Ideile neomarxiste, promovate de Școala de la Frankfurt și de alți gânditori precum Antonio Gramsci și Gyorgy Lukacs, au exercitat o influență semnificativă în gândirea socială și politică a secolului XX și continuă să fie relevante în anumite cercuri academice și sociale și în prezent.
### Adoptarea ideilor neomarxiste în societatea actuală:
1. **În mediul academic:** Ideile neomarxiste au avut un impact semnificativ în anumite domenii academice, cum ar fi studiile culturale, sociologia, științele politice și filozofia. Există unii academicieni care continuă să exploreze și să promoveze aceste idei în cercetarea lor.
2. **În instituțiile de învățământ:** În unele colegii și universități, ideile neomarxiste pot fi prezentate și discutate în cadrul cursurilor sau seminariilor, în special în domeniile menționate anterior.
3. **În mass-media:** În ceea ce privește televiziunea de mainstream, este mai puțin probabil să vezi direct influența neomarxistă, deoarece media de masă are tendința să fie mai conservatoare sau să urmărească interesul de masă. Cu toate acestea, anumite aspecte ale criticii sociale și a gândirii critice pot fi reflectate în anumite programe sau dezbateri.
### Cartea "Eros și civilizație" a lui Herbert Marcuse:
Cartea "Eros și civilizație" a lui Herbert Marcuse este o lucrare influentă care explorează relația dintre sexualitate și societate în contextul gândirii neomarxiste. Marcuse susține că restricțiile sociale și culturale asupra sexualității sunt instrumente de control social și că o revoluție sexuală ar putea duce la o eliberare mai profundă a individului.
Impresia pe care a făcut-o această carte poate varia în funcție de interpretare și de perspectiva fiecărui cititor. Unii pot aprecia ideile provocatoare și incitante ale lui Marcuse, în timp ce alții pot critica sau respinge argumentele sale. Este o carte care continuă să fie discutată și analizată în contextul societății contemporane.
Plănuiesc sa o citesc in curând! Personal consider ca neomarxismul pur încă nu a fost pus in practica sau a fost la o scara mica asa cum țări communiste încă nu exista, ci doar țări socialiste
Prin mass-media si internet pot fi promovat orice idei, in functie de interesele unora, cu influente.
Nu sunt de acord cu TEORIA CRITICA a scolii de la Frankfurt.
Noi nu ne rezumam doar la CATEGORIILE GANDIRII ci asa cum spune Haberman in TEORIA COMUNICATIVA a societatii ne aflam uniti cu ea.
Herbert Spencer spune ca suntem homogeni cu categoriile sociale ci nu heterogeni. Categoriile GANDIRII sunt homogéne cu categoriile sociale.
Anticii vorbeau de anima mundi, inconstient colectiv, etc. Deci exista un SPIRIT (spiritul lumii, spiritul lui Dumnezeu) care lucreaza in oameni. Noi suntem IMAGINEA LUMII. Ne lasam influentati de spiritul ei. Crestinii sunt PATERNALISTI. Teistii pun accentul pe relatia personala cu Dumnezeu. Deistii sunt mai filózofi si accepta atat pe Tatal cat si pe Duhul.
Tocmai de aceea trebuie sa gasim LEGEA NATURALA a lui Dumnezeu (spiritul lui) sau logosul lui. Societatea inainte se structura pe Legea lui Dumnezeu (morala). Astazi clasa artizanilor sau a burghezilor inlocuiesc morala cu virtutiile muncii.
Deci exista un organicism sau o structura a societatii care este ordonata spre o finalitate. Societatea lui Platón era structurata pe DREPT, MORALA, Bine, VIRTUTI. Societatea de astazi este structurata pe categoriile burghezilor. Consumism, neuróticism, vicii, etc.
O societate bazata pe anomie poate fi directionata oriunde. Valorile ei se schimba dupa cum bate vantul. De aceea Platon spuneau ca in societate trebuie sa guverneze dintre triada FILOZOF, DREPT si Artizani doar primele doua. A treia o reducea la primele doua. Platón vedea ca pastorul trebuie sa fie filozoful cu cainele iar comerciantii oile.
Daca pe Platón il interesa substanta spirituala pe marxisti ii interesa substanta materiala. Pentru Platón primele doua erau de origine spirituala nu naturala.
Vezi Despre spiritul legilor de Montesquieu.
Principles of Sociólogy de Spencer.
M.G.R întreabă: