Incurajeaza biblia violul? Dar sclavia? Sa-ti urasti familia? Sa inseli si sa ucizi copii?
Danut
Timp de 2.000 de ani, evreii au respins ideea creștină a lui Isus ca mesia. De ce?
Una dintre cele mai frecvente întrebări pe care le primim la Aish.com este: "De ce nu cred evreii în Isus?" Să înțelegem de ce - nu pentru a dispara alte religii, ci mai degrabă pentru a clarifica poziția evreiască.
Evreii nu-L acceptă pe Isus ca Mesia, deoarece:
Isus nu a îndeplinit profețiile mesianice.
Isus nu a întruchipat calificările personale ale lui Mesia.
Versetele biblice care se referă la Isus sunt greșeli.
Credința evreiască se bazează pe revelația națională.
Dar mai întâi, câteva aspecte: Ce este exact Mesia?
Cuvântul „Mesia" este o redare engleză a cuvântului ebraic Mashiach, care înseamnă „uns". De obicei se referă la o persoană inițiată în slujba lui Dumnezeu prin faptul că a fost unsă cu ulei. (Exod 29: 7, 1-Regi 1:39, 2-Regi 9: 3)
(1) Isus nu a îndeplinit profețiile mesianice
Ce ar trebui să împlinească Mesia? Una dintre temele centrale ale profeției biblice este promisiunea unei epoci viitoare de perfecțiune caracterizată prin pace universală și recunoașterea lui Dumnezeu. (Isaia 2: 1-4, 32: 15-18, 60: 15-18; Cefania 3: 9; Osea 2: 20-22; Amos 9: 13-15; Mica 4: 1-4; Zaharia 8:23, 14: 9; Ieremia 31: 33-34)
Mai exact, Biblia spune că va:
Construiește cel de-al treilea templu (Ezechiel 37: 26-28).
Adună toți evreii înapoi în Țara lui Israel (Isaia 43: 5-6).
Pune-te într-o eră a păcii mondiale și pune capăt tuturor urării, opresiunii, suferinței și bolilor. După cum spune: „Națiunea nu va ridica sabia împotriva națiunii, nici omul nu va mai învăța războiul". (Isaia 2: 4)
Răspândiți cunoștințe universale despre Dumnezeul lui Israel, care va uni umanitatea ca una. După cum spune: „Dumnezeu va fi rege peste toată lumea - în acea zi, Dumnezeu va fi Unu și Numele Lui va fi Unul" (Zaharia 14: 9).
Dacă o persoană nu reușește să îndeplinească nici măcar una din aceste condiții, atunci nu poate fi Mesia.
Deoarece nimeni nu a îndeplinit vreodată descrierea Bibliei despre acest viitor rege, evreii încă așteaptă venirea lui Mesia. Toți reclamanții mesianici din trecut, inclusiv Iisus din Nazaret, Bar Cochba și Shabbtai Tzvi au fost respinși.
Creștinii susțin că Isus le va îndeplini în a doua venire. Surse evreiești arată că Mesia va îndeplini în profunzime profețiile; în Biblie nu există niciun concept al unei a doua veniri.
(2) Isus nu a recunoscut calificările personale ale lui Mesia
A. Mesia ca profet
Mesia va deveni cel mai mare profet din istorie, al doilea doar pentru Moise. (Targum - Isaia 11: 2; Maimonide - Teshuva 9: 2)
Profeția nu poate exista decât în Israel, când pământul este locuit de o majoritate a evreilor mondiali, situație care nu a existat încă din anul 300 î.Hr. În timpul lui Ezra, când majoritatea evreilor au rămas în Babilon, profeția s-a încheiat cu moartea ultimilor profeți - Haggai, Zaharia și Malachi.
Isus a apărut pe scena la aproximativ 350 de ani de la încheierea profeției, și astfel nu a putut fi un profet.
B. Descendent al lui David
Multe pasaje profetice vorbesc despre un urmaș al regelui David care va guverna Israel în perioada perfecțiunii. (Isaia 11: 1-9; Ieremia 23: 5-6, 30: 7-10, 33: 14-16; Ezechiel 34: 11-31, 37: 21-28; Osea 3: 4-5)
Mesia trebuie să fie descendentă de partea tatălui său din regele David (vezi Geneza 49:10, Isaia 11: 1, Ieremia 23: 5, 33:17; Ezechiel 34: 23-24). Conform afirmației creștine că Isus a fost produsul unei nașteri virgine, el nu avea nici un tată - și astfel nu ar fi putut îndeplini cerința mesianică de a fi coborât de partea tatălui său de la regele David. (1)
Conform unor surse evreiești, Mesia se va naște din părinți umani și va avea atribute fizice normale ca alți oameni. El nu va fi un demi-zeu (2) și nici nu va avea calități supranaturale.
C. Torah Respectare
Mesia va conduce poporul evreu la respectarea deplină a Torei. Tora spune că toți mitzvot-ul rămân obligatorii pentru totdeauna, iar oricine vine să schimbe Tora este imediat identificat ca un fals profet. (Deut. 13: 1-4)
De-a lungul „Noului Testament" creștin, Isus contrazice Tora și afirmă că poruncile sale nu mai sunt aplicabile. De exemplu, Ioan 9:14 consemnează că Isus a făcut o pastă cu încălcarea Șabbatului, ceea ce i-a determinat pe farisei să spună (versetul 16): „Nu observă Șabbatul!".
(3) Versetele traduse greșit „Referindu-se" la Isus
Versetele biblice pot fi înțelese doar studiind textul original ebraic - ceea ce relevă multe discrepanțe în traducerea creștină.
A. Nașterea Fecioarei
Ideea creștină a unei nașteri virgine este derivată din versetul din Isaia 7:14 care descrie o „alma" ca fiind naștere. Cuvântul „alma" a însemnat întotdeauna o tânără, dar teologii creștini au venit secole mai târziu și l-au tradus ca „fecioare". Acest lucru este conform nașterii lui Isus cu ideea păgână a secolului I a muritorilor impregnate de zei.
B. Slujitor suferind
Creștinismul susține că Isaia capitolul 53 se referă la Isus, ca „slujitor suferind".
În realitate, Isaia 53 urmează direct tema capitolului 52, care descrie exilul și răscumpărarea poporului evreu. Profețiile sunt scrise sub forma singulară, deoarece evreii („Israel") sunt priviți ca o singură unitate. În întreaga scriptură evreiască, Israel este numit în mod repetat, în singular, „Slujitorul lui Dumnezeu" (vezi Isaia 43: 8). De fapt, Isaia afirmă nu mai puțin de 11 ori în capitolele anterioare 53 că Slujitorul lui Dumnezeu este Israel.
Când este citit corect, Isaia 53 se referă în mod clar [și ironic] la poporul evreu care este „înfrânt, zdrobit și ca oaie adusă la măcel" la mâinile națiunilor lumii. Aceste descrieri sunt utilizate în întreaga scriptură evreiască pentru a descrie grafic suferința poporului evreu (vezi Psalmul 44).
Isaia 53 concluzionează că, atunci când poporul evreu este răscumpărat, națiunile vor recunoaște și vor accepta responsabilitatea pentru suferința și moartea neobișnuită a evreilor.
(4) Credința evreiască se bazează numai pe Revelația națională
De-a lungul istoriei, mii de religii au fost pornite de indivizi, încercând să convingă oamenii că el sau ea este adevăratul profet al lui Dumnezeu. Dar revelația personală este o bază extrem de slabă pentru o religie, deoarece nu se poate ști niciodată dacă este într-adevăr adevărat. Deoarece alții nu l-au auzit pe Dumnezeu să vorbească cu această persoană, ei trebuie să-i ia cuvântul. Chiar dacă individul care pretinde revelația personală face minuni, ei nu dovedesc că este un profet autentic. Toate minunile arată - presupunând că sunt autentice - este că el are anumite puteri. Nu are nimic de-a face cu afirmația lui despre profeție.
Iudaismul, unic printre toate religiile majore ale lumii, nu se bazează pe „pretențiile miracolelor" ca bază a religiei sale. De fapt, Biblia spune că Dumnezeu acordă uneori puterea „minunilor" șarlatanilor, pentru a testa loialitatea evreilor față de Tora (Deut. 13: 4).
Dintre miile de religii din istoria umană, numai iudaismul își bazează credința pe revelația națională - adică Dumnezeu vorbind întregii națiuni. Dacă Dumnezeu va începe o religie, are sens că El le va spune tuturor, nu doar unei persoane.
Maimonides afirmă (Fundațiile Torei, cap. 8):
Evreii nu au crezut în Moise, învățătorul nostru, din cauza minunilor pe care le-a făcut. Ori de câte ori credința oricui se bazează pe a vedea minuni, el are îndoieli persistente, pentru că este posibil că miracolele au fost efectuate prin magie sau vrăjitorie. Toate minunile săvârșite de Moise în deșert au fost pentru că erau necesare și nu ca dovadă a profeției sale.
Care era atunci baza credinței [evreiești? Apocalipsa de pe Muntele Sinai, pe care am văzut-o cu propriii noștri ochi și auzită cu propriile urechi, fără să depindă de mărturia altora... așa cum se spune: „Față în față, Dumnezeu a vorbit cu tine..." Tora afirmă: „Dumnezeu nu a făcut acest legământ cu părinții noștri, ci cu noi - care sunt toți aici în viață astăzi". (Deut. 5: 3)
Iudaismul nu este minuni. Este experiența personală a martorilor oculari a fiecărui bărbat, femeie și copil, care stătea pe Muntele Sinai acum 3.300 de ani.
Citiți în continuare: "A vorbit Dumnezeu la Muntele Sinai?"
Așteptându-l pe Mesia
Lumea are nevoie disperată de răscumpărare mesianică. În măsura în care suntem conștienți de problemele societății, este măsura în care dorim răscumpărarea. După cum spune Talmudul, una dintre primele întrebări adresate unui evreu în Ziua Judecății este: „Ai dorit venirea lui Mesia?".
Cum putem grăbi venirea lui Mesia? Cel mai bun mod este să iubești generos toată umanitatea, să păstrezi mitzvot-ul Torei (cât de bine putem) și să-i încurajăm pe ceilalți să facă acest lucru.
În ciuda sumbrei, lumea pare îndreptată spre mântuire. Un semn aparent este că poporul evreu s-a întors în Țara lui Israel și l-a făcut să înflorească din nou. În plus, o mișcare majoră se află în fruntea tinerilor evrei care se întorc la tradiția Tora.
Mesia poate veni în orice zi și totul depinde de acțiunile noastre. Dumnezeu este gata când suntem. Căci așa cum spune regele David: „Răscumpărarea va veni astăzi - dacă ascultați vocea Lui".
Pentru studii suplimentare:
Evrei pentru iudaism
„Adevăratul Mesia" de Rabin Aryeh Kaplan
"Hai să luăm biblic! De ce nu acceptă iudaismul Mesia creștină?" de Rabin Tovia Singer
„Calea neamului neprihănit" de Chaim Clorfene și Yakov Rogalsky
Note de subsol
(1) Ca răspuns, se susține că Iosif l-a adoptat pe Isus și i-a transmis genealogia prin adopție. Există două probleme cu această afirmație:
a) Nu există o bază biblică pentru ideea unui tată care trece pe linia sa tribală prin adopție. Un preot care adoptă un fiu dintr-o altă seminție nu îl poate face preot prin adopție.
b) Iosif nu a putut transmite niciodată prin adopție ceea ce el nu are. Pentru că Iosif a coborât din Ieconia (Matei 1:11), a căzut sub blestemul acelui rege, că niciunul dintre urmașii săi nu a putut să stea ca rege pe tronul lui David (Ieremia 22:30; 36:30). (Deși Jeconiah s-a pocăit așa cum s-a discutat în Talmud Sanhedrin 37a și în alte părți, din sursele timpurii nu este deloc clar că pocăința sa a fost acceptată în măsura în care linia regală a continuat prin el. A se vedea, de exemplu, Bereishit Rabbah 98: 7 că linia a continuat prin Zedechia.)
Pentru a răspunde acestei probleme dificile, apologiții susțin că Iisus se retrage în fața regelui David prin mama sa Maria, care se presupune că coboară de la David, așa cum se arată în capitolul al treilea din Luca. Cu această afirmație există patru probleme de bază:
a) Nu există dovezi că Maria coboară de la David. Al treilea capitol al lui Luca urmărește genealogia lui Iosif, nu a Mariei.
b) Chiar dacă Maria se poate urmări înapoi cu David, aceasta nu-l ajută pe Isus, deoarece afilierea tribală trece doar prin tată, nu prin mamă. cf. Numere 1:18; Ezra 2:59.
c) Chiar dacă linia familiei ar putea trece prin mamă, Mary nu făcea parte dintr-o familie mesianică legitimă. Conform Bibliei, Mesia trebuie să fie descendent al lui David prin fiul său Solomon (2-Samuel 7:14; 1-Cronici 17: 11-14, 22: 9-10, 28: 4-6). Al treilea capitol al lui Luca este irelevant pentru această discuție, deoarece descrie linia fiului lui Nathan, nu al lui Solomon. (Luca 3:31)
d) Luca 3:27 listează Shealtiel și Zerubbabel în genealogia sa. Acești doi apar și în Matei 1:12 ca descendenți ai Ieconiei blestemate. Dacă Maria ar coborî de la ei, o va descalifica de asemenea de a fi o progenitoare mesianică.
(2) Maimonide dedică o mare parte din „Ghidul perplexului" ideii fundamentale că Dumnezeu este incorpore, în sensul că El nu își asumă nicio formă fizică. Dumnezeu este etern, mai presus de timp. El este infinit, dincolo de spațiu. El nu poate fi născut și nu poate muri. A spune că Dumnezeu își asumă forma umană îl face pe Dumnezeu mic, diminuând atât unitatea Sa cât și divinitatea Lui. După cum spune Tora: „Dumnezeu nu este muritor" (Numeri 23:19)
Pai tu nu ai si tata si mama, ce citesti tu este alta linie parentala, a mamei lui Iosif. Luca 3, 23. Isus avea aproape treizeci de ani, când a început sã învete pe norod si era, CUM SE CREDEA, fiul lui Iosif, fiul lui Eli.
Deci Iosif avea DOI parinti adica Isus avea DOI bunici din partea tatalui iar ceea ce prezinta Luca este cealalta linie descendenta a lui Iosif DAR asa cum scrie doar SE CREDEA. La evrei linia descendentilor se ia dupa mama dar la Hristos Matei la facut dupa tata.
Am intrebat preoti si nu au stiut sa-mi raspunda, noroc de tine. Mai am multe intrebari dar vrajeala care mi-o servesti tu... prima data spui ca este linia de pe mama, apoi spui ca de fapt Iosif avea 2 tati. Eu cred ca tu ai citit in biblie ca ti-am spus eu unde, dar toata nu ai citit-o niciodata. Daca vrei sa mai discutam pe teme religioase, documenteaza-te si cauta-ma. Intrebarile mele nu au raspuns, dar caut sa vad ce explicatii plauzibile dau oamenii. Nu se stie niciodata cum cineva intelege un sens pe care altii nu l-au vazut. Vad ca incerci, dar mai citeste pana vei intelege tainele mai bine
Preoti n-au stiut sa-ti raspunda ca NU studiaza Biblia, astea sunt TAINELE lor. Pe mine NU ma intereseaza "descendenta" umana a Domnului Isus fiindca eu stiu ca aceasta nu are nici o importanta. Se vede ca NU sti sa citesti bine, eu spun ca Iosif avea doi parinti de la care avea PATRU BUNICI, doi de la tata, doi de la mama. La evrei descendenta se face pe linie materna dar in cazul lui Isus s-a facut pe ambele limii pentru SCORMONITORI. Nu exista nici o taina in Biblie, taine sunt in capul tau. Citeste si Vechiul Testament sa vezi cum se face descendenta la evrei. Este evident ca TU NU citesti Biblia (asta am vrut sa stiu) fiindca nu ai stiut sa-mi indici si versetele in discutie. Daca vrei sa aflii mai multe citeste Biblia si cere si ajutorul daca nu intrelegi ceva. Eu nu servesc vrajeala fiindca nu sunt ortodox.
Ce spui tu nu e important eu caut sa împlinesc biblia pe mine istoria nu ma atrage ce imi ajuta mie sa fac păcate zi de zi si sa stiu din ce neam si semintie se trage ala si ala?
Mor cu informația si ajung in iad da am citit biblia doar noul testament vechiul inca nu l-am terminat dar ce intrebari pui tu nu ma pasionează sa aflu raspunsul. Fiindca daca stiu arborele genealogic cu ce ma ajuta? Ma mantuieste aceasta pe mine?
Hai sa-ti spun un lucru. Cand te duci sa te angajezi si vezi ca patronul iti spune ca el iti va da salariul minim pe economie dar tu stii ca va fi foarte mult de munca, vei renunta si te vei duce in alta parte.
Stiu multe greseli din biblie. Am biblii din mai multe religii, am gasit la o biblie (nu conteaza religia) paragrafe care nu au fost scrise, am gasit traduceri care scot in evidenta ca acea religie este cea adevarata, sunt evanghelii in biblie ( in toate) in care numele celor 12 apostoli nu sunt aceleasi SI TOTUSI CRED IN DUMNEZEU. Tu care nu stii astea crezi si atat, dar cand le stii e mult mai greu. Asta inseamna sa ai credinta. Am intrebat credinciosi din diferite religii ce inseamna: ortodox, baptist, catolic, adventist si nu stiau ce inseamna religia lor si ei se numeau credinciosi. Isus spune sa crezi nu sa fii nestiutor. Eu iti dau un sfat, tu faci ce vrei, citeste!
Ca postscriptum la această dispută: anticii habar n-aveau că jumătate din informația genetică provine de la mamă, ci considerau că toată ereditatea vine de la tată. Pentru mintea omenească preștiințifică credința că un copil e conținut de spermă la fel cum o plantă este conținută în sămânța sa era o constantă. Sursa: Nelson, James (2003). „Homosexuality and the Church". În Laderman, Gary; León, Luis D. Religion and American Cultures: An Encyclopedia of Traditions, Diversity, and Popular Expressions (în engleză). 1. Santa Barbara, CA: ABC-Clio. p. 884. ISBN 9781576072387. OCLC 773527161. Tgeorgescu (discuție) 13 septembrie 2015 19:05 (EEST)
O carte scrisă de un creștin practicant afirmă contrariul: pentru antici femeia era cea responsabilă pentru embrion, iar bărbatul oferea doar spiritul fătului; autorul observă însă că autorii Bibliei nu sunt de acord cu privire la nașterea dintr-o virgină și că o astfel de naștere care proclamă viziunea unor pasaje ale Bibliei împotriva altor pasaje ale Bibliei creează probleme teologice creștinilor care știu că ambii părinți contribuie fiecare cu jumătate din cromozomii fătului: Isus nu ar mai fi pe deplin om, ci doar pe jumătate om, contrazicând dogma Sfintei Treimi. Cartea este trecută în revistă aici: https://larryhurtado.wordpress.com/......-new-book/ Tgeorgescu (discuție) 26 decembrie 2015 03:46 (EET)
De fapt, ambele variante au fost adevărate: în textul Bibliei descendența era stabilită de tată, dar în antichitatea târzie situația s-a răsturnat, descendența fiind stabilită de mamă. Detalii pe http://www.myjewishlearning.com/article/ask-the-expert-matrilineal-descent/ unde este citată cartea unui profesor universitar de literatură și filosofie evreiască (la Harvard). Tgeorgescu (discuție) 25 martie 2016 03:33 (EET)
Wright Knust, Jennifer (25 ianuarie 2011). „Chapter 5 - Strange Flesh". Unprotected Texts: The Bible's Surprising Contradictions About Sex and Desire. HarperCollins. ISBN 978-0-06-201082-7. "As property, the accumulation of wives, foreign or otherwise, did not threaten the genealogy of Israel, which passed exclusively through the male line well into the second century CE.51 51. As Shaye J. D. Cohen has ably demonstrated, the rabbinic view that in cases of intermarriage Jewish identity passes through the female line cannot be found prior to the codification of the Mishnah. See Beginnings of Jewishness, 283–307." Tgeorgescu (discuție) 5 iulie 2016 01:12 (EEST)
RAY întreabă:
kaynmaincallme întreabă: