de pe Cruce nu uită
să-i poarte de grijă, urmare a dragostei celei mari pe care o avea faţă
de ea, ca mamă. Iar dacă o numeşte „femeie", nicidecum în înţeles
de femeie căsătorită sau în semn de dispreţ, ci numai în înţelesul de
gen feminin, de deosebire între bărbat şi femeie. Căci tot aşa s-au
adresat şi cei doi îngeri Mariei Magdalena la mormînt : „Femeie, de
ce plîngi?" (loan 20, 12-13). Iar cei doi bărbaţi care s-au arătat ia
înălţarea la cer a Domnului, au zis către Apostoli : „Bărbaţi
galileeni, ce staţi privind la cer?" (Fapte 1, 11).
Nici îngerii, nici cei doi bărbaţi n-au adresat dispreţuitor cuvintele
„femeie" sau „bărbaţi", ci dimpotrivă, în chip mîngîietor.
Ne mai întreabă ei unde spune Sfînta Scriptura că Maria, mama
lui Iisus, a fost Fecioară şi Pururea Fecioară, aşa cum o numim noi.
Că a născut fiind fecioară, Sfînta Scriptură ne arată în acest fel:
„Cînd arhanghelul Gavriil a venit în Nazaret şi i-a binevestit ei că va naşte pe Fiul lui Dumnezeu (Luca 1, 35), intrînd la ea a numit-o
„plină de har" şi „binecuvîntată între femei" (Luca 1, 28).
Se vede cum arhanghelul s-a închinat Fecioarei Maria, numind-o
pe ea „plină de har" şi „binecuvîntată între femei" şi că ea a aflat
mare har la Dumnezeu, cum că n-a cunoscut bărbat, cum a fost
umbrită de puterea Celui Preaînalt şi că a zămislit şi a născut din
Duhul Sfînt pe Fiul lui Dumnezeu.
Deşi era fecioară, neştiind de bărbat, îngerul Domnului nu i-a zis
„binecuvîntată eşti tu între fecioare", ci „binecuvîntată eşti tu între
femei", prin aceasta nearătînd dispreţ faţă de Preasfînta Născătoare de
Dumnezeu, cea „plină de har", ci descoperind o taină veche :
„zdrobirea capului şarpelui prin femeie" (Facerea 3, 15) şi că ea va fi
acea tainică şi duhovnicească Evă care va naşte pe noul Adam,
Hristos, Care va aduce viaţa în lume.
Dumnezeieştii Părinţi ai Bisericii zic că Hristos S-a numit sămînţa
femeii (Facerea 3, 15), ca unul ce nu S-a născut din sămînţă de
bărbat, ci de la Duhul Sfînt şi din preacuratele sînguiri ale Preasfintei
Fecioare şi-a luat Trup.
În ziua cea mare a judecăţii de apoi, această împărăteasă şi
Fecioară Maria, va sta de-a dreapta tronului Fiului său, cu mare şi
negrăită slavă, după cum psalmistul arată, zicînd : „Şezut-o
împărăteasa de-a dreapta Ta îmbrăcată în haină aurită şi prea
înfrumuseţată„ (Ps. 44, 10-12, 21).
Pentru că Arhanghelul Gavriil a numit-o pe ea femei cînd a zis :
„binecuvîntată eşti tu între femei", apoi pentru aceasta, înseamnă că
Fecioara Maria a fost femeie căsătorită? Oare n-a zis ea la închinarea
îngerului că „nu ştiu de bărbat" (adică sînt fecioară)?
Sau cînd Dumnezeu a zidit-o pe Eva din coasta lui Adam (Facerea
2, 21-22) şi a adus-o la el, iar el a numit-o „femeie", oare şi atunci
Eva era femeie căsătorită, fiindcă Adam a numit-o femeie? Oare nu
era atunci Eva fecioară zidită din trupul lui Adam cel feciorelnic fără
împreunare de femeie?
Aşadar, dacă Eva a fost' zidită de Dumnezeu fecioară, iar însuşi
Dumnezeu şi Adam, pe această fecioară o numesc „femeie", apoi o
numeşte pe ea femeie în înţeles de femeie căsătorită - cum rău
înţeleg toţi sectarii şi ereticii?
Căci precum Eva era fecioară, atunci cînd i-a zis femeie, tot aşa,
Eva cea tainică şi duhovnicească, Prea Curata Fecioară Maria, care
a născut pe Noul Adam, Hristos, Fecioară este în vecii vecilor cu
toate că Sfînta Scriptură o numeşte pe ea femeie, arătînd prin
aceasta numai genul ei feminin.
Atunci Adam, prin lucrarea lui Dumnezeu a născut întru feciorie,
din trupul său, femeie fără de femeie (adică fără a se împreuna cu
femeie), iar la plinirea vremii, firea femeiască, prin lucrarea
Sfîntului Duh, a născut bărbat fără de bărbat, în feciorie nascînd
Fecioara şi rămînînd fecioară, precum şi la început a născut Adam
întru feciorie.
Aşa binevoind Dumnezeu, ca întru Fecioara Maria să dea
împrumut firii lui Adam celui vechi prin Noul Adam, Cel născut din
Fecioara, Care a venit în lume şi S-a îmbrăcat în firea noastră din
negrăita Sa milă şi bunătate, pentru ca să izbăvească pe vechiul
Adam cu tot neamul lui din osîndă şi din moarte. „Căci precum
întru Adam toţi mor, aşa întru Hristos, toţi înviază" (Romani 6, 5-8;
Ioan 3, 16; 5, 24 ş.a.).
Deci ia aminte, omule rătăcit - tu şi cei asemenea ţie - că Sfînta
Scriptură nu numeşte pe Maica Domnului „femeie" în sensul de
femeie căsătorită cum înţelegeţi voi, ci prin cuvîntul „femeie",
Sfînta Scriptură arată numai genul feminin al Sfintei Fecioare Maria
şi totodată arată în chip umbros şi tainic că este femeie a cărei
sămînţă (Hristos) va zdrobi capul şarpelui şi prin care va veni
mîntuirea neamului omenesc.
La cele de mai sus trebuie adăugat :
— fiind Maică a Mîntuitorului, Fecioara Maria a primit cea mai
mare cinste pe care o poate avea o făptură;
— zămislind de la Duhul Sfînt pe Mîntuitorul, a fost cu totul
curăţită de păcate, ca nici un alt om, oricît de sfînt ar fi fost;
— fiindu-i prezisă de Dumnezeu cinstirea ei - ca nici o altă
cinstire a vreunui om - Sfînta Fecioară Maria trebuie socotită cea mai sfîntă dintre sfinţi, aşa cum Sfîntul Ioan Botezătorul este cel
mai mare între prooroci (Maleahi 3; Isaia 40, 3).
Pentru toate acestea, Sfintei Fecioare Maria i se cuvine o cinstire
mai mare decît altor sfinţi (preacinstire), ea fiind împărăteasa şi
coroana tuturor sfinţilor. Iar cum că şi după naştere a rămas fecioară,
citeşte cele proorocite despre ea de Iezechil (44, 1-3).
Mai adaugă aceşti rătăciţi că nu trebuie să-i dăm prea multa cinstire
Fecioarei Maria şi nici să o numim pururea Fecioară, pentru că a avut
mai mulţi copii, care sînt numiţi de Sfînta Scriptură „fraţi şi surori" ai
lui Iisus, iar Iisus este numit „întîiul născut" (Matei 1, 25), de unde
urmează că ulterior a mai avut şi alţi fii.
Într-adevăr, Biblia ne vorbeşte de nişte fraţi ai Domnului şi de
asemenea despre surorile Lui, cînd redă cuvintele iudeilor,
nedumeriţi de persoana minunată a Domnului: „Au nu este acesta
Feciorul teslarului? Au nu este Mama Lui Maria şi fraţii Lui, Iacov
şi losif şi Simon şi Iuda? Şi surorile Lui au nu sînt toate la noi?"
(Matei 13, 55-56; Marcu 6, 3).
Dar, în primul citat, expresia „primul născut" nu înseamnă
numaidecît că trebuie să presupunem şi existenţa altor născuţi
ulterior (al doilea, al treilea...).
Acesta este un fel de a vorbi în Vechiul Testament, un „întîiul
născut" se numeşte cel ce deschide întîi pîntecele, indiferent dacă va
mai avea şi alţii fraţi sau nu (Ieşire 13, 2), şi unde adeseori numărul
cardinal (1, 2, 3... ) este înlocuit sau întrebuinţat amestecat cu cel ordinal (întîiul, al doiiea).
Ebraismul acesta a intrat şi în uzul de vorbire al Noului Testament.
În cazul de faţă „întîiul născut" înseamnă „unul născut", cu înţelesul
de „unicul născut". Alt înţeles e exclus, deoarece dacă într-adevăr
Iisus ar mai fi avut şi alţi fraţi trupeşti (fii ai Mariei), n-ar fi lăsat-o
pe Maica Sa în grija unui Apostol, ci în grija vreunui fiu de-al ei.
În citatul al doilea, în adevăr este vorba de „fraţi" şi de „surori" ai
Domnului. Fraţii sînt chiar amintiţi cu numele şi sînt patru, iar
surorile, trebuie să fi fost cel puţin două. Ei însă în nici un caz nu au
putut fi fraţi naturali ai lui Iisus Hristos şi fii ai Mariei, Mama lui
Iisus, pentru că :
— după o veche şi unanimă tradiţie, Maria, Mama lui Iisus, a
rămas după naştere fecioară, aşa cum a fost preînchipuită în vedenia
proorocului Iezechil (44, 1-3);
— mama acestor aşa-zişi fraţi ai Domnului este o altă persoană
decît Fecioara Maria, căci e numită în Sfînta Scriptură „Maria" sau
„cealaltă Marie" sau „sora Mamei Lui, Maria lui Cleopa", fiind
amintită chiar alături de Maica Domnului şi în apropierea ei (Matei
27, 55-56; 28, 1; Marcu 15, 40-47; Ioan 19, 25);
— „fraţii" Domnului nici ei înşişi nu se numesc fraţi, ci „rob"
(Iacov 1, 1) şi „slujitor" (Iuda 1, 1) ai Domnului, autorii
celor două epistole soborniceşti. Ori acolo ei se numesc „rob"
(Iacov 1, 1) şi „slujitor" (Iuda 1, 1) ai Domnului, iar nu fraţi;
—dacă ar fi fost fraţi naturali ai Săi, Hristos i-ar fi făcut apostoli.
Unii presupun că aceşti doi dintre „fraţii Domnului", anume
Iacov şi Iuda, ar fi identici cu cei doi apostoli - care poartă aceste
nume (Iacov fiind conumit la fel cu „fratele Domnului„ cel mic —
în toate listele Apostolilor — iar Iuda, „fratele Domnului", ar fi fost
Iuda Tadeul).
Totuşi, aceasta este o simplă presupunere, neîndestulător de
întemeiată, mai ales că ei înşişi nu se numesc apostoli, după cum nu
se numesc „fraţi ai Domnului".
Despre Iacov — „fratele Domnului" — se ştie numai că a fost cel
dintîi episcop al Ierusalimului şi că se bucura de cea mai mare
autoritate în faţa credincioşilor cît şi a apostolilor (Fapte 12, 17; 15,
13), în timp ce Iacov al lui Zevedeu fusese ucis (Fapte 12, 2);
— Hristos ar fi încredinţat îngrijirii lor pe Fecioara Maria,
iar nu apostolului loan, care, oricum ar fi fost mai străin acesteia
decît un fiu sau fiică a ei;
— ţinînd seama de faptul că peste tot în Orient, dar în special la
iudei, „frate" se întrebuinţează şi în înţeles mai larg, de verişori sau
de alte înrudiri mai apropiate sau mai îndepărtate, ca de exemplu la
Facerea (13, 8), unde Avraam îl numeşte pe Lot frate, deşi îi era
nepot de frate (Facerea 11, 27), trebuie să admitem că „fraţii Domnului" au fost verişori ai Lui Iisus: Dar nu verişori primari,
pentru că deşi mama lor e numită soră a Maicii Domnului (loan
19, 25), ea nu poate să fi fost soră bună a acesteia, deoarece purta
acelaşi nume cu Maria, ci cuvîntul soră, trebuie să aibă aici de
asemenea înţelesul de cumnată, deoarece Fecioara Maria este singură
la părinţi. Ar putea însemna cumnată după Iosif, care nu- este exclus
să fi avut vreo soră măritată. În acest caz, fiii ei, numiţi fraţii
Domnului, ar putea fi cel mult verişori secundari ai lui Iisus Hristos.
Deşi nu mai au ce adăuga despre fecioria Maicii Domnului şi după
naştere, ei mai aduc şi acest citat din Sfînta Scriptură :,, Şi n-a
cunoscut-o pe ea pînă cînd a născut pe Fiul Său Cel Unul Născut,
Căruia I-a pus numele Iisus" (Matei 1, 25), înţelegînd ei că după
aceea Fecioara Maria ar fi putut avea şi alţi copii.
Dar să luăm seama şi să înţelegem că în Sfînta Scriptură expresia
„pînă cînd", înseamnă veşnicie.
Căci zice Domnul : „Iată, Eu sînt cu voi în toate zilele pînă la
sfîrşitul veacului" (Matei 28, 20).
Oare aceasta înseamnă că se va despărţi de noi după sfîrşitul
veacului acestuia?
Oare nu zice dumnezeiescul Apostol Pavel : „Şi astfel (după
obşteasca înviere), pururea vom fi cu Domnul?" (I Tes. 4, 17).
În alt loc al Sfintei Scripturi este scris: „Zis-a Domnul Domnului
Meu : şezi de-a dreapta Mea pînă când voi pune pe vrăjmaşii Tăi
aşternut picioarelor Tale" (Ps. 109, 1).
Oare aceasta înseamnă ca după aceea Mîntuitorul nostru Iisus
Hristos nu va şedea de-a dreapta Tatălui spre a împăraţi cu El peste
toate veacurile, deoarece ştim bine că „împărăţia Lui nu va avea
sfîrşit"? (Luca 1, 33).
Iar dacă în alt loc al Sfintei Scripturi se zice că Noe a dat drumul
corbului şi zburînd corbul nu s-a mai întors pînă cînd s-a uscat apa pe
pămînt (Facerea 8, 7), aceasta înseamnă că s-a mai întors la corabie
vreodată?
Iarăşi se arată în dumnezeiasca Scriptură că Micol, fata lui Saul,
soţia lui David, nu a născut fiu „pînă în ziua în care a murit" (II Regi
6, 23). Oare înseamnă că a mai născut fii după ce a murit, pentru că
zice „pînă cînd"?
Aşadar, să deschidă ochii minţii toţi aceşti hulitori ai adevărului,
asupra acestor mărturii luate, dintre multe altele ale Sfintei Scripturi
şi să înţeleagă că vorbele „pînă cînd" în Sfînta Scriptură înseamnă
veşnic, şi după cum Mîntuitorul veşnic va fi cu apostolii Săi şi cu
toţi cei ce împlinesc poruncile Lui; după cum El veşnic va sta de-a
dreapta Tatălui împărăţind în Împărăţia Sa cea fără de sfîrşit, după
cum corbul în veci nu s-a mai întors pe corabia lui Noe şi după cum
în veci Micol, fiica lui Saul, nu a mai făcut fii după ziua în care a
murit, tot astfel Iosif cel drept şi temător de Dumnezeu, veşnic (în
veac) nu a cunoscut-o pe cea care a fost fecioară înainte de naştere,
a rămas fecioară în naştere şi pururea Preasfîntă şi Preacurată
Fecioară Maria, Născătoare de Dumnezeu şi Maica Luminii,
împărăteasa îngerilor şi a oamenilor, după naştere.
Cu toate acestea, potrivnicii Maicii Domnului spun că nu trebuie
să ne adresăm ei în rugăciunile noastre cu rugăciunile : „N-avem alt
ajutor afară de tine" şi „Preasfîntă Născătoare de Dumnezeu,
mîntuieşte-ne pe noi", fiind o mare greşeală, pentru că punem pe
Maica Domnului ca şi pe Mîntuitorul, mijlocitoare mîntuirii
noastre, Unul fiind mijlocitorul nostru, Iisus Hristos.
În ce priveşte adresarea noastră către Maica Domnului, în acest
chip : „N-avem alt ajutor afară de tine", prin aceasta noi nu
tăgăduim unicitatea lui Hristos ca mijlocitor al mîntuirii noastre
prin El, dar nu neglijăm nici folosul oricărui ajutor în legătură cu
realizarea mîntuirii noastre.
Înţelesul acestei adresări este următorul: „Tu ne poţi da cel mai
mare ajutor la mîntuirea noastră subiectivă; un alt ajutor mai
mare nu găsim la nici un sfînt; sau nu avem pe altcineva, care sa ne
poată ajuta atît de mult cît poţi a ne ajuta tu, ca Maică a
Mîntuitorului nostru".
Iar cuvintele de rugăciune adresate ei: „Preasfîntă Născătoare de
Dumnezeu, mîntuieşte-ne pe noi", înseamnă : „înduplecă pe Fiul
tău să ne mîntuiască!" sau : „izbăveşte-ne pe noi". În limba greacă, limbă în care au fost scrise aproape toate cărţile
Noului Testament, ca şi cărţile de cult ortodox, verbul „a mîntui"
înseamnă şi a scăpa, a izbăvi de rău, de necaz, de ispită, de
strîmtorare. Deci : „Preasfîntă Născătoare de Dumnezeu, mîntuieştene pe noi", înseamnă : „ajută-ne cu rugăciunile tale să ne izbăvim de
rele, de necaz, de lucrările diavolului, de patimi".
Aşadar, prin „mîntuieşte-ne pe noi" nu înţelegem „iartă-ne păcatele",
ci „roagă-te Fiului tău pentru mîntuirea noastră".
E cu neputinţă ca prin cinstirea Maicii Domnului să supărăm pe
Fiul ei, Căruia prin aceasta nu îi scădem cu nimic din adorarea ce I se
cuvine, ci, dimpotrivă, toată preacinstirea Maicii Domnului trece de
partea Fiului ei, Care a ales-o şi a sfinţit-o pe ea spre a-I fi Lui
Maică.
În cele de pînă aici am arătat cu mărturii din Sfînta Scriptură,
cinstea, slava şi darurile date de Dumnezeu Prea-sfintei Sale Maiei,
pentru că :
— Dumnezeu, încă o dată după căderea lui Adam şi a Evei, a
prevestit pe Maica Domnului că ea va fi acea femeie-fecioară care
prin Fiul ei va zdrobi capul şarpelui (Facerea 3, 15).
— apoi despre ea s-a proorocit că va fi acea fecioară care va naşte
pe Emanuel — Dumnezeu (Isaia 7, 14);
— ea va fi mijlocitoare a intrării în lume a Mîntuitorului nostru
lisus Hristos (Ieremia 31, 2-23);
— ei i s-a închinat arhanghelul Gavriil şi a numit-o pe ea „plină de
har" şi „binecuvîntată între femei" (Luca 1, 28);
— ei i s-a închinat Elisabeta, maica Sfîntului Ioan Botezătorul,
numind-o „binecuvîntată între femei" şi „Maica Domnului meu"
(Luca 1, 40-45);
— fericit este pîntecele şi sînul ei că a purtat şi a alăptat pe
Mântuitorul lumii, Hristos (Luca 11, 27-28); Mîntuitorul, ca Fiu al
ei, o asculta şi îi era supus (Luca 2, 51);
— o primă minune a făcut-o Mîntuitorul la nunta din Cana Galileii,
la rugămintea ei (Ioan 2, 3-10);
— Mîntuitorul S-a îngrijit de soarta ei chiar şi atunci cînd suferea
înfricoşate chinuri pe cruce, încredinţînd-o pe ea spre purtarea de
grijă a celui mai iubit dintre toţi apostolii Săi (Ioan 19, 26-27);
— ea însăşi prin Duhul Sfînt a proorocit că toate neamurile o vor
ferici şi-i vor aduce cult pentru mărirea cu care a învrednicit-o
Dumnezeu pentru smerenia ei (Luca 1, 48-49);
— însuşi numele Maicii Domnului în limba ebraică se tîlcuîeşte
„Doamnă, Stăpînă".
— Această Doamnă şi împărăteasă Fecioară, va sta de-a dreapta
tronului Fiului ei în ziua Judecăţii de apoi (Ps. 44, 11);
— ea a zămislit şi a născut din Duhul Sfînt pe Fiul lui Dumnezeu
(Luca 1, 35), fiind umbrită de puterea Celui Prea înalt, şi rămînînd
fecioară şi după naştere (Iezechil 44, 1-3);
— ea este mai cinstită decît heruvimii şi mai mărită decît serafimii,
neavînd şi alţi fii afară de lisus Hristos, Mîntuitorul lumii.
Mama celor zişi „fraţi şi surori ai Domnului" nu este Maica
Domnului, ci Maria lui Cleopa (Matei 27, 55-56; Marcu 15, 40-47;
16, 1; Ioan 19, 25) iar „fraţii" Domnului sînt numai rudenii cu El,
dar nu fraţi naturali ai Lui, căci în vechime la iudei, rudeniile de
aproape se ziceau fraţi (Facerea 22, 8). Mama fraţilor Domnului,
Maria lui Cleopa, se numeşte soră cu Maica Domnului, tot în
acest sens de rudenie apropiată (Ioan 19, 25 ş. a.).
După ce aţi văzut mărturiile Sfintei Scripturi despre aceste
adevăruri privitoare la Maica Domnului, dacă aţi avea mintea
curăţită de întunericul ereziei şi de păcate, aţi putea înţelege prea
luminat, de ce anume noi creştinii ortodocşi din Biserica lui Hristos
cea dreptmăritoare aducem cinstire Preasfintei Fecioare Maria.
Rugîndu-ne ei, o punem pe ea mijlocitoare către Fiul ei şi
Dumnezeul nostru, spre a ne ajuta prin mijlocirea prea puternicelor
sale rugăciuni, pe care le face pururea către Dumnezeu pentru tot
neamul omenesc şi mai ales pentru cei binecredincioşi.
De ce nu cinstiţi voi pe Maica Domnului cînd însăşi dumnezeiasca Scriptură vă arată că şi Arhanghelul Gavriil a cinstit-o pe
ea cu închinăciune? (Luca 1, 29).
De ce nu cinstiţi pe Maica Domnului, care e Biserica Împăratului slavei cea mai desfătată decît cerurile, căci ea pe Dumnezeu — a
Cărui slavă nu o cuprinde nici cerul, nici pămîntul — în pîntece L-a
purtat (Luca 2, 6-7)?
Pentru care pricină voi nu cinstiţi pe Maica Domnului, care, după
mărturia Sfintei Scripturi şi a Arhanghelului binevestitor, este „plină
de har"? (Luca 1, 28-30).
Din ce cauză sînteţi atît de împietriţi şi orbi la înţelegere şi nu
cinstiţi pe Maica Domnului pe care prin Sfîntul Duh a vestit-o
Elisabeta că e Maica Domnului şi binecuvîntată între femei (Luca 1,
40-43)?
Dacă voi ziceţi că credeţi cele scrise în Sfînta Scriptură, apoi de ce
nu cinstiţi şi veneraţi pe Maica Domnului, cînd Scriptura vă arată că
pe ea o vor ferici toate neamurile, pentru mărirea pe care a făcut-o
Dumnezeu cu ea?
Pentru care pricină voi aţi ajuns la atîta întuneric de neînţelegere,
că în loc de a cinsti şi a venera pe Maica Domnului, voi o huliţi şi în
nebunia voastră o socotiţi ca pe o femeie de rînd?
Sfîntul Duh a arătat-o pe ea în psalmi ca pe o împărăteasă a
îngerilor şi a toată făptura, stînd de-a dreapta Fiului ei în haină
aurită şi prea înfrumuseţată„ (Ps. 44, 11) şi voi o numiţi că este o
femeie oarecare, ca toate femeile?
Duhul Sfînt arată în Sfînta Scriptură că va fi pomenită din neam în
neam şi toate popoarele o vor lăuda pe ea în veacul veacului (Ps. 44,
20-21), iar voi nu voiţi să o lăudaţi şi să o veneraţi pe Maica
Domnului.
Duhul Sfînt arată că „toată slava fiicei împăratului (a Maicii
Domnului) este înăuntru, îmbrăcată cu ţesături de aur, şi prea
înfrumuseţată (Ps. 44, 15).
Prin slava dinăuntru arată că este cămară a Duhului Sfînt,
preacurată, iar voi o huliţi pe Maica Domnului şi o necinstiţi.
Maica Domnului este acea fecioară care a născut pe EmanuelDumnezeu (Isaia 7, 14) şi voi ziceţi că este o femeie oarecare ca
toate femeile.
Duhul Sfînt prin gura proorocului Iezechil o arată pe ea, pe Maica
Domnului, ca „uşă încuiată" prin care nimeni nu va trece decît
Dumnezeul lui Israel, şi după trecere, încuiată va rămîne (Iezechiil
44, 1-3), adică fecioară va fi înainte de naştere, fecioară în naştere
şi după naştere pururea va rămîne fecioară, iar voi ziceţi că Maica
lui Dumnezeu a mai avut şi alţi fii afară de Fiul lui Dumnezeu, pe
Care l-a născut.
Mai bine ar fi ca voi să vă legaţi cîte o piatră de grumaz şi să vă
aruncaţi în mare (Matei 18, 6-7; Marcu 9, 42; Luca 17, 1-2) decît
să se smintească sufletele bunilor creştini cu minciunile şi hulele
voastre cele drăceşti şi blestemate.
Cum ar fi putut oare Iosif cel drept şi temător de Dumnezeu
(Matei 1, 19) să îndrăznească a se atinge de Preasfînta Fecioară
după naşterea ei, mai ales după ce el a primit descoperirea — prin
îngerul Său — că ceea ce s-a zămislit în pântecele Fecioarei este de
la Duhul Sfînt (Matei 1, 20) şi că Cel zămislit din Duhul Sfînt va fi
Mîntuitorul lumii, Hristos (Matei 1, 21)?
Oare dreptul şi temătorul de Dumnezeu, Iosif — căruia i s-a
descoperit de la Dumnezeu că Fecioara Maria, logodnica sa, a
zămislit de la Duhul Sfînt şi a înţeles că prin ea Dumnezeu va lucra
la mîntuirea neamului omenesc, la zdrobirea capului şarpelui
(Facerea 3, 15) şi că este Fecioara proorocită de Duhul Sfînt prin
Sfîntul Prooroc Isaia, care va naşte pe Emanuel, Dumnezeul şi
Mîntuitorul lumii (Isaia 7, 14) — sa mai poată cugeta cele omeneşti
asupra ei?
Tocmai de aceea Iosif cel drept şi temător de Dumnezeu s-a arătat
aşa de osîrduitor şi ascultător şi a slujit cu atîta osteneală Pruncului
Dumnezeu, de la naştere, la fuga în Egipt şi la întoarcerea de acolo
(Luca 2, 4-5; Matei 2 13-14; 20, 21-23), precum şi în ceilalţi ani ai
vieţii sale, pînă la vârsta de 30 de ani ai Mîntui-torului, pentru că îşi
dădea desăvîrşit seama de chemarea ce o are de a sluji Preasfintei
Fecioare, prin care Dumnezeu a venit în lume cu Trup, să
mântuiască neamul omenesc.
Deci, mute să fie gurile tuturor ereticilor şi ale sectarilor care aduc
hule asupra împărătesei îngerilor şi Maicii lui Dumnezeu şi a dreptului şi temătorului de Dumnezeu Iosif, în cele ce rău şi
nebuneşte socotesc că ar mai fi avut şi alţi fii Preasfînta şi Preacurata
Fecioara Maria, Născătoarea de Dumnezeu, cea „plină de har".
Lepădînd toate hulele cele fără minte ale sectanţilor, noi, fiii
Bisericii lui Hristos, să avem pe Maica Domnului pururea rugătoare
şi mijlocitoare pentru mîntuire înaintea lui Dumnezeu.
Mamele s-o cinstească neîncetat ca pe Maica Fiului lui Dumnezeu.
Fecioarele s-o laude ca pe o maică pururea Fecioară.
Preoţii şi călugării, ca pe maica Marelui Arhiereu Iisus Hristos.
Iar noi, creştinii dreptmăritori, într-un glas cu îngerii şi cu sfinţii, să
cîntăm zilnic Acatistul şi Paraclisul Maicii Domnului, repetînd cu
toţii această sfîntă cîntare:„Bucură-te, Mireasă, pururea Fecioara
Interesanta opinia. Fiecare cu parerea lui.
Te-as intreba ceva. Tu te-ai nascut ortodox nu?
Si acum te intreb: de ce ai fost tu avantajat ca te-ai nascut in religia corecta, in religia dreapta, Si ce vina au oamenii de au avut ghinionul sa se nasca musulmani sau budhisti de ex.
Daca te nasteai tu musulman cum era? tu te-ai nascut ortodox direct si nu a trebuit sa mai cauti sa te transferi pentru ca a dat norocul peste tine si te-ai nascut la locul potrivit.
alinutzaap întreabă:
iuli_2345 întreabă: