In general, cand se zice de cineva (mai ales un ganditor) ca e extraordinar de influent, iar apoi citesti opera sa si nu ti se pare ca spune decat lucruri absolut evidente, e TOCMAI PENTRU CA NU ERAU EVIDENTE INAINTE.
Iti spun sincer, si eu am citit doar Etica si si pentru aia am avut nevoie mare de comentariile aferente ca sa inteleg, pentru ca sistemul sau cu axiomele e relativ dificil de parcurs. Dar pentru mine el marcheaza momentul cand discutiile despre religie pot avea loc, fara a porni de la premisa ca Biblia e adevarata din punct de vedere literal. A prezentat un model de intelegere a lui Dumnezeu care nu-l reduce pe acesta la personaj uman doar ca aflat in ceruri si avand puteri magice.
Din nou, cand vorbesti acum despre religie, e chiar comic sa ai conceptia mai sus mentionata asupra acestuia, dar pe vremea aceea asta era viziunea standard.
Dar, cum s-ar zice in engleza, "take it with a grain of salt" pentru ca nu sunt convins ca am inteles nici eu prea multe din Etica. S-ar putea sa fi priceput totul fix pe dos, cine stie. E o carte dificila si nu ma sfiesc sa recunosc ca mi-a cauzat probleme.
" A prezentat un model de intelegere a lui Dumnezeu care nu-l reduce pe acesta la personaj uman doar ca aflat in ceruri si avand puteri magice. [...] dar pe vremea aceea asta era viziunea standard."
Nu! Nu, nu și iarăși nu! Nu era aceasta viziunea standard, deloc, absolut deloc. Nu existau penticostali și Martorii lui Iehova pe atunci, nu uita.
Dar chiar și așa, citește orice carte de teologie dinainte de Spinoza, literalmente orice carte, scrisă de păgâni, de creștini, de musulmani, de orice - vei vedea că Dumnezeu nu era acea caricaturică jalnică a ateilor de pe TPU, un Zeus cu barbă care stă în nori și ne spionează de acolo.
Chiar mă gândeam la tine, la mODIN și...mai erau (unul zicea că a studiat la o Universitate din Amsterdam).
"nu era acea caricaturică jalnică a ateilor de pe TPU, un Zeus cu barbă care stă în nori și ne spionează de acolo" - dar cum era? Chiar sunt curios cum îl descriau aceia.
E o întrebare foarte complexă.
În primul rând, poate că am folosit greșit cuvântul "descrie" - nu descriau neapărat ceea ce este, ci ceea ce nu este. "Căci, în general, nu se cuvine să îndrăznim să spunem sau să cugetăm ceva despre dumnezeirea mai presus de ființă și ascunsă, în afară de cele ce s-au spus dumnezeiesc în Sfintele Scripturi." (Sf. Dionisie Areopagitul, "Despre numirile dumnezeiești")
Nu putem, așadar, să-L descriem efectiv pe Dumnezeu, ci doar să spunem ce nu este. Nu este, de exemplu, ființă, însă nu putem spune ce înseamnă mai "presus de ființă", ci doar că nu este ființă. Asta și deoarece rațiunea are niște limite - ea ne poate ajuta să știm că Dumnezeu există, dar nu ne poate revela nimic despre El propriu-zis - Dumnezeu este mai presus de toate, inclusiv de rațiune, pe care a creat-o, și care prin urmare îi e inferioară ontologic.
Modul acesta de a-L "descrie pe Dumnezeu", zicând ce nu este, se numește "via negativa" și nu este invenția lui Dionisie - acesta apare la Plotin, în "Eneada", și e de-acolo preluat de tradiția platonică, cu care Dionisie (sau Pseudo-Dionisie) era familiar.
Există totuși o diferență destul de mare între divinitatea lui Dionisie și cea a lui Plotin - Unul neoplatonician există dincolo de bine și de rău, acesta nu gândește, nu acționează, cuprinzând tot și fiind nimic din toate acestea în același timp. Unul este mai presus de diferență și identitate, însemnând că e în toate în același timp; Unul transcende distincția dintre potențial și actualizare, însemnând că nu e niciuna. Dumnezeul lui Dionisie este, bineînțeles, destul de diferit de astfel de descrieri, iar asta deoarece epistemologia platonică este diferită de cea creștină: creștinii au Scripturile, prin care ni S-au relevat unele adevăruri despre Dumnezeu pe care nu le puteam deduce. În neoplatonism, singura modalitate de a-l cunoaște pe Unu este prin meditație, asemănătoare celei practicate de religii orientale.
Ulterior a apărut, în creștinismul răsăritean, distincția dintre energiile și esența lui Dumnezeu, Acesta fiind inefabil în esență, dar putând fi cunosc prin energiile sale necreate. Catolicii au respins ideea aceasta (formulată de Sf. Grigorie Palama), nu fără obiecții pertinente.
Ce este supărător însă e stupoarea ultracrepidariană a câtorva semi-analfabeți care pretind că ne-au uimit cu incredibila descoperire că Dumnezeu nu poate fi găsit în Universul sensibil, oricât ne-am uita după El - ceva ce am știut din Antichitate, dinainte să existe creștinismul.
În plus, Dawkins și Compania, fiind nu pot înțelege nici cea mai simplă lucrare scrisă de un student la filosofie, încearcă să trateze Biblia ca pe o carte de știință sau de istorie, criticând-o pentru multiplele-i așa-zise greșeli; în realitate, orice text filosofico-religios din Antichitate trebuie citit ca o alegorie. Aceeași greșeală a făcut Popper, care a citit "Republica" cum citea și manualul de instrucțiuni de la mașina de spălat și a ajuns la concluzia că Platon nu era așa diferit de Hitler, doar că Hitler a fost la putere, iar Platon, ba.
În mod similar, dacă nu citești Biblia alegoric, te lovești, așa cum fac mulți, de un Dumnezeu ce comandă războaie și poruncește masacre - o imagine nu tocmai bună, dacă mă întrebi pe mine. Însă anticii știau mai bine, și nu luau textele ad Verbatim, chiar dacă autorii lor înșiși poate așa le-ar fi interpretat. Căci nu conta intenția autorului mai mult decât intenția lui Dumnezeu cu privire la text.
"un Dumnezeu ce comandă războaie și poruncește masacre" - Chiar a comandat războaie și a poruncit masacre, în V.T. Nu văd cum ar putea fi citite alegoric acele texte.
Tocmai ce-am găsit o postare pe Reddit, care ia pe rând diferite masacre și războaie din Biblie și apoi îi citează pe Sfinții Părinți să le explice.
https://www.reddit.com/......atives_in/
E chiar foarte interesant.
Dumnezeu le-a promis pamantul lui Avraam, Isaac şi Iacob. Aceasta promisiune a fost pe cand inca nu exista oameni pe pamant.
Moisé elibereaza poporul din sclavia egiptului. Cum a cazut poporul sclav a-l egiptului, nu mai stiu.
Insa Faraonii au inceput sa se creada imperiu. Dupa aceea Babilonii. Si mai incolo tot asa.
Babilonii, Persii, Macedonii, Grecii, Romanii, Germanicii, Dacii, etc., erau barbari. Doar Revolutia Francesa a incercat sa termine cu Régimea. Regii erau tiraní, se credeau buricul pamantului... aveau instincte animale.
"Regii erau tiraní, se credeau buricul pamantului... aveau instincte animale."
Spre deosebire de revoluționari, care au instaurat, după cum se știe, o veritabilă republică a virtuții.
Poți număra pe degetele de la o singură mână userii TPU care au citit măcar o singură carte de filosofie și tu vrei să găsești pe cineva care a citit mai multe opere ale lui Spinoza?
Eu din păcate n-am citit nimic de Spinoza, așa că nu-ți pot răspunde.
E drept că nici nu mă prea preocupă filosofia post-carteziană, mai puțin Nietzsche, pe care-mi propun să-l citesc (Nașterea Tragediei).
victor333 întreabă: