Fără supărare, dar ce crezi că pricepe un copil de trei ani din sistemul binar? Sau din componentele unui computer? Sau din orice "taină a tehnologiei"?
Basmele sunt bune pentru cei mici pentru că sunt pe înțelesul lor și transmit o învățătură morală într-o povestioară plăcută. (Totuși, poate ar fi mai bine să le citească singuri de pe la vreo 6 ani, dar până atunci le citesc părinții pentru ei.)
Nu merge chiar așa. Tu ai vrea un copil prost dar fericit? E cel mai mare coșmar posibil.
Einstein. Prin mitologii, povesti fantastice, ficțiune si altele, mintea copilului se dezvolta de N ori mai repede (poate zeci, poate sute, poate mii). Cat despre tehnologie, doar cateva exceptii de copii sunt inascuti sa dorească aceste lucruri. Ei sunt invatati cu tehnologia moderna pentru ca tehnologia moderna este programata sa fie cat mai ușoară de folosit, chiar si pentru copii. Doar daca vrei oameni inteligenți ca aceia din societatea ingrozitoare dintr-un viitor îndepărtat, ilustrat prin serialul Fringe, da, învață copii ca pe niște roboți. Dar daca vrei imaginație, pasiune, lectii de viață, simțul adventurii, posibilitatea să i-a riscuri, iubire, fericire, pace, etc, trebuie sa le citești despre "fairy tales", mitologii, ficțiune, etc.
Da, competitia este mare pentru abilitățile tehnologice, inteligenței matematice, si altele asemenea, dar viitorul omenirii merge pe cai gresite si intunecate.
Ideile pornesc de la imaginatie.
Si in matematica, oriunde.
Cand rezolvi o problema de geometrie, tot la imaginatie te rezumi. Degeaba stii pe de rost niste formule daca nu poti sa vizualizezi in avans si sa vezi daca s-ar potrivi sau nu contextului problemei. Cand creezi un program, tot imaginatie. Cand joci sah, tot imaginatie. Degeaba stii regulile daca nu poti vizualiza in avans cu 10 mutari si sa iti creezi n scenarii posibile in mintea ta cu felul in care va decurge partida.
Avem o conceptie gresita asupra a ceea ce inseamna inteligenta si avem o conceptie gresita asupra a ceea ce inseamna imaginatie.
Matematica dezvolta gandirea logica.
Imaginatia dezolva tot.
Degeaba ii arati unui copil de 3 ani sistemul binar, daca nu o sa aiba idee ce sa faca cu el.
Daca,, inveti" un copil de 6 ani sa programeze, va programa si nici nu va sti de ce, pur si simplu va fi ca un catelus dresat, invatat un sistem si pus sa lucreze pe acel sistem, fara sa i se explive in ce scop sau ce inseamna acel sistem.
Daca nu intelegem ceva de la radacini, inseamna ca nu il intelegem.
Cand a fost ultima data cand ai visat ceva? Sau cand ai scris o poezie?
Nu vreau sa imi asum nimic, insa pare ca iti lipseste bogatia sufleteasca sau nu prea te-ai jucat deloc cu imaginatia si nu ai lasat-o sa te poarte niciunde. Pare ca nu poti vedea decat ce te inconjoara si nu poti patrunde cu mintea peste struturile realitatii, in fantastic si in metafora. Pari o persoana rigidă.
Cei care au revolutionat lumea au venit cu idei noi, originale, nu au copiat ideile altora, intrucat atunci nu ar fi revolutionat nimic.
" sabin89; Cine credeţi că are dreptate, eu sau Einstein?"
cine-i ăla Einstein de se pune cu tine!? clar că tu ești ăl mai tare, ză-bos
Din nou, un fals citat, atribuit lui Einstein.
Ceea ce nu se stie pe TPU este ca s-a incercat un astfel de sistem educational in Japonia, la copii prescolari.
Nu a reusit, (deci, ipoteticul citat al lui Einstein are dreptate, nu tu ), au constatat ca dadea nastere unor "robotei", (inca SI mai robotei decat oricum ii percepem noi pe japonezi), astfel ca s-a luat hotararea ca in paralel cu "informatica" prescolara, sa se mearga si pe basme, legende, etc.
Imaginatia se dezvolta cu basme, si inteligenta este cu atat mai mare cu cat imaginatia este mai mare.
Einstein vorbeste despre creativitate si curiozitate, tehnologia ulterior, dupa o anumita varsta in care copilul intelege tehnologia (nu o intelege de la varste fragede), va fi folosita pentru a explica acele elemente magice. Daca ii spui la un puradel de 5 ani despre calculatoare nici nu are posibilitatea sa inteleaga ce-s alea fara fundamente anterioare. Practic nu le vei da inteligenta, ci ii vei dresa ca pe caini sa asambleze calculatoare si sa foloseasca, fara a gandi sau a intelege ce se intampla, programe software. Asta nu e inteligenta... avem destui analfabeti functionali care nu au habar sa gandeasca, nu au habar sa comunice etc.
Tu ai zis că fericirea e mai importantă la un copil ca inteligența. Eu te-am întrebat: "Dacă ai avea un copil fericit dar prost ți-ar conveni?"
Einstein, imi pare rau
idea emisa de el nu se refera de fapt la inteligenta unui copil, ci la imaginatia unui copil, care cat timp e copil, e mult mai importanta decat inteligenta, care apoi se v-a dezvolta foarte rapid, daca copilul are imaginatie BOGATA
Eu nu am zis asta. Am zis ca un copil trebuie sa fie fericit (inainte de toate) apoi mai vedem cu inteligenta cum ramane. Asta nu inseamna ca e prost sau ca inteligenta nu e importantanta.In ce fel crezi tu ca poti ghida un copil nefericit si ce fel de rezultate crezi ca poti obtine de la el atata vreme cat creierul ii da semnale de alerta ca e nefericit?
"pare ca iti lipseste bogatia sufleteasca"
M-ai luat tare. Nu ţi-ai dat seama (şi se pare că nici ceilalţi nu şi-au dat) că întrebarea a fost pusă într-o notă de ironie. Bineînţeles că sunt şi eu de acord cu citatul. Cine se uită puţin în postările mele anterioare, îşi poate da cu uşurinţă seama de asta. Am vrut să ironizez puţin isteria asta care se manifestă în zilele noastre: tehnologie şi nimic altceva. Nu mai vrem, poezie, artă, filosofie...Nimic; doar tehnologie. O să ajungem să vrem să o mâncăm pe pâine. O să mergem la restaurant şi o să cerem: - daţi-mi, vă rog, o porţie de tehnologie cu ceva ulei şi puţină sare.
Astept ziua in care se face cip-ul care sa-mi bage-n cap toate cartile.
"Cine credeţi că are dreptate, eu sau Einstein?"
Cine e mai destept, sau mai mare, tu sau Einstein?
Eu cred ca a stiut ce zice. Chiar daca pare cam hilar.
Poti incepe, dupa cum spui tu, sa le vorbesti copiilor mici, de 3-4 ani de codul binar. Poti. Dar, daca e un tv cu "fairy tales" in desfasurare in incapere chiar dat pe mut, in mai putin de doua minute i-ai pierdut pe toti. Pentru ca e vremea pentru fairy tales la ei. Sau crezi ca ei incep scoala dintr-un moft la 6-7 ani, si incep cu linioare si lini curbe? Cum le explici tu ceva ce pot ei intelege abia pe la 13-14 ani? Eu cred ca ar trebui sa studiezi putina psihologie a copiilor.
Pentru a-l face inteligent, unui copil trebuie sa-i dezvolti fantezia si imaginatia!
Fara aveste capacitati, inteligenta va fi redusa, copilul se va comporta asemanator unui robot, pre-programat.
Nu te dai mai mare ca Einstein, dar, odata ce ai pus intrebarea "Cine credeţi că are dreptate, eu sau Einstein?" se presupune ca ar intra probabilitatea, daca aia vea dreptate. Oricum, cu intrebarea asta, te faci egal cu Einstein. Nu se poate ca el sa greseasca si tu sa ai dreptate. Tu mai ai inca mult pana sa ajungi la nivelul lui. De aceea, prin faptul ca intrebi, pui un semn de egalitate intre tine si el.
PS TREBUIE sa mai fac o completare, depinde de povesti, si depinde serios, pentru ca fiecare cultura, are mai mult sau mai putin in cap, interesul de a dezvolta sau nu imaginatia copiilor
- japoneze, sange, si mai mult sange, si apoi, finalul "fericit" e ca nu castiga nimeni, altfel, personajul principal moare
- germane, fratii Grimm... povesti DE GROAZA
- franceze, realism, ultrarealism, cu orice pret, orice ar fi (de ce dracu' ii mai spun povesti)
- romanesti, TREBUIE sa invete o pilda, CU ORICE PRET, indiferent cat de jos se duc
- engleze... Harry Potter, primele 2... WOW, ultimile doua HORROR YUCK
citatul tau, emis sau nu de Einstein spune de "fairy tales" nu doar tales, fairy inseamna zane, cand e vorba de zane, atunci nu prea se aplica tot ce am scris mai sus despre povesti
si eu am o varsta si tot imi plac la NEBUNIE filmele cu Tinker Bell, pentru ca sunt foarte usor de vazut, chiar si cand au ceva mai intunecat de prezentat tot nu ai nici o spaima ca se v-a termina rau
Și mie mi se pare că lumea o cam ia pe arătură cu tehnologia. În pauze copiii stau pe telefon în loc să comunice, jocurile video înlocuiesc timpul petrecut afară, ascultatul muzicii înlocuiește temele și așa mai departe. Copiilor le este băgată pe gât tehnologia de mici, de am văzut copilă de 5 ani cu iPhone. Noi la vârsta ei singurel "telefoane" pe care puneam mâna era biscuiții în formă de telefon de la școală. (Desigur, tehnologia, ca orice altceva, are și o parte bună: am putut citi cărți gratuit în pdf, pe care altfel trebuia să dau bani.)
Plus că am observat că informatica aproape a depășit ca importanță în ochii publicului aproape toate celelale domenii: română ("Ce-ți trebuie ție atâtea cărți, ce faci cu ele? Ce-mi trebuie mie să știu ce-aia complement direct și ce-i aia caz acuzativ?"), matematica (deja am spus destul... ), istorie ("Ce mă interesează pe mine chestii din trecut?"), geografia ("Cui îi pasă unde-i muntele X și fluviu' Y? Dacă știi unde-i Someșul, e bine!") etc. Chiar și engleza a început să pălească în fața noii discipline a informaticii și dacă n-am avea nevoie de ea în programare pun pariu că ar cădea și ea în uitare. And that's bad, because English is a quite beautiful language (althought it has a weird pronounciation). Toți copiii visează să ajungă IT-iști, să stea câte opt ore în fața calculatorului, chiar dacă asta nu-i pentru toată lumea. E foarte bine că avansăm tehnologic, dar în parte s-a cam sărit calul cu tehnologia.
Sunt curios ce ne rezervă viitorul în privinţa asta. Om trăi şi-om vedea. Sau, dacă n-om mai trăi noi, vor vedea generaţiile viitoare.
Pikaciuuu întreabă:
anonim_4396 întreabă: