Numele Iehova înseamnă ceva, așa cum a fost explicat tot în acea carte, "Eu sunt cel ce sunt" sau conform altei redări, "Eu voi deveni ce voi vrea sa devin". Deși Avraam îi cunoștea numele, el nu cunoștea reputația pe care o are acel nume. Prin nume de referă și la reputația unei persoane. In timpul lui Moise, Iehova s-a dezvăluit mult mai mult oamenilor decât în timpul patriarhilor. Cum zice explicația numelui său, a devenit ce a vrut să devină, un comandant imbatabil in lupte, un legislație și judecător cu norme înalte, un protector, administrator al hranei, lider etc. A arătat imparțialitate, generozitate, îndurare, răbdare și multe alte calități. Asta e cea mai buna explicație pentru acest lucru, până atunci Iehova nu a spus semnificația numelui său. Mă bucur că dacă nu înțelegi un lucru, nu tragi imediat concluzii, ci cu răbdare cauți să te informezi. Ești o persoană de calitate cu mintea deschisă, nu aș greși daca as avea așteptări de la tine. Adică ai văzut și tu câți ipocriți"creștini" sunt aici, care aud doar ce vor să audă și văd doar ce le convine. Să nu o iei drept lingușeala .
Ca ateu cred ca cei care au scris aceste basme nu le au scris intr o ordine liniara ca si descrierea lui moise despre propia moarte, mai citeste biblia vei mai gasi multe aiureli, e doar un basm e ceva normal asa ceva, cerceteaza mai adanc
Trebuie sa intelegi ca nu e ceva liniar si ca sa transmis oral foarte mult timp pret de mii de ani,asa ca da pot aparea chesti de astea des, plus traducerile eronate, de asta e bine sa citesti mai multe variante cea crestina, cea mulsulmana, cea iudaica, in limba originala desigur sau in limba engleza, bafta la gasit explicati, explicatile vor fi irationale si daca vrei sa gasesti ceva rational nu o sa gasesti
Denumirile date lui Dumnezeu erau importante pentru evrei, care traiau in mijlocul unor popoare posesoare a unor "zei-nationali". Cand, spre exemplu, iudeii au fost dusi in robia babiloniana, ei ajunsesera la concluzia ca dumnezeul babilonienilor este mai puternic decat Dumnezeul evreilor. Iezechiel in cartea sa arata ca aceasta nu e adevarat, ci robia vine tocmai ca pedeapsa a indepartarii iudeilor de Dumnezeul cel Adevarat, ridicand tot felul de altare pagane si luandu-se dupa oracole mincinoase.
Deci, in contextul acesta, era foarte important pentru evrei sa cunoasca numele lui Dumnezeu, ca sa-L identifice inainte celorlalte popoare. Aceasta credinta a fost preluata de musulmani (vezi cele 99 de nume ale lui Allah).
Pentru crestini (ortodocsi), odata cu intruparea Dumnezeu-Cuvantului, aceasta nu mai este o problema. Caci Sf. Apostol Pavel spune ca Dumnezeu i-a dat lui Hristos nume mai puternic decat tot numele, iar in numele Sau tot genunchiul se pleaca (vezi epistola catre Filipeni). De aici se indreptateste si rugaciunea inimii "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumneze, miluieste-ma pe mine pacatosul".
De ce insa are Iisus un nume mai presus decat tot numele? Pai pentru ca S-a intrupat. El Insusi se adreseaza Tatalui cu denumirea de "Parinte" sau "Tata". O data avem si denumirea de "Eli" care literal inseamna Dumnezeu. Deci niciodata Iisus Fiul nu i-a spus Tatalui Iahve.
De ce?
Pai, dupa parerea mea, pentru ca Iahve este un atribut al fiintei Dumnezeiesti, nu o denumire particulara a Tatalui. Cu alte cuvinte, Dumnezeu nu are un nume, El fiind "Cel ce Este" - adica existenta in sine.
Acum, referitor la versetele de sus.
In primul rand, Dumnezeu este identifica inaintea lui Avraam, Isaac si Iacob pentru a-i feri pe acestia de confuzii, pentru a le arata ca Dumnezeul lor este distinct de zeii altor popoare. Deci de aici tema importantei cunoasterii numelui lui Dumnezeu in VT.
In al doilea rand, Avraam se poate sa fi pus alta denumire propriu-zisa locului in cauza (unde a vrul sa-l sacrifice pe fiul sau), insa ulterior, cei care au redactat Biblia (si Moise cu siguranta a participat la aceasta), au convertit numele dat de Avraam lui Dumnezeu in Iahve, cel pe care acum il cunostea Moise. Ai inteles?
In sprijinul acestei teorii, este si faptul ca Iesirea, dupa cum am spus, a fost scrisa (sau inceput a fi scrisa) in vremea lui Moise, nu in cea a lui Avraam. Ori Moise era cel caruia i s-a dezvaluit numele lui Dumnezeu, iar el (Moise) nu a facut altceva decat sa emendeze denumirea data de Avraam lui Dumnezeu (de vreme ce Dumnezeu-Iahve s-a identificat in acelasi timp drept Dumnezeul lui Avraam, Isaac si Iacob).
Nu exista o explicatie a constextului, cert e ca Avraam stia carui Divinitati se inchina, evident ca folosea un alt nume decat plicticosul Adonay (Domnule), o teorie spune ca de fapt Avraam nu se inchina lui Yahweh ci lui Eli, un zeu babilolean, caruia i-sa dedicat, in mod monlatru.
Poate fi si asta o explicatie foarte buna. Cert este ca in viata aceasta nu vom afla care este explicatia corecta.
Am mai citit o explicatie. Sa cunosti numele lui Dumnezeu nu inseamna doar sa stii ca numele Lui este Iehova. Verbul utilizat in ebraica pentru "a cunoaste" deseori inseamna "a invata prin experienta". Si aici se da exemplul lui Samuel, care desi slujea Domnului, scrie ca El inca nu-L cunostea pe Domnul.
Mai întâi o observaţie pentru o exprimare de mai sus.
Numele folosit de "martori" NU este o pronunţie SCRIPTURISTICĂ (deoarece EVREII N-AU PRONUNŢAT NICIODATĂ "Iehova".
Este important a nu se confunda iniţialele YHWH întâlnite în Vechiul Testament (pe lângă alte 5000 de expresii referitoare la Dumnezeu) cu pronunţia greşită "Iehova".
Această pronunţie ("Iehova") este o variantă falsă de pronunţie în limba engleză (de vocalizare), inventată la voia întâmplării prin îmbinarea abuzivă dintre consoanele unui nume (Y-H-W-H, a căror pronunţie autentică a fost definitiv pierdută şi vocalele altui nume (Adonai). O compoziţie deci, cel puţin ciudata...
Ca o completare la ce a spus Gratargratar, in versetul din Gen. 22:8 ("Fiule", a raspuns Avraam, "Dumnezeu Insusi va purta grija de mielul pentru arderea de tot." ), in original termenul folosit este Elohim, ca apoi in aceeasi expresie din versetul 14 (Domnul va purta de grija) este folosita expresia Iehova-Iire.
Deci explicatia ceea mai plauzibila ar putea fi acesta, ca Avraam si patriarhii de dupa el au folosit numele de Elohim sau El Shaddai (Cel Atotputernic) cand se refereau la Dumnezeu, dar Moise a consemnat si popularizat numele acelui loc cu numele Iehova.
DeProfundis99 întreabă: