Hai sa iesim toti din pestera si sa privim spre soare! Dar am cateva observatii:
1. Urasc termenul de "psihologie platonica". Mi se pare unul iluzoriu si nesemnificativ.
2. Nu ai vorbit de metafizica lui Platon care dupa parerea mea e neseparabila de epistemologie si etica in orice sistem.
E frumos, cred eu, ca ne-ai dat acest sumar despre gandirea filosofica a lui Platon. Sunt convins ca multi nu stiu mai nimic despre acest mare filosof. Interesant mi se pare ca in vremurile alea atat de indepartate inteligenta oamenilor era inca la un nivel asa de ridicat. Ma intreb in ce vremuri aceasta inteligenta a fost la un nivel mai scazut, daca au existat astfel de vremuri. Pe de alta parte, ma surprinde si faptul ca un om atat de destept a considerat ca sufletul uman are o origine divina si ca numai in urma unei vini s-a coborat intr-un trup muritor, de care abia moartea il elibereaza etc. O idee ca asta m-as astepta sa o aud de la un nea Gheorghe din nu stiu ce catun. Deci cum a putut incolti ea (ideea) in mintea unui asa mare ganditor? Asta nu pot sa imi explic.
Nu poti auzi asta de la un "orice Gheorghe". Aceasta Filosofie a lui Platon este unica. Este filosofia sufletului. Si sa incerci sa stii si sa descoperi ca exista ceva dupa viata asta, ceva ce nu poti intelege cu mintea umana este cu mult mai inteligent si mai "misterios". Platon avea o foarte mare dreptate in aceasta mica lectura. Si dupa cum observi, el s-a luat si dupa Socrate. Deci sa crezi in existenta a ceva superior ce nu poti intelege cu mintea umana inseamna a filosofii. Si este cu mult superior oamenilor de rand care se axeaza pe principiul: Doar ceea ce vad eu e real.
Hai sa mai despicam putin firul. Ai adus in discutie niste subiecte foarte interesante. Sa fiu bine inteles de la inceput, imi place foarte mult ceea ce am citit mai sus, un sumar din gandirea unui om foarte inteligent, care a trait cu doua mii si ceva de ani in urma. Am de comentat numai cu privire la primul paragraf, acela cu sufletul de origine divina, coborat intr-un trup in urma unei vini etc. Nu stiu daca Platon (ca si Socrate, Aristotel) a folosit termeni precum "probabil", "s-ar putea sa", "cred/ baniuesc" ori altele asemanatoare. Daca a folosit astfel de termeni, ar fi perfect de inteles, pentru ca, atunci cand te afli in fata unui mister, e normal sa incepi sa iti dai cu presupusul (e posibil/ s-ar putea sa fie asa). Daca insa el a spus "asa este", atunci e normal din partea noastra sa-l intrebam: de unde stii? Ai vreo dovada? El spune ca sufletul s-a coborat in trup, venind din niste sfere inalte. Intrebam: unde a gasit el un trup gata facut, ca sa intre in el? Ca trupul se formeaza, stim noi cum, in urma unui proces de lunga durata. Cand, mai exact (sau macar aproximativ). a intrat el in trup? Cand pruncul avea o zi? o luna? un an? sau cand era inca in pantecele mamei? Si s-a maturizat si el odata cu trupul? Dupa cum vezi, se ridica multe intrebari. Ar trebui deci sa spui: aceasta este o ipoteza, un posibil scenariu; s-ar putea, probabil. Nu ca "asa e". Dar, repet, ideile lui Platon in general imi plac si il apreciez foarte mult. Il consider unul din cei mai mari ganditori pe care i-a dat umanitatea.
Foarte frumos din partea ta.
Se pare că mai există şi oameni care nu se gândesc numai la propria persoană, ci şi la binele celor din jur.Te apreciez pentru asta.