Nu sunt și nici nu vor fi vreodată zero.
Nu uita că a reușit să-i facă pe primii oameni să păcătuiască.
Și astăzi, toată răutatea lumii se datorează lui, iar bunătatea, datorită Domnului (oamenii credincioși cu adevărat sunt mai buni la suflet decât cei necredincioși - cu excepții bineînțeles)
Gândește-te puțin când spui "Atunci, cum putea sa fie atat de bou incat sa incerce sa se puna cu un Dumnezeu atotputernic?". Până și oamenii îndrăznesc să se pună cu cei superiori. (elevii cu profesorii, angajații cu șefii etc.)
O zi frumoasă!
Nu e acelaşi lucru. Lucifer se punea cu o divinitate atotputernică, una care îl putea distruge într-o clipă dacă vroia. Zi-mi, ar fi Lucifer chiar atat de prost încât sa pornească un război pierdut din start, o adevărată misiune sinucigaşă? Cât despre faptul că i-a înşelat pe primii oameni - irelevant. Primii oameni erau proşti. Adica, până şi cineva cu jumătate de creier îşi dă seama că şerpii nu pot să vorbească.
O să încep cu ultima afirmație "până şi cineva cu jumătate de creier îşi dă seama că şerpii nu pot să vorbească"... îngerii por vorbii? (nici eu nu știu, dar e LOGIC că nu era un șarpe oarecare)
Avem certitudinea că-l putea distruge în orice clipă Dumnezeu pe Lucifer? În fine, dacă ar fi putut, de ce n-a făcut-o? (chiar vreau să-mi răspunzi la asta)
Și omul, chiar dacă e conștient că nu are șanse, își spune "încercarea moarte n-are" și intră-n horă.Și nu puțini reușesc.
Pai vezi, ce face evolutia, iti da minte; asa cum si tu stii/si eu stiu, lucifer a fost un tampit, macar jumate din mintea nostra de ar fi avut, si tot nu s-ar fi razvratit
[eu unul cred ca dumniezau a vrut asta de la inceput, i-a dat mandrie dar la lipsit de creier. ouch, ce combinatie]
Eu nu inteleg ateismul ce legatura are cu lucifer, pe buna acuma numai bagati ateismul in de astea, nu e frumos deloc
Eh, trebuia sa se gaseasca o explicatie pentru raul din lume, ce mai conteaza ca e basm? raspunsuri simple sa fie.
Cand vorbim de rau, vorbim de ceva relativ, deci conceptul de "raul din lume" mi se pare fara noima.
Prietenas, eu stiu, cei care au inventat basmul sunt cei pe langa lume.
Stiu.
Nu cauta logica unde nu este.
Or sa vina cu un raspuns cum ca mandria s-a nascut in inima lui iar ingerii din ceata lui au fost influentati atat de usor.
Eu nu inteleg de ce le trebuiau cete de ingeri inainte sa se renasca lucifer in renumitul Diavol? 0 Logica dar precum spune mada. raspunsuri simple sa fie.
Mai intai, de unde si pana unde Lucifer era "cel mai intelept" dintre ingeri? Este prima data ca aud asa ceva. In lipsa unei surse credibile, o consider o inventie. Deci, ipoteza cade.
Mai apoi, de dragul ipotezei (asa, prabusita, cum e): intelepciunea, inteleasa ca inteligenta, ca si capabilitate de a rationa, nu are legatura cu mandria. Dimpotriva, pentru cei intelepti exista un risc crescut sa cada din cauza mandriei. Vedem in jurul nostru oameni foarte invatati, care totusi sufera de mandrie. De ce, in cazul spiritelor pure ar fi altfel, de vreme ce mandria este pacat pur spiritual, neavand vreo legatura cu trupul?
*facepalm* Ce întreb eu si ce răspunde 'mnealui. Eu am întrebat cum ar putea fi Lucifer atat de prost încât să pornească un război împotriva unei fiinţe atotputernice care l-ar fi putut distruge într-o secundă, geniule. Cum a zis usuk mai sus, si sa fi avut jumătate din mintea noastră, Lucifer nu se răzvrătea.
Iti mai explic o data, cu alte cuvinte, ca sa-ti fie mai usor sa intelesi. Mandria, altfel spus convingerea cuiva ca are o valoare mai mare decat are de fapt, nu este in legatura cu inteligenta ori cu lipsa ei. Spre exemplu, Napoleon, a carui inteligenta a fost deasupra oricarei indoieli, s-a considerat capabil sa lupte cu restul lumii. La Waterloo, acolo a fost Armageddon-ul lui. Mai general spus, convingerea ca poti castiga o lupta cand nu ai nicio sansa, convingerea ca este superior cand exact inversul e adevarat, e adesea intalnita la spiritele cele mai inteligente. Un astfel de spirit suferind de astfel de meteahna este Lucifer.
Acuma pricepusi?
Păi el ştia că dacă contestă dreptul lui Dumnezeu de a guverna, Dumnezeu v-a pemite un timp pentru ca acuzaţiile acestuia să primească un răspuns convingător.
Nu inteleg ce ai vrut sa zici prin "Atunci cum putea sa fie atat de bou incat sa incerce sa se puna cu un Dumnezeu atotputernic?"!
Daca Lucifer era atat de destept, cum putea sa faca o tampenie atat de mare, de a crede ca poate invinge un Dumnezeu atotputernic? La asta m-am referit.
Era intelept, insa se credea mai intelept decat Dumnezeu aparand astfel pacatul mandriei.
Dumezeu atotputernic? Dar ce-l face atat de puternic?
Spui ca sansele lui Satan de-al "detrona" pe Dumnezeu sunt nule. Unde e dovata ca a pierdut? De fapt, unde e dovada ca acest Dumnezeu xin chiar exista? Crestinistul este o prostie fara doar, poate sau daca.
In primul rand asa zisii adepti ai crestinismului sunt practic obligati, li se baga pe gat de mici. Si cum majoritatea manaca ce li se da fara a se uita ce...
Poate e frumos sa crezi un basm, dar realitatea e alta.
Prin aceasta intrebare, incercam doar sa punctez cat de ilogic e basmul
Atunci imi cer scuze, am inteles intrebarea gresti. Totusi, m-a deranjat faptul ca l-ai facut pe Satat bou.
Dupa ortodoxie. Diavolul - Lucifer - balaurul cu îngerii lui ingreuindu-se cu clevetirea fraţilor lor de îngerat, cu nepăzirea dragostei deDumnezeu şi a slujbei lor, s-au alungat din ceruri. Aceasta ne-o adevereşte Dumnezeiasca Scriptură: „Când marele dracon, şarpelecel vechi, diavolul, satana, a fost aruncat din cer pe pământ
dimpreună cu îngerii lui, un glas puternic a grăit din cer:. Acum a venit mântuirea, puterea şi împărăţia Dumnezeului nostru şi stăpânirea Hristosului Lui, pentru că a fost aruncat clevetitorul (diavolul, acuzatorul) fraţilor noştri, care a clevetit împotriva lor înaintea Dumnezeului nostru ziua şi noaptea" (Apc. 12.9-1O).
Marele Prooroc Isaia
privind sub inspiraţia Divina la căderea Luciferului din ceruri in adâncul iadului, îi zice mirător: „Cum ai căzut tu din ceruri, stea strălucitoare, fecior al dimineţii! Cum ai fost aruncat la pământ, tu îmblânzitor de neamuri! Tu care ziceai în cugetul tău. „Ridica-mă-voi în ceruri şi mai presus de stelele Dumnezeului Celui Puternic voi aşeza jilţul meu! în muntele cel sfânt voi pune sălaşul meu, in fundurile laturii celei de miază-noapte. Sui-mă-voi deasupra norilor şi voi fi asemenea cu Cel Preainalt". Şi acum tu te cobori în cele mai de jos ale pământului!"...(a)
26
.Privitor la căderea din ceruri a Luceafărului, strălucit vorbeşte şi
Sfântul Prooroc-Preot Iezechiel
sub inspiraţia Divina zicând: Aşa zice Domnul Dumnezeu: „ Tu eşti pecetea desăvârşirii, deplinătatea înţelepciunii şi cununa frumuseţii. Tu te aflai în Eden, în grădiniţa lui Dumnezeu, hainele tale erau împodobite at tot felul de pietre scumpe: cu rubine, topaze şi diamante, cu hrisolit, onix şi iaspis, cu safir, smarald. carbuncul şi aur; toate erau pregătite şi aşezate cu iscusinţă şi aşezate în cuibuleţe şi puse pe tine în ziua facerii tale. Tu ai fost pomăzuit să fii Heruvim, ca să umbreşti şi Eute-am rânduit pentru aceasta. Tu te aflai pe muntele cel Sfânt al lui Dumnezeu şi umblai în mijlocul pietrelor celor de foc. Postai fără prihană în căile tale din ziua facerii tale şi până s-a încuibat în tine nelegiuirea. Din pricina întinderii negoţului tău. lăuntrul tău saumplut de nedreptate si ai păcătuit şi Eu te-am izgonit pe tine heruvimul cel umblător din pietrele cele scânteietoare, şi te-amaruncat din muntele lui Dumnezeu, ca pe un necurat. Din pricinafrumuseţii tale s-a mândrit inima ta şi pentru trufia ta ti-ai pierdut înţelepciunea. De aceea te-am aruncat la pământ şi te voi da
26
a)Is. 14, 1215;
înaintea regilor spre batjocură. Prin mulţimea nelegiuirilor tale, săvârşite în negoţul tău nedrept, ţi-ai pângărit altarele tale, şi Euvoi scoate din mijlocul tău foc, care te va şi mistui; şi te voi preface încenuşă pe pământ înaintea ochilor tuturor celor ce te văd. Toţi cei cete cunosc între popoare se vor mira de tine, vei ajunge o grozăvie şi în veci nu vei mai fi"
(b)
27
.
Mântuitorul arată căderea îngerilor clevetitori
ai fraţilor lor de ingerat, trufaşi şi răsculaţi împotriva lui Dumnezeu, zicând: „Văzut-am pe satana ca un fulger căzând din cer...'(a)
28
. Privitor la căderea în adânc a multor îngeri
Sfântul Apostol Petru
ne spun ecă: „Dumnezeu n-a cruţat nici pe îngerii care au păcătuit, ci i-a legat cu lanţurile întunericului şi i-a aruncat în iad (tartar), spre a-i păzi până la ziua judecăţii"(b)
29
. Aceasta o adevereşte şi
Sfântul Apostol Iuda
, zicând: „Pe îngerii care nu şi-au păzit dragostea lor (de Dumnezeu) spre judecata zilei celei mari, legăturilor celor veşnice sub întuneric îi ţine"(c)
30
.In prăbuşirea lor din ceruri îngerii care au căzut mai întâi au ajuns în iad, alţii în ape şi pe pământ şi alţii în văzduh.
Din cauza că era cel mai frumos a fost orbit de mindrie care la rândul său ia doborât înțelepciunea și întratît de mare a fost mandria că l-a adus pina la treapta cea mai înaltă, fără de măsură - mândria împotriva lui Dumnezeu. Dar aceasta inaltime a fost atat de ametitoare chiar si pentru el, incat nu a putut sa ramana acolo si a cazut. El isi zicea in cugetul sau: "Ridica-ma-voi in ceruri si mai presus de stelele Dumnezeului celui puternic voi aseza jiltul meu! Asemenea cu Cel Preainalt voi fi" (Isaia 14, 13-l4). Dar aceasta mandrie l-a doborat in cele mai de jos ale pamantului.
Prin inselaciune i-a ispitit Satana spre o astfel de mandrie si pe protoparintii nostri in rai. Veti fi ca Dumnezeu! (Facere 3, 5), le spune el. Si primii oameni, care au pornit pe calea inselatoare a mandriei, au cazut, si au cazut adanc, incat nu se mai puteau ridica singuri si trebuia ca insusi Fiul lui Dumnezeu, Iubirea intrupata, sa Se pogoare pe pamant spre a ne rascumpara si mantui.
Veti fi ca Dumnezeu! Ce ademenire mare si minunata in aparenta! Cine nu si-ar dori sa fie ca Dumnezeu! Dar problema este ca diavolului nu ii sta in putinta sa ne faca asemenea lui Dumnezeu. El este mincinos. Fagaduintele lui sunt desarte. Ademenindu-ne catre inaltimi, ne arunca de acolo tocmai in adancuri.
Adam si Eva au vrut sa fie asemenea lui Dumnezeu. Dar ce s-a intamplat? In unele privinte ei au cazut chiar mai prejos decat animalele. Se vede limpede din istoria urmasilor lor nefericiti intarirea acestui trist adevar. Si iata, din momentul tragic al caderii din rai, oamenii merg ca niste orbi pe calea mandriei, neincetat inseteaza sa se inalte si cad neincetat. Si cu cat zboara mai sus, cu atat cad mai rau. Intregul zbucium al lumii insangerate in care traim astazi isi are obarsia in mandria nebuneasca.
Ea este pricinuitoarea tuturor marilor caderi ale omului modern. Cati scriitori, cati filosofi, cati politicieni, cati cuceritori au uitat, orbiti de mandrie, ca, totusi, si ei sunt simpli muritori, si au purces la savarsirea de fapte marete si peste puterile lor si, inaltandu-se impotriva lui Dumnezeu, si-au sfarsit sarmana lor viata, unii in boli ingrozitoare, altii complet distrusi, iar altii in deplina umilinta, nebuni, iar toti dimpreuna: in iad!
Dumnezeu insusi celor mandri le sta impotriva (Iacob 4, 6). Duhul mandriei contrazice intotdeauna si nu vrea sa primeasca invatatura de la nimeni. El este despotic, foarte iubitor de sine si crud. Cel mandru ar prefera mai degraba sa i se ia viata decat sa fie demascat si umilit. El doreste sa conduca si sa existe competitie.
Vrea sa fie asemenea lui Dumnezeu. "Asa precum chiparosul nu-si pleaca ramurile ca sa se intinda pe pamant, nici monahul cu inima mandra nu vrea sa faca ascultare", spune Sfantul Ioan Scararul. Cel mandru nu va recunoaste niciodata ca este vinovat de ceva.
Un batran foarte cunoscator il sfatuia duhov-niceste pe un frate ce se trufea, la spovedanie. Iar acesta, orb fiind, zise: "Iarta-ma, parinte, nu sunt mandru." Auzind acestea, preainteleptul batran zise catre el: "Si ce alta dovada mai vadita a patimii acesteia poti da, fiule, decat cuvantul ce l-ai spus: nu sunt mandru..."
Neamul omenesc, cazut, al veacului acestuia nu vrea sa recunoasca mandria ca pacat, ci o socoteste a fi o virtute. Atat de mult a amestecat omul sensul cuvintelor, incat nu batjocoreste mandria satanica, ci smerenia.
El considera ca ceva firesc atunci cand cineva da dovada de mandrie. A fi mandru se impune ca o datorie si pricina de lauda. Orice om, astazi, trebuie sa aiba ca tel propria sa demnitate, sa-si pastreze cinstea, sa-si apere propria persoana. Dar dincolo de toate aceste cuvinte - cinste, demnitate, ambitie - se ascunde mandria nebuneasca. Dati in vileag un astfel de "cavaler" al "nobilului" orgoliu in vreun pacat al sau! Nu va putea indura o astfel de jignire cu smerenie crestina, ci de indata se va infuria si va colcoti.
Si in vapaia "nobilei sale manii" va straluci chipul mandriei lui satanice. Daca mandria este o calitate morala atat de inalta, de ce Iisus Hristos nu spune nicaieri: "Fiti asemenea Mie mandri! Aparati-va cinstea! ci porunceste tocmai contrariul: "Invatati-va de la Mine, ca sunt bland si smerit cu inima" (Matei 11, 29), "Cui te loveste peste obrazul drept, intoarce-i si pe celalalt" (Matei 5, 39)? Nu, mandria este intuneric, iar intunericul nu are partasie cu lumina.
Dupa cuvintele inteleptului Iui Dumnezeu, Sfantul Ioan Scararul, cel mandru nu are nevoie sa fie ispitit de diavol, "caci el s-a facut siesi si diavol, si vrajmas." Precum iubeste diavolul aurul, asa si cel mandru isi apara patima ce se ascunde inlauntrul lui.
Acesta nu rabda, cum am spus, nici o mustrare. Iar dupa cuvintele Sfantului Ioan Scararul "acela care alunga mustrarea isi arata dragostea sa pentru pacat." Pentru aceasta omul mandru de astazi a ajuns la o cadere atat de adanca, din pricina faptului ca prin "nobila sa mandrie"a alungat orice indrumare, si a ascuns in spatele cinstei sale toate necuratiile!
"
E propriu celor inalti cu cugetul sa rabde cu barbatie si cu bucurie ocarile", spune acelasi sfant parinte. "Cei mandri sunt nelinistiti, au duhul pornit intr-o dispozitie razboinica. Daca totul se desfasoara in favoarea lor, ei se inalta pana la ceruri.
Daca vreun necaz se abate asupra lor, cartesc groaznic si ii invinovatesc pe toti. Daca li se intampla vreo nenorocire se pornesc chiar a-L huli pe Dumnezeu." Cel mandru este antihrist, lupta impotriva lui Dumnezeu, incepe cu "nevinovata" slava desarta si poate ajunge la absoluta satanizare. Sfantul Avva Dorotei ne istoriseste despre un frate de manastire din vremea sa, care apucand pe calea mandriei, si-a sfarsit viata nebun.
La inceput se mandrea inaintea celor asemenea lui, iar cand ceilalti frati aduceau lauda altcuiva inaintea lui, el il umilea si spunea: "Cine este acest frate? Eu nu socotesc pe nimeni vrednic decat pe parintele Macarie". Dupa o vreme insa, a inceput sa osandeasca si pe Sfantul Macarie: "Cine este Macarie? Eu socotesc vrednici numai pe Sfantul Vasile si pe Sfantul Grigorie". Dar monahul cel mandru nu s-a oprit aici.
Nu dupa multa vreme, el a inceput sa graiasca de rau in inima sa si pe acesti mari sfinti si sa socoteasca ca autoritati duhovnicesti numai pe sfintii apostoli Petru si Pavel. Avva Dorotei, vazand cum creste mandria in acest frate, i-a spus acestuia: "Frate, in curand vei grai de rau si pe sfintii apostoli".
Si intocmai, asa s-a si intamplat. Fratele cel mandru a inceput sa spuna: "Cine este Petru si cine este Pavel? Nimeni nu inseamna nimic decat numai Sfanta Treime". in cele din urma s-a mandrit insusi impotriva lui Dumnezeu, pierzandu-si mintile.
Adevarat graieste Sfantul Ioan Scararul, cand spune ca "mandria este tagaduirea lui Dumnezeu, nascocirea dracilor, nimicirea aproapelui, maica osandirii, vlastar al laudelor, semnul nerodniciei, izgonitoarea ajutorului lui Dumnezeu, inainte-mergatoare a iesirii din minti, pazi-toarea pacatelor, pricina paraliziei duhovnicesti, izvor al maniei, [...] prilej de nemilostenie, [...] contabila amarnica, judecatoare necrutatoare, potrivnica lui Dumnezeu si radacina hulei."
Si in zilele noastre sunt multi oameni, care se inalta pe sine chiar impotriva lui Dumnezeu insusi si indraznesc sa huleasca preasfantul Sau nume. Nu sunt oare astfel de oameni ateii si necredinciosii, care asemenea nebunului din Psaltire spun: "Nu este Dumnezeu!" (Ps. 13, 1)? Multi contemporani ai nostri, din mandrie oarba si prosteasca, nu vor sa creada. Ei socotesc ca fiind o injosire sa se supuna adevarurilor credintei ortodoxe.
Neputand sa indure batjocura necredinciosilor pentru ca, cred in "basmele Bisericii", ei se declara necredinciosi, oameni care s-au eliberat de orice ratiune omeneasca. Caci credinta este una dintre acele calitati rare, care il inalta pe om mai presus de animale. Fara credinta omul se prabuseste moral cu usurinta si devine mlastina a celor mai respingatoare miasme ale patimilor si pacatelor.
Sarmana omenire de astazi, pornita pe calea agonisitoare de pierzanie - calea mandrei necredinte, nu face decat sa ajute la venirea grozaviilor apocaliptice, care se vor abate asupra ei pentru lepadarea de credinta ortodoxa, din pricina necredintei, a patimilor si a mandriei satanice.
Arhimandrit Serafim Alexiev