| sabin89 a întrebat:

Când şi cum credeţi voi că a apărut limbajul (limbile vorbite)? Cele mai vechi documente scrise, în sumeriană sau egipteană, nu ne ajută cu nimic în aflarea răspunsului la această întrebare, ştiut fiind că limbajul e mult mai vechi decât scrierea.
Sunt multe teorii, dar ce credeţi voi? Când şi cum a ajuns omul să folosească sunete care nu au niciun înţeles pentru a forma cuvinte cu înţeles? Pentru a forma, de exemplu, cuvântul "pământ" a fost nevoie de o asociere de sunete: p + ă + m + etc. Pentru a spune "mândrie" a trebuit o altă asociere: m + â + n + d + etc. Apoi a trebuit să se combine cuvintele pentru a forma fraze.
Când şi cum a ajuns omul să vorbească o limbă?

16 răspunsuri:
| Alverto a răspuns:

Ai fost la orele de istorie de clasa a 5-a și a 6-a? Daca nu, să știi acolo ai fi putut învăța.
Asta s-a întâmplat în preistorie, după ce oamenii au devenit bipezi, au început sa învețe să cultive și pentru că îi trebuia un limbaj pentru a comunica fiindcă erau cele mai inteligente mamifere de pe atunci așa au apărut limbiile

| relian a răspuns:

Dintotdeauna,desi unia spun ca nu-i asa,probabil dupa mine aia trebuie sa isi justifice jobul laughing
Orice animal are un limbaj al lui corect? De ce omul sa nu fi avut limbaj?
Omenii de f multe ori asociaza omu cu primatele,dar nu-i deloc asa,multi cred ca si noi oamenii candva la fel comunicam cum comunica astazi mai stiu eu ce cimpanzei,dar de fapt nu este asa,astia is o ramura,oamenii is o alta ramura,asa ca si limbajul ar fi putut la fel de bine sa fie diferit.

Cum au facut oamenii cuvinte? Asa dupa ce auzeau, puteau sa reproduca c e auzeau, asa cum unele specii de papagali sau ce or mai fi aia repeta dupa om cuvinte.
Deci dupa unia omul era capabil sa reproduca sunete din natura, adica cuvinte.
Stiu ca era un lingvist roman ce explica cuvinte romanesti, ala arata pas cu pas cum aparu un cuvant, cam asta e tot.Nu e nimci complicat.
Cum au facut fraze? La fel de simplu,odata ce stii cuvinte le poti reproduce si retine,apoi le legi.
La inceput poate au avut un vocabular mai sarac,apoi au mai bagat si ei din top despre lucrurile ce nu scoateau zgomote,cum ar fi soarele si altele de genul asta.
Batea vantu si facea vaaaaaaj laughing ei l-au numit vaj, vant, ploua si picaturile cazand pe pamant faceau un zgomot pleosc laughing gata lau nimit ploaie, ceva de genul asta.

Daca un canar papagl ces aia is capabili sa reproduca si sa si retina cuvinte si zgomote, de ce n-ar fi fost capabil omu, care este de N ori superior nu?

| relian a răspuns (pentru Alverto):

Dar oamenii aia in preisotir erau toti muti? Omul preistoric nu avea si el un limbaj al lui?
Eu aa stiu si vad orice animal,pana si plantele au limbaje laughing deci nu erau muti si deodata ca vanau sau cultivau ceva gata sau trezit ca puteau vorbi.
Omul de la inceput a fost capabil sa reproduca sunete ce le auzeau in natura,exact asa cum papagalii reprodusc cuvinte si sunete ce le aud, ba le si retin, le memoreaza, iar omul cum spui tu ca era cel mai inteligent putea memora foarte multe, deci oamenii comunicau dinaintea de cultiva ceva, asa s-au nascut

| Alverto a răspuns (pentru relian):

Ce multe știi brother. Ești din domeniu?

| RAY a răspuns (pentru Alverto):

El e relian, un extraterestru pe TPU

| sabin89 explică (pentru Alverto):

Am făcut istorie într-a 5-a şi a 6-a, dar probabil nu am dat suficientă atenţie. Uneori mai şi chiuleam de la ore. Am să iau acum legătura cu nişte copii dintr-a 5-a sau a 6-a, care-s mai buni la carte, să-mi explice ei în detaliu cum s-au petrecut lucrurile. Mulţumesc de sugestie.

| sabin89 explică (pentru relian):

Un copil crescut într-un mediu în care se vorbeşte o limbă, pe la vârsta de 3 - 4 ani va vorbi fluent limba respectivă, făra vreo instruire specială. Cum îţi explici? Să fie oare înnăscută facultatea asta de a învăţa o limbă?

| Apokales a răspuns (pentru sabin89):

Cred ca este o ambilitate innascuta. Stiu de un experiment cu un bebelus si niste imagini cu pisici. Copilului i se aratau doua imagini cu pisicute. De fiecare data cand aparea o noua pisica, copilul isi focusa privirea catre pisica noua. La un moment dat i s-a aratat o pisica noua, nemaivazut de el, dar si un caine. Ce a facut copilul in aceasta situatie? Si-a concentrat atentia catre caine, el era o creatura noua pentru el. Concluzia experimentului a fost aceea ca incadrarea in categorii este o abilitate innascuta si avem nevoie de o notiune pentru fiecare lucru nou. Categoriile/limbajul ne ajuta in viata de zi cu zi. O persoana care are un limbaj complex in a-si descrie starea emotionala este mult mai sensibila. La fel si pentru domeniile de activitate precum mecanica, pictura, matematica, etc. Deci, limbajul este strans legat de nivelul cunoastere. Desigur, exista si inteligenta "de suprafata", superficiala, dar asta-i alta discutie.
Stim despre limbaj ca este intr-o continua dezvoltare, apare un fenomen nou, imediat ii trebuie o notiune, o incadrare. Deci, cred ca limbajul a insotit omul pretutindeni.

| Darkmagic a răspuns:

Nu exista nicio posibilitate de a afla cand si cum, exista numai teorii, dintre care doua, a discontinuitatii si a protolimbajului sunt destul de interesante ca sa le iei in seama.
In mare, discontinuitatea crediteaza o explozie a limbajului fara a amesteca evolutia in asta, ceva in genul "Exploziei" vietii din Cambrian, in vreme ce protolimbajul evolutiv a avut un inceput de interjectii emotionale. Nu e chiar cum s-a spus de catre un coleg ca s-au imitat sunete din natura/din lumea animala, ci au fost interjectii sintetice, unele valabile si acum... durere "Au", mirare "Oo", gandire "Hmmm"...
Acum stiu ca tot TPU-ul este tentat sa sustina teoria proto, dar contraintuitiv, glotocronologia ne da printr-o relatie pe care nu o mai stiu foarte exact, o rata de pastrare a unei limbi de 86%, si o rata de pierdere sau inlocuire de 14% ...in rastimp de 1000 de ani.
Parerea mea personala este ca cele doua teorii care m-au interesat sunt incomplete si se pot combina, este deci posibil protolimbajul si evolutia, si "explozia" discontinuitatii, datorita coborarii laringelui si a cresterii capacitatii cutiei craniene.

| sabin89 explică (pentru Apokales):

Ar fi interesant de ştiut cum a început totul. Unii filosofi au spus că limbajul şi-ar avea originea în muzică. Alţii (Rousseau, de exemplu), că la origine s-ar afla exprimarea instinctivă a emoţiilor. Kant propune gândirea logică şi raţională ca origine pentru limbaj. Noam Chomski are şi el nişte teorii. Fiind vorba despre nişte evenimente petrecute cu aşa mult timp în urmă, mi se pare normal să nu ştim exact ce şi cum; şi să emitem doar păreri, variante, teorii.

| sabin89 explică (pentru Darkmagic):

Ce zici de consensul academic cum că "between 50% and 90% of languages spoken at the beginning of the 21st century will probably have become extinct by the year 2100"?

| Darkmagic a răspuns (pentru sabin89):

Probabil. Dar aici nu mai suntem in domeniul intrebarii tale, ci mai degraba al socialului, globalizarii, uniformizarii, toate trei, esente politice.

update:
In conformitate cu modelul lingvistic creat de Swadesh, limbile viitoare vor pastra doar unul din 100 de cuvinte reprezentand „vocabularul de baza" din Lista Swadesh comparativ cu prezentul.
Asta se preconizeaza a se intampla in ~ 20.000 de ani.
Vezi deci ca evolutia lingvistica este extrem de lenta.

| Apokales a răspuns (pentru sabin89):

Cred ca ar trebui sa ne gandim la sunetele care nu au un inteles. Gandeste-te ca spun scaun, masa, deget, ai deja ceva imagini in minte, nu? Dar daca strig: "Woaahhh!"? La asta ce imagine mai ai in minte? Nu stiu, dar cred ca nu mai este o imagine concreta.
Un alt lucru interesant, nu stiu cat de adevarat este... Mereu m-am intrebat cum de copiii la nastere nu se dezvolta precum un vitel, spre exemplu. Sunt atat de mici si vulnerabili, omul, specia suprema se naste fara pic de aparare, neputincios. Totusi avem niste mecanisme de aparare, unul din ele este tipatul, plansul copilului poate fi auzit de catre oameni, iar fecventa cu care plange nu este auzita de pradator asa cum o aud oamenii. Pradatorul, fie el un lup, un leu, un tigru aude tipatul venind din toate partile, nu dintr-o locatie exacta. Cam asta am inteles dintr-o carte citata recent, o carte scrisa de Kevin Dutton, cred ca "Arta manipularii".

Cred ca cu prima ocazie cand am putut pronunta un cuvant, din punct de vedere fizic, am inceput sa vorbim. Cred ca aveam deja conceptele intiparite in minte, doar ca nu le puteam pronunta.

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns:

Omul si-a dezvoltat capacitatea de a scoate sunete mai complexe decat alte primate ca urmare unor modificari minore la structura gatului. Asa s-a ajuns la dezvoltarea primelor cuvinte adica unui obiect i se atribuia o combinatie de sunete -> Asa au aparut cuvintele
In timp ce migram intalneam noi obiecte carora le atribuiam alte cuvinte, si in decurs de secole introduceam schimbari minore cuvintelor vechi care dupa un timp deveneau intangibile cu "grupul mama" asa au aparut limbiile. Iar in urma interactiunii dintre limbi diferite se imprumutau reciproc cuvinte.
Cand logic ar veni deindata ce incepusem sa formam primele triburi permanente aproximativ cu 12.000 de ani in urma.

| sabin89 explică (pentru anonim_4396):

"...ca urmare unor modificari minore la structura gatului. "
Acum, cu progresele făcute în domeniul chirurgiei, dacă s-ar face în gâtul unui animal, să zicem unui câine, acele modificări minore, crezi că ar fi o şansă să înceapă câinele să vorbească?

anonim_4396
| anonim_4396 a răspuns (pentru sabin89):

Nu, pentru ca creierul ni s-a format simultan cu aceasta modificare la gat dandu-ne avantaj, daca creierul nu se putea folosi de sunetele respectivele se oprea din evolutie, si chiar regresa
Necesitatea dicteaza evolutia, un cimpanzeu intrece creierul uman la anumite aspecte exemplu si capacitatea vizuala si memoria pe termen scurt. S-au facut teste punand un cimpanzeu in fata unui monitor la jocuri puzzle de memorare, exemplu apar 5 obiecte pe ecran pentru o secunda dupa care dispar iar obiectivul e sa apesi locul unde erau pe ecran - Cimpanzeii ating scoruri mai inalte ca oamenii. Pentru un cimpanzeu conteaza rapiditatea, sa descopere pericolele si sa analizeze sansele. Pot fi invatate sa memoreze semnele si sa le atribuie obiecte in real, si au capacitatea sa-si exprime dorinta pentru obiectele respective folosind semnele.
Dar sa gandeasca abstract ca noi nu au capacitatea, noi am pierdut, regresat anumite caracteristici precum in cazul asta memoria vizuala pe termen scurt ce ne era inutil pentru altele noi care ne erau utile
Evolutia se poate observa si biologic, in trecut pierzand enzime precum capacitatea de producere de vitamina C, sau de metabolizare mai buna a zaharurilor ce le-am avut in trecut, dar din lipsa necesitatii l-am pierdut. Azi insa ne-ar fi fost de folos