Odata cu rostirea rugaciunii de dezlegare se incheie Spovedania ca atare, dar nu si obligatiile credinciosului si ale preotului. Crestinul e dator sa-si implineasca epitimia fixata si sa urmareasca sfaturile parintelui sau sufletesc, incercand sa-si imbunatateasca tot mai mult viata sa, iar preotul duhovnic are sarcina de a urmari aceasta evolutie. Duhovnicul are obligatia pastorala, care incepe cu fiecare spovedanie in parte si se incheie odata cu viata sa, de a pastra secretul marturisirii. Obligatia duhovnicului de a pastra secretul marturisirilor primite in scaunul de Spovedanie a facut parte integrant din disciplina Tainei, mai inainte chiar de a fi fost legiferata o astfel de dispozitie in chip expres de catre Biserica. Istoriceste deci, secretul marturisirii se vede legat de insasi instituirea acestei Taine"1. Discretia duhovnicului este impusa mai intai de dreptul natural2. Pastrarea secretului este o obligatie a tuturor oamenilor, „iar violarea lui constituie pacat impotriva iubirii fata de aproapele si a dreptatii"3, incalcandu-se datoriile fata de bunurile sufletesti ale aproapelui. Aici putem mentiona si pastrarea secretului profesional cum ar fi cazul medicilor, farmacistilor, avocatilor, lucratorilor bancari etc.
Secretul spovedaniei a facut si obiectul expres al unor canoane: 34 al Sfantului Vasile cel Mare4, 132 Cartagina5 si 28 al Sfantului Nichifor Marturisitorul6. Dintre acestea, cel mai clar trateaza despre secretul spovedaniei canonul 28 al Sfantului Nichifor Marturisitorul, Patriarhul Constantinopolului (^818), care, de altfel, cuprinde mai multe indrumari pentru duhovnic. „Duhovnicul care primeste marturisirea celor care marturisesc pacate ascunse trebuie sa-i opreasca pe acestia de la impartasire; dar sa nu-i opreasca de a intra în biserica, nici sa dea in vileag cele ce stie despre ei, ci sa-i sfatuiasca cu blandete ca sa staruiasca ei intru pocaintă si rugaciune, si sa le administraze epitimiile ce li se cuvin, potrivit dispoziţiei sufletesti a fiecaruia". Ceea ce credinciosul îi descoperă preotului, îi descoperă lui Dumnezeu. Sfântul Ioan Gură de Aur deduce obligaţia duhovnicilor de a nu descoperi păcatele celor care se mărturisesc din faptul că nici Dumnezeu nu descoperă păcatele oamenilor7. „Penitentul are încredere în preot, tocmai pentru că simte în el răspunderea faţă de Hristos pentru sufletul său, simte că-l ascultă în numele lui Hristos şi cu putere reală de ajutorare ce-i vine de la Hristos"8. Această încredere îl face să-şi deschidă sufletul şi să-şi destăinuie păcatele şi slăbiciunile cu toată seriozitatea, sinceritatea şi căinţa. De la început până la sfârşit, Taina Spovedaniei se petrece între două persoane, într-o relaţie de adâncă intimitate. „În faza mărturisirii, penitentul îşi descoperă taina preotului ca nimănui altuia şi preotul cunoaşte exclusiv taina lui. Între ei are loc o taină şi din acest punct de vedere. Deci între ei se realizează o legătură sufletească profundă şi intimă în acelaşi timp, cu totul deosebită. Numai preotul poate cunoaşte cu adevărat pe penitent, căci numai lui i se destăinue penitentul cu toată seriozitatea, ştiind că preotul nu va râde niciodată de slăbiciunile lui, nu le va divulga şi nici nu va manifesta surprindere ascultând cele mai grave abateri ale lui"9. Se ajunge la cea mai strânsă prietenie care se poate realiza între două persoane, prietenie unică în felul ei, aureolată de faptul că Hristos este Cel Care-i uneşte, devenind astfel o prietenie sfântă. Şi în rugăciunea imediat dinaintea mărturisirii propriu-zise se arată că „Hristos stă nevăzut, primind mărturisirea"10. Avertisment şi încurajare totodată pentru penitent - pentru o spovedanie deschisă, curată şi completă -, dar şi pentru duhovnic - pentru răspunderea ce o are faţă de penitent cu privire la sfaturile şi la epitimia ce trebuie date, cât şi cu privire la păstrarea secretului spovedaniei. Deşi păstrarea secretului face parte din îndatoririle preotului de după Mărturisire, totuşi păstrarea discreţiei poate începe încă din scaunul spovedaniei. În felul acesta, nu este permis ca duhovnicul să întrebe „în cursul mărturisirii pe penitent despre numele persoanelor cu care a comis păcatul sau să facă aluzii la împrejurările aflate de la alţi penitenţi, tot din scaunul spovedaniei, în care s-a comis un anumit păcat. Din acestea credinciosul ar trage concluzia că duhovnicul destăinuie păcatele altora"11. Aici se poate naşte următoarea întrebare: dacă duhovnicul a aflat de la o mărturisire anterioară că un penitent a făcut împreună cu un alt credincios un păcat grav (adulter, furt, ucidere), iar credinciosul care se mărturiseşte ulterior nu-şi mărturiseşte acea abatere morală gravă, cum să procedeze duhovnicul? Să-i dea Sfânta Împărtăşanie pentru că pe răspunderea conştiinţei lui a făcut o mărturisire incompletă, iar noi ca duhovnici nu avem voie să divulgăm secretul altuia sau să se oprească de la împărtăşirea cu Trupul şi Sângele lui Hristos şi atunci credinciosul ne va întreba pentru care motiv? Socotim că, în acest caz, nu ne putem baza pe conştiinţa întunecată a respectivului penitent şi prin urmare îl vom opri de la Sfânta Împărtăşanie. Chiar dacă un credincios, despre care ştim din Taina Mărturisirii că e nedemn, se apropie de Sfântul Potir, îl vom opri de la primirea Sfintei Euharistii. Atitudinea duhovnicului se conduce aici mai mult referindu-se la sfinţenia Sfintei Împărtăşanii, care, desigur, se dezonorează prin primirea nedemnă, decât la sigiliul mărturisirii, care numai se presupune că s-ar viola prin oprirea de la Sfânta Împărtăşanie, evitându-se sacrilegiile care s-ar putea comite atât de primitor - prin nedemna împărtăşanie -, cât şi de administrator - prin conlucrarea cu ştiinţă la nevrednica împărtăşire12. De asemenea, nici duhovnicul nu are voie în scaunul spovedaniei să facă vreun fel de însemnare scrisă ori înregistrare audio sau video. Într-astfel de cazuri există pericolul căderii scrisului sau respectivelor înregistrări într-alte mâini, dar nici duhovnicul însuşi nu le poate folosi. De altfel, acesta trebuie să îngroape în adâncul inimii şi minţii sale toate cele aflate „în taină", memoria sa devenind un mormânt pentru tot ce aude. El trebuie să se conformeze înţelepciunii lui Isus Sirah (cap. 19, vers. 7, 8 şi 10): „Niciodată nu spune ceea ce ai auzit şi nimic nu ţi se va împuţina. Către prieten şi vrăjmaş nu povesti... Ai auzit cuvânt? Să moară în tine!".
Note
1 Pr. prof. Petre Vintilescu, Spovedania şi duhovnicia, Alba Iulia, 1995, p. 288.
2 Despre secret în general vezi Mitropolit dr. Nicolae Mladim şi colab., Teologia Morală Ortodoxă, vol. II, pp. 265-266.
3 Ibidem, p. 265.
4 Arhidiacon Ioan N. Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe, Sibiu, 1993, p. 368.
5 Ibidem, p. 298.
6 Ibidem, pp. 458-459.
7 Cf. Ioannis Chrysostom, Ad illuminandos cateches, II, P.G., XLIX, p. 235, apud dr. Vasile Mitrofanovici, Liturgica Bisericii Ortodoxe, Cernăuţi, 1929, p. 826.
8 Pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă, III, p. 131.
9 Ibidem, p. 130.
10 Molitfelnic, Ed. 2006, p. 65.
11 Pr. prof. Petre Vintilescu, op. cit., p. 289.
12 Dr. Vasile Mitrofanovici, op. cit., nota 18, p. 828.
„Popii nu beau bere sau orice altceva (le este interzis si in cazul fumatului" stai sa te auda tata ca iti istoriseste cum i-a tras o palma figurativa unui preot cand a vrut sa-i dea sa citeasca Canon cand era tanar, nu mai stiu ce chestie mica a facut (pe atunci era mai religios) si i-a zis preotului sa-si dea sa citeasca singur Canon pentru ca fumeaza si bea Am cunoscut personal alt popa care fumeaza. Nu crede ca toti preotii tin la regulile astea. De cate ori tata s-a enervat pe ortodoxie, aducand ca argument ca preotul de la noi din sat dupa slujba de duminica, bea in ograda bisericii alcool cu prietenii lui din cor. Si o fi mai „safe" un preot, dar nu inseamna ca daca e preot sfaturile lui sunt bune.
O mica observatie pentru acuza nerelevanta a martorului iehovist VelaJohnny,... Rautatile astea prozelitiste care aduc in discutie greseli ale preotilor sunt pe deplin tendentioase, aceste persoane uitand sa mentioneaze ca spre deosebiel de alte categorii profesionale abaterile preotilor sunt de 100 sau de 1000 mai restranse mai mici procentual indiferent de abaterea luata in discutie...
Prietene...usor man. Eu nu am zis ca toti preotii beau si fumeaza, am zis ca nu toti is „sfinti" cum sustinea acel user. Si abaterile preotilor sunt mult mai dese de atat, sunt toti oameni imperfecti, pacatosi, si la perfect nu isi pot face meseria. Bineinteles, pot evita pacate grave sa faca preotii, e adevarat, dar sfant nu e nici unul dintre ei, fac abateri no, mereu te umfli in pene si te apuci sa ma iei la cearta pe ascuns si sa ma batjocoresti. Ai putea fi mai respectuos, macar asa, de ochii lumii, sau iti place sa ma pui in lumina proasta doar pentru ca practic alta inchinare fata de a ta? De ce esti intolerant in ce priveste religia si ii batjocoresti aproape pe toti pentru ca is de alta religie? Ce am facut asa de grav? Am spus niste fapte reale, practicile rele a 5% de preoti (dau exemplu, nu stiu procentul lor) sunt suficiente ca sa ii faca pe unii enoriasi sa nu mai aibe incredere in acea religie.
John, te-ai expimat la modul general iar acum o dai cotita ca de obicei... Apoi daca abaterile preotilor sunt de 100 sau de 1000 mai restranse mai mici procentual indiferent de abaterea luata in discutie, asta un factor de luat in considerare in privinta LIBERTATII acelor oameni, ca ei consimt valoarea pe care o promoveaza...
Tu fa bine si lasa serpariile legate de "acea religie"! FAptele oamenilor spun toul despre LIBERTATEA lor dar s-ar putea sa nu spuna nimic despre "religia" lor - daca nu au cunoscut-o si nu o respecta.
- Oare "religia" sau legea morala data lui Adam era rea -motiv pentru care Adam a incalcat-o? Sau Adam avea in sinea lui o problema?
- Oare codul penal este plin de probleme, de erori din momnet ce milioane de oameni il incalca zilnic?
-Termina te rog cu obtuzitatile acestea. Ele sunt specifice organizatiei din care faci parte, dar speram ca nu si tie...
Da, am zis in mod general citeste raspunsul caruia i-am raspuns eu prima data si fa legatura cu textul meu. In general, nu toti preotii respecta cerintele. Si religia trebuie sa-si puna amprenta in conduita oamenilor, nu crezi? Adica nu poti sa iti iei libertati egale cu un ateu, din moment ce porti titlul de mijlocitor intre om si Dumnezeu. Si is preoti, sigur isi cunosc religia bine. Hai ca si Isus a baut alcool, si lui Timotei i-a scris Pavel sa bea vin, nu e pacat, e pacat betia, dar cu fumatul... Si de unde ai scos tu ca m-am luat de Adam si ceea ce i-a fost dat lui ca lege? Ramai la subiectul de fata Nu am zis ca legea divina e problematica, am zis ca e problema la conduita oamenilor, si ca nu e cum crede ea, ca toti preotii tin la ea in mod strict, fac abateri si ei. mno... daca prin a spune adevarul pe fata tine de organizatia mea, atunci nu pot decat sa ma bucur. Nu stiu de ce interpretezi si te infoi atata pentru niste fapte. Sincer, tind sa cred ca esti preot, cunosti mai multe decat ar cunoaste un simplu enorias care nu are nici un pic de instruire decat ce aude de la biserica, si cand e de domeniul preotilor, tu esti primul care le ia apararea. E adevarat sau nu? Doar de curiozitate. Is mai multe lucruri care imi dau de gandit ca esti preot. Doar ma intreb. Sper sa nu intelegi gresit si intrebarea asta doamne ce ursuz mai poti fi
Apropo, zi-mi unde am generalizat mai sus. Am dat exemplul a 3 preoti, primul cu Canonul si cu tata, al doilea pe care l-am cunoscut eu si al 3-lea preotul din sat. Am mai zis ca nu toti preotii nu beau si fumeaza. Unde am generalizat?
Vezi sa nu intelegi gresit felul in care am pus eu problema cu generalizarea, in contrast cu felul in care ai pus tu problema cu generalizarea. Eu am discutat un alt subiect cu acel user, iar tu ai intervenit cu alta idee.
Citind observ ca ai inteles multe lucruri gresit si mi-am dat seama de unde ai scos-o cu Adam si Eva. Oamenii cand vad ca conducatorii lor religiosi nu tin ceea ce trebuie sa respecte, nu-s un exemplu, nu mai au incredere in acea religie din cauza neincrederii in reprezentantii acelei religii. Am zis faza cu 5% legat de faptul ca tata nu mai merge la biserica si nu mai e religios din cauza experientei lui cu cei 3 preoti, atat. Numarul enoriasilor care vin la biserica, dupa cum poti observa e in scadere si clerul isi atrage ura multa din cauza actiunilor pripite, desi nu toti preotii is vinovati. Cand apare la stiri o situatie, cum a fost cu patriarhul Daniel si colectivul, cati au strigat impotriva lui, spre exemplu? La asta m-am referit, si nu poti nega. Oamenii cauta alternative la religia lor sau nu mai cauta deloc daca sunt dezamagiti de capii ei.
Nu. Sincer nu sunt. Dar nu suport jocul de glezne pe care-l faci...