Beneficiul specializarii a fost demonstrat inca din secolul 18 de catre Adam Smith, doar ca el vorbea despre avantajul absolut. Avantajul comparativ, despre care vorbesti tu, a fost descris in secolul 19 de David Ricardo. Exista o relatie matematica ce determina exact cate cantitati trebuie schimbate. In modelul simplu cu 2 tari si 2 bunuri, fiecare tara se specializeaza complet pentru a produce bunul pentru care are un avantaj comparativ (aici intervine costul de oportunitate).
Cand avem mai multe tari, intervine pretul international. In general, o tara se specializeaza pana cand pretul de pe piata interna creste indeajuns de mult cat sa egaleze pretul international.
Totusi modelele astea nu au aplicabilitate in economia reala, si intre timp s-au creat multe altele pentru a explica comertul international (exp. Stolper-Samuelson, care probabil e cel mai studiat model in prezent).
Valoarea adăugată a unui avion Boeing 747 face cât valoarea adăugată cumulată a milioane de pantofi făcuți în China, deci pentru un stat e mai avantajos să producă și să exporte bunuri cu valoarea adăugată cât mai mare, mai ales dintre cele de înaltă tehnologie.
Din acest motiv tipul acesta de târg nu este prea avantajos pentru țările în curs de dezvoltare.
Și în Europa, automobile premium BMW, Audi sau Mercedes sunt asamblate în Germania, dar modelele mai ieftine și componentele sunt fabricate în Europa de Est, chiar și la noi în țară.
Francezii, la fel, produc Renault în țară lor și Dacii ieftine în România și Maroc.
1. Da, daca se urmareste strict avantajul economic, exista o intelegere care poate optimiza schimbul la maxim, si poate exploata chiar si avantaje comparative care scapa calculului: Un tratat de liber schimb. 2. Doua tari nu au decat sa stabileasca limitele pe care vor sa le puna comertului dintre ele din motive extra economice, iar ''mana nevazuta'' a pietei va optimiza specializarea fiecareia, in functie de avantajul comparativ, mai bine decat orice calcul.