Eu cred ca se misca mai repede cu cat e mai departe de centrul rotii. De exemplu daca te uiti la o spita de la roata care e verticala si iti faci pe ea doua semne, unul aproape de centru si unul aproape de cauciuc si dupa asta daca invarti roata putin atuci spita este oblica. Daca legi cate o sfoara la fiecare semn si le lasi sa ajunga pana jos, cea care e legata de semnul de mai sus ajunge in fata celeilalte, adica a facut o distanta mai mare in acelasi timp si inseamna ca a avut viteza mai mare.
Doar axul rotii va avea viteza constanta fata de sol.
Cele de la periferia rotii sunt intr-o miscare combinata, viteza propriu zisa a bicicletei plus sau minus viteza relativa a punctului respectiv fata de sol, adica fara sa tii cont de v.
Pe scurt, cand punctul respectiv e in contact cu solul sau in pozitia opusa (la 180 de grade) viteza e v.
In celelalte pozitii viteza e mai mica sau mai mare decat v.
Sa zicem ca imparti suprafata in doua pe orizontala.
Punctele de pe jumatatea de sus se vor misca in fata raportat la sol, deci viteza fata de sol e v plus viteza relativa a punctului fata de sol.
Punctele de pe jumatatea de jos se vor misca in spate raportat la sol, deci viteza fata de sol e v minus viteza relativa a punctului fata de sol.
Salut!
Da, daca ne imaginam un cerc pe o linie, teoretic formeaza tangente pentru fiecare punct.
In realitate punctele de pe roata stationeaza in momntul in care au atins pamantul pentru un anumit timp pana sunt ridicate(din momentul in care au atins pamantul pana la ridicare variaza presiunea exercitata lor).
Nu sunt om de stiinta, doar am presupus ce am scris.
emoboy întreabă: