Ce întrebare/comandă ai formulat de ți-a dat un asemenea rezultat "minunat"?
I-am cerut sa il readuca la viata pe Aristotel. Si as zice ca a reusit cu brio.
Nu înțeleg dacă ne ceri să evaluăm cât de bine a redat conceptul aristotelian de sclavie, sau dacă suntem de acord parțial sau total cu această reinterpretare.
Nu cred că există oameni normal și sănătoși la minte care să fie de acord cu sclavia. Prin urmare orice mod de a vedea familia care integreza conceptul de sclavie este de refuzat.
Pe de altă parte, Aristotel a trăit într o epocă și o societate în care sclavia era deja o instituție bine stabilită. Părerile lui nu au venit din Neant, ci pur și simplu continuau atitudini sociale deja existente. Din contextul lui ar fi fost extrem de dificil să conceptualizeze și apoi să argumenteze pentru o formă socială care nu exista, adică o societate de oameni liber și doar de oameni liberi.
Și unii îl mai ridică și acum în slăvi pe Aristotel... Și pe Parmenide, era să uit.
Conform lui Bart Ehrman:
"Sclav" putea insemna orice: de la munca silnica in mina (speranta de viata trei-patru ani de la inceperea activitatii) la sclavi insarcinati sa conduca afaceri comerciale "internationale", care traiau in lux, sau la sclavi care trebuiau sa-i invete pe tinerii stapani scrisul si cititul si aritmetica, sau care erau secretarii care scriau dictarile stapanilor.
De asemenea, oamenii liberi trebuia sa-si asigure de mancare pe cont propriu, iar daca nu puteau face asta mureau de foame. Pentru sclavi, stapanul era obligat sa le asigure de mancare.
Concluzia: in lumea antica a fi sclav nu era automat mai rau decat a fi om liber. In ambele categorii putea fi fie foarte bine, fie normal, fie foarte nasol.
ala da raspuns, dar ai primit ce ai cerut, banui ca AI ala da raspuns fctie de ce informatii are la dispozitie.
Daca tu iai bagat minciuni, ori informatii gresite, ai primit pe baza alora raspunsu.
Eu cred ca Aristotel batea gardurile la greu daca spui ca iai bagat texte din ala.
Auzi fraza asa cum sunt animale salbatice si animale domenstice, la fel exista si la oameni sclavi si stapini este firea naturii, pfff aia da.
Nu este firea naturii, este rezultatul omului, care s-a abatut de la legea naturii, aia nu pricepea marele Aristotel.
Nu natura ne-a facut diferit, noi am vrut sa fim asa impotriva naturii.Nu exista natural animale salbatice si domestice, noi cu forta le-am domesticit, nu natura
Uite si la tine cu ce te ocupi
asta arata ca oamenii asa au fost mereu, adica care excela intr-un domeni, se mai baga si in alte ciorbe, care de fapt ii depaseau complet
Omu se credea mare cunoscator, ei uite asa ne trezim sclavi la argati vin unia de astria gen Aristotel si Parmenide si nea pune capac, astia conduc lumea, ce sa o mai dam de gard.
Lumea il ridica in slavi pentru cea facut bun, pentru alea rele se iarta, se uita dar oare cum ar fi putut ierta atunci cei care erau sclavi si il auzeau pe agarici asta de Aristotel l-ar fi mincat cu tot cu pene.
Adica eu nu apar sclavia, dar in Antichitate erau multi oameni liberi care-i invidiau pe unii sclavi.
Sa crezi ca oamenii liberi aveau bunastare in timp ce sclavii rabdau de foame e doar un cliseu.
Ideea ca trebuie sa avem grija de orfani, vaduve, bolnavi si saraci a fost o noutate introdusa de Biserica. Si inainte de asta bolnavii erau ingrijiti, dar numai de familia lor sau pe bani. Sau soldatii raniti in lupta erau ingrijiti, ca altfel n-ar fi avut atati recruti. Deci inainte de Biserica domnea interesul pur egoist sau pur militar. Ma rog, asta nu a adus numai bine, de exemplu ingrijirea colectiva a bolnavilor a produs adevarate focare de infectie.
Și cum deosebește cineva autoritatea de tiranie și cine definește capacitatea de a se autoguverna? Eu sunt de acord cu sclavia atâta timp cât sclavul este în regulă cu asta. Dar lucrul ăsta se poate extrapola și la stat. Faptul că „Statul este condus de cei mai buni și mai virtuoși dintre cetățeni" este hilar, așa cum este și ideea de mai sus. Desigur, pentru conceptul ăla de stat, e un lucru benefic. Oamenii care sunt considerați indezerabili sau proști de legile morale și sociale ale statului, sunt buni doar ca sclavi. Dar aceste legi au venit tot de la niște indivizi care au avut ca reper egoismul și dorința de control.