Din păcate la noi conceptul de nastere acasa e abia la început si din ce am inteles e ori considerat ilegal si riscant ori nereglementat. Din păcate nu poti cere sa nasti acasa si sa poti solicita la nevoie o ambulanta. Sunt fete care fac eforturi mari pe aceasta latură și chiar au și câteva materiale informative (filme documentare) despre naștere, alăptare, tot. Îmi pare rau ca femeile consideră că dacă nasti acasa înseamnă că esti o specie inferioară de primată care încă n-a coborât din copac. Dar nici nu se face lobby pentru normalizarea si popularizarea conceptului în România...
In Romania nu mai prea exista conceptul de moasa. Sunt Asistente medicale peste tot, pentru ca decat sa angajezi o moasa si o asistenta, moasa sa stea doar la nastere si asistenta sa dea medicamente, mai degraba angajezi o asistenta care stie sa si "moseasca" lucru care nu e atat de complicat. Nu zic ca nu ar fi mai bine sa existe oameni pentru toate, insa in Romania nu se intampla asta.
In Romania abia acum se incearca sa se implementeze asistenta bolnavului la domiciliu (de asistente fara medic) insa e abia in primul stadiu, insa salariile sunt cam mici pentru toata umblatura si nu se inhama nimeni (din cate am inteles). Iar pentru nasteri la domiciliu sunt aproape sigur ca inca nu se poate practica "legal" cu asistenta sau moasa langa tine, o femeie poate sa aleaga sa nasca la domiciliu insa nu exista protocol pentru asa ceva iar o asistenta sau moasa care ar merge acolo fara sa apartina de o institutie si ai aiba un "back-up" foarte bnu risca sa dea cu subsemnatul si sa faca si cativa ani de inchisoare daca ceva nu merge bine. In plus nu oricine poate sa nasca la domiciliu, sarcina trebuie sa fie dispensarizata, sa nu fie cu probleme, si doar apoi... Insa inca nu avem asa ceva.
Eu sunt student la asistenta medicala generala (la aia 4 ani, sau 6 in unele cazuri) si parerea mea sincera este ca pentru a deveni moasa nu ai nevoie de 4-6 ani de studii, e extrem de important sa stii cum sa-ti faci treaba, insa nu ai nevoie de 4 ani pentru a invata asta, dar nu stiu nici ce intra mai exact in atributiile unei moase, asa ca s-ar putea sa ma insel.
Cat despre nasterea la domicliu sunt perfect de acord ca cel mai bun mediu pentru mama si copil este cel de acasa, insa asta doar in cazul unei sarcini normale, la termen, fara nicio complicatie.
Aveti un subiect foarte interesant de dezbatut aici si promit ca o sa revin cu un raspuns mai pertinent, insa acum sunt putin pe fuga.
In primul rand, moasele sunt niste asistente specializate si calificate pe nasteri, si NU pot detine controlul absolut asupra nasterilor, pentru ca nu sunt calificate ca un medic!
In al doilea rand, moasele nu mai asista pe nimeni acasa, acum se naste doar la spital, pentru a se evita orice risc de a pierde copilul sau mama in timpul nasterii sau imediat dupa aceea, cand pot apare situatii crtice, necesitand aparatura speciala sau operatii de urgenta.
Bineinteles ca se intampla si accidente, ca mama sa nu mai ajunga la spital si naste acasa, dar in situatia respectiva, o ambulanta cu paramedic si moasa, sunt trimise la adresa femeii care a nascut, sa confirme nasterea si sanatatatea mamei si a copilasului. La nevoie, luand mama si copilul la spital, sa fie tinuti sub observatie, inca cateva zile, pana situatia lor este in afara oricarui pericol.
Draga Doamna
Bineinteles ca moasele sunt calificate sa nasca si au puterea independenta. Eu studiez in strainatate intr-o maternitate de genu, si studiile curente au demonstrat ca cel mai sigur loc pentru o mama sa nasca este acasa, asistat de moasa. De ce? Deoarece in spital exista ceva numit cascade of intervention. O data ce ajungi in spital nasterea este considerata ca o boala, nu un proces natural care a fost facut de femei de cand exista lumea. Eu tocmai ce am trecut in anul 3 la facultatea de moase. Si nu stiu de unde v-ati luat parerea ca este pentru siguranta mamelor sa nasca asistati de doctori.
Probabil si dumneavoastra sunteti un doctor, dar nu unul foarte bun avand in vedere ca aberati despre siguranta. Ar trebuie sa cititi noile studi si practici de siguranta de pe pubmed.
Iar pentru informatia dumneavoastra, noua zeelanda este considerata cea mai sigura tara unde o femeie poate avea o nastera, are cea mai mica rata de mortalitate din lume, si acest lucru se datoreaza moaselor cu experienta si calificare care, va asigur ca dupa 4 ani de facultate sau poate chiar 6 in anumite contexte au o capacitate mai mare de a avea grija de o femeie decat un doctor.
Asa ca rusine Romania ca nu puneti in valoare capacitatile moaselor si le credeti simple asistente. Eu nu ma numesc o asistenta, nu am grija de oameni bolnavi, ma numesc o moasa ajut la un proces normal, fara sa imi trebuiasca un doctor.
Raluca draga, la 20 de anisori cati ai acum, nu ai destula experinta sa vorbesti in numele femeilor sau a moaselor din lume.
Pana una-alta, esti studenta la un colegiu in Irlanda si nu ai experinta in domeniu!
Ar trebuii sa te simti jenata cand spui "rusine Romania" pentru ca acolo te-ai nascut si sunt convinsa ca a fost la spital si chiar ai supravietuit cu medicul si moasa care te-au asistat, deci, rusine tie!
Faptul ca nu se permite moaselor sa decida viata a doua fiinte, este pentru a proteja cu orice pret, viata mamei si a copilasului la nastere. O moasa, nu va avea niciodata cunostintele medicale ale unui medic si nu va putea niciodata sa decida, sau sa actioneze fara medic, in situatii critice cand se impune o operatie sau cine stie ce interventie majora.
In Australia de exemplu, este ilegal sa decida 1 asistenta/sau moasa ce se intampla cu mama care naste, decizia o ia medicul, iar in situatii critice, medicii (seful medicilor impreuna cu medicul de serviciu sau cu o comisie de medici) cu acordul si semnatura familiei bineinteles.
Nu stiu de ce vorbesti despre Noua Zeelanda cand tu studiezi in Irlanda, poate din auzite, dar asta nu-ti da dreptul sa afirmi ceva ce nu stii cu siguranta.
Faptul ca in Noua Zeelanda inca se mai naste acasa, poate fii pentru ca unii oamenii traiesc acolo foarte departe de orase si este greu sa se ajunga in timp la spital. Acelasi lucru se mai intampla si in Australia, in catunele foarte indepartate de orase si spitale, dar nu pentru ca mama nu ar vrea sa ajunga la spital si sa nasca, ci pentru ca distantele enorme nu-i permit sa ajunga in timp si este mult mai riscant sa plece la drum cand este in travaliu, preferandu-se sa se trimita o moasa calificata, care sa asiste la nastere.
In Romania de exemplu, acest impediment nu exista, orasele si satele sunt destul de apropiate, si de oriunde ai fii, in maxim 1 ora esti in cel mai apropiat spital, cu tot confortul si asistenta medicala.
Nu se incurajeaza nasterea acasa, pentru ca-i riscant si s-ar pierde mai multe suflete in acest fel.
Mai am a-ti da un sfat de bun simt: lasa aroganta acasa si limbajul incendiar, ca nu esti buricul pamantului si nu faci cinste parintilor care te-au crescut.
Draga mea nu stiu ce varsta ai tu ai avut 2 copi eu am nascut 20. Iar ce spun eu nu-s din auzite ci din studii si practica. Daca vrei sa inveti mai mult ca observ ca ai nevoie intra pe pubmed. Este gratis si informatiile sunt gratuite, nu cauta pe google numai aberati si incerca sa mi le dai mie. Am vazut multe comentarii de genu. Medicina nu este puctul tau forte si nici sanatatea. Mai bine abtine-te si ramai cu ideologiile tale care cu adevarat sunt si a unor doctori care au invatat acum 40 de ani si de atunci nu au mai deschis o carte sa vada ce este normal si ce nu
Va inteleg punctul de vedere dar va asigur ca si eu pot da medicamente, ba mai mult cursul de prescriere de medicamente pentru moase este gratuit, iar eu particip la el. Deci nu numai ca pot sa dau si medicamente, dar pot sa le si prescriu.
Da, in alte tari e adevarat asistenta si moasa au mai multe atributii (in functie si de studii) in Romania nu e asa. Si medicamente o sa ai voie sa prescri foarte putine, sa nu ne depasim totusi atributiile, ca pana la urma nu ai capacitatea de a diagnostica un pacient iar fara diagnostic nu ai ce sa prescrii. Un curs de prescriere a medicamentelor nu e suficient ca sa stii cand si pentru ce prescrii medicamente. Dar oricum sistemul de invatamant se pare ca este foarte diferit, asa ca nu intru in polemici.
Daca ai intrebat ce se intampla prin Romania cu gandul ca sa vii sa profesezi aici, nu e cea mai buna idee (pentru tine) pe care ai avut-o.
Ti-am mai spus sa lasi aroganta ca nu face bine unui fetite de 20 de ani, care acum invata sa devina moasa, sa se dea profesionista cu experinta, dupa numai 2 ani de scoala. Indiferent ca a asistat la nasterea a 20 de copilasi.
Fii mai blanda la limba, ca te transfori intr-o acritura si asta face rau profesiei pe care ti-ai ales-o, mai ales ca este un domeniu stresant si periculos.
In caz de nu stiai, si medicii din Romania au acces la informatia pe care o ai tu in Irlanda si nu se mai invata ce se invata acum 40 de ani, pentru ca medicina a evoluat peste tot si te asigur ca sunt mult mai capabili decat sunt cei din Irlanda. Te mai asigur ca, indiferent cata carte vei invata tu la scoala de moase, tot nu vei putea ajunge vreodata la nivelul unui doctor din Romania, sau de oriunde din lume.
anonim_4396 întreabă: