Cand cineva se loveste la cap si creierul are de suferit in urma impactului, poate sa ajunga sa isi piarda memoria, sa nu mai stie cine e, sau mai rau, sa-si piarda constiinta de sine. Daca sinele nu ar fi in creier, atunci de ce ar aparea asemenea probleme atunci cand creierul sufera leziuni? Daca ar exista un suflet imaterial, el n-ar avea cum sa fie influentat de o trauma fizica, deci amintirile, constiinta de sine, sentimentele etc, s-ar pastra intacte in cazul unui astfel de accident. Eu cred ca asta e o dovada cat se poate de clara ca "noi" suntem de fapt creierele noastre, si nimic mai mult.
Si raspunsul la intrebarea ta e da, in acel caz, creierul s-ar privi singur, si s-ar analiza. Daca n-ar avea aceasta capacitate, atunci noi n-am mai fi fiinte capabile de constiinta de sine.
Noi. Nimeni nu poate observa atât de bine anumite schimbări și să ne cunoască atât de bine precum noi. Asta e opinia mea. Plus că faza cu oglinda cred că reprezintă de fapt cunoștința de sine, memoria, discernământul care îl fac pe tip capabil să observe totul în ceea ce îl privește pe el.
Ciudata cu siguranta ca e, dar cred ca e destul de clar deja ca adevarul e mai ciudat decat orice fictiune am fi noi capabili sa inventam. De aceea mi se pare ca ideile religioase (inclusiv cele despre suflet) sunt inferioare adevaratelor "minuni" ale universului. Natura e suficient de ciudata si de minunata, fara sa mai fie nevoie sa nascocim povesti banale suplimentare.
Da, nimeni nu îl cunoaște mai bine pe cineva decât acel cineva pe el insuși. Cu asta sunt de acord. Faza cu oglinzile insă nu este o metaforă, ci un fapt fizic. Și de aici, un aparent paradox. Dacă individul (sau esența lui) este acel sistem nervos care apare în oglindă (sau pe un ecran), cine e cel care privește? O altă persoană? Nu, e tot el. El se uită la el. Puțin ciudat, atâta tot.