Iadul în Biblie se referă la moarte, nu chin veșnic. Apocalipsa 21:8, Psalmul 37:9-11.
Si acum cei care cred in iad cauta la greu pe internet siteuri care arata un verset ceva. Is curios si eu daca scrie.
Iar partea celor fricoşi şi necredincioşi şi spurcaţi şi ucigaşi şi desfrânaţi şi fermecători şi închinători de idoli şi a tuturor celor mincinoşi este în iezerul care arde, cu foc şi cu pucioasă, care este moartea a doua (Apoc. 21, 8).
Şi vor merge aceştia la osândă veşnică, iar drepţii la viaţă veşnică. (Mat. 25, 46).
Să se întoarcă păcătoşii în iad; toate neamurile care uită pe Dumnezeu. (Ps. 9, 17).
Chestiunea cu "Dumnezeul crestin" e mai delicata si necesita ceva explicatii... ideea fundamentala este insa ca Dumnezeu nu da cu barda.
Vor merge la Iad insa cei care s-au lepadat de Dumnezeu si cei care i-au strambat caile cele drepte. In rest - stie Dumnezeu. Vom muri si vom vedea
Iar Iadul este chin vesnic. La fel cum viata a doua este viata vesnica, moartea a doua este moarte vesnica. Iar daca viata vesnica e bucurie, pace, cunoasterea lui Dumnezeu etc., moartea vesnica este tristete, angoasa, necunoasterea lui Dumnezeu etc.
Sufletul este nemuritor. De aceea zice Iisus: Nu vă temeţi de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot să-l ucidă; temeţi-vă mai curând de acela care poate şi sufletul şi trupul să le piardă în gheena. (Mt. 10, 28).
:) Apocalipsa 21:8 - acel lac este moartea a doua, nu iadul, atentie la ce spune la final.
Matei 25:46 - osanda=condamnare in acel context, deci nu argumenteaza ca e vorba de iad.
De ce nu ai mentionat si Faptele 2:31? Uite ce spune: „Mai înainte văzând, a vorbit despre învierea lui Hristos: că n-a fost lăsat în iad sufletul Lui şi nici trupul Lui n-a văzut putreziciunea."
Isus a fost fata de pacat, deci intrebarea care reiese este urmatoarea: Este Dumnezeu nedrept, in cazul in care crezi in trinitate, se autopedepseste pentru sfintenia lui, sau daca nu crezi in trinitate, (stiu ca nu :D ) a fost nedrept fata de fiul sau, tratandu-l ca pe un pacatos de neiertat? Adevarul e ca iadul nu e locul pentru chinul pacatosilor, ci locul simbolic unde toti mortii coboara, in nonexistenta. Ai observat ca Psalmul 9:17 spune ca pacatosii sa se intoarca in iad. Inseamna ca au fost candva acolo. Imi aduce aminte de ce i-a zis Dumnezeu lui Adam, ca daca va pacatui, se va intoarce in tarana, de unde a fost luat. Ideea e urmatoarea, Adam a fost inainte in nonexistenta, deci tot acolo se va intoarce. E logic? Sa zicem ca nu, ca e logica ideea cu iadul. Hai sa vedem cum suna: Adam inainte de a fi creat, a fost chinuit in iad, apoi a fost facut un om perfect, si apoi, pacatuind s-a intors la loc acolo. La fel si oamenii pacatosi, conform cu Psalmul 9:17. Nu suna prea bine, sunt sigur ca esti de acord cu mine, dar daca iadul ar fi un loc, la propriu, al chinului, asa suna.
Ma bucur ca ai mentionat si Matei 10:28, acolo spune ca sufletul si trupul Dumnezeu poate „să le piardă în gheena". Conform dictionarului, verbul a pierde poate sa insemne:
1. A rămîne fără, a nu mai avea. – 2. A risipi, a irosi. – 3. A se rătăci. – 4. A distruge, a extermina.
sursa: http://dexonline.net/definitie-pierde
Trage tu concluziile. Imi pare rau ca nu folosesti o traducere care sa redea fidel originalului termenii „șeol", „hades". Sunt tradusi fie prin „Locuinta mortilor" ceea ce ar fi corect, fie prin „iad", ceea ce duce cu gandul la chin etern. Biblia Cornilescu traduce cuvantul grecesc „hades" prin „Locuinta Mortilor", nu prin „iad" cum traduce cea Ortodoxa. La fel stau lucrurile si cu termenii „néphesh" si „psykhé" care sunt tradusi fie prin „suflet", ceea ce reda sensul exact al acestor cuvinte, fie prin „fiinta", „vietuitoare", si cand este aplicat la animale, ca sunt suflete, gen este tradus de obicei prin „animale", „jivine" etc. gen Geneza 1:20, 21.
O sa plec de la premisa ca ai dreptate in tot ce spui.
Atunci, daca vorbim de a doua moarte, inseamna ca sufletul nu este nemuritor. Dar daca nu este nemuritor, inseamna ca, la o adica, chiar si cei salvati (i.e. mantuiti) pot oarecand muri. Deci mantuirea nu este vesnica.
Mai mult, ingerii cei rai (demonii) nu ar trebui sa existe. Ei s-au indepartat de Dumnezeu, dar totusi au viata. De ce? Pentru ca sufletul lor este nemuritor.
Prin urmare, in imaterialitatea sufletului sta potentialitatea noastra de asemanare cu Dumnezeu. Cand zice Iisus "Tatal meu si Tatal vostru", o zice pe bune, nu la vrajeala. Toti cei din Dumnezeu, sunt fii ai lui Dumnezeu. Acestia vor petrece ori alaturi de Tatal lor, ori in tina porcilor o vesnicie (pilda fiului risipitor). Iadul pentru acestia este propria lor creatie, in afara creatiei Tatalui. Sunt si ei niste dumnezei in intunericul propriu, dumnezeii propriilor dezastre.
Eu am zis: "Dumnezei sunteti si toti fii ai Celui Preaînalt".
Dar voi ca niste oameni muriti si ca unul din capetenii cadeti." (Ps. 81, 6-7).
Ca nu a fost lasat in Iad trupul lui Iisus, nu inseamna ca Iadul nu exista, ci doar ca nu a fost lasat in Iad trupul Sau. Explica Sf. Parinti de ce. Intrebarea ta nu o inteleg... poate o reformulezi.
Cat despre Ps. 9, 17 n-ai citit versetul pana la sfarsit... zice "Sa se întoarca pacatosii în iad; toate neamurile care uita pe Dumnezeu"
Cheia este: toate neamurile care uita pe Dumnezeu.
Adica, la inceput neamurile nu-l cunoasteau pe Dumnezeu si, prin urmare, traiau in Iad inca de pe Pamant. Apoi cunoscandu-L, Dumnezeu I-a scos din Iad. Stim ca se face deseori analogia intre lege si viata. Deci, reintoarcere, se refera la starea cea dintai - existentiala, istorica as spune.
In profundis, personal cred ca se refera la diavoli. Dar asta e alt subiect (Psaltirea, in special, poate fi interpretata atat istoric cat si duhovniceste).
Sa se piarda in gheena (= sa-si piarda viata in Iad, Hristos fiind Viata).
Iar daca traducem iadul prin Hades, e aceeasi branza... Hades avea un "tinut" numit Tartar, care era loc de supliciu.
Cornilescu e eretic dpdv al Bisericii... deci ce spune el e egal cu zero. Se gaseste critica extensiva inclusiv a versiunii Cornilescu... la o adica cate minti, atatea traduceri. Noi credem in traducerea ortodoxa nu pentru ca ar fi traducatorii mai inteligenti decat ceilalti neortodocsi (desi este posibil), ci pentru ca traducerea se realizeaza in comunitatea de iubire care este Biserica, unde este Sf. Duh.
Acum, sa presupunem iarasi ca nu exista iad, ci ca exista o moarte a doua. Adica nefiinta. Acum se nasc 2 probleme:
a) Judecata in sine nu-si mai are rostul si nici venirea lui Hristos. Caci daca unii sunt recompensati cu fericirea vesnica, iar ceilalti cu nimicul vesnic, atunci dpdv matematic (judecand la limita), nu este nicio diferenta intre drepti si nedrepti, intre cei ce fac bine si cei ce fac rau. Cei ce fac rau isi iau plata in viata aceasta, iar cei ce fac bine in viata viitoare. Asa ca desi cei din urma au o plata infinita, datorita faptului ca plata lor se intinde intr-un spatiu infinit, pe cand plata pacatosilor se intinde pe spatiul finit al vietii (si atat), cele doua "fericiri" sunt egale.
O analogie: e ca atunci cand desenezi un cerc intr-un spatiu delimitat, sau il desenezi continuu intr-un spatiu infinit. Dpdv al acoperirii spatiului de catre cerc, cele doua cazuri sunt egale la limita.
b) Existenta nefiintei presupune faptul ca este ceva in AFARA lui Dumnezeu - i.e. nimicul. Ori asta nu se poate, caci inseamna ca Dumnezeu nu mai este TOTUL, nu mai este pretutindenar.
Adica avem: Aici Dumnezeu, dincolo nimicul. Facem o delimitare metafizica, ceea ce nu se poate daca-L acceptam pe Dumnezeu ca atare.
Mai mult, s-ar putea presupune ca inclusiv Dumnezeu a fost la o adica nefiinta.
Adam nu a existat dintotdeauna fizic si nici sufleteste, dar a existat dintotdeauna ca idee in Dumnezeu. Deci nu a fost nimic inainte de a fi.
Si in paranteza fie spus am citit de curand o enciclopedie a religiilor (vol.1) scrisa de un francez care nu considera Martorii lui Iehova si Mormonii a fi denominatiuni (secte) crestine. E un filozof... daca te intereseaza iti dau bibliografie
Nu ma apuc sa discut tot ce ai scris si nu sunt de acord, raman la subiectul de la care am plecat. Legat de suflet, citeste in Biblia Ortodoxa Ezechiel 18:4, 20. Uite, iti las eu copy&paste
„Că iată toate sufletele sunt ale Mele; cum este al Meu sufletul tatălui, tot aşa şi sufletul fiului; sufletul care a greşit va muri."
„Sufletul care păcătuieşte va muri. Fiul nu va purta nedreptatea tatălui, şi tatăl nu va purta nedreptatea fiului. Celui drept i se va socoti dreptatea sa, iar celui rău, răutatea sa"
Sunt doar 2 versete din intreaga Biblie care arata ca sufletul pacatos moare, daca nu este iertat de pacate pe baza jertfei de rascumparare.
Legat de informatiile oferite de tine la Psalmul 9:17, e strict interpretare personala ca iadul era pe pamant. Nu scrie nicaieri in Biblie ideea ta, de aceea nu pot sa o accept. Nici in prezent nu e iad pe pamant. Dumnezeu se ingrijeste de creatia sa si nu permite extremele negative. „Iad pe pamant" ma duce cu gandul la o situatii foarte greu de suportat, sa traiesti o viata fara nici o satisfactie, gen dupa ce pamantul a fost bombardat la greu de arme nucleare, astfel ca peste tot ar fi boala, foamete, saracie etc. Plus, inainte de a fi creat Adam, intreaga creatie era in pace cu Dumnezeu, nu putea fi vorba de iad in perioada aceea.
Legat de Gheena, ea era un loc fizic in apropierea Ierusalimului. Era un fel de depozit de gunoaie, in care erau distruse prin ardere. Erau aruncati in ea, atentie, cadavre de animale sau de criminali, care erau considerati prea rai pentru a fi demni de inviere, deci nu erau inmormantati normal, insa cadavre, nu oameni vii. Inainte, in acea vale erau jertfiti in foc copii si animale pentru diferiti zei.
Spuneai „Iar daca traducem iadul prin Hades" - documenteaza-te atent. Hades este termenul grecesc care a fost folosit in Biblie, in partea greceasca, care a fost tradus prin iad sau locuinta mortilor. Corespunde cu ebraicul „șeol", avand acelasi sens.
Legat de enciclopediia aia, mersi dar nu-s interesat. Spui ca e filozof. Ai grija. Filozofia se bazeaza strict pe gandirea umana. Un acord intre filozofi despre un anumit subiect este greu, imposobil de atins chiar. Biblia avertizeaza cu privire la intelepciunea oamenilor. Coloseni 2:8 „Luaţi aminte să nu vă fure minţile cineva cu filozofia şi cu deşarta înşelăciune din predania omenească, după înţelesurile cele slabe ale lumii şi nu după Hristos."
Am invatat un an la scoala filozofie, e o prostie cu scop nobil in opinia mea, si nu as cauta indrumare la o astfel de sursa, care cauta sa imparta firul in 4 la orice detaliu. E adevarat, organizatia noastra e formata din oameni imperfecti, care gresesc si ei, si in trecut s-au facut greseli, nu s-au promovat anumite invataturi Biblice care trebuiau, sau cu intelegerea profetiilor s-au facut greseli, insa un lucru care mi-a placut si e de apreciat este ca mereu a progresat, nu a ramas in acel stadiu.
Si intr-un anumit sens, ii dau dreptate acelui filozof. Invataturile pe care le promovam, sunt foarte diferite de ale majoritatii crestinilor, astfel ca te poti intreba „dar ce legatura au ei cu noi". Daca te iei din punct de vedere biblic, nu stau chiar asa lucrurile, desi sunt sigur ca nu esti de acord cu mine. E o intrebare postata de Nica la care am raspuns, am aratat acolo diferente intre Martorii lui Iehova si Ortodoxie. Am adus argumente biblice pentru ceea ce promovam sau nu, si ne straduim sa ne bazam numai pe Biblie invataturile. Nu poti nega ca Ortodoxia se bazeaza si pe „traditia crestina" sau cum mai e numita, scrisa de „sfintii parinti ai bisericii". Daca te documentezi despre ei, o sa vezi ca o buna parte din ei erau filozofi sau urmau invataturi ale altor filozofi greci, spre exemplu Origene, a fost si crestin si neoplatonician. Iustin Martirul mai e numit si Filozoful. Ioan Hrisotomul a primit instruire in filozofie si arta de a preda a clasicilor greci. Si mai sunt astfel de exemple, gasesti informatiile astea si pe wikipedia despre ei. Invatatura nemurii sufletului o gasesti in scrierile lui Origene si ale lui Augustin. Documenteaza-te mai bine despre acesti parinti ai bisericii, din carti de istorie evident, nu religioase, sau enciclopedii. Nu stiu cum stai cu engleza, dar cartea „The Paganism in Our Christianity " se focalizeaza pe istoria crestinatatii din timpurile antice, deci vizeaza Ortodoxia, Catolicismul si crestinismul dinainte de diviziunea acestor doua mari religii.
NU* Sunt doar 2 versete din intreaga Biblie care arata ca sufletul pacatos moare, daca nu este iertat de pacate pe baza jertfei de rascumparare. - am corectat greseala de mai sus.
Sf. Biblie a fost desavarsita de Hristos care vorbeste clar de "osanda vesnica" si de "plangerea si scarsnirea dintilor"... acum daca Hristos zice la misto, doar ca sa se sperie unii, ma indoiesc
Iezechiel se refera tot la Iad cand vorbeste de moarte, caci zice:
"Celui drept i se va socoti dreptatea sa, iar celui rău, răutatea sa"
Deci cum sa-i fie socotita rautatea daca el nu mai este? Este nimicul osanda? Nu este... Ai suferit (sau ai fost osandit) inainte de a te naste, presupunand ca, asa cum crezi tu, ai fost intru nefiinta? Nu.
Protestantii in general vad in Biblie ce vad musulmanii in Coran. Biblia este o carte a timpului Sau. Cartile ei sunt carti ale timpului lor. Sfanta Traditie actualizeaza Biblia prin trairea revelatiei. Zice Nae Ionescu ca Mantuirea nu este in Biblie, ci in Biserica, caci nu Biblia este trupul lui Hristos, ci Biserica cea care actualizeaza prin Sf. Duh invatatura lui Hristos in fiecare neam de oameni. E un articol genial intitulat "Predania", daca imi aduc bine aminte, scris prin anii 30.
Voi aduceti argumente biblice, adventistii la fel, penticostalii la fel etc. Si cu toate acestea divergentele sunt majore... deci cine aduce argumente mai bune si cum evaluam calitatea lor?
Ortodoxia considera Sf. Traditie egala cu Sf. Biblie. La fel face si catolicismul. Protestantismul a devenit anacronic, incercand sa se intoarca intr-un stadiu incipient de evolutie. E ca si cand ne-am intoarce la motoarele pe aburi...
Acum trebuie sa stii ca Origen a fost declarat eretic prin sec. VI. Eu personal ii apreciez mult scrierile, iar greselile pe care le-a facut (e.g. apocatastaza) sunt scuzabile. Fericitul Augustin nu este considerat parinte al Bisericii in Ortodoxie, de aceea i se spune "fericitul" nu "sfantul".
Toata stiinta (si filozofia) este buna, daca este folosita spre bine. Nu e nimic rau in sine. Sf. Pavel s-a folosit de filozofie si poezie in convertirea paganilor. De asemenea, intalnim filozofie din plin in evanghelia dupa Ioan.
Filozofia e iubirea de intelepciune, iar Intelepciunea cea mai mare e Hristos. Toate intelepciunile culmineaza in Iisus.
Nu am timp din pacate sa citesc cartea aceea, poate in viitor. Dar am citit niste recenzii si vreau sa spun ca eram la curent cu ceea ce prezinta autorul. Stiu ca sarbatorile pagane au fost adaptate de crestini. Si era normal sa fie asa... noi crestinii nu ne sclifosim de nimic, nu ne temem, nu ne intinam. Diavolul a facut si face lucrarea sa in lume. El imita lucrarea lui Hristos, la fel cum a facut inca inaintea de venirea Sa. Similaritatile (cate sunt) intre credintele antice si crestinism se explica ori prin reminiscente de la protoparintii nostri, ori printr-o lucrare de demiurg a diavolului.
Totusi, autorul nu este unul autorizat si nu prezinta informatiile critic (cel putin asa spun cei ce au citit cartea). Recomand accessul la o baza de date academica mai degraba (eu, din fericire, am ).
„cum sa-i fie socotita rautatea daca el nu mai este" - exista inviere.
Tot legat de subiectul asta, Eclesiastul 9:2 „Tuturor li se întâmplă la fel. Acelaşi sfârşit au cel drept şi cel rău, cel bun, cel curat şi cel necurat, cel ce aduce jertfe şi cel ce nu aduce jertfe. Cel bun este ca şi cel păcătos, cel ce jură în pripă este ca şi cel ce se teme să jure."
In sistemul asta nu exista nici o diferenta la moarte. In viitor fiecare isi va culege rodul pe care la cultivat pe parcursul vietii.
„Sfanta Traditie actualizeaza Biblia prin trairea revelatiei." - deci Biblia este invechita si neuzuala? 2 Timotei 3:16:17 „Toată Scriptura este inspirată de Dumnezeu şi de folos ca să înveţe, să mustre, să îndrepte lucrurile, să disciplineze în dreptate, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie pe deplin competent, complet pregătit pentru orice lucrare bună."
Deci, ce ii trebuie unui crestin o alta carte dupa care sa se ghideze. Cuvantul lui Dumnezeu este viu si puternic, si nu scrie nicaieri ca urmeaza sa „moara" si sa nu mai aibe putere.
„Mantuirea nu este in Biblie, ci in Biserica" - Ioan 17:3 arata o alta conditie pe baza careia putem primi viata vesnica „Aceasta înseamnă viaţa veşnică: să asimileze cunoştinţă despre tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi despre cel pe care l-ai trimis tu, Isus Cristos." sau conform altor traduceri „sa te cunoasca pe tine, singurul Dumnezeu adevarat..."
Cum crezi ca il putem cunoaste pe Dumnezeu si pe Isus, daca nu prin paginile Bibliei. Joaca un rol esential, in mantuire. Conform cu Efeseni 5:1, trebuie sa fim imitatori ai lui Dumnezeu, adica sa imitam felul sau de a actiona, de a gandi, etc. Daca nu-l cunoastem, cum putem stii cum sa asctionam? 1 Petru 2:21, sa calcam cat mai exact pe urmele lui Isus, la fel, trebuie sa stim cum si-a trait viata, la fel Biblia. Ioan 17:17 „Sfinţeşte-i prin adevăr: cuvântul tău este adevărul. " Nu vei gasi nici o mentiune in intreaga Biblie care sa spuna ca are nevoie de o completare, singura fiind ineficienta.
„cine aduce argumente mai bune si cum evaluam calitatea lor? " - daca se bazeaza pe intreaga Biblie, nu doar pe 2-3 versete, poti sustine plin de tarie ca e adevarul. Daca nu studiezi Biblia, e evident ca poti fi indus in eroare deoarece nu ai o temelie pe baza careia sa judeci lucrurile. Daca e in armonie cu intreaga scriptura acea invatatura, clar atunci ca e de incredere.
Legat de Augustin, mersi de clarificare.
„o baza de date academica" - daca tot ai mentionat, trimite-mi in mesaj o sursa, ceva.