| 1Mihai1 a întrebat:

Pentru atei :Întrebare: De ce aş crede în învierea lui Hristos?

Răspuns: Este un lucru foarte bine cunoscut că Iisus Hristos a fost executat public, prin crucificare, în Iudeea, în primul secol d.H., aflată sub conducerea lui Pilat din Pont, la cerinţa sinedriului evreiesc. Relatările istoricilor necreştini despre Flavius Iosefus, Cornelius Tacitus, Lucius de Maimonides şi chiar despre sinedriul evreiesc confirmă relatările martorilor creştini despre aceste aspecte istorice importante referitoare la moartea lui Iisus Hristos.

În ceea ce priveşte învierea Sa, sunt câteva aspecte relevante care fac din aceasta un caz convingător. Specialistul în drept Lionel Luckhoo (înregistrat în Cartea Recordurilor pentru apărarea a 245 de cazuri consecutive de crimă care s-au soldat cu o achitare) a rezumat entuziasmul şi încrederea creştină în tăria cazului privind învierea atunci când a scris "Am petrecut mai mult de 42 de ani ca avocat al apărării în multe părţi ale lumii şi încă sunt activ în acest domeniu. Am fost norocos să asigur un număr de succese în audierile de la procese şi spun, fără nici un echivoc, că dovezile pentru învierea lui Iisus Hristos sunt atât de copleşitoare încât mă silesc să le accept prin dovada că ele nu lasă nici un fel de loc îndoielii".

Răspunsul comunităţii seculare la aceleaşi dovezi a fost cu precădere apatic, în conformitate cu angajamentul lor ferm pentru naturalismul metodologic. Pentru aceia care nu sunt familiarizaţi cu termenul, naturalismul metodologic reprezintă efortul uman de a explica toate lucrurile prin prisma unor cauze naturale şi doar cauze naturale. Dacă un presupus eveniment istoric sfidează explicaţia naturală (de exemplu, o înviere miraculoasă), în general, experţii seculari treatează acest lucru cu un scepticism copleşitor, în ciuda dovezilor, indiferent cât de evidente şi de netăgăduit sunt.

Din punctul nostru de vedere, un astfel de ataşament de neclintit faţă de cauzele naturale în ciuda dovezilor de sine stătătoare, dimpotrivă, nu favorizează investigarea imparţială (şi prin urmare adecvată) a dovezilor. Suntem de acord cu Dr. Wernher von Braun şi mulţi alţii care cred că prin forţarea opiniei publice să aibă o anumită părere asupra dovezilor, se împiedică obiectivitatea. Ori, conform cuvintelor Dr. von Braun, "Să fi forţat să crezi doar o singură concluzie…astfel ar fi violată însăşi obiectivitatea ştiinţei."

Spunând aceste lucruri, haideţi să examinăm câteva aspecte care sunt în favoarea învierii.

Prima categorie de dovezi privind învierea lui Hristos

Pentru început, avem mărturiile martorilor oculari, mărturii care pot fi demostrate ca fiind adevărate. Apărătorii timpurii ai credinţei creştine menţionează sute de martori oculari, unii dintre ei înregistrând propriile experienţe. Mulţi dintre aceşti martori oculari au îndurat în mod voluntar şi hotărât torturi prelungite şi chiar moartea decât să nege mărturia lor. Acest lucru dovedeşte sinceritatea lor, amăgirea lor fiind exclusă. Conform înregistrărilor istorice (Cartea Faptelor Apostolilor 4:1-17; Scrisorile lui Plinius către Traian X, 96 etc.) majoritatea creştinilor ar fi putut pune capăt suferinţei lor prin simplul fapt de a renunţa la credinţa lor. În schimb, se pare că cei mai mulţi au ales să îndure suferinţa şi să proclame învierea lui Hristos din morţi.

Cu siguranţă, deşi martiriul este remarcabil, nu este în mod necesar şi convingător. O credinţă nu este confirmată nici măcar prin autentificarea ei de către credincios (prin demonstrarea sincerităţii ei/lui într-un mod clar). Ceea ce face ca martirii creştini timpurii să fie remarcabili este că ei ştiau dacă ceea ce mărturiseau era adevărat sau nu. Ei ori au văzut că Iisus Hristos trăieşte şi este bine după moartea Sa, ori nu au văzut. Acest lucru este extraordinar. Dacă totul ar fi fost doar o minciună, atunci de ce aşa de mulţi oameni ar fi răspândit-o, date fiind circumstanţele lor? De ce toţi s-ar fi agăţat de o astfel de minciună neprofitabilă în faţa persecuţiei, închisorii, torturii şi morţii?

Deşi la 11 septembrie 2001 teroriştii sinucigaşi au crezut cu siguranţă în ceea ce au proclamat (ca dovadă că au fost gată să moară pentru acest lucru), ei nu putut şi nu au ştiut dacă ceea ce au crezut era adevărat. Ei şi-au pus credinţa în tradiţiile care au trecut peste ei de multe generaţii. Prin contrast opoziţie, martirii creştini timpurii au fost prima generaţie. Ori au văzut ceea ce au pretins, ori nu.

Printre cei mai renumiţi oameni care au mărturisit despre ceea ce au văzut s-au numărat apostolii. Ei, în mod colectiv, au trăit o schimbare de netăgăduit în vieţile lor ca urmare a apariţiei lui Hristos după înviere. Imediat după crucificare, ei s-au ascuns fiindu-le frică pentru vieţile lor. După înviere, ei au ieşit pe stradă proclamând curajos învierea, în ciuda persecuţiei tot mai intense împotriva lor. Care este motivul pentru schimbarea lor atât de bruscă şi dramatică? Cu siguranţă că nu a fost câştigul financiar. Apostolii au renunţat la tot ce aveau pentru a predica învierea Domnului, inclusiv la viaţa lor.

A doua categorie de dovezi privind învierea lui Hristos

Cel de-al doilea aspect ce susţine învierea se referă la numiţi oameni cheie sceptici, cei mai notabili fiind Pavel şi Iacov. Pavel era, în mod intenţionat, un persecutor violent al bisericii primare. Conform celor mărturisite de el, după o întâlnire neaşteptată cu Hristos cel înviat, a trecut printr-o schimbare imediată şi radicală de la a fi un persecutor depravat al Bisericii, la a fi unul dintre cei mai roditori şi mai altruişti apărători ai ei. Ca mulţi alţi creştini timpurii, Pavel a suferit de sărăcie, persecuţie, bătăi, închisoare şi execuţia pentru angajamentul său de neclintit învierii lui Hristos.

Iacov a fost sceptic, însă nu aşa de ostil ca Pavel. Întâlnirea cu Hristos l-a transformat într-un credincios de neasemuit, un lider în Biserica din Ierusalim. Încă avem una dintre scrisorile lui către Biserica primară, scrisoare în general acceptată de către învăţaţi. Ca şi Pavel, Iacov a fost gata să sufere şi să moară pentru mărturia lui, lucru ce atestă sinceritatea credinţei sale (vezi Faptele Apostolilor şi cartea lui Flavius Josephus "Antichităţi evreieşti, cap XX. ix. 1).

A treia şi a patra categorie de dovezi privind învierea lui Iisus

Un al treilea şi al patrulea aspect al acestei evidenţe se referă la confirmarea mormântului gol de către inamici şi faptul că în Ierusalim s-a înrădăcinat credinţa în învierea lui Iisus. Domnul Iisus a fost executat şi îngropat în mod public în Ierusalim. Ar fi fost imposibil ca credinţa în învierea Lui să aibă originea în Ierusalim în timp ce trupul Lui se afla încă în mormântul de unde Sanhedrinul evreilor L-ar fi putut exhuma, L-ar fi putut expune publi şi ar fi dovedit astfel că ideea învierii ar fi fost o minciună. În schimb, în efortul de a explica dispariţia lui, sinedriul i-a acuzat pe ucenici că ar fi furat corpul (şi de aceea era mormântul gol). Cum explicăm noi faptul că mormântul era gol? În continuare sunt prezentate trei dintre cele mai obişnuite explicaţii:

În primul rând, în privinţa furtului trupului. Dacă aşa s-a întâmplat, ucenicii ar fi ştiut că învierea a fost o minciună. De aceea, ei nu ar fi fost aşa de dispuşi să sufere şi să moară pentru ea (vezi primul aspect al dovezii martorilor oculari). Toţi martorii ar fi ştiut că nu L-au văzut în realitate pe Hristos şi de aceea, ar fi minţit. Cu atâţia conspiratori, cu siguranţă că cineva ar fi mărturisit, dacă nu să pună capăt suferinţei lui, cel puţin să pună capăt suferinţei familiei şi prietenilor săi. Prima generaţie de creştini au fost cu siguranţă brutalizaţi, în special în urma incendierii Romei în anul 64 d.Hr. (un foc pe care se presupune că l-a ordonat Nero pentru a face loc extinderii palatului său, dar pentru care i-a învinuit pe creştinii din Roma în efortul de a se disculpa pe sine). Istoricul roman Cornelius Tacitus relatează în cronicile Imperiului Roman (publicate la doar o generaţie după incendiu):

"Nero a mărit opresiunea şi a torturat în cel mai violent mod posibil o clasă de oameni urâţi pentru ceea ce făceau ei, şi numiţi creştini de către populaţie. Christus, de la numele căruia îşi au ei originea, a suferit pedeapsa extremă în timpul domniei lui Tiberiu din mâinile unuia dintre procuratorii lui, Pontiu Pilat, şi o superstiţie imensă, verificată pentru moment, a cucerit nu doar Iudeea, prima sursă a acestui rău, ci chiar şi Roma, unde toate lucrurile hidoase şi ruşinoase din toată lumea şi-au găsit centrul şi au devenit populare. În consecinţă, au fost arestaţi mai întâi toţi cei care au pledat vinovaţi; apoi, pe baza informaţiilor obţinute de la ei, o mulţime imensă de oameni a fost acuzată, nu atâta pentru crima de a da foc oraşului, pe cât pentru ura lor împotriva oamenilor. Morţii lor au fost adăugate batjocuri de tot felul. Îmbrăcaţi în pieile animalelor, au fost devoraţi de câini şi au pierit, sau au fost ţintuiţi pe cruci, ori blestemaţi să fie aruncaţi în foc şi au ars, slujind drept torţe în noapte, după lăsarea serii" (Analele, XV. 44).

Nero şi-a luminat grădina folosind creştini pe care i-a ars de vii. În mod sigur cineva ar fi spus adevărul de frica unor astfel de suferinţe teribile. Realitatea este că, totuşi, nu există nici o înregistrare istorică privind măcar un singur creştin din acea perioadă care să fi renunţat la credinţa lui pentru a curma aceste suferinţe. Dimpotrivă, avem multiple dovezi privind disponibilitatea la suferinţă şi moarte a sutelor de creştini care au fost martori oculari ai apariţiilor lui Hristos de după învierea Sa.

Dacă ucenicii lui Iisus nu i-au furat trupul, cum am putea să explicăm mormântul gol altfel decât prin înviere? Unii au sugerat că Hristos Şi-ar fi înscenat moartea şi apoi a scăpat din mormânt. Acest argument este pur şi simplu absurd. Conform martorilor oculari, Hristos a fost bătut, torturat, crucificat şi străpuns. El a suferit vătămări interne, pierdere masivă de sânge, asfixiere şi I-a fost înfiptă o suliţă în inimă. Nu există nici un motiv pentru care am crede că Iisus Hristos (şi orice alt om într-o astfel de situaţie) ar fi putut să supravieţuiască unei morţi contrafăcute de un asemenea fel, să stea într-un mormânt pentru 3 zile şi 3 nopţi fără să primească îngrijiri medicale, fără apă şi mâncare, să fie capabil să îndepărteze o piatră masivă de pe mormânt, să scape neprins (sau fără a lăsa măcar o urmă de sânge), să convingă sute de martori că El a înviat din morţi, să fie în stare de sănătate bună, şi apoi să dispară fără urmă. O astfel de gândire este ridicolă.

Al 5-a categorie de dovezi privind învierea lui Hristos

În final, această a 5-a categorie de dovezi se referă la caracterul special al mărturiei celor care L-au văzut pe Hristos. În toate referinţele majore cu privire la înviere, femeile sunt citate ca fiind primii martori oculari. Aceasta ar fi o invenţie fără pereche întrucât în culturile vechi evreieşti şi romane femeile erau lipsite de respect. Mărturia lor era privită ca lipsită de substanţă şi neglijată. Având în vedere acest fapt, este extrem de improbabil ca oricine ar fi vrut să promoveze o minciună în Iudeea secolului 1 să aleagă femeile ca fiind primii martori oculari. Dintre toţi bărbaţii care erau ucenici şi care au pretins că L-au văzut pe Iisus înviat, dacă ei minţeau şi învierea era un fals, de ce ar fi ales ei cei mai nepotriviţi şi de necrezut martori pentru asta?

Dr. William Lane Craig explică următorul lucru: "Atunci când înţelegi rolul femeii în societatea evreiască din primul secol, ceea ce este cu adevărat extraordinar este că această istorie cu mormântul gol prezintă nişte femei ca acele persoane care au descoperit primele mormântul gol. Femeile se aflau la coada ierarhiei sociale în Palestina primului secol. Există şi proverbe rabinice vechi care spuneau că "Fie ca aceste cuvinte ale Legii să fie arse mai degrabă decât să fie date femeilor" şi "binecuvântat este acela ai căror copii sunt băieţi, dar vai de cei ai căror copii sunt fete". Mărturia femeilor era privită ca atât de lipsită de valoare încât ele nici măcar nu putea apărea în calitate de martori la procesele evreieşti. În lumina acestui lucru, este absolut remarcabil că principalii martori ai mormântului gol sunt aceste femei... Orice altă menţionare mai târzie ar fi putut să fi portretizat pe ucenicii bărbaţi ca descoperind mormântul gol – cum ar fi Petru şi Ioan. Faptul că femeile au fost primii martori ai mormântului gol, este cel mai bine explicat prin realitatea că – convine sau nu – ele au fost cele care au descoperit mormântul gol! Aceasta arată că scriitorii Evangheliei au înregistrat în mod onest ceea ce s-a întâmplat, chiar dacă acest lucru i-ar fi pus în încurcătoră. Acest lucru vorbeşte de la sine despre caracterul istoric al acestei tradiţii." (Dr. William Lane Craig, citat de Lee Strobel în cartea "The Case For Christ", Grand Rapids: Zondervan, 1998, p. 293)
P. S. Să vă văd!

Răspuns Câştigător
| EmaS a răspuns:

Exista vreo indoiala ca Luca a fost martor ocular la evenimentele sau cel putin a avut acces la o marturie directa foarte solida? Ce ar putea sa faca mai mult pentru a-si dovedi autenticitatea ca istoric? Istoricul roman A.N.Sherwin-White afirma:,, Confirmarea istoricitatii pentru Faptele Apostolilor este coplesitoare... Orice incercare de a respinge istoricitatea ei fundamentala trebuie sa para acum absurda.Istoricii romani o considera deja demult indiscutabila. Cercetatorul si arheologul clasic William M.Ramsay si-a inceput cercetarile asupra cartii Faptele Apostolilor cu mult scepticism, dar descoperirile l-au facut sa isi schimbe parerea. El a scris:,, Am inceput cu o atitudine nefavorabila cartii Faptele Apostolilor. Nu aveam de gand sa investighez cu minutiozitate acest subiect; dar in ultima vreme m-am trezit intrand in contact cu Faptele Apostolilor ca autoritate in ce priveste topografia artefactele si societatea din Asia Mica.Treptat mi-am dat seama ca in multele ei detalii, naratiunea prezinta un adevar uimitor.,,
Acum, iata ce-i incurca pe sceptici.In aceeasi carte in care consemneaza 84 de asemenea detalii confirmate istoric, Luca relateaza si 35 de miracole.Mai multe miracole ale lui Pavel sunt prezentate in a doua jumatate a cartii Faptele Apostolilor.De exemplu Luca spune despre Pavel:l-a orbit temporar pe un vrajitor; l-a vindecat pe un om care era paralizat din nastere; a scos un duh rau dintr-o fetita posedata; a inviat din morti pe un om care cazuse de la o fereastra.Toate acestea sunt miracole incluse in aceeasi naratiune istorica ce a fost confirmata autentica in 84 de locuri.

17 răspunsuri:
Răspuns utilizator avertizat
| Dumnezău a răspuns:

Arata-mi ca istoria e adevarata, omule! Arata-mi ca trebuie sa cred in Iisusi, Cezari, Brutusi, Napoleoni, imperii si existenta lor.Arata-mi dovezile de netagaduit ca istoria are dreptate, dar nu fizic, ci scriptic! Arata-mi textele, unde este aratata infailibil inveirea lui Hristos.Si,daca nu te superi, ia arata-mi si unde a fost intre 14 si 30 de ani, arata-mi ca el chiar s-a nascut, a trait, a fost rastignit, si a inviat.Invierea e o poveste pe care unii oameni o gasesc convenabila, pentru ca anuleaza cea mai mare frica a lor, si anume moarte, multi oameni au nevoie de un comfort post-mortem, ca sa stie ca au pastrat un loc caldut, da' ghici! Invierile nu sunt pe bune, cel putin nu asa cum sunt descrise in Biblie la 2-3 zile dupa moarte! Am citit tot, dar nicaieri nu se arata concludent si perfect clar ca Invierea e pe bune, si nu e o scorneala plina de harneala.

| Woodenpints91 a răspuns:

De ce ar citi un ateu asta?

| hate1t4ll a răspuns:

Copy paste de unde?

| sinx a răspuns:

Am citit tot ce ai scris, desi poate nu a meritat. Deci dupa tine, singurele dovezi sunt mormantul gol, credinta apostolilor si cateva femei care au ajuns primele la mormant. Pai hai sa iti zic eu o varianta care s-ar fi putut intampla si probabil tot acolo s-ar fi ajuns cu acest basm. Te-ai gandit la un complot de 2-3-4 oameni, adica un cerc restrans, care sa-i fure corpul si sa tina acest secret? Ceilalti credinciosi, cu siguranta ar fi fost atat de marcati de ''inviere'' incat nu ar fi stat sa sape prea mult dupa dovezi.

Mergand pe principiul expus de tine, am putea afirma ca si faraonii aveau oarecum dreptate. S-au gasit morminte egiptene goale, deci probabil ca si faraonii din ele au inviat, nu?

Dovezile care sustin invierea lui Iisus sunt atat de slabe incat se rezuma dar la ce au scris unii sau altii. E clar ca si marii istorici au scris despre asta insa sunt convins ca ei au scris ce au auzit de la altii, nu ce s-a intamplat cu adevarat. Totul a mers precum telefonul fara fir, si dupa cum bine stii informatia transmisa din gura in gura este inflorita pana la un rezultat impresionant.

Cu alte cuvinte, daca vrei sa porti o conversatie inteligenta, macar expune-ti crezul cu cuvintele tale, nu copy-paste, incercand sa pari informat.

| sinx a răspuns:

Credinta aposolilor era atat de mare incat in timpul crucificarii s-au ascuns toti si a ramas langa iisus doar Maria Magdalena. Pai daca il iubeau atat de mult, s-au ascuns de frica soldatilor tocmai cand isi dadea ultima suflare? Si apropo de mormantul gol, nu ti se pare ciudat ca tocmai Maria Magdalena a gasit mormantul gol? Era singura cand s-a dus la mormant si ea a imprastiat vestea. Mie imi miroase a inselaciune...

Totusi Maria Magdalena a pus bazele crestinismului, prin raspandirea vestii invierii lui iisus si cu toate astea, dupa 600 de ani, biserica a declarat-o prostituata. Bine ca l-au canonizat pe Constantin, criminal cu sange rece, care si-a omorat copiii si sotia cu mana lui si pe Maria Magdalena au declarat-o curva. Nu ca m-ar deranja cu ceva, insa asta arata cat de mult isi schimba Biserica punctul de vedere cand vine vorba de interesele proprii.

| Reminisce a răspuns:

Te consideri inteligent că ai copiat chestia asta de aici http://www.gotquestions.org/romana/credem-inviere.html?

Cred că nici tu n-ai citit-o până la capăt. Și dacă ai citit-o ai verificat și din alte surse autenticitatea articolului? Ținând cont că gotquestions.org este un site religios, nu crezi că e și puțină subiectivitate acolo?

Nu-ți promit nimic, dar cred că atunci când voi avea timp, voi citi articolul ăsta și o să-ți răspund la anumite întrebări. Până atunci, te rog să-mi răspunzi tu la întrebările mele.

Mulțumesc!

| valiion a răspuns:

La intrebarea ca de ce ar trebui sa crezi in Invierea lui Christos gasesti raspunsul chiar in Biblie si anume il spune Apstolul Pavel clarsadcitez din memorie):
Daca nu exista credinta ca Isus a inviat, inseamna ca toata lucrarea noastra(crestinismul) nu mai are nici un rost!

| 1Mihai1 explică (pentru valiion):

Asta incerc sa le explic si eu.

| Popcorncubranza a răspuns:

Si ceea ce vrei tu sa zici este faptul ca exista Zana Maseluta?

| Ichigo a răspuns:

Pentru toate posturile din sectia religie, adevarul este acelasi... dumnezeu nu exista, Big Bang a creat lumea. Da, am si argumente dar nu ma apuc acum sa le explic pe toate, doar daca imi este cerut acest lucru in mod expres. In schimb va las acest documentar care explica absolut tot. http://www.youtube.com/watch?v=WQhd05ZVYWg

| unbaiatanonim a răspuns:

Am si eu o intrebare:

Cine crezi ca iti citeste romanul?

| 1Mihai1 explică (pentru unbaiatanonim):

Am si eu un raspuns: sunt sigur ca tu, nu-l vei citi.

| LineGuide a răspuns (pentru unbaiatanonim):

Nu mai bine scriai o carte...

| Asan_Olgun_1980 a răspuns:

Ca sa invie un om mai intai trebuie sa moara, care sunt dovezile ce sustin moartea lui? ..Sunt sute de oameni care merg pe urmele lui Iisus, si sunt ''rastigniti ''(imitandu-l), dar nu moare niciunul, atunci ei au fost rastigniti (omarati prin crucificare ) si au inviat?

| mihai741 a răspuns:

Nu te obligă nimeni să crezi, oricum nu stă nimeni să convingă pe nimeni, crezi ce vrei, cât poți...